Sierran takajousen vaihto
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Sierran takajousen vaihto
Kertokaas ihmiset, kuinka on helpointa vaihtaa takajouset sierraan. Itse joskus laskenut koko apurunkoa, mutta olisiko helpompaa konstia kenellä hyllyssä?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
iskari alapäästä,pyörä ja jarrurumpu* irti ,vetoakseli pois ja mielellään jarruletkukin tukivarren takaa (ei ihan pakko) jos raaskii vähän kikkailla. Noi kun irroittaa tieltä niin onnistuu parhaiten. On tullut joskus vaihdettua vetoakseli paikallaankin, mutta turhaa vääntöä siitä seuraa ja aikaa kuluu enempi varmasti.
*jos siis rummut takana, muuten pultit vaan auki vetarista jos levyt.
jotenkin näin tekisin.
vetoakselin mutteri sit 41mm ja laippa rummunsisältä 13mm tai joskus vanhemmissa 17mm.
no nii joku sit kerkesikin tähän väliin kans vastaamaan
*jos siis rummut takana, muuten pultit vaan auki vetarista jos levyt.
jotenkin näin tekisin.
vetoakselin mutteri sit 41mm ja laippa rummunsisältä 13mm tai joskus vanhemmissa 17mm.
no nii joku sit kerkesikin tähän väliin kans vastaamaan

Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Kiitoksia vinkeistä. Laippavetarithan siellä levyillä...
On vaan sen verran tympeä homma, tuo sierran jousen vaihto, että on tullut sitä lykättyä, mutta on sen verran matala kottero minun makuun talvella, että pitää sinne alle jossain välin ängetä.
Itse tuossa mietin, että jos ottaisi tukivarren sisemmät puslat apurungosta auki+ iskari. Jarruletkun irti ja laskisi koko tukivartta alas. Ei vetaria viittis, jos ei ole pakko...

On vaan sen verran tympeä homma, tuo sierran jousen vaihto, että on tullut sitä lykättyä, mutta on sen verran matala kottero minun makuun talvella, että pitää sinne alle jossain välin ängetä.
Itse tuossa mietin, että jos ottaisi tukivarren sisemmät puslat apurungosta auki+ iskari. Jarruletkun irti ja laskisi koko tukivartta alas. Ei vetaria viittis, jos ei ole pakko...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
jos ihan talvea varten vaan niin sitten teet jonkun pyöreän lätkän 10-15mm kumista jousen alle, sen saa sinne väliin pelkästään tuon iskarin irroituksella.Vesku kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä. Laippavetarithan siellä levyillä...![]()
On vaan sen verran plaap plaap....jne.. Ei vetaria viittis, jos ei ole pakko...

Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
No siellä on jo extra kumia, mutta pitää saada maastoautopuuhapete kirjoitti: jos ihan talvea varten vaan niin sitten teet jonkun pyöreän lätkän 10-15mm kumista jousen alle, sen saa sinne väliin pelkästään tuon iskarin irroituksella.perä nousee tuolla virityksellä varmaan jonkun 30-40mm.

No ei vaiskaan, mutta vakio jouset (cossun) taakse ihan pysyvästi. Siellä on nyt jotkut omp:in jouset ja on aika lyhkäset. Kunhan joskus nosturille vaan pääsis...
Ps. Ehkä olen jo laiskistunutkin...

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
aamen! aivan samaa kikkaa oon käyttäny itekkin..onneks soitin sulle (lappis) sillon ja kysyin siitä! voin luvata että toi on ylivoimaisesti helpoin tapa..lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...

EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
-
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
Madallusjouset itse olen ainakin vaihtanut suunnilleen tuolla tyylillä ihan pukkien päällä.Vesku kirjoitti:Onnistuuko ilman nosturia betoni lattialla pukkien päältä?lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tein saman hiekkaparkkiksella hydraulitunkin ja pukkien avulla eli onnistunee betonillakinVesku kirjoitti:Onnistuuko ilman nosturia betoni lattialla pukkien päältä?lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
- Paikkakunta: Joutseno
Ois betonilattiakin viikonloppuna vapaana ja paaaljon työkaluja.....Vesku kirjoitti:Onnistuuko ilman nosturia betoni lattialla pukkien päältä?lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...

Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Asialla ratsastaen! Entäs nelikossa tuo etujousten vaihto? Pitääkö ottaa tolppa irti alapäästäkin vai saako senverran jousipuristimilla kasaan, että mahtuu tulemaan jousi pois? Toivottavasti joku ees ymmärsi mitä haen takaa?
Pitäis tulevana Lauantaina saada kaikki jouset vaihdettua.

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
-
- Ylläpitäjä
kyllä sen jousen vaihto onnistuu ilman takavakaajan irrotusta. tietenkin parempi ottaa irti se jousen vaihdon ajaksi.Ares kirjoitti:Hö ompa laiskaa touhua. Vetarit pois, iskarit irti alapäästä ja jarruputket pois ja murikan koriin kiinnitys takaa irti niin jouset saa käsin pois ja takaisin...
Ja tietysti niillä joilla on takanakin kallistuksenvakaaja niin sen joutuu irroittamaan
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
Itse hetki sitten irroitin yhden(!) takajousen Sierrasta ja meni muuten kauan.
Aivan älyttömän jämäkkä jousi oli kun sai vääntää ihan tosissaan että lähti pois, vaikka oli vetari ja iskari alapäästä irti...
Toisen puolen kun otan irti, lasken kyllä tota koko hässäkän sieltä.
Tätäkään ei tarvis tehdä jos ei olis menny toisesta Sierrasta molemmat takajouset poikki.
Aivan älyttömän jämäkkä jousi oli kun sai vääntää ihan tosissaan että lähti pois, vaikka oli vetari ja iskari alapäästä irti...
Toisen puolen kun otan irti, lasken kyllä tota koko hässäkän sieltä.
Tätäkään ei tarvis tehdä jos ei olis menny toisesta Sierrasta molemmat takajouset poikki.

* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...
...eh, mitkä kolme pulttia ??
Edit :
Ja toteutitteko sen niin että se koko akselisto hässäkkä oli renkaiden varassa ja koria nostettiin ylös vai mtäh ?
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Mulla otettiin vielä vetaritkin pois tieltä. Tukivarsi tuli sen verran alas, että saatiin jouset pois aika helpostikkin.Zimi Da Guitara kirjoitti:Onnistuuko muka ilman peran irroittamista ?
Siis, jarruletkut, vakaaja, iskarit ja ohjurit on nyt irti mutta aika heikolta nayttaa...
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Omassa ritsassa otin vetarit pois ja iskarin alapäät auki ja rälläköin vanhat jouset pois... -45mm jouset meni pienellä väkivallalla paikalleen. Vakaajaahan tuossa ei ollu ja jarruputketkin oli kiinni, aika tiukalle veti jarruletkut mutta ehjänä säilyi...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
Hmmh, tuosta varaosasierrasta kun otin jousia, oli irti vetari, iskari, ja kaikki muukin, niin että tukivarsi tuli niin kauan alaspäin, kunnes sen etuosa otti apurunkoon kiinni, mutta silti sai repiä oikein tosissaan.
Ja oli jousipuristimetkin ahdettu sinne mutta silti ei lähtenyt ilman väkivaltaa.
Korjausopas kehottaa irroittamaan jarruletkun kiinnikkeestään, pyörän navan vetarin kanssa, iskarin alapäästä ja ohjurilevyn korista.
En sitten tiedä mikä tuolla harittaa kun on iskarit, vakaaja, jarruletkut ja ohjurit irti.
Tokihan se perä harittaa jonkin verran mutta luulis sen kiinnikekumin nyt jonkin verran periksi antavan...
Ai tuossa, mistä kauppoja tehdään ei ole vakaajaa ?
Sittenhän mun täytyy ottaa tosta muistoksi se.
Ja oli jousipuristimetkin ahdettu sinne mutta silti ei lähtenyt ilman väkivaltaa.
Korjausopas kehottaa irroittamaan jarruletkun kiinnikkeestään, pyörän navan vetarin kanssa, iskarin alapäästä ja ohjurilevyn korista.
En sitten tiedä mikä tuolla harittaa kun on iskarit, vakaaja, jarruletkut ja ohjurit irti.
Tokihan se perä harittaa jonkin verran mutta luulis sen kiinnikekumin nyt jonkin verran periksi antavan...
AkiS kirjoitti:Omassa ritsassa otin vetarit pois ja iskarin alapäät auki ja rälläköin vanhat jouset pois... -45mm jouset meni pienellä väkivallalla paikalleen. Vakaajaahan tuossa ei ollu ja jarruputketkin oli kiinni, aika tiukalle veti jarruletkut mutta ehjänä säilyi...
Ai tuossa, mistä kauppoja tehdään ei ole vakaajaa ?
Sittenhän mun täytyy ottaa tosta muistoksi se.

* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: Ti Joulukuu 16. 21:01:50 2003
- Viesti:
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Heh... ihan miten vaa... ei sillä vakaajalla sielä mitään teeZimi Da Guitara kirjoitti:Hmmh, tuosta varaosasierrasta kun otin jousia, oli irti vetari, iskari, ja kaikki muukin, niin että tukivarsi tuli niin kauan alaspäin, kunnes sen etuosa otti apurunkoon kiinni, mutta silti sai repiä oikein tosissaan.
Ja oli jousipuristimetkin ahdettu sinne mutta silti ei lähtenyt ilman väkivaltaa.
Korjausopas kehottaa irroittamaan jarruletkun kiinnikkeestään, pyörän navan vetarin kanssa, iskarin alapäästä ja ohjurilevyn korista.
En sitten tiedä mikä tuolla harittaa kun on iskarit, vakaaja, jarruletkut ja ohjurit irti.
Tokihan se perä harittaa jonkin verran mutta luulis sen kiinnikekumin nyt jonkin verran periksi antavan...
AkiS kirjoitti:Omassa ritsassa otin vetarit pois ja iskarin alapäät auki ja rälläköin vanhat jouset pois... -45mm jouset meni pienellä väkivallalla paikalleen. Vakaajaahan tuossa ei ollu ja jarruputketkin oli kiinni, aika tiukalle veti jarruletkut mutta ehjänä säilyi...
Ai tuossa, mistä kauppoja tehdään ei ole vakaajaa ?
Sittenhän mun täytyy ottaa tosta muistoksi se.

Tuosta turbo patentista kyllä puhuin mut mulla ei oo vielä yhessäkään sierrassa ollu takavakaajaa...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
2002rs kirjoitti:iskari irti alapäästä, jousipuristimilla jousi läjään ja rautalangalla jousi nippuun, jarruletkun yläkiinnitykseen pikku viilto, puristimet pois ja jousi pois! Noin ainaki 4x4 cossusta lähti tosi helposti
Tjooh, nuin minäkin sen aluks suunnittelin, kunnes huomasin ettei noi mun puristimet meinaa ees mahtua sinne.
Jos ostais semmoset kunnon vehkeet, paineilmalla toimivat sellaiset.

Nojoo, niitten hinnalla sais jo pari Sierraakin.
Ei kait siinä muu auto kun taistella noilla puristimilla kasaan ne...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Ylläpitäjä
Leimamies vaati uudet pohjaanlyöntikumit Mk1 Riesaan. Kaiken ähellyksen jälkeen päädyin irrottamaan apurunkoa, eli ne kolme pulttia. Viimeistä puolta kun laitoin kasaan, niin se isoin pultti teki hauskan tempun. Huomasin, että parin viimeistä kierrosta momentti ei ollut lisääntynyt ollenkaan. Tapana on kiristellä momenttiavaimella asteittain. Kliksahti jossain 75% manuaalin ohjeesta, mutta sitten ei enää kuulunut mitään. Onneksi tosiaan havahduin, että hä? pultti kiertyy tasaisella momentilla. Varovasti auki ja kun se oli pois niin tuo M10 oli venynyt ja ohentunut yhdestä kohtaa M8 paksuiseksi. Montakohan kierrosta olisi vaatinut lisää, että olisi mennyt poikki? Kiva olisi ollut kaivella pultinjämää "jostain sieltä". Kyseessä oli orgispultit.
-
- Viestit: 764
- Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
- Paikkakunta: Etelä-savo
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1207
- Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Toissa päivänä -> iskarin alapään pultti irti, vetaria vähän sisään, jarruletku irti, entiset jouset rälläkällä poikki ja uus jousi pyöritettiin lavetin ja vetarin välistä... ei tarvi arvostella
WWW.ATKTARVIKE.FI
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
-
- Ylläpitäjä
Tätä mäkin ensin yritin, mutta joku oivallus jäi puuttumaan ja päätin tehdä ohjeen mukaan. Kumit eivät olleet kumia vaan jotain kovemman tuntuista, eivät helposti muuttaneet muotoaan. Orgiksethan olivat ihan pehmeää, suunnilleen solukumia.dexta kirjoitti:Jos en kovin paljon muista mettään ni tungin pohjaanlyöntikumit jousen kierteiden välistä paikoilleen, ainoastaan iskarin alapäänpultti oli irti
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Cossun pohjauskumeja kannattaa käyttää jos oikeesti haluu semmoset jotka kestää edes vähän. Ne on paljon matalemmat ku mitä orkkis sierran kumit on. Onhan ne vähän kalliimmat mutta ei niitä samaan tahtiin joudu vaihtamaan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 764
- Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
- Paikkakunta: Etelä-savo
Noi oli just sitä pehmeetä hottöä, sillähän ne tietyst meni kierteen välistäArto65FB kirjoitti:Tätä mäkin ensin yritin, mutta joku oivallus jäi puuttumaan ja päätin tehdä ohjeen mukaan. Kumit eivät olleet kumia vaan jotain kovemman tuntuista, eivät helposti muuttaneet muotoaan. Orgiksethan olivat ihan pehmeää, suunnilleen solukumia.dexta kirjoitti:Jos en kovin paljon muista mettään ni tungin pohjaanlyöntikumit jousen kierteiden välistä paikoilleen, ainoastaan iskarin alapäänpultti oli irti
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
Vaihdoin äsken takajouset:
Iskarin alapää irti, jarruletku kiinnikkeestä irti.
Vanha jousi rälläkällä poikki, uuden madallusjousen pyörittelin vetarin ja sen tukivarren välistä paikalleen, sen jälkeen pohjauskumi jousen välistä ja sen jälkeen vaan kokoominen. Ei ollu vaikee homma, enemmän meni aikaa siihen et keksin jousen menevän pyörittämällä vetarin ja tukivarren välistä siihen paikalleen
Iskarin alapää irti, jarruletku kiinnikkeestä irti.
Vanha jousi rälläkällä poikki, uuden madallusjousen pyörittelin vetarin ja sen tukivarren välistä paikalleen, sen jälkeen pohjauskumi jousen välistä ja sen jälkeen vaan kokoominen. Ei ollu vaikee homma, enemmän meni aikaa siihen et keksin jousen menevän pyörittämällä vetarin ja tukivarren välistä siihen paikalleen

-
- Viestit: 1207
- Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
toniwe kirjoitti:Ei ollu vaikee homma, enemmän meni aikaa siihen et keksin jousen menevän pyörittämällä vetarin ja tukivarren välistä siihen paikalleen
Sama oli täällä.
WWW.ATKTARVIKE.FI
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 764
- Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
- Paikkakunta: Etelä-savo
No pit ruveta pitkästä aikaa vaihtamaa jousia ku toiselta puolelta ol männy poikki.
Takakelkan kolme pulttia auki ja kelkka putoaa alas.
Tässä sit on jousi menossa paikalleen kiertämällä vetarin ohi. Jarruletkua en aukassu, helpompi ottaa pelkästään korvallisesta klipsi auki niiku kuvasta näkyy
Takakelkan kolme pulttia auki ja kelkka putoaa alas.
Tässä sit on jousi menossa paikalleen kiertämällä vetarin ohi. Jarruletkua en aukassu, helpompi ottaa pelkästään korvallisesta klipsi auki niiku kuvasta näkyy
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re:
Tämä oli loistava ohje. Eipä paljoa kätevämmin voi Sierraan takajousia vaihtaa. Näin sitä saa jäsenmaksuilleen vastinetta kun ei tarttee turhaan purkaa liikoja.dexta kirjoitti:No pit ruveta pitkästä aikaa vaihtamaa jousia ku toiselta puolelta ol männy poikki.
Takakelkan kolme pulttia auki ja kelkka putoaa alas.
Tässä sit on jousi menossa paikalleen kiertämällä vetarin ohi. Jarruletkua en aukassu, helpompi ottaa pelkästään korvallisesta klipsi auki niiku kuvasta näkyy

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Sierran takajousen vaihto
Kyllä, paitti jos on ison puslan holkki ruostunu palkinreikään ja puslaan kiinni niin sitten voi parit ärräpäät lentää
Kolmeen sierraan vaihtanu takajouset ja jokasessa oli käyny näin...
Ja sitten kun meet rautakangella vääntää apurunkoa väkisin alas niin kanki menee palkista läpi
Silloin ei kyl naurattanu...

Kolmeen sierraan vaihtanu takajouset ja jokasessa oli käyny näin...
Ja sitten kun meet rautakangella vääntää apurunkoa väkisin alas niin kanki menee palkista läpi

Silloin ei kyl naurattanu...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Sierran takajousen vaihto
Se mikä toimii kans jos ei haluu kokeilla etupuslien irtoavuutta niin leikkaa jarruputkien kori kiinnitykset poikki takaa ja ottaa taka-kannakkeen irti sekä iskari irti, jouset pullahtaa melko helposti pois
Ja kasatessa vaan heftailee kiinnikket paikoilleen, voi ne letkutkin irroittaa(ei tarvitse leikata kannaketta) jos luottaa että saa liitoksesta auki eikä tarvi kaikkea vaihtaa

Ja kasatessa vaan heftailee kiinnikket paikoilleen, voi ne letkutkin irroittaa(ei tarvitse leikata kannaketta) jos luottaa että saa liitoksesta auki eikä tarvi kaikkea vaihtaa

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: Sierran takajousen vaihto
Jos ei puslan holkki tunnu irtoovan rungosta, niin kaikki kolme pulttia vaan irti, sitten survasee sopivan tangon ison pultin reikään ja nylkyttää ees taas... Lähtee puslan holkki nimittäin aikas äkkiä rungosta irti. Ei kantsi sitä apurunkoa kangella vääntää, siitä ei yleensä hyvä seuraa.AkiS kirjoitti:Kyllä, paitti jos on ison puslan holkki ruostunu palkinreikään ja puslaan kiinni niin sitten voi parit ärräpäät lentää![]()
Kolmeen sierraan vaihtanu takajouset ja jokasessa oli käyny näin...
Ja sitten kun meet rautakangella vääntää apurunkoa väkisin alas niin kanki menee palkista läpi![]()
Silloin ei kyl naurattanu...

Ja niistä puslista puheenollen... Miun tarttee vaihtaa tohon ritsaan nekin lähiaikoina. Oli se metallinen holkki joka erottaa kumit toisistaan puslan sisällä molemmissa ihan hapan. Eli tarttee lähtee Fordille tilaamaan orkkis puslat. Tarvikkeet ei uppoo, kokeiltu on.

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Sierran takajousen vaihto
Scorpioon vaihdoin takajouset ja "kolmesta pultista" yksi napsahti poikki. Yksi Guide Platen/ohjainlevyn, se toinen niistä mikä tulee auton koriin kiinni.
Onko sen poistamiseen jotain muuta (fiksua) keinoa olemassa kuin porata entinen pois? Kolme muuta lähti yön yli liuotuksen jälkeen helposti, mutta yksi päättä laittaa hanttiin.
Onko sen poistamiseen jotain muuta (fiksua) keinoa olemassa kuin porata entinen pois? Kolme muuta lähti yön yli liuotuksen jälkeen helposti, mutta yksi päättä laittaa hanttiin.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Sierran takajousen vaihto
Ei niitä tarvitse edes irti leikata,riittää että keskeltä halkaiseen toisen reunan niin saa putken vedettyä sieltä välistä pois. Eikä tarvitse heftailla kasatessa.heka kirjoitti:Se mikä toimii kans jos ei haluu kokeilla etupuslien irtoavuutta niin leikkaa jarruputkien kori kiinnitykset poikki takaa ja ottaa taka-kannakkeen irti sekä iskari irti, jouset pullahtaa melko helposti pois![]()
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer