jakoremmin vaihto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hezzi
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Joulukuu 26. 16:19:15 2003
Paikkakunta: kärkölä

jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja hezzi » Ma Maaliskuu 28. 18:03:28 2005

eli mites ootte avanneet alapyörän??
tuntuu olevan niin perkeleesti kiinne.
sitten tietysti merkki alapyörässä onpi missä??
kone onpi 2.0ohc
jäsen#179

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Ma Maaliskuu 28. 18:08:02 2005

merkit siis, tarkoitat varmasti? :D kampuran hihnapyörässä on ennakko viivoja, ja se paksuin niistä viivoista on se ns. TDC, eli nollakohta, jos oikeen oon ymmärtäny... :wink: se paksuin viiva tulee siihen tiivistekilvestä törröttävään tappiin vastakkain, elikkäs paksuviiva ja tappi kohdakkain, ja sulla on alamerkit kohillaan :wink:

hezzi
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Joulukuu 26. 16:19:15 2003
Paikkakunta: kärkölä

Viesti Kirjoittaja hezzi » Ma Maaliskuu 28. 18:14:07 2005

nehän löytyivät sieltä ku vähän putsailin paskoja pois. ykkösmäntähän on silloin ylhäällä??

millähän taikoisin tuon pyörän sitten auki??
jäsen#179

hezzi
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Joulukuu 26. 16:19:15 2003
Paikkakunta: kärkölä

Viesti Kirjoittaja hezzi » Ma Maaliskuu 28. 18:16:58 2005

aika metka kun laitoin alamerkin niin sanottuun nollakohtaan ja nokkaakselin merkin(piikin)kannessa olevan pilkun kanssa kohalleen ni ei käynnisty mutta kun nokka akselin kääntään 180astetta ni käynnistyy.
jäsen#179

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Ma Maaliskuu 28. 19:17:17 2005

olikohan se sit 180 astetta pielessä...?? tiedä näitä, henki maailman jutskia :P mul on kyl startannu auto ku alamerkki ja ylämerkki on ollu kohillee...

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Maaliskuu 28. 19:36:23 2005

hezzi kirjoitti:nehän löytyivät sieltä ku vähän putsailin paskoja pois. ykkösmäntähän on silloin ylhäällä??

millähän taikoisin tuon pyörän sitten auki??
ite tein siihen ulosvetäjän, 5mm lattaa (n10cm pätkä), keskelle 12mm pultti, lattaan hitsasin 12mm mutterin kiinni keskipultille ja viereen sopivalla (hihnapyörän reikien) jaolla olevat 8mm röörit. 8mm rei'stä pultit hihnapyörään kiinni ja hihnapyörän pulttia hieman auki ja sitten kiristää vaan ulosvetäjän 12mm pulttia ja johan irtoaa :wink:
hintaa ulosvetäjälle tuli n.2e

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Maaliskuu 28. 20:17:04 2005

kyllä sen luulis kunnon pulttipyssyllä aukeavan edellyttäen että semmonen on käytössä jos ei niin t varsi hylsy ja iiso leka ja vaihde päällä vois kans auttaa

niin ja voihan se jako olla 180 astetta pielessä kun kone pyörii yhden kierroksen niin nokka pyörii puoli joten pitää aina muistaa kattoa että kannessa on ykkösellä työ tahti käynnissä ja nokan ajoitus kohdalla kun alapään ajoitus merkki ovat kohdallaa :wink:
Viimeksi muokannut heka, Ma Maaliskuu 28. 20:22:47 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

hezzi
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Joulukuu 26. 16:19:15 2003
Paikkakunta: kärkölä

Viesti Kirjoittaja hezzi » Ma Maaliskuu 28. 20:19:35 2005

nyt on remmi vaihdettu :) se viel ihmetyttää alamerkit on kohallaan ni nokkapyörän merkki eli piikki on 180astetta pilkusta mikäli on se merkki sitten. sama se toimii kuiteski.
jäsen#179

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Maaliskuu 28. 21:01:00 2005

hezzi kirjoitti:nyt on remmi vaihdettu :) se viel ihmetyttää alamerkit on kohallaan ni nokkapyörän merkki eli piikki on 180astetta pilkusta mikäli on se merkki sitten. sama se toimii kuiteski.
Pyöritä sitä ALAKERTAA KIERROS..
ja kas, ylämerkki on oikeassa paikassa.

Kampiakseli pyörii tuplanopeudella, nokkaan nähden!! :twisted:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Maaliskuu 28. 21:43:51 2005

hezzi kirjoitti:aika metka kun laitoin alamerkin niin sanottuun nollakohtaan ja nokkaakselin merkin(piikin)kannessa olevan pilkun kanssa kohalleen ni ei käynnisty mutta kun nokka akselin kääntään 180astetta ni käynnistyy.
Kannattaa pitää huoli että apuakselikin pysyy nokka-akselin pyörän kanssa samassa asennossa. Apuakseli kuitenkin pyörittää öljypumpun lisäksi virranjakajaa.
Jäsen #606

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Su Huhtikuu 10. 20:51:18 2005

eikös tämä ole se oikea tapa laittaa uus hihna: merkit kohilleen ylä ja alapäässä, sit hihna paikoilleen ja kiristää...??

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Huhtikuu 10. 20:55:19 2005

mun is mosassa oli ainaki alasiiva niin %&¤%#&#&%:n lujassa kiinni.. oli onneks kone pukissa valmiina kiinni.

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Su Huhtikuu 10. 20:56:14 2005

mites sä oot samiharju vaihtanu tollasii remmejä??

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Huhtikuu 10. 21:02:43 2005

ei oo tarvinnu vaihdella kovin usein kun ei oo oharikoneet viihtyny kauaa tontilla.. :-) tuokin vaihtui turbotuksen myötä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Huhtikuu 10. 21:55:44 2005

no nokka akselin piikki siihen pisteen kohdalle mikä on nokka akselin alapuolella. kampiakseli alamerkkiin joka on siinä alumiinisessä kilvessä, mistä kampiakseli tulee läpi. kampiakselin pyörässä on merkit hieman erilaiset riippuen kumpi siivapyörä siinä on, mutta pitäisi kyllä tunnistaa helposti oikea kohta. sitten käännetään virranjakajaa niin että se pyörijä osoittaa ykkössylinteriin menevän johdonpaikalle. jos virranjakajassa ei ole valmiiksi merkkiä, se kannattaa tehdä ennenkuin irroittaa jakonarun. lopuksi tarkistetaan että sytkä on kohdallaan ajoituslampulla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Ma Huhtikuu 11. 23:55:36 2005

noin mä olen tehnykki, mutta hihnan ku kiristää lopuksi ni se nokka tietenki pyörii sen hihna mukana jolloin se menee sen merkin ohi. ja kun tarkastaa sen että onko merkit kohillaan pyörittämällä konetta pari kertaa ympäri, ni alamerkki kun on kohillaan, ni nokkapyörän piikki on puolen hampaan verran edellä...??!!

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Huhtikuu 12. 0:03:27 2005

katsoppas missä se alamerkki on kun nokan merkki on paikallaan. todennäköisesti se on millin tai parin päässä merkistä. noissa on kumminkin toleransseja, ja jotkut eivät yksinkertaisesti osu aivan täsmälleen kohdilleen.
hampaan heiton jo huomaa kyllä selvästi.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin