eikä sitten mitään cossun mäntä ehdotuksia, saavat luvan kestää nuinkin siihen asti jos/kun pistetään kunnon osaa. eikä oikein löytyny haulla kohtuullisella selaamisella

Valvoja: CRSC Hallitus
Millasia tehoja oot uskaltanu ottaa nuilla ? Luulis nuitten kestävän paremmin kuin kuplavolkkarin mahlejen. ??Taralabs kirjoitti:Mulla on noi P100:sen männät koneessa. On Muuten just samat ku normi 205:sessa, mutta 1,3mm matalemmat, jolloin puristusuhteeksi tuli muistaakseni 8,2:1. Näitä saa uutenaki ylikokona, jolloin voi laittaa porattuunki koneeseen. On kestäny ainaki tähän mennessä ihan ok.
toivoa sopii että nuo kestäsivät sitä kiloa.Taralabs kirjoitti:En oo vielä päässy testaan penkissä, mutta 0,7barin ahdoilla oon sitä konetta sisäänajanu ja siinä ainakaan toi vakiokytkin ei enää pitäny, joten kai siellä vähä vakiota enemmän oli potkua. Tuossa kesäkuun alussa ois tarkotus saada auto liikenteeseen ja penkkiin, niin tietää sit minkä verran sitä tehoa oikeen on.
Onko se koko männän laki ton 1.3mm matalampi vai onko siinä männän keskellä 1.3mm monttu ??Taralabs kirjoitti:Mulla on noi P100:sen männät koneessa. On Muuten just samat ku normi 205:sessa, mutta 1,3mm matalemmat, jolloin puristusuhteeksi tuli muistaakseni 8,2:1. Näitä saa uutenaki ylikokona, jolloin voi laittaa porattuunki koneeseen. On kestäny ainaki tähän mennessä ihan ok.
jep eli kyllä nuillaki männillä aluksi porskuttaaJRZ kirjoitti:1.6:sen ohc:n männät sorvattiin taannoin turbo taunukseen.Parhaillaan oli 1,4baria ahtoja,eikä ollut mitään ongelmaa.Tosin ainakin itsestä tuntu,että tuurilla mentiin vehkeet nipussa.Jätettiin sillon sorvissa reunaan n.1cm alkuperäistä(vain pyyhkäsy pois) ja sen jälkeen keskelle 3mm syvä monttu.Puristukset oli muistaakseni jossain kasin paikkeilla.
Kuplan mahlet eivät kilpa-autoissa kestä kuin sen pyöreät 200hp jonka jälkeen -> männän laet irtoilee, halkeilee ja vaikka mitä...Jaakkoki kirjoitti:hinta. uskaltaisin melkein veikata että esim tuo p100:sen mäntä kestää sen 200heppaa yhtä hyvin/huonosti kuin nuo kuplan mahlet. ja p100mäntiä saa paljon halvemmalla.samiharju kirjoitti:ja taas: mitä vikaa kuplan mahleissa on?
joo tollasta kuraa en koneeseen laita. luotan ennemmin 30e:n vakiomäntiinAres kirjoitti:Kuplan mahlet eivät kilpa-autoissa kestä kuin sen pyöreät 200hp jonka jälkeen -> männän laet irtoilee, halkeilee ja vaikka mitä...Jaakkoki kirjoitti:hinta. uskaltaisin melkein veikata että esim tuo p100:sen mäntä kestää sen 200heppaa yhtä hyvin/huonosti kuin nuo kuplan mahlet. ja p100mäntiä saa paljon halvemmalla.samiharju kirjoitti:ja taas: mitä vikaa kuplan mahleissa on?
Kilpureita penkkittävältä Faktatieto
Onko 1.3mm millitolkulla sun mielestä ? Onko sillä KÄYTÄNNÖSSÄ mitään merkitystä (siis tolla että se jäis ton 1.3mm kansitason alle) ?SLEI kirjoitti:Toistan taas samaa virttä kuin monesti aiemminkin eli mäntiä ei pidä jättää milli tolkulla irti kansitasosta.
Jos edullisesti rakennetaan ja vielä toimivaa niin poraa 1.8 lohkon 87.6mm 1.6:n männille ja heittää 2.0L hatun päälle. 150cm3 jää alle 2.0L, mutta putkissa on vielä paksuutta, ei mitään purkkavirityksiä ja puristukset sopusuhtaiset 8.7.
hmm, jos joku voisi selittää meinaako tuo sitten jotain herkempää nakutus "kynnystä" vai ?? juu kyllähän palotiloja voi muokata, mutta montakohan cc:tä niistäkin sitten uskaltaa mennä ottamaan..Fullspeed kirjoitti:Ainakin paljealue häviää...
Turbokantta jos tekee, niin voihan kannen palotilaa muokata.
ok. ilmeisesti parempi vaihtoehto olisi sorvauttaa männän keskelle monttu, eikä mennä laskemaan koko männän lakea? paljon on cosworthin kannentiiviste paksu kun se kiristetään momenttiin ohc kannen kans ?SLEI kirjoitti:Tuleehan sen 1.3mm lisäksi vielä kansipahvin paksuus.
Jos oikeasti pysytään kohtuudessa paineissa ja pidetään toi n. 200 tähtäimessä niin ei sitä puristusta tarvitse laskea ollenkaan, mutta silloin pitää olla seokset ja ennakot kunnossa eli Megasquirttia kehiin.
Kun siistii nypyt pois palotiloista/kiillottaa ja mahdollisen palotilan terävän reunan poistaa niin kyllä sekin pitäisi riittää.
ei tuo mäntien sorvaus varmaan kovinkaan kallis operaatio ole ? veikkaisin että kevyesti alta satasen per neljä mäntää.Kimmo's kirjoitti:Unohtui mainita, että tossa laskuesimerkissä oon käyttäny omaa kanttani josta olen mitannu tuon palotilan. Vakiossa palotila on varmaankin just luokkaa 60cc.
Tietenkin jos tollasta lähtee tekemään, niin pitää tarkistusmitata vielä tuo palotilan koko.
Kovasti kiinnostais kokeilla tollasta. Mulla on nyt kone vaparina eikä oikein ole löylyä. Hyllyssä olis GT28R ahdin ja vanha 740 volvon välijäähy. Rahaa ei oikein olis ostella hienoja uusia hiluja....
Onko foorumilla kuulolla kaveria joka vois sorvata hiukan mäntiä niin kokeillaan!?
jep eli pitäisi aika helposti kestää tuon mun tehotavotteen, megasquirthan tuohon tulee niin saa ainaki sopat kohilleen.TVR kirjoitti:Puristussuhteen muuttamisessa kannattaa aina suorittaa tarkat mittaukset ja laskennat ennen osien muuttamista/ hankkimista, että pääsee haluttuun lopputulokseen. Moottorit ovat yksilöitä, on erikorkuisia lohkoja ja laskettuja kansia jne... Yhdessä turbo sierrassa päädyttiin laskelmissa tommoseen männän sorvaukseen http://koti.mbnet.fi/vh77sti/Auto/Alakerta.htm Kyllä vakio mäntä kestää tosi paljon jos vaan kaikki on kohallaan. Tähän mennessä tehokkain vastaan tullut "vakio" (sorvatut männät) is:än alakerralla jarrutettu teho on 330hv.
Varttimailin ko. välikoppa kulki 12.1sec/197kmh. Auto oli jokapäiväisessä käytössä ilman mitään ongelmia.
Meikäläisen stokkaturbo sierra projektin mukana tuli portattu iso vena kansi josta oli palotiloista otettu niin helvetisti tavaraa! En kyllä uskonut että niistä saa noin paljon tavaraa pois. Kauhee monttu vaan siinäJaakkoki kirjoitti:hmm, jos joku voisi selittää meinaako tuo sitten jotain herkempää nakutus "kynnystä" vai ?? juu kyllähän palotiloja voi muokata, mutta montakohan cc:tä niistäkin sitten uskaltaa mennä ottamaan..Fullspeed kirjoitti:Ainakin paljealue häviää...
Turbokantta jos tekee, niin voihan kannen palotilaa muokata.
männästä ois helppo kun ottas vaan ton reilun millin pois.
tai ehkäpä jos vähäsen palotiloista ja vähäsen männistä
MännännakertajatoukkaVehje kirjoitti:Se on mäntäpistiäinenSHR kirjoitti:nakke nakuttaja on ikävä vieras palotilassa.
Moottorithan kasataan pienistä virheistäJesseT kirjoitti:Tämän takia mäntiä ei usein kannatakaan sorvata vain vähän matalammaksi. Menetetään toimiva paljealue mutta puristussuhde ei kuitenkaan laske kovin paljoa. Nakutusherkkuus sama kuin ennen.
Juuri tästä syystä mäntiä sorvataan esim. keskeltä tai mistä vain mikä ei osu paljealueen kohdalle. Tietysti kaikissa moottoreissa ei paljealuetta ole, esim. RST:n CVH. Perus vapariversiossa paljealue taas on johtuen mäntien erilaisesta muodosta. En tiedä onko juuri tästä syystä, mutta jotkut virittäjän tekee kovimmat RST:n kannet laihaseoskansista.