puristussuhteen laskua taas
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
puristussuhteen laskua taas
en tiedä onko vika laskijassa, kaavoissa vai missä mutta en saa järkevää puristussuhdetta laskettua turbomoottorilleni... auttakaa ken osaa / viitsii. Tuo laskuri ei ainakaan saa järkevää tulosta aikaan.
eli 2.0 ohc (205) ja seuraavat tiedot:
palotila 50cc (en tiedä varmaksi, kansi -88 is)
mäntä halk. 92mm (vw mahle, tasalakiset)
iskunpituus 76.95mm
kannentiivisteen paksuus puristettuna 1.25mm
männän laen etäisyys kansitasosta -2,2mm
lohkosta ja kannesta ei ole kertaakaan otettu pois mitään.
sen verran vinkkinä että vakiomoottorin puristussuhde on 9,2:1 jolloin männät tulevat lohkon tasalle nyk. 2,2mm alempana olon sijaan. vakiomoottorin männän halkaisija on 90.82mm.
eli 2.0 ohc (205) ja seuraavat tiedot:
palotila 50cc (en tiedä varmaksi, kansi -88 is)
mäntä halk. 92mm (vw mahle, tasalakiset)
iskunpituus 76.95mm
kannentiivisteen paksuus puristettuna 1.25mm
männän laen etäisyys kansitasosta -2,2mm
lohkosta ja kannesta ei ole kertaakaan otettu pois mitään.
sen verran vinkkinä että vakiomoottorin puristussuhde on 9,2:1 jolloin männät tulevat lohkon tasalle nyk. 2,2mm alempana olon sijaan. vakiomoottorin männän halkaisija on 90.82mm.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
8.013625654674731:1
tulee noilla antamillasi arvoilla (jos kannentiivisteen halkaisija sylinterinkohdalla on 92mm)
tulee noilla antamillasi arvoilla (jos kannentiivisteen halkaisija sylinterinkohdalla on 92mm)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 17:59:43 2004
- Paikkakunta: Vantaa
olisko toi selkeempi?
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml
tanari
Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
On,mutta ei ota huomioon männän yli/alle jääntiä,tiivistettä ja männän muotoa.taunus mkII kirjoitti:olisko toi selkeempi?
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Puristus 7.79 ja sen sain laskemalla palotilan koon vakion puristussuhteesta, jos vakio mäntä tulee ihan tasan dekkitasoon. Lisäsin siihen palotilaan 92mm halk. ja 2.2mm syvän poteron, jonka noi Kuppeli männät jää vajaaksi.siipicossu kirjoitti:8.013625654674731:1
tulee noilla antamillasi arvoilla (jos kannentiivisteen halkaisija sylinterinkohdalla on 92mm)
Tämä kone on taidettu jo rakentaa ja mennyt kiertoon, mutta minä olisin ottanut kyllä lohkosta vähän pois, että männät olisi lähempänä kantta.
Vaikka puristusuhde nousisi saattaisi silti olla vähemmän herkkä nakuttamaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ei ole 2.0L palotila noin pieni vakiona, 1993cm3 / 4 / 8.2(puristussuhde-1) = 60.76cm3 tässä on mukana tiivisteet ja kaikki muu mitä sinne männän yläpuolelle jää.kynsi kirjoitti:8.21, jos pelkkä palotila palotila on 48cc niinkuin olen kuullut...
Mitatahan nää pitäis.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
tossa laskin 50cc palotilalla ja 2wd:n männillä puristukses 7.76:1. Kyllähä se puristus vielä tippuu tosta nelikon männillä (7.25:1), mut menee jo aika matalasSultzi kirjoitti:Minkäsmoinen puristussuhde tulee 2wd:n cossun männillä ja kangilla, kansipahvi cossun ja kansi ruiskusierran? Muuttuuko puristussuhde kuinka paljon 4wd:n männillä? Cossun veivit taitaa sopia suoraan normi ohc:n kampeen, vakio laakereilla?

Käy suoraan cosan kanget ohariin.
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Huh, tollanen puristussuhde vaatii jo 1,5 barii painetta tyhjäkäynnillä, että auto ees lähtee liikkeelleytte kirjoitti:tossa laskin 50cc palotilalla ja 2wd:n männillä puristukses 7.76:1. Kyllähä se puristus vielä tippuu tosta nelikon männillä (7.25:1), mut menee jo aika matalasSultzi kirjoitti:Minkäsmoinen puristussuhde tulee 2wd:n cossun männillä ja kangilla, kansipahvi cossun ja kansi ruiskusierran? Muuttuuko puristussuhde kuinka paljon 4wd:n männillä? Cossun veivit taitaa sopia suoraan normi ohc:n kampeen, vakio laakereilla?![]()
Käy suoraan cosan kanget ohariin.

-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Eli 2wd:n osilla olisi kanttakin pikkasen varaa laskea, jotta saisi sinne ~8 tuntumaan puristukset. Hyvä tietää, täytyy vain metsästää jostain kanget ja männät
Kiitoksia nopeasta "palvelusta" 
Edit: Vielä sen verran, paljonko noiden 2wd:n mäntien kuopan tilavuus on? Menevätkö tasan dekkitasoon vai jäävätkö alle?
Editti2: 2wd ja 4wd samat kanget?


Edit: Vielä sen verran, paljonko noiden 2wd:n mäntien kuopan tilavuus on? Menevätkö tasan dekkitasoon vai jäävätkö alle?
Editti2: 2wd ja 4wd samat kanget?
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tulpiksi kannattaa laittaa esim: NGK AP7FS (Taunuksen tulpat "kuumaan ajoon")... hintaa 2-3€ paikasta riippuen ja TOIMII!samiharju kirjoitti:noilla puristuksilla ja 1bar ahdoilla vissiin toimii vakiotulppa? millähän kärkivälillä?
sit tuossa pitänee jättää pois alipainesäätö jakajalta joten millaisella perusennakolla kannattaa kokeilla?
52cc on tarkka palotilankoko vakiokannessa.SLEI kirjoitti:Ei ole 2.0L palotila noin pieni vakiona, 1993cm3 / 4 / 8.2(puristussuhde-1) = 60.76cm3 tässä on mukana tiivisteet ja kaikki muu mitä sinne männän yläpuolelle jää.kynsi kirjoitti:8.21, jos pelkkä palotila palotila on 48cc niinkuin olen kuullut...
Mitatahan nää pitäis.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Näistä "nettilaskuista" ei ole oikeessa elämässä juurikaan hyötyä kun kukaan ei tiedä sun koneesta yhtään mitään. Kaikki on määriteltävä tapauskohtaisesti.Sultzi kirjoitti:Eli 2wd:n osilla olisi kanttakin pikkasen varaa laskea, jotta saisi sinne ~8 tuntumaan puristukset. Hyvä tietää, täytyy vain metsästää jostain kanget ja männätKiitoksia nopeasta "palvelusta"
Edit: Vielä sen verran, paljonko noiden 2wd:n mäntien kuopan tilavuus on? Menevätkö tasan dekkitasoon vai jäävätkö alle?
Editti2: 2wd ja 4wd samat kanget?
Mittaa nesteellä sun palotilantilavuus ja päätä mikä tiiviste. Sitten suunnittele alakerta. Kossun kamoilla mäntä tulee yli dekin joten laita mahdollisimman std lohko jotta ei tarvii mäntiä sorvaa kun kannen ja männän väliin olis 0.8-1mm hyvä jäädä. Oletusarvoilla saadaan suuntaa antavaa tietoa mutta ei voi konetta rakentaa.
2wd vs 4wd kanget sopii.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Jossain 1.2mm haminoissa. Laita kossun pahvi ja mäntä noin 0.2 yli dekin ja sihtaa puristukset 8 liepeille niin ihan kelpo tulee. Jos vanhat männät laita tietenkin uudet renkaat tai kaikki paras uudet männät ja stressihoonaa lohko niin ei tule tyypillistä öljyruiskua kun rupee ahtamaan.Sultzi kirjoitti:Näinhän se on, mutta alustavaa tietoa tässä keräilen, kansi on vasta tulossa, eikä lohkoa ole käsillä.
Minkä paksunen cossun pahvi puristettuna?
-
- Ylläpitäjä
miten on ahdistetun koneen laita puristuksia laskettaessa? Nopeasti tuumaten 10% painetta lisää tarkoittaa 10% lisää puristuksia? Tämä siis sillä ajatuksella että mikä olisi vapaastihengittävän puristussuhteen oltava, jotta sylinterin paine olisi sama YKK kohdalla. Eli 10:1 vaparikone 0,5bar ahdoilla vastaisi 15:1 vaparikonetta. Meniköhän oikein .... ?
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Toi yhdistelmä laskisi tota puristussuhdetta, koska F-kanget on 127mm pitkät ja cossun kanget 128,5mm. Tietenkin, jos haluat F-kankia käyttää ja pysyt maltillisissa ahdoissa/kierroksissa niin lohkoa n. 1,5mm laskemalla toikin 4wd:n männät ja F-kanget on mahdollista.Sultzi kirjoitti:Nostaisiko puristusuhdetta, jos 4wd:n mäntiin laittaisi F kanget? Vai ovatko samanpituisia kanget cosassa ja normi sierrassa?
Ja vielä kerran noi mäntien "kuopan" tilavuudet eli 2wd=16cm3 ja 4wd=20cm3 niin helpottaa laskemista, mutta kuten ytte jo sulle aikaisemmin laski niin toi noiden ero vaikuttaa n. 0,5 yksikköä puristussuhteeseen.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Jos osia ei vielä ole, mutta Cossun kanget ja männät on koneeseen tulossa ja puristussuhde on menossa liian alhaiseksi niin laita 1.6 tai 1.8L koneen kansi.Sultzi kirjoitti:Joo selvä. Tajusinkin myöhemmin, että mäntähän tulee lohkotasoon cossun kiertareilla muutenkin. Tuo 7.25 menee vähän turhan alhaseks
Edit: On niin harvoin noita 2wd:n sarjoja myynnissä. Nytkin olis 4wd:n hyvä sarja myynnissä, tuo puristussuhde vaan mietityttää..
Jos konetta tehdään puhtaalta pöydältä ja pienellä budjetilla niin AA-merkkisiä takomäntiä kuplaan saa noin 300€ setti. Ne on oikeita takomäntiä ja vaikka ne taitaa olla Kiinassa paukutettu, olen lukenut niiden olevan aivan pätevää kamaa. Niitä saa varmaan myös 39,x mm korkeina, siihen alle 22mm tapille holkitetut Cossu kanget ja lohkosta pois vähän yli 1mm. Jos koneeseen tulee Megasquirt ja seokset sekä kipinä on kohillaan, ei sitä puristusta tarvitse mihinkään kasiin tai alle laskea, 10 puristuksilla olevia turbokoneita on autokaupat nykyään täynnä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Tuota myös mietin, että 1.6l kannella saisi puristukset ylemmäs. Mutta mitenkä sen venttiilit jaksaa virrata? Kun olisi tuo ruiskusierran kansi melkein ostettu (ei maksettu eikä saatu vielä, mutta alustava sopimus). Ja tosiaan Ruutta tulossa molempia ohjaamaan, joten puristukset vois olla 8 kieppeillä, pikkasen yli.
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
vaihat pakovenat suuremmas siitä 1.6:sta, imuvenathan on samat. Onko kansi tanarista vain sierrasta (e-max)?Sultzi kirjoitti:Tuota myös mietin, että 1.6l kannella saisi puristukset ylemmäs. Mutta mitenkä sen venttiilit jaksaa virrata? Kun olisi tuo ruiskusierran kansi melkein ostettu (ei maksettu eikä saatu vielä, mutta alustava sopimus). Ja tosiaan Ruutta tulossa molempia ohjaamaan, joten puristukset vois olla 8 kieppeillä, pikkasen yli.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
No, jos sulla on tarkoitus käyttää cossun kankia niin silloin yksi mahdollisuus on ottaa männistä pieni siivu pois päältä, jolloin "kuppi" tulee matalammaksi ja sen tilavuus pienenee. Sitten vaan lohkon pinnasta vielä vähän enemmän pois niin avot.
Tietenkin myös kannesta voi ottaa tässä tapauksessa tavaraa jonkun verran pois, mutta vois onnistua, ihan mäntiä/lohkoa työstämällä saada nostettua toi puristussuhde sopivaksi.
Tietenkin myös kannesta voi ottaa tässä tapauksessa tavaraa jonkun verran pois, mutta vois onnistua, ihan mäntiä/lohkoa työstämällä saada nostettua toi puristussuhde sopivaksi.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Eihän sillä ole mitään sen suurempaa väliä, jos vaan varat riittää tossa kannessa riittävästi laskea. Itse olen kuullut, että jopa 3mm ois otettu OHC:n kannesta, mutta kannattaa ensin hommata se kansi ja sitten vähän mittailla nesteellä, että miten paljon siitä joutuis ottamaan pois. Tossa tietenkin lähenee sitten venat mäntiä kun kantta lasketaan, mutta OHC:n kannessa se ei taida olla ihan heti ongelma.Sultzi kirjoitti:Tuokin on tietysti yksi keino. Mutta onko sillä väliä jos jättää männät ja lohkon koskemattomaksi, mutta laskee sitä Ruiskukantta sen verran?
Kyllähän toi IS:n kansi on varmaan paras aihio siinä suhteessa, että venat on isoimmat mahdolliset vakiot ja imukanava on sen verran isompi, että riittää aika pitkälle ihan ilman mitään avarruksia. Tietenkin silotella sekin kannattaa samalla, kun kansi on pöydällä.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Turbosaabissa on virranjakajassa kahteen suuntaan säätyvä ali/ylipainekello, joka sopii ohc:n virranjakajaan kohtuudella. Olen kokeillut, toimii. Saa paineilla pienennettyä ennakkoa ja päinvastoin.samiharju kirjoitti:prkleen stana... pitää jättää tässä vaiheessa taunuksen kärjellinen jakaja... mitä meinaatte, toimiiko alkuunkaan ahtopaineilla?
olis tuo is jakaja mut ei oo ohjainboksia... eli jos on vihjeitä millä sen saa pelaamaan niin otan vastaan.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Tuolla samiharjun käyttämällä laskurilla saan seuraavilla tiedoilla 7.95:1 puristussuhteen: 92mm mäntä, 2,3mm dekkitasosta, 50cc palotila, 1,25mm pahvi puristettuna ja pahvin reiän halkaisija 92mm ja isku 76,95mm. No, opettaja ei tuota uskonut kun koulussa laskettiin. Koneen tilavuushan on 2045cc noilla kuplan männillä. Opettaja väitti että pitäis ottaa ~1mm pois dekkitasosta jotta puristukset tulis 8 pintaan. Ja moneen kertaan laskin tolla laskurilla ja joka kerta sain tuon 7,95:1.
PS. minkä kokonen cossun pahvissa on reikä sylkän kohdalla? Paksuushan on puristettuna jotain 1,2mm luokkaa?
Edit: Kyllä se opettaja on vain laskenut päässään väärin sen puristussuhteen. Laskin kaavalla (Vi+Vp) / Vp puristussuhteen, tulee ~7.94:1. Eli palotilavuus on pii*46^2*3,55=23,59cc+50cc=73,59cc. Sylinterin tilavuus on 511,43cc eli puristusuhteeksi tulee (511,43cc+73,59cc) / 73,59cc = 7.94:1. Täytyy huomenna jutella uudestaan sen opettajan kanssa, jos se vaikka tajuis. Tänään otin dekkitasosta n. 0,10mm pois. Enempää ei tarviikkaan, on jo tasainen.
PS. minkä kokonen cossun pahvissa on reikä sylkän kohdalla? Paksuushan on puristettuna jotain 1,2mm luokkaa?
Edit: Kyllä se opettaja on vain laskenut päässään väärin sen puristussuhteen. Laskin kaavalla (Vi+Vp) / Vp puristussuhteen, tulee ~7.94:1. Eli palotilavuus on pii*46^2*3,55=23,59cc+50cc=73,59cc. Sylinterin tilavuus on 511,43cc eli puristusuhteeksi tulee (511,43cc+73,59cc) / 73,59cc = 7.94:1. Täytyy huomenna jutella uudestaan sen opettajan kanssa, jos se vaikka tajuis. Tänään otin dekkitasosta n. 0,10mm pois. Enempää ei tarviikkaan, on jo tasainen.
Viimeksi muokannut Sultzi, Ke Marraskuu 15. 18:41:57 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Toi riippuu siitä minkä kokonen kaula on kiertokangissa. Cossun kampurassa kiertokangen kaula on sen 52mm ja jos käytettävä kanki on esim. 50mm kaulalle voi kampuran kaulan hioa niin että otetaan se 2mm pois vain toiselta puolelta kaulaa ja sillon isku pitenee 2mm kun kaulan keskikohta siirtyy 1mm pidemmälle kampuran keskilinjalta. Silloin mäntä käy 1mm ylempänä ja 1mm alempana ja siitä se 2mm enemmän iskua. Toivottavasti tosta saa selvää..Ilkka_H kirjoitti:Asiaan liittyvästi. Kuinkan paljon on mahdollista muuttaa cossun kampuran iskunpituutta hiomalla ?

Toyota Supra TT
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Opesi on gaySultzi kirjoitti:Tuolla samiharjun käyttämällä laskurilla saan seuraavilla tiedoilla 7.95:1 puristussuhteen: 92mm mäntä, 2,3mm dekkitasosta, 50cc palotila, 1,25mm pahvi puristettuna ja pahvin reiän halkaisija 92mm ja isku 76,95mm. No, opettaja ei tuota uskonut kun koulussa laskettiin. Koneen tilavuushan on 2045cc noilla kuplan männillä. Opettaja väitti että pitäis ottaa ~1mm pois dekkitasosta jotta puristukset tulis 8 pintaan. Ja moneen kertaan laskin tolla laskurilla ja joka kerta sain tuon 7,95:1.
PS. minkä kokonen cossun pahvissa on reikä sylkän kohdalla? Paksuushan on puristettuna jotain 1,2mm luokkaa?
Edit: Kyllä se opettaja on vain laskenut päässään väärin sen puristussuhteen. Laskin kaavalla (Vi+Vp) / Vp puristussuhteen, tulee ~7.94:1. Eli palotilavuus on pii*46^2*3,55=23,59cc+50cc=73,59cc. Sylinterin tilavuus on 511,43cc eli puristusuhteeksi tulee (511,43cc+73,59cc) / 73,59cc = 7.94:1. Täytyy huomenna jutella uudestaan sen opettajan kanssa, jos se vaikka tajuis. Tänään otin dekkitasosta n. 0,10mm pois. Enempää ei tarviikkaan, on jo tasainen.

Paperilla laskemalla tulin liki samaan tulokseen, 7.95:1. Ero johtunee käytetystä piin likiarvosta.
Cossun-OHC:n vakiohole 92,5mm
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Jos kaula hiotaan 52 millistä 50 milliin epäkeskeisesti isku pitenee 4mm.Hena kirjoitti:Toi riippuu siitä minkä kokonen kaula on kiertokangissa. Cossun kampurassa kiertokangen kaula on sen 52mm ja jos käytettävä kanki on esim. 50mm kaulalle voi kampuran kaulan hioa niin että otetaan se 2mm pois vain toiselta puolelta kaulaa ja sillon isku pitenee 2mm kun kaulan keskikohta siirtyy 1mm pidemmälle kampuran keskilinjalta. Silloin mäntä käy 1mm ylempänä ja 1mm alempana ja siitä se 2mm enemmän iskua. Toivottavasti tosta saa selvää..Ilkka_H kirjoitti:Asiaan liittyvästi. Kuinkan paljon on mahdollista muuttaa cossun kampuran iskunpituutta hiomalla ?
Olen kuullut Cossun kampiakseleista joissa kaulat hiottu 48 mm, minua kiinnostaisi mitä DOHC/RS2000 kampiakseli tykkäisi 48mm hionnasta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Piti vähän piirrellä kuvioita paperille ja noinhan se taitaa ollakkin.Fullspeed kirjoitti:Kyllä se pitenee vain 2mm.SLEI kirjoitti: Jos kaula hiotaan 52 millistä 50 milliin epäkeskeisesti isku pitenee 4mm.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
juu jos olis ajatellu vähän enempi niin olisin hokannu varmaan kans et 2mmFullspeed kirjoitti:Joo itelläki vaati kättä pitempää...
Niin Rahtinalle, halkaisija muuttuu kaksi milliä, eli säde vain yhden millin, jolloin kaulan keskipistekkin siirtyy vain yhden millin. Siitä se sitten isku sitten pitenee kyllä molempiin suuntiin.


#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
- Paikkakunta: pieksämäki
Re:
jos ohareissa on sama kampi kuin kossuissa niin pystyyhän niitä.. muistaakseni kenttiläisen kanget passaa tähän tarkotukseen.. ja vwgolffin kanget samoin.. vai kuplanko ne oliIlkka_H kirjoitti:Asiaan liittyvästi. Kuinkan paljon on mahdollista muuttaa cossun kampuran iskunpituutta hiomalla ?
Ja paljonko olikaan 1600 ohc kannen palotilan koko,

no itse tarviisin nyt sitten tuota tietoutta että minkä kokoiseksi pystyy/pitää 2l taunuksen kannen palotilat parsimaan.. vakio männät jne ja laskematon kansi semmosta "leimaus" moottoria teen.. eli pienillä paineilla ja vakio kannentiivisteellä ajattelin ajella ensikesänä.. samalla rakentaa kösvörtin roippeilla Ilmeisesti toisen moottorin





-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: puristussuhteen laskua taas
Esim. tolla voi laskea puristuksia http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro