puristussuhteen laskua taas

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

puristussuhteen laskua taas

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 2. 22:19:16 2004

en tiedä onko vika laskijassa, kaavoissa vai missä mutta en saa järkevää puristussuhdetta laskettua turbomoottorilleni... auttakaa ken osaa / viitsii. Tuo laskuri ei ainakaan saa järkevää tulosta aikaan.
eli 2.0 ohc (205) ja seuraavat tiedot:

palotila 50cc (en tiedä varmaksi, kansi -88 is)
mäntä halk. 92mm (vw mahle, tasalakiset)
iskunpituus 76.95mm
kannentiivisteen paksuus puristettuna 1.25mm
männän laen etäisyys kansitasosta -2,2mm

lohkosta ja kannesta ei ole kertaakaan otettu pois mitään.

sen verran vinkkinä että vakiomoottorin puristussuhde on 9,2:1 jolloin männät tulevat lohkon tasalle nyk. 2,2mm alempana olon sijaan. vakiomoottorin männän halkaisija on 90.82mm.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Marraskuu 2. 22:27:17 2004

8.013625654674731:1
tulee noilla antamillasi arvoilla (jos kannentiivisteen halkaisija sylinterinkohdalla on 92mm)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 3. 8:49:15 2004

jepjep, kiitos! eli ihan passeli tuli.

joku meni silti vikaan alustavissa laskuissa kun piti jäädä hivenen alle kasin mut ei kai sil oo väliä onko se 8 vai 7,8..

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ke Marraskuu 3. 11:02:57 2004

Tuo oikea tuloshan tuli tuolla laskurilla ? Kai se sit laskee oikein ?

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Marraskuu 3. 11:52:25 2004

onko sulla muuten vakiokiertokanki ja sen jatkona tuo volkkarin mahle??

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 3. 12:00:56 2004

kyllä

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 3. 12:01:34 2004

hmm eilen lukuisista refresheistä huolimatta en saanut laskurilla oikeata tulosta.

taunus mkII
Viestit: 97
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 17:59:43 2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII » Ke Marraskuu 3. 12:17:12 2004

tanari
Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 3. 13:31:22 2004

noilla puristuksilla ja 1bar ahdoilla vissiin toimii vakiotulppa? millähän kärkivälillä?

sit tuossa pitänee jättää pois alipainesäätö jakajalta joten millaisella perusennakolla kannattaa kokeilla?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Marraskuu 3. 22:34:42 2004

taunus mkII kirjoitti:olisko toi selkeempi?
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml
On,mutta ei ota huomioon männän yli/alle jääntiä,tiivistettä ja männän muotoa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 3. 22:48:31 2004

prkleen stana... pitää jättää tässä vaiheessa taunuksen kärjellinen jakaja... mitä meinaatte, toimiiko alkuunkaan ahtopaineilla?

olis tuo is jakaja mut ei oo ohjainboksia... eli jos on vihjeitä millä sen saa pelaamaan niin otan vastaan.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 23. 14:56:22 2005

siipicossu kirjoitti:8.013625654674731:1
tulee noilla antamillasi arvoilla (jos kannentiivisteen halkaisija sylinterinkohdalla on 92mm)
Puristus 7.79 ja sen sain laskemalla palotilan koon vakion puristussuhteesta, jos vakio mäntä tulee ihan tasan dekkitasoon. Lisäsin siihen palotilaan 92mm halk. ja 2.2mm syvän poteron, jonka noi Kuppeli männät jää vajaaksi.
Tämä kone on taidettu jo rakentaa ja mennyt kiertoon, mutta minä olisin ottanut kyllä lohkosta vähän pois, että männät olisi lähempänä kantta.
Vaikka puristusuhde nousisi saattaisi silti olla vähemmän herkkä nakuttamaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » La Huhtikuu 23. 17:00:56 2005

8.21, jos pelkkä palotila palotila on 48cc niinkuin olen kuullut...
Mitatahan nää pitäis.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 23. 19:18:25 2005

kynsi kirjoitti:8.21, jos pelkkä palotila palotila on 48cc niinkuin olen kuullut...
Mitatahan nää pitäis.
Ei ole 2.0L palotila noin pieni vakiona, 1993cm3 / 4 / 8.2(puristussuhde-1) = 60.76cm3 tässä on mukana tiivisteet ja kaikki muu mitä sinne männän yläpuolelle jää.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Heinäkuu 6. 13:25:31 2006

Minkäsmoinen puristussuhde tulee 2wd:n cossun männillä ja kangilla, kansipahvi cossun ja kansi ruiskusierran? Muuttuuko puristussuhde kuinka paljon 4wd:n männillä? Cossun veivit taitaa sopia suoraan normi ohc:n kampeen, vakio laakereilla?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Heinäkuu 6. 14:00:22 2006

Sultzi kirjoitti:Minkäsmoinen puristussuhde tulee 2wd:n cossun männillä ja kangilla, kansipahvi cossun ja kansi ruiskusierran? Muuttuuko puristussuhde kuinka paljon 4wd:n männillä? Cossun veivit taitaa sopia suoraan normi ohc:n kampeen, vakio laakereilla?
tossa laskin 50cc palotilalla ja 2wd:n männillä puristukses 7.76:1. Kyllähä se puristus vielä tippuu tosta nelikon männillä (7.25:1), mut menee jo aika matalas :?

Käy suoraan cosan kanget ohariin.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » To Heinäkuu 6. 16:32:58 2006

ytte kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Minkäsmoinen puristussuhde tulee 2wd:n cossun männillä ja kangilla, kansipahvi cossun ja kansi ruiskusierran? Muuttuuko puristussuhde kuinka paljon 4wd:n männillä? Cossun veivit taitaa sopia suoraan normi ohc:n kampeen, vakio laakereilla?
tossa laskin 50cc palotilalla ja 2wd:n männillä puristukses 7.76:1. Kyllähä se puristus vielä tippuu tosta nelikon männillä (7.25:1), mut menee jo aika matalas :?

Käy suoraan cosan kanget ohariin.
Huh, tollanen puristussuhde vaatii jo 1,5 barii painetta tyhjäkäynnillä, että auto ees lähtee liikkeelle ;)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Heinäkuu 6. 17:14:04 2006

Eli 2wd:n osilla olisi kanttakin pikkasen varaa laskea, jotta saisi sinne ~8 tuntumaan puristukset. Hyvä tietää, täytyy vain metsästää jostain kanget ja männät :roll: Kiitoksia nopeasta "palvelusta" :P

Edit: Vielä sen verran, paljonko noiden 2wd:n mäntien kuopan tilavuus on? Menevätkö tasan dekkitasoon vai jäävätkö alle?

Editti2: 2wd ja 4wd samat kanget?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Heinäkuu 7. 3:50:08 2006

SLEI kirjoitti:mutta minä olisin ottanut kyllä lohkosta vähän pois, että männät olisi lähempänä kantta.
Vaikka puristusuhde nousisi saattaisi silti olla vähemmän herkkä nakuttamaan.
Amen tähän kohtaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Heinäkuu 7. 6:34:46 2006

samiharju kirjoitti:noilla puristuksilla ja 1bar ahdoilla vissiin toimii vakiotulppa? millähän kärkivälillä?

sit tuossa pitänee jättää pois alipainesäätö jakajalta joten millaisella perusennakolla kannattaa kokeilla?
Tulpiksi kannattaa laittaa esim: NGK AP7FS (Taunuksen tulpat "kuumaan ajoon")... hintaa 2-3€ paikasta riippuen ja TOIMII!
SLEI kirjoitti:
kynsi kirjoitti:8.21, jos pelkkä palotila palotila on 48cc niinkuin olen kuullut...
Mitatahan nää pitäis.
Ei ole 2.0L palotila noin pieni vakiona, 1993cm3 / 4 / 8.2(puristussuhde-1) = 60.76cm3 tässä on mukana tiivisteet ja kaikki muu mitä sinne männän yläpuolelle jää.
52cc on tarkka palotilankoko vakiokannessa.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Heinäkuu 7. 9:58:04 2006

Sultzi kirjoitti:Eli 2wd:n osilla olisi kanttakin pikkasen varaa laskea, jotta saisi sinne ~8 tuntumaan puristukset. Hyvä tietää, täytyy vain metsästää jostain kanget ja männät :roll: Kiitoksia nopeasta "palvelusta" :P

Edit: Vielä sen verran, paljonko noiden 2wd:n mäntien kuopan tilavuus on? Menevätkö tasan dekkitasoon vai jäävätkö alle?

Editti2: 2wd ja 4wd samat kanget?
Näistä "nettilaskuista" ei ole oikeessa elämässä juurikaan hyötyä kun kukaan ei tiedä sun koneesta yhtään mitään. Kaikki on määriteltävä tapauskohtaisesti.
Mittaa nesteellä sun palotilantilavuus ja päätä mikä tiiviste. Sitten suunnittele alakerta. Kossun kamoilla mäntä tulee yli dekin joten laita mahdollisimman std lohko jotta ei tarvii mäntiä sorvaa kun kannen ja männän väliin olis 0.8-1mm hyvä jäädä. Oletusarvoilla saadaan suuntaa antavaa tietoa mutta ei voi konetta rakentaa.
2wd vs 4wd kanget sopii.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Heinäkuu 7. 12:34:37 2006

Näinhän se on, mutta alustavaa tietoa tässä keräilen, kansi on vasta tulossa, eikä lohkoa ole käsillä.

Minkä paksunen cossun pahvi puristettuna?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Heinäkuu 7. 13:16:38 2006

Sultzi kirjoitti:Näinhän se on, mutta alustavaa tietoa tässä keräilen, kansi on vasta tulossa, eikä lohkoa ole käsillä.

Minkä paksunen cossun pahvi puristettuna?
Jossain 1.2mm haminoissa. Laita kossun pahvi ja mäntä noin 0.2 yli dekin ja sihtaa puristukset 8 liepeille niin ihan kelpo tulee. Jos vanhat männät laita tietenkin uudet renkaat tai kaikki paras uudet männät ja stressihoonaa lohko niin ei tule tyypillistä öljyruiskua kun rupee ahtamaan.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Heinäkuu 7. 14:39:32 2006

miten on ahdistetun koneen laita puristuksia laskettaessa? Nopeasti tuumaten 10% painetta lisää tarkoittaa 10% lisää puristuksia? Tämä siis sillä ajatuksella että mikä olisi vapaastihengittävän puristussuhteen oltava, jotta sylinterin paine olisi sama YKK kohdalla. Eli 10:1 vaparikone 0,5bar ahdoilla vastaisi 15:1 vaparikonetta. Meniköhän oikein .... ?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 12. 0:11:45 2006

Nostaisiko puristusuhdetta, jos 4wd:n mäntiin laittaisi F kanget? Vai ovatko samanpituisia kanget cosassa ja normi sierrassa?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Heinäkuu 12. 0:58:53 2006

Sultzi kirjoitti:Nostaisiko puristusuhdetta, jos 4wd:n mäntiin laittaisi F kanget? Vai ovatko samanpituisia kanget cosassa ja normi sierrassa?
Toi yhdistelmä laskisi tota puristussuhdetta, koska F-kanget on 127mm pitkät ja cossun kanget 128,5mm. Tietenkin, jos haluat F-kankia käyttää ja pysyt maltillisissa ahdoissa/kierroksissa niin lohkoa n. 1,5mm laskemalla toikin 4wd:n männät ja F-kanget on mahdollista.

Ja vielä kerran noi mäntien "kuopan" tilavuudet eli 2wd=16cm3 ja 4wd=20cm3 niin helpottaa laskemista, mutta kuten ytte jo sulle aikaisemmin laski niin toi noiden ero vaikuttaa n. 0,5 yksikköä puristussuhteeseen.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 12. 11:57:55 2006

Joo selvä. Tajusinkin myöhemmin, että mäntähän tulee lohkotasoon cossun kiertareilla muutenkin. Tuo 7.25 menee vähän turhan alhaseks :?

Edit: On niin harvoin noita 2wd:n sarjoja myynnissä. Nytkin olis 4wd:n hyvä sarja myynnissä, tuo puristussuhde vaan mietityttää..

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Heinäkuu 12. 15:35:50 2006

Sultzi kirjoitti:Joo selvä. Tajusinkin myöhemmin, että mäntähän tulee lohkotasoon cossun kiertareilla muutenkin. Tuo 7.25 menee vähän turhan alhaseks :?

Edit: On niin harvoin noita 2wd:n sarjoja myynnissä. Nytkin olis 4wd:n hyvä sarja myynnissä, tuo puristussuhde vaan mietityttää..
Jos osia ei vielä ole, mutta Cossun kanget ja männät on koneeseen tulossa ja puristussuhde on menossa liian alhaiseksi niin laita 1.6 tai 1.8L koneen kansi.
Jos konetta tehdään puhtaalta pöydältä ja pienellä budjetilla niin AA-merkkisiä takomäntiä kuplaan saa noin 300€ setti. Ne on oikeita takomäntiä ja vaikka ne taitaa olla Kiinassa paukutettu, olen lukenut niiden olevan aivan pätevää kamaa. Niitä saa varmaan myös 39,x mm korkeina, siihen alle 22mm tapille holkitetut Cossu kanget ja lohkosta pois vähän yli 1mm. Jos koneeseen tulee Megasquirt ja seokset sekä kipinä on kohillaan, ei sitä puristusta tarvitse mihinkään kasiin tai alle laskea, 10 puristuksilla olevia turbokoneita on autokaupat nykyään täynnä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 12. 16:53:40 2006

Tuota myös mietin, että 1.6l kannella saisi puristukset ylemmäs. Mutta mitenkä sen venttiilit jaksaa virrata? Kun olisi tuo ruiskusierran kansi melkein ostettu (ei maksettu eikä saatu vielä, mutta alustava sopimus). Ja tosiaan Ruutta tulossa molempia ohjaamaan, joten puristukset vois olla 8 kieppeillä, pikkasen yli.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Heinäkuu 12. 19:43:56 2006

Sultzi kirjoitti:Tuota myös mietin, että 1.6l kannella saisi puristukset ylemmäs. Mutta mitenkä sen venttiilit jaksaa virrata? Kun olisi tuo ruiskusierran kansi melkein ostettu (ei maksettu eikä saatu vielä, mutta alustava sopimus). Ja tosiaan Ruutta tulossa molempia ohjaamaan, joten puristukset vois olla 8 kieppeillä, pikkasen yli.
vaihat pakovenat suuremmas siitä 1.6:sta, imuvenathan on samat. Onko kansi tanarista vain sierrasta (e-max)?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 12. 20:34:56 2006

Mitään kantta ei vielä ole, joten melko vapaata on vielä sen suhteen.

Kyllä tuo venttiilin vaihtaminen onnistuisi, mutta sekin taas maksaa lisää kun koneistavat isommat.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Heinäkuu 12. 22:29:38 2006

No, jos sulla on tarkoitus käyttää cossun kankia niin silloin yksi mahdollisuus on ottaa männistä pieni siivu pois päältä, jolloin "kuppi" tulee matalammaksi ja sen tilavuus pienenee. Sitten vaan lohkon pinnasta vielä vähän enemmän pois niin avot.
Tietenkin myös kannesta voi ottaa tässä tapauksessa tavaraa jonkun verran pois, mutta vois onnistua, ihan mäntiä/lohkoa työstämällä saada nostettua toi puristussuhde sopivaksi.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 12. 22:38:15 2006

Tuokin on tietysti yksi keino. Mutta onko sillä väliä jos jättää männät ja lohkon koskemattomaksi, mutta laskee sitä Ruiskukantta sen verran?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Heinäkuu 12. 23:40:46 2006

Sultzi kirjoitti:Tuokin on tietysti yksi keino. Mutta onko sillä väliä jos jättää männät ja lohkon koskemattomaksi, mutta laskee sitä Ruiskukantta sen verran?
Eihän sillä ole mitään sen suurempaa väliä, jos vaan varat riittää tossa kannessa riittävästi laskea. Itse olen kuullut, että jopa 3mm ois otettu OHC:n kannesta, mutta kannattaa ensin hommata se kansi ja sitten vähän mittailla nesteellä, että miten paljon siitä joutuis ottamaan pois. Tossa tietenkin lähenee sitten venat mäntiä kun kantta lasketaan, mutta OHC:n kannessa se ei taida olla ihan heti ongelma.
Kyllähän toi IS:n kansi on varmaan paras aihio siinä suhteessa, että venat on isoimmat mahdolliset vakiot ja imukanava on sen verran isompi, että riittää aika pitkälle ihan ilman mitään avarruksia. Tietenkin silotella sekin kannattaa samalla, kun kansi on pöydällä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Heinäkuu 13. 0:42:28 2006

1,5mm laskettu ohc:n kansi on mulla cossun veivi/mäntä paketin kanssa. Mutta myös lohkosta ja männistä on otettu 0,7mm pois(+kuppia muokattu).
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » To Heinäkuu 13. 10:27:24 2006

samiharju kirjoitti:prkleen stana... pitää jättää tässä vaiheessa taunuksen kärjellinen jakaja... mitä meinaatte, toimiiko alkuunkaan ahtopaineilla?

olis tuo is jakaja mut ei oo ohjainboksia... eli jos on vihjeitä millä sen saa pelaamaan niin otan vastaan.
Turbosaabissa on virranjakajassa kahteen suuntaan säätyvä ali/ylipainekello, joka sopii ohc:n virranjakajaan kohtuudella. Olen kokeillut, toimii. Saa paineilla pienennettyä ennakkoa ja päinvastoin.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Marraskuu 15. 17:02:47 2006

Tuolla samiharjun käyttämällä laskurilla saan seuraavilla tiedoilla 7.95:1 puristussuhteen: 92mm mäntä, 2,3mm dekkitasosta, 50cc palotila, 1,25mm pahvi puristettuna ja pahvin reiän halkaisija 92mm ja isku 76,95mm. No, opettaja ei tuota uskonut kun koulussa laskettiin. Koneen tilavuushan on 2045cc noilla kuplan männillä. Opettaja väitti että pitäis ottaa ~1mm pois dekkitasosta jotta puristukset tulis 8 pintaan. Ja moneen kertaan laskin tolla laskurilla ja joka kerta sain tuon 7,95:1.

PS. minkä kokonen cossun pahvissa on reikä sylkän kohdalla? Paksuushan on puristettuna jotain 1,2mm luokkaa?

Edit: Kyllä se opettaja on vain laskenut päässään väärin sen puristussuhteen. Laskin kaavalla (Vi+Vp) / Vp puristussuhteen, tulee ~7.94:1. Eli palotilavuus on pii*46^2*3,55=23,59cc+50cc=73,59cc. Sylinterin tilavuus on 511,43cc eli puristusuhteeksi tulee (511,43cc+73,59cc) / 73,59cc = 7.94:1. Täytyy huomenna jutella uudestaan sen opettajan kanssa, jos se vaikka tajuis. Tänään otin dekkitasosta n. 0,10mm pois. Enempää ei tarviikkaan, on jo tasainen.
Viimeksi muokannut Sultzi, Ke Marraskuu 15. 18:41:57 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Marraskuu 15. 18:11:07 2006

Asiaan liittyvästi. Kuinkan paljon on mahdollista muuttaa cossun kampuran iskunpituutta hiomalla ?
Ja paljonko olikaan 1600 ohc kannen palotilan koko,
#6
Escort -75

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Marraskuu 15. 18:37:35 2006

Ilkka_H kirjoitti:Asiaan liittyvästi. Kuinkan paljon on mahdollista muuttaa cossun kampuran iskunpituutta hiomalla ?
Toi riippuu siitä minkä kokonen kaula on kiertokangissa. Cossun kampurassa kiertokangen kaula on sen 52mm ja jos käytettävä kanki on esim. 50mm kaulalle voi kampuran kaulan hioa niin että otetaan se 2mm pois vain toiselta puolelta kaulaa ja sillon isku pitenee 2mm kun kaulan keskikohta siirtyy 1mm pidemmälle kampuran keskilinjalta. Silloin mäntä käy 1mm ylempänä ja 1mm alempana ja siitä se 2mm enemmän iskua. Toivottavasti tosta saa selvää.. :)
Toyota Supra TT

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 15. 22:26:24 2006

Sultzi kirjoitti:Tuolla samiharjun käyttämällä laskurilla saan seuraavilla tiedoilla 7.95:1 puristussuhteen: 92mm mäntä, 2,3mm dekkitasosta, 50cc palotila, 1,25mm pahvi puristettuna ja pahvin reiän halkaisija 92mm ja isku 76,95mm. No, opettaja ei tuota uskonut kun koulussa laskettiin. Koneen tilavuushan on 2045cc noilla kuplan männillä. Opettaja väitti että pitäis ottaa ~1mm pois dekkitasosta jotta puristukset tulis 8 pintaan. Ja moneen kertaan laskin tolla laskurilla ja joka kerta sain tuon 7,95:1.

PS. minkä kokonen cossun pahvissa on reikä sylkän kohdalla? Paksuushan on puristettuna jotain 1,2mm luokkaa?

Edit: Kyllä se opettaja on vain laskenut päässään väärin sen puristussuhteen. Laskin kaavalla (Vi+Vp) / Vp puristussuhteen, tulee ~7.94:1. Eli palotilavuus on pii*46^2*3,55=23,59cc+50cc=73,59cc. Sylinterin tilavuus on 511,43cc eli puristusuhteeksi tulee (511,43cc+73,59cc) / 73,59cc = 7.94:1. Täytyy huomenna jutella uudestaan sen opettajan kanssa, jos se vaikka tajuis. Tänään otin dekkitasosta n. 0,10mm pois. Enempää ei tarviikkaan, on jo tasainen.
Opesi on gay :wink: . Ei ole huomioinut OHC:n lyhyttä iskua päässälaskussaan. Opelin koneet sitten erikseen.
Paperilla laskemalla tulin liki samaan tulokseen, 7.95:1. Ero johtunee käytetystä piin likiarvosta.

Cossun-OHC:n vakiohole 92,5mm
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Marraskuu 15. 22:29:19 2006

Juuri näin.

Kirjoitin paperille jo koko laskutehtävän ja tyrkkään sen opettajan käteen, jos ei usko sittenkään, olkoot uskomatta :lol:

Mutta kiitoksia tuosta reiän koko tiedosta!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Marraskuu 16. 20:47:04 2006

Hena kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:Asiaan liittyvästi. Kuinkan paljon on mahdollista muuttaa cossun kampuran iskunpituutta hiomalla ?
Toi riippuu siitä minkä kokonen kaula on kiertokangissa. Cossun kampurassa kiertokangen kaula on sen 52mm ja jos käytettävä kanki on esim. 50mm kaulalle voi kampuran kaulan hioa niin että otetaan se 2mm pois vain toiselta puolelta kaulaa ja sillon isku pitenee 2mm kun kaulan keskikohta siirtyy 1mm pidemmälle kampuran keskilinjalta. Silloin mäntä käy 1mm ylempänä ja 1mm alempana ja siitä se 2mm enemmän iskua. Toivottavasti tosta saa selvää.. :)
Jos kaula hiotaan 52 millistä 50 milliin epäkeskeisesti isku pitenee 4mm.

Olen kuullut Cossun kampiakseleista joissa kaulat hiottu 48 mm, minua kiinnostaisi mitä DOHC/RS2000 kampiakseli tykkäisi 48mm hionnasta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Marraskuu 17. 11:17:50 2006

SLEI kirjoitti: Jos kaula hiotaan 52 millistä 50 milliin epäkeskeisesti isku pitenee 4mm.
Kyllä se pitenee vain 2mm.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Pe Marraskuu 17. 14:07:20 2006

Fullspeed kirjoitti:
SLEI kirjoitti: Jos kaula hiotaan 52 millistä 50 milliin epäkeskeisesti isku pitenee 4mm.
Kyllä se pitenee vain 2mm.
eikös se pitene molempiin suuntiin eli 4mm
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Marraskuu 17. 14:08:05 2006

Fullspeed kirjoitti:
SLEI kirjoitti: Jos kaula hiotaan 52 millistä 50 milliin epäkeskeisesti isku pitenee 4mm.
Kyllä se pitenee vain 2mm.
Piti vähän piirrellä kuvioita paperille ja noinhan se taitaa ollakkin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Marraskuu 17. 16:27:03 2006

Joo itelläki vaati kättä pitempää... :lol:
Niin Rahtinalle, halkaisija muuttuu kaksi milliä, eli säde vain yhden millin, jolloin kaulan keskipistekkin siirtyy vain yhden millin. Siitä se sitten isku sitten pitenee kyllä molempiin suuntiin.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Marraskuu 17. 19:08:56 2006

Älkää tehkö asioista liian vaikeita.. :D
Toyota Supra TT

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » La Marraskuu 18. 20:45:01 2006

Fullspeed kirjoitti:Joo itelläki vaati kättä pitempää... :lol:
Niin Rahtinalle, halkaisija muuttuu kaksi milliä, eli säde vain yhden millin, jolloin kaulan keskipistekkin siirtyy vain yhden millin. Siitä se sitten isku sitten pitenee kyllä molempiin suuntiin.
juu jos olis ajatellu vähän enempi niin olisin hokannu varmaan kans et 2mm :oops: :D
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re:

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Ma Joulukuu 8. 15:59:06 2008

Ilkka_H kirjoitti:Asiaan liittyvästi. Kuinkan paljon on mahdollista muuttaa cossun kampuran iskunpituutta hiomalla ?
Ja paljonko olikaan 1600 ohc kannen palotilan koko,
jos ohareissa on sama kampi kuin kossuissa niin pystyyhän niitä.. muistaakseni kenttiläisen kanget passaa tähän tarkotukseen.. ja vwgolffin kanget samoin.. vai kuplanko ne oli :roll: vai miten se oli..

no itse tarviisin nyt sitten tuota tietoutta että minkä kokoiseksi pystyy/pitää 2l taunuksen kannen palotilat parsimaan.. vakio männät jne ja laskematon kansi semmosta "leimaus" moottoria teen.. eli pienillä paineilla ja vakio kannentiivisteellä ajattelin ajella ensikesänä.. samalla rakentaa kösvörtin roippeilla Ilmeisesti toisen moottorin O:) TAI jos ne kuplan takoset on yhtä "hyvät" kuin kossun niin sitten semmosilla.. ja kossun kangilla tietenkin.. tai vastaavilla.. 8-8½ paikkeille se pitäis kai saada? jos joku kehtaa vielä yv:tä pistää asiasta ja osottautuu hyväksi tiedoksi.. :D itsellä ei riitä matikka pää just tällähetkellä ja kaiken lisäksi on aloteltu kaivelemaan noita palotiloja.. JA mistäs sitä sit tietää minkä kokoset ne on vakiona.. :D :cha pullat kahvilla voin jossain miiitissä vaikka tarjota :|
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: puristussuhteen laskua taas

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Joulukuu 8. 19:19:07 2008

Esim. tolla voi laskea puristuksia http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Vastaa Viestiin