Metallihiluja öljypohjassa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Metallihiluja öljypohjassa

Viesti Kirjoittaja Taralabs » La Huhtikuu 9. 23:56:45 2005

Joo, elikkä otin irti öljypohjan koneesta, missä on noin 1000km sitten tehty täysremppa. Siihen on vaihdettu uudet männät ja kaikki laakerit. Pohjalla oli sellaisia noin 4x4x0,1mm metallihiluja. Onko ihan normaalia, vai onko siellä jokin laakeri sitten menossa hyvää vauhtia silpuksi? Niitä kappaleita oli ehkä noin 15.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Huhtikuu 10. 1:30:25 2005

ota öljyn suodatin auki ja puhtaalle paperille kaada öljy sieltä
varmaan löydät sieltä lisää.
nyt on kyse siitä mitä silppu on.
onko magneettista?
onko kullan väristä?
onko porattu/koneistettu?
puhdistettu paine ilmalla ja pesemällä ennen kasausta?
minkä muotoisia kappaleet on?
lisää tietoja kaivataan??????
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Huhtikuu 10. 11:57:53 2005

Jos ei ole magneettisia niin villi veikkaus, nelospytyn kiertokangen laakeri sanomassa työsopimusta irti. Pääöljykanava tukkeessa. Toivottavasti olen väärässä.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Su Huhtikuu 10. 13:00:21 2005

Eipä oo magneettisia nuo hilut.
On tuollaista kirkkaanhopeanväristä.
Kone on porattu ja koneistamolla puhdistettu, sekä sitä ennen lohkoa itse liottelin polttoöljyssä.
Kuva hilusta on osoitteessa: http://hailuoto.oulu.net/~ppeussa/

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Huhtikuu 10. 20:38:28 2005

OT! Hieno sormi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Huhtikuu 10. 22:09:09 2005

nyt kone auki ja kaikki paikat tarkastetaan. on ihan turha miettiä mistä olisi voinut tulla, vaan nyt pitää katsoa varmaksi mistä ne on tullut, vielä kun koneessa voi olla jotain ehjää. joku laakeriliuskan pettäminen tulisi ensimmäisenä mieleen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Su Huhtikuu 10. 22:45:53 2005

Itse veikkaisin tuota koneistuksessa tulleeksi lastuksi. Oliko lohko varmasti hyvin pesty porauksen jälkeen?
Ihan huvikseenko otit öljypohjan irti koneesta vai alkoiko moottori jo oireilla?
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Huhtikuu 10. 22:52:52 2005

suodatin?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ma Huhtikuu 11. 8:38:24 2005

Otin pohjan pois, kun piti tehdä turbon öljynpaluu sinne. Ei laskenu kunnolla öljy sinne lohkon alareunassa olevaan proppuun, kun oli niin loiva kulma.
Täytyy vissiin se suodatinki leikata auki ja katsoa mitä sieltä löytyy. Öljyt sieltä suodattimesta ennätin jo kaataa samaan astiaan, ku muunki öljyn. Kun kaadoin öljyn keräysastiaan, niin astian pohjalle jäi tollasia lastuja varmaan jotain kymmenkunta.
Kone kyllä kävi aivan normaalisti
Porauksen jälkeen koneistaja oli kyllä sen lohkon pessy, mutta sano että pesi varovasti, ku meinas että ei maali pysy lohkon kyljessä.i.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Huhtikuu 11. 9:01:16 2005

Koneistuksen jälkeen kannattaa aina putsata kone myös itse. Koneistamot kuitenkin putsaavat vain suurimmat rojut pois. Nyt vaikuttaa kyllä siltä kuten aikaisemmin arvailin että jokin laakereista on hajonnut. Yleensä nelospytyn kohdalta. Alakertaa auki ja öljypumppu tarkastuksen alle.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Huhtikuu 11. 10:58:15 2005

Katto mitä öljypumpun siivilään on tarttunut.
Mulla oli edellinen cossun kansi koneistettavana ja siinä oli kanavat täynnä lastuja.
Ei ollu koneistaja antanu sille paineilmaa varmaan lainkaan.

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ma Huhtikuu 11. 13:54:57 2005

Alkaa kyllä itestäki tuntuun, että ois koneistamolla jääny sitä lastua. Öljypumpun siivilässä oli kaksi kappaletta tollasia samanlaisia hiluja. Senkin takia tuntuis, että ois työstössä tulleita lastuja, ku kaikki oli aika lailla samankokoisia ja paksuisia. BTW. millaisia lastuja tulee, ku kone porataan ylikokoon? Se kai kuitenki jyrsitään jollain? Voisko lastut olla siitä jääny?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 11. 14:35:57 2005

lohko pn valua
ja ei taida tulla lastuja tulee murua ihan samanlaista kun murukahvipurkissa mut harmaata.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Su Huhtikuu 17. 9:32:06 2005

Nyt on laakeripesät käytetty auki ja ei siellä mun silmään näyttäny olevan mitään vikaa. Otin muutaman kuvan niistä samalla. Kuvia voi pällistellä osotteessa http://hailuoto.oulu.net/~ppeussa. Oiskohan sittenki tullu sieltä koneistamon litkuista sitä hilua lohkoon, jos esim. samalla aineella oli ennen tuota lohkoa pesty vaikka työstetty alumiinikansi. Ei tuu kyllä mitään paikkaa mieleen, mistä vois tollasia lastuja lähteä, niin etteikö sitä heti päällepäin hoksais.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Su Huhtikuu 17. 16:55:58 2005

Taralabs kirjoitti:Nyt on laakeripesät käytetty auki ja ei siellä mun silmään näyttäny olevan mitään vikaa. Otin muutaman kuvan niistä samalla. Kuvia voi pällistellä osotteessa http://hailuoto.oulu.net/~ppeussa. Oiskohan sittenki tullu sieltä koneistamon litkuista sitä hilua lohkoon, jos esim. samalla aineella oli ennen tuota lohkoa pesty vaikka työstetty alumiinikansi. Ei tuu kyllä mitään paikkaa mieleen, mistä vois tollasia lastuja lähteä, niin etteikö sitä heti päällepäin hoksais.
Ei toimi toi linkki.

EDIT: Eiku toimii sittenki. Pitää vaa näköjään pyyhkii toi piste poies tosta linkin lopusta. :oops:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Huhtikuu 17. 17:40:19 2005

mun mielestä aika paljon on jälkeä tuhannen kilometriä ajetuksi...
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Huhtikuu 17. 20:53:01 2005

Normaalia suurempaa kulumista kyllä ollut. Jos tosiaan on vain 1000km ajettu.

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Su Huhtikuu 17. 22:33:02 2005

Täytyypä tuo öljypumppu ainaki vaihtaa uuteen, ku on mittausten mukaan just siinä rajoilla toi roottorien välys. Oisko sitte öljynpaineet ollu vähä heikohkot? Sain kunnon mittarin vasta just ennen pohjan irrotusta paikalleen, niin ei tiedä oliko siellä millaset paineet. Paljonko muuten pitäis paineitten olla tyhjäkäynnillä ja sit vähä isommilla keikoilla? BTW. Piti tota öljytikkua vähä lyhentää, niin jos joku vois mitata paljonko se tikku tulee sieltä pohjan puolelta ulos sinne öljypohaan päin?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Huhtikuu 17. 23:12:51 2005

no esim. cossussa on minimiarvot 1.8 tyhjäkäynnillä ja 2000rpm on 2.4. eli ainakin sen yli niiden pitäisi olla. ja nimenomaan lämpimillä öljyillä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Elokuu 2. 8:51:20 2005

Taralabs: Selvisikö mistä metallimuju oli koneeseen joutunut?
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ti Elokuu 2. 8:58:29 2005

Kyllä se metallihilu oli tainnu jäädä koneistamon puhdistusaltaan litkuista tuonne, kun kerran vieläkin ihan hyvin toimii toi kone. Säikäytti vaan aika perusteellisesti, ku ei ois millään viiitiny ruveta heti vasta kasattua konetta taas purkamaan. Mistään laakereista tai muistakaan osista en löytänyt mitään vastaavia kulumia, mistä olisi tuollaisia palasia irronnut.

Vastaa Viestiin