Sierran takajousen vaihto

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Sierran takajousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Joulukuu 9. 11:33:52 2004

Kertokaas ihmiset, kuinka on helpointa vaihtaa takajouset sierraan. Itse joskus laskenut koko apurunkoa, mutta olisiko helpompaa konstia kenellä hyllyssä?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » To Joulukuu 9. 11:40:31 2004

ota vetoakseli irti, jarruletkun kiinnike alatukivarresta irti muistaakseni joutuu halkasemaan sen kiinnike pellin rautasahalla ja vääntämään pihdeillä (ei tartte ilmata jarruja), ja iskarin alapää irti

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Joulukuu 9. 11:51:52 2004

iskari alapäästä,pyörä ja jarrurumpu* irti ,vetoakseli pois ja mielellään jarruletkukin tukivarren takaa (ei ihan pakko) jos raaskii vähän kikkailla. Noi kun irroittaa tieltä niin onnistuu parhaiten. On tullut joskus vaihdettua vetoakseli paikallaankin, mutta turhaa vääntöä siitä seuraa ja aikaa kuluu enempi varmasti.
*jos siis rummut takana, muuten pultit vaan auki vetarista jos levyt.
jotenkin näin tekisin.
vetoakselin mutteri sit 41mm ja laippa rummunsisältä 13mm tai joskus vanhemmissa 17mm.
no nii joku sit kerkesikin tähän väliin kans vastaamaan :wink:
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Joulukuu 9. 13:10:51 2004

Kiitoksia vinkeistä. Laippavetarithan siellä levyillä... :wink:
On vaan sen verran tympeä homma, tuo sierran jousen vaihto, että on tullut sitä lykättyä, mutta on sen verran matala kottero minun makuun talvella, että pitää sinne alle jossain välin ängetä.
Itse tuossa mietin, että jos ottaisi tukivarren sisemmät puslat apurungosta auki+ iskari. Jarruletkun irti ja laskisi koko tukivartta alas. Ei vetaria viittis, jos ei ole pakko...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Joulukuu 9. 13:24:26 2004

Hö ompa laiskaa touhua. Vetarit pois, iskarit irti alapäästä ja jarruputket pois ja murikan koriin kiinnitys takaa irti niin jouset saa käsin pois ja takaisin...
Ja tietysti niillä joilla on takanakin kallistuksenvakaaja niin sen joutuu irroittamaan :)

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Joulukuu 9. 13:37:59 2004

Vesku kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä. Laippavetarithan siellä levyillä... :wink:
On vaan sen verran plaap plaap....jne.. Ei vetaria viittis, jos ei ole pakko...
jos ihan talvea varten vaan niin sitten teet jonkun pyöreän lätkän 10-15mm kumista jousen alle, sen saa sinne väliin pelkästään tuon iskarin irroituksella. :wink: perä nousee tuolla virityksellä varmaan jonkun 30-40mm.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Joulukuu 9. 15:01:20 2004

puuhapete kirjoitti: jos ihan talvea varten vaan niin sitten teet jonkun pyöreän lätkän 10-15mm kumista jousen alle, sen saa sinne väliin pelkästään tuon iskarin irroituksella. :wink: perä nousee tuolla virityksellä varmaan jonkun 30-40mm.
No siellä on jo extra kumia, mutta pitää saada maastoauto :D
No ei vaiskaan, mutta vakio jouset (cossun) taakse ihan pysyvästi. Siellä on nyt jotkut omp:in jouset ja on aika lyhkäset. Kunhan joskus nosturille vaan pääsis...
Ps. Ehkä olen jo laiskistunutkin... :oops:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » To Joulukuu 9. 23:55:52 2004

Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Joulukuu 10. 2:30:49 2004

lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...
aamen! aivan samaa kikkaa oon käyttäny itekkin..onneks soitin sulle (lappis) sillon ja kysyin siitä! voin luvata että toi on ylivoimaisesti helpoin tapa.. :)
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Joulukuu 10. 9:24:15 2004

lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...
Onnistuuko ilman nosturia betoni lattialla pukkien päältä?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Joulukuu 10. 10:05:06 2004

Vesku kirjoitti:
lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...
Onnistuuko ilman nosturia betoni lattialla pukkien päältä?
Madallusjouset itse olen ainakin vaihtanut suunnilleen tuolla tyylillä ihan pukkien päällä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Joulukuu 10. 10:15:00 2004

Vesku kirjoitti:
lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...
Onnistuuko ilman nosturia betoni lattialla pukkien päältä?
Tein saman hiekkaparkkiksella hydraulitunkin ja pukkien avulla eli onnistunee betonillakin :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Ke Joulukuu 15. 11:24:56 2004

Vesku kirjoitti:
lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...
Onnistuuko ilman nosturia betoni lattialla pukkien päältä?
Ois betonilattiakin viikonloppuna vapaana ja paaaljon työkaluja..... :D
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Maaliskuu 28. 18:02:13 2005

Asialla ratsastaen! Entäs nelikossa tuo etujousten vaihto? Pitääkö ottaa tolppa irti alapäästäkin vai saako senverran jousipuristimilla kasaan, että mahtuu tulemaan jousi pois? Toivottavasti joku ees ymmärsi mitä haen takaa? :oops: Pitäis tulevana Lauantaina saada kaikki jouset vaihdettua.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Maaliskuu 28. 20:08:14 2005

taitaa olla helpoin irroittaa koko tolppa ja vaihtaa jousi pöydällä ei edes taida onnistua paikallaan vaihto vaikka kuinka vääntäis :?
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Maaliskuu 28. 20:10:53 2005

Ares kirjoitti:Hö ompa laiskaa touhua. Vetarit pois, iskarit irti alapäästä ja jarruputket pois ja murikan koriin kiinnitys takaa irti niin jouset saa käsin pois ja takaisin...
Ja tietysti niillä joilla on takanakin kallistuksenvakaaja niin sen joutuu irroittamaan :)
kyllä sen jousen vaihto onnistuu ilman takavakaajan irrotusta. tietenkin parempi ottaa irti se jousen vaihdon ajaksi.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Huhtikuu 8. 18:53:34 2005

Itse hetki sitten irroitin yhden(!) takajousen Sierrasta ja meni muuten kauan.

Aivan älyttömän jämäkkä jousi oli kun sai vääntää ihan tosissaan että lähti pois, vaikka oli vetari ja iskari alapäästä irti...


Toisen puolen kun otan irti, lasken kyllä tota koko hässäkän sieltä.


Tätäkään ei tarvis tehdä jos ei olis menny toisesta Sierrasta molemmat takajouset poikki. :shock:
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » La Huhtikuu 9. 14:28:18 2005

lappis kirjoitti:Miks vetari pitää irroittaa,apurunkolta kolme pulttii jarruletku ja iskarin alapultti irti.Eikä ole ollut mitään vaikeuksia jousien vaihdossa...

...eh, mitkä kolme pulttia ??


Edit :

Ja toteutitteko sen niin että se koko akselisto hässäkkä oli renkaiden varassa ja koria nostettiin ylös vai mtäh ?
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Su Huhtikuu 10. 21:12:27 2005

Onnistuuko muka ilman peran irroittamista ?

Siis, jarruletkut, vakaaja, iskarit ja ohjurit on nyt irti mutta aika heikolta nayttaa...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Huhtikuu 11. 19:34:08 2005

Zimi Da Guitara kirjoitti:Onnistuuko muka ilman peran irroittamista ?

Siis, jarruletkut, vakaaja, iskarit ja ohjurit on nyt irti mutta aika heikolta nayttaa...
Mulla otettiin vielä vetaritkin pois tieltä. Tukivarsi tuli sen verran alas, että saatiin jouset pois aika helpostikkin.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Huhtikuu 11. 20:39:49 2005

Omassa ritsassa otin vetarit pois ja iskarin alapäät auki ja rälläköin vanhat jouset pois... -45mm jouset meni pienellä väkivallalla paikalleen. Vakaajaahan tuossa ei ollu ja jarruputketkin oli kiinni, aika tiukalle veti jarruletkut mutta ehjänä säilyi...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ti Huhtikuu 12. 0:19:54 2005

Hmmh, tuosta varaosasierrasta kun otin jousia, oli irti vetari, iskari, ja kaikki muukin, niin että tukivarsi tuli niin kauan alaspäin, kunnes sen etuosa otti apurunkoon kiinni, mutta silti sai repiä oikein tosissaan.

Ja oli jousipuristimetkin ahdettu sinne mutta silti ei lähtenyt ilman väkivaltaa.

Korjausopas kehottaa irroittamaan jarruletkun kiinnikkeestään, pyörän navan vetarin kanssa, iskarin alapäästä ja ohjurilevyn korista.

En sitten tiedä mikä tuolla harittaa kun on iskarit, vakaaja, jarruletkut ja ohjurit irti.

Tokihan se perä harittaa jonkin verran mutta luulis sen kiinnikekumin nyt jonkin verran periksi antavan...

AkiS kirjoitti:Omassa ritsassa otin vetarit pois ja iskarin alapäät auki ja rälläköin vanhat jouset pois... -45mm jouset meni pienellä väkivallalla paikalleen. Vakaajaahan tuossa ei ollu ja jarruputketkin oli kiinni, aika tiukalle veti jarruletkut mutta ehjänä säilyi...

Ai tuossa, mistä kauppoja tehdään ei ole vakaajaa ?

Sittenhän mun täytyy ottaa tosta muistoksi se. :D
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

2002rs
Viestit: 226
Liittynyt: Ti Joulukuu 16. 21:01:50 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2002rs » Ti Huhtikuu 12. 0:30:55 2005

iskari irti alapäästä, jousipuristimilla jousi läjään ja rautalangalla jousi nippuun, jarruletkun yläkiinnitykseen pikku viilto, puristimet pois ja jousi pois! Noin ainaki 4x4 cossusta lähti tosi helposti :wink:
#643
RS2

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Huhtikuu 12. 15:41:41 2005

Zimi Da Guitara kirjoitti:Hmmh, tuosta varaosasierrasta kun otin jousia, oli irti vetari, iskari, ja kaikki muukin, niin että tukivarsi tuli niin kauan alaspäin, kunnes sen etuosa otti apurunkoon kiinni, mutta silti sai repiä oikein tosissaan.

Ja oli jousipuristimetkin ahdettu sinne mutta silti ei lähtenyt ilman väkivaltaa.

Korjausopas kehottaa irroittamaan jarruletkun kiinnikkeestään, pyörän navan vetarin kanssa, iskarin alapäästä ja ohjurilevyn korista.

En sitten tiedä mikä tuolla harittaa kun on iskarit, vakaaja, jarruletkut ja ohjurit irti.

Tokihan se perä harittaa jonkin verran mutta luulis sen kiinnikekumin nyt jonkin verran periksi antavan...

AkiS kirjoitti:Omassa ritsassa otin vetarit pois ja iskarin alapäät auki ja rälläköin vanhat jouset pois... -45mm jouset meni pienellä väkivallalla paikalleen. Vakaajaahan tuossa ei ollu ja jarruputketkin oli kiinni, aika tiukalle veti jarruletkut mutta ehjänä säilyi...

Ai tuossa, mistä kauppoja tehdään ei ole vakaajaa ?

Sittenhän mun täytyy ottaa tosta muistoksi se. :D
Heh... ihan miten vaa... ei sillä vakaajalla sielä mitään tee :roll:

Tuosta turbo patentista kyllä puhuin mut mulla ei oo vielä yhessäkään sierrassa ollu takavakaajaa...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ti Huhtikuu 12. 17:21:15 2005

2002rs kirjoitti:iskari irti alapäästä, jousipuristimilla jousi läjään ja rautalangalla jousi nippuun, jarruletkun yläkiinnitykseen pikku viilto, puristimet pois ja jousi pois! Noin ainaki 4x4 cossusta lähti tosi helposti :wink:

Tjooh, nuin minäkin sen aluks suunnittelin, kunnes huomasin ettei noi mun puristimet meinaa ees mahtua sinne.

Jos ostais semmoset kunnon vehkeet, paineilmalla toimivat sellaiset. :)

Nojoo, niitten hinnalla sais jo pari Sierraakin.


Ei kait siinä muu auto kun taistella noilla puristimilla kasaan ne...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Huhtikuu 14. 11:23:28 2005

Leimamies vaati uudet pohjaanlyöntikumit Mk1 Riesaan. Kaiken ähellyksen jälkeen päädyin irrottamaan apurunkoa, eli ne kolme pulttia. Viimeistä puolta kun laitoin kasaan, niin se isoin pultti teki hauskan tempun. Huomasin, että parin viimeistä kierrosta momentti ei ollut lisääntynyt ollenkaan. Tapana on kiristellä momenttiavaimella asteittain. Kliksahti jossain 75% manuaalin ohjeesta, mutta sitten ei enää kuulunut mitään. Onneksi tosiaan havahduin, että hä? pultti kiertyy tasaisella momentilla. Varovasti auki ja kun se oli pois niin tuo M10 oli venynyt ja ohentunut yhdestä kohtaa M8 paksuiseksi. Montakohan kierrosta olisi vaatinut lisää, että olisi mennyt poikki? Kiva olisi ollut kaivella pultinjämää "jostain sieltä". Kyseessä oli orgispultit.

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » To Huhtikuu 14. 19:37:28 2005

Jos en kovin paljon muista mettään ni tungin pohjaanlyöntikumit jousen kierteiden välistä paikoilleen, ainoastaan iskarin alapäänpultti oli irti

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » To Huhtikuu 14. 21:43:55 2005

Kuulostaapa aika savotalta tuo jousien vaihto mutta huomenna se alkaa sitten selviimään kuinka hankalaa se oikeestaan on.. tarkoituksena olis laittaa 40mm laskevat.

Täytyypä varata asennus olutta :lol:

DiiJayJay
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DiiJayJay » To Huhtikuu 14. 21:50:31 2005

Toissa päivänä -> iskarin alapään pultti irti, vetaria vähän sisään, jarruletku irti, entiset jouset rälläkällä poikki ja uus jousi pyöritettiin lavetin ja vetarin välistä... ei tarvi arvostella

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Huhtikuu 15. 15:19:32 2005

dexta kirjoitti:Jos en kovin paljon muista mettään ni tungin pohjaanlyöntikumit jousen kierteiden välistä paikoilleen, ainoastaan iskarin alapäänpultti oli irti
Tätä mäkin ensin yritin, mutta joku oivallus jäi puuttumaan ja päätin tehdä ohjeen mukaan. Kumit eivät olleet kumia vaan jotain kovemman tuntuista, eivät helposti muuttaneet muotoaan. Orgiksethan olivat ihan pehmeää, suunnilleen solukumia.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Huhtikuu 15. 16:46:34 2005

Cossun pohjauskumeja kannattaa käyttää jos oikeesti haluu semmoset jotka kestää edes vähän. Ne on paljon matalemmat ku mitä orkkis sierran kumit on. Onhan ne vähän kalliimmat mutta ei niitä samaan tahtiin joudu vaihtamaan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Pe Huhtikuu 15. 20:45:10 2005

Arto65FB kirjoitti:
dexta kirjoitti:Jos en kovin paljon muista mettään ni tungin pohjaanlyöntikumit jousen kierteiden välistä paikoilleen, ainoastaan iskarin alapäänpultti oli irti
Tätä mäkin ensin yritin, mutta joku oivallus jäi puuttumaan ja päätin tehdä ohjeen mukaan. Kumit eivät olleet kumia vaan jotain kovemman tuntuista, eivät helposti muuttaneet muotoaan. Orgiksethan olivat ihan pehmeää, suunnilleen solukumia.
Noi oli just sitä pehmeetä hottöä, sillähän ne tietyst meni kierteen välistä

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Pe Huhtikuu 15. 21:17:09 2005

Eteen sain sentäs vaihdettua jouset ilman ongelmia ja aika nopeasti, mutta se takapää näytti tosiaan työläältä :shock: .

Jäi sitten jollekkin toiselle päivälle tuon takapään laitto...

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Huhtikuu 15. 22:18:51 2005

Joo, onhan se etupää ihan helppo nakki. :roll:


Ja mitä noihin kumiin tulee, tuolla iS:ässä on kans todella matalat, mustat kumit...siis TOSI matalat. :)

Jos sais huomena aikaseks repiä ne jouset sieltä...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Su Huhtikuu 17. 15:48:53 2005

Vaihdoin äsken takajouset:

Iskarin alapää irti, jarruletku kiinnikkeestä irti.
Vanha jousi rälläkällä poikki, uuden madallusjousen pyörittelin vetarin ja sen tukivarren välistä paikalleen, sen jälkeen pohjauskumi jousen välistä ja sen jälkeen vaan kokoominen. Ei ollu vaikee homma, enemmän meni aikaa siihen et keksin jousen menevän pyörittämällä vetarin ja tukivarren välistä siihen paikalleen :wink:

DiiJayJay
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DiiJayJay » Su Huhtikuu 17. 15:54:45 2005

toniwe kirjoitti:Ei ollu vaikee homma, enemmän meni aikaa siihen et keksin jousen menevän pyörittämällä vetarin ja tukivarren välistä siihen paikalleen :wink:

Sama oli täällä.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Su Huhtikuu 17. 17:37:16 2005

Hyvähän teijän on ku madallus jousia masentelette. :D


Vaan sain minäkin ne eilen vaihdettua.

Vähän sai taiteilla et sain sen apurungon takasin oikeelle kohdalle, ja tottahan yksi apurungon pulteista katkesi avattaessa. :cry:


Edit :

Notta tämmöstä.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ti Huhtikuu 26. 20:33:00 2005

No pit ruveta pitkästä aikaa vaihtamaa jousia ku toiselta puolelta ol männy poikki.

Takakelkan kolme pulttia auki ja kelkka putoaa alas.
Tässä sit on jousi menossa paikalleen kiertämällä vetarin ohi. Jarruletkua en aukassu, helpompi ottaa pelkästään korvallisesta klipsi auki niiku kuvasta näkyy

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Joulukuu 9. 16:05:00 2010

dexta kirjoitti:No pit ruveta pitkästä aikaa vaihtamaa jousia ku toiselta puolelta ol männy poikki.

Takakelkan kolme pulttia auki ja kelkka putoaa alas.
Tässä sit on jousi menossa paikalleen kiertämällä vetarin ohi. Jarruletkua en aukassu, helpompi ottaa pelkästään korvallisesta klipsi auki niiku kuvasta näkyy
Tämä oli loistava ohje. Eipä paljoa kätevämmin voi Sierraan takajousia vaihtaa. Näin sitä saa jäsenmaksuilleen vastinetta kun ei tarttee turhaan purkaa liikoja. :D
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierran takajousen vaihto

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Joulukuu 9. 20:51:01 2010

Kyllä, paitti jos on ison puslan holkki ruostunu palkinreikään ja puslaan kiinni niin sitten voi parit ärräpäät lentää :lol:
Kolmeen sierraan vaihtanu takajouset ja jokasessa oli käyny näin...
Ja sitten kun meet rautakangella vääntää apurunkoa väkisin alas niin kanki menee palkista läpi :green:
Silloin ei kyl naurattanu...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Sierran takajousen vaihto

Viesti Kirjoittaja heka » To Joulukuu 9. 21:12:55 2010

Se mikä toimii kans jos ei haluu kokeilla etupuslien irtoavuutta niin leikkaa jarruputkien kori kiinnitykset poikki takaa ja ottaa taka-kannakkeen irti sekä iskari irti, jouset pullahtaa melko helposti pois :wink:
Ja kasatessa vaan heftailee kiinnikket paikoilleen, voi ne letkutkin irroittaa(ei tarvitse leikata kannaketta) jos luottaa että saa liitoksesta auki eikä tarvi kaikkea vaihtaa :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran takajousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Joulukuu 9. 22:21:02 2010

AkiS kirjoitti:Kyllä, paitti jos on ison puslan holkki ruostunu palkinreikään ja puslaan kiinni niin sitten voi parit ärräpäät lentää :lol:
Kolmeen sierraan vaihtanu takajouset ja jokasessa oli käyny näin...
Ja sitten kun meet rautakangella vääntää apurunkoa väkisin alas niin kanki menee palkista läpi :green:
Silloin ei kyl naurattanu...
Jos ei puslan holkki tunnu irtoovan rungosta, niin kaikki kolme pulttia vaan irti, sitten survasee sopivan tangon ison pultin reikään ja nylkyttää ees taas... Lähtee puslan holkki nimittäin aikas äkkiä rungosta irti. Ei kantsi sitä apurunkoa kangella vääntää, siitä ei yleensä hyvä seuraa. :wink:

Ja niistä puslista puheenollen... Miun tarttee vaihtaa tohon ritsaan nekin lähiaikoina. Oli se metallinen holkki joka erottaa kumit toisistaan puslan sisällä molemmissa ihan hapan. Eli tarttee lähtee Fordille tilaamaan orkkis puslat. Tarvikkeet ei uppoo, kokeiltu on. :)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sierran takajousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Sine » La Elokuu 27. 0:57:28 2011

Scorpioon vaihdoin takajouset ja "kolmesta pultista" yksi napsahti poikki. Yksi Guide Platen/ohjainlevyn, se toinen niistä mikä tulee auton koriin kiinni.

Onko sen poistamiseen jotain muuta (fiksua) keinoa olemassa kuin porata entinen pois? Kolme muuta lähti yön yli liuotuksen jälkeen helposti, mutta yksi päättä laittaa hanttiin.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierran takajousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Elokuu 27. 1:07:31 2011

heka kirjoitti:Se mikä toimii kans jos ei haluu kokeilla etupuslien irtoavuutta niin leikkaa jarruputkien kori kiinnitykset poikki takaa ja ottaa taka-kannakkeen irti sekä iskari irti, jouset pullahtaa melko helposti pois :wink:
Ei niitä tarvitse edes irti leikata,riittää että keskeltä halkaiseen toisen reunan niin saa putken vedettyä sieltä välistä pois. Eikä tarvitse heftailla kasatessa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin