Metallihiluja öljypohjassa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Metallihiluja öljypohjassa
Joo, elikkä otin irti öljypohjan koneesta, missä on noin 1000km sitten tehty täysremppa. Siihen on vaihdettu uudet männät ja kaikki laakerit. Pohjalla oli sellaisia noin 4x4x0,1mm metallihiluja. Onko ihan normaalia, vai onko siellä jokin laakeri sitten menossa hyvää vauhtia silpuksi? Niitä kappaleita oli ehkä noin 15.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
ota öljyn suodatin auki ja puhtaalle paperille kaada öljy sieltä
varmaan löydät sieltä lisää.
nyt on kyse siitä mitä silppu on.
onko magneettista?
onko kullan väristä?
onko porattu/koneistettu?
puhdistettu paine ilmalla ja pesemällä ennen kasausta?
minkä muotoisia kappaleet on?
lisää tietoja kaivataan??????
varmaan löydät sieltä lisää.
nyt on kyse siitä mitä silppu on.
onko magneettista?
onko kullan väristä?
onko porattu/koneistettu?
puhdistettu paine ilmalla ja pesemällä ennen kasausta?
minkä muotoisia kappaleet on?
lisää tietoja kaivataan??????
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Eipä oo magneettisia nuo hilut.
On tuollaista kirkkaanhopeanväristä.
Kone on porattu ja koneistamolla puhdistettu, sekä sitä ennen lohkoa itse liottelin polttoöljyssä.
Kuva hilusta on osoitteessa: http://hailuoto.oulu.net/~ppeussa/
On tuollaista kirkkaanhopeanväristä.
Kone on porattu ja koneistamolla puhdistettu, sekä sitä ennen lohkoa itse liottelin polttoöljyssä.
Kuva hilusta on osoitteessa: http://hailuoto.oulu.net/~ppeussa/
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
OT! Hieno sormi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 197
- Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
- Paikkakunta: Kuusamo
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Otin pohjan pois, kun piti tehdä turbon öljynpaluu sinne. Ei laskenu kunnolla öljy sinne lohkon alareunassa olevaan proppuun, kun oli niin loiva kulma.
Täytyy vissiin se suodatinki leikata auki ja katsoa mitä sieltä löytyy. Öljyt sieltä suodattimesta ennätin jo kaataa samaan astiaan, ku muunki öljyn. Kun kaadoin öljyn keräysastiaan, niin astian pohjalle jäi tollasia lastuja varmaan jotain kymmenkunta.
Kone kyllä kävi aivan normaalisti
Porauksen jälkeen koneistaja oli kyllä sen lohkon pessy, mutta sano että pesi varovasti, ku meinas että ei maali pysy lohkon kyljessä.i.
Täytyy vissiin se suodatinki leikata auki ja katsoa mitä sieltä löytyy. Öljyt sieltä suodattimesta ennätin jo kaataa samaan astiaan, ku muunki öljyn. Kun kaadoin öljyn keräysastiaan, niin astian pohjalle jäi tollasia lastuja varmaan jotain kymmenkunta.
Kone kyllä kävi aivan normaalisti
Porauksen jälkeen koneistaja oli kyllä sen lohkon pessy, mutta sano että pesi varovasti, ku meinas että ei maali pysy lohkon kyljessä.i.
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Koneistuksen jälkeen kannattaa aina putsata kone myös itse. Koneistamot kuitenkin putsaavat vain suurimmat rojut pois. Nyt vaikuttaa kyllä siltä kuten aikaisemmin arvailin että jokin laakereista on hajonnut. Yleensä nelospytyn kohdalta. Alakertaa auki ja öljypumppu tarkastuksen alle.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Alkaa kyllä itestäki tuntuun, että ois koneistamolla jääny sitä lastua. Öljypumpun siivilässä oli kaksi kappaletta tollasia samanlaisia hiluja. Senkin takia tuntuis, että ois työstössä tulleita lastuja, ku kaikki oli aika lailla samankokoisia ja paksuisia. BTW. millaisia lastuja tulee, ku kone porataan ylikokoon? Se kai kuitenki jyrsitään jollain? Voisko lastut olla siitä jääny?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Nyt on laakeripesät käytetty auki ja ei siellä mun silmään näyttäny olevan mitään vikaa. Otin muutaman kuvan niistä samalla. Kuvia voi pällistellä osotteessa http://hailuoto.oulu.net/~ppeussa. Oiskohan sittenki tullu sieltä koneistamon litkuista sitä hilua lohkoon, jos esim. samalla aineella oli ennen tuota lohkoa pesty vaikka työstetty alumiinikansi. Ei tuu kyllä mitään paikkaa mieleen, mistä vois tollasia lastuja lähteä, niin etteikö sitä heti päällepäin hoksais.
-
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
Ei toimi toi linkki.Taralabs kirjoitti:Nyt on laakeripesät käytetty auki ja ei siellä mun silmään näyttäny olevan mitään vikaa. Otin muutaman kuvan niistä samalla. Kuvia voi pällistellä osotteessa http://hailuoto.oulu.net/~ppeussa. Oiskohan sittenki tullu sieltä koneistamon litkuista sitä hilua lohkoon, jos esim. samalla aineella oli ennen tuota lohkoa pesty vaikka työstetty alumiinikansi. Ei tuu kyllä mitään paikkaa mieleen, mistä vois tollasia lastuja lähteä, niin etteikö sitä heti päällepäin hoksais.
EDIT: Eiku toimii sittenki. Pitää vaa näköjään pyyhkii toi piste poies tosta linkin lopusta.

-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Täytyypä tuo öljypumppu ainaki vaihtaa uuteen, ku on mittausten mukaan just siinä rajoilla toi roottorien välys. Oisko sitte öljynpaineet ollu vähä heikohkot? Sain kunnon mittarin vasta just ennen pohjan irrotusta paikalleen, niin ei tiedä oliko siellä millaset paineet. Paljonko muuten pitäis paineitten olla tyhjäkäynnillä ja sit vähä isommilla keikoilla? BTW. Piti tota öljytikkua vähä lyhentää, niin jos joku vois mitata paljonko se tikku tulee sieltä pohjan puolelta ulos sinne öljypohaan päin?
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Kyllä se metallihilu oli tainnu jäädä koneistamon puhdistusaltaan litkuista tuonne, kun kerran vieläkin ihan hyvin toimii toi kone. Säikäytti vaan aika perusteellisesti, ku ei ois millään viiitiny ruveta heti vasta kasattua konetta taas purkamaan. Mistään laakereista tai muistakaan osista en löytänyt mitään vastaavia kulumia, mistä olisi tuollaisia palasia irronnut.