ohc:n männän sorvaus turbo käyttöön

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jaakkoki
Ylläpitäjä

ohc:n männän sorvaus turbo käyttöön

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Toukokuu 1. 21:51:08 2005

Kestääkö nuo ottaa kuin paljon tavaraa pois laelta ? puristukset ois varmaan hyvä saada n.8,5:1 paikkeille? Oon kuullu että nuita sorvattuja is:n mäntiä ois käytetty onnistuneesti n.200hepan peleissä. mitä kannattaa ottaa huomioon että saa kestävyyden "tiptop", eihän koko lakea kannata mennä laskemaan ? eikö parempi olisi jos mäntään tekisi "montun" ja jättäisi reunat vakiokorkuseksi ?

eikä sitten mitään cossun mäntä ehdotuksia, saavat luvan kestää nuinkin siihen asti jos/kun pistetään kunnon osaa. eikä oikein löytyny haulla kohtuullisella selaamisella :roll:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Toukokuu 1. 21:54:24 2005

Mites olis P100:sen männät ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Toukokuu 1. 21:56:48 2005

Aksu kirjoitti:Mites olis P100:sen männät ?
kerro lisää!

ei vaan mitä tolla kaavalla saa puristussuhteeksi ja onko ne kestävää mallia ?

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ma Toukokuu 2. 8:18:38 2005

Mulla on noi P100:sen männät koneessa. On Muuten just samat ku normi 205:sessa, mutta 1,3mm matalemmat, jolloin puristusuhteeksi tuli muistaakseni 8,2:1. Näitä saa uutenaki ylikokona, jolloin voi laittaa porattuunki koneeseen. On kestäny ainaki tähän mennessä ihan ok.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Toukokuu 2. 11:15:23 2005

Taralabs kirjoitti:Mulla on noi P100:sen männät koneessa. On Muuten just samat ku normi 205:sessa, mutta 1,3mm matalemmat, jolloin puristusuhteeksi tuli muistaakseni 8,2:1. Näitä saa uutenaki ylikokona, jolloin voi laittaa porattuunki koneeseen. On kestäny ainaki tähän mennessä ihan ok.
Millasia tehoja oot uskaltanu ottaa nuilla ? Luulis nuitten kestävän paremmin kuin kuplavolkkarin mahlejen. ??

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ma Toukokuu 2. 11:31:59 2005

En oo vielä päässy testaan penkissä, mutta 0,7barin ahdoilla oon sitä konetta sisäänajanu ja siinä ainakaan toi vakiokytkin ei enää pitäny, joten kai siellä vähä vakiota enemmän oli potkua. Tuossa kesäkuun alussa ois tarkotus saada auto liikenteeseen ja penkkiin, niin tietää sit minkä verran sitä tehoa oikeen on.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Toukokuu 2. 11:39:20 2005

Taralabs kirjoitti:En oo vielä päässy testaan penkissä, mutta 0,7barin ahdoilla oon sitä konetta sisäänajanu ja siinä ainakaan toi vakiokytkin ei enää pitäny, joten kai siellä vähä vakiota enemmän oli potkua. Tuossa kesäkuun alussa ois tarkotus saada auto liikenteeseen ja penkkiin, niin tietää sit minkä verran sitä tehoa oikeen on.
toivoa sopii että nuo kestäsivät sitä kiloa. :lol:

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Toukokuu 2. 14:24:08 2005

Taralabs: Mistä hankit nuo P100:n männät ja mitähän ne suurinpiirtein kustansi?

-k

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 2. 15:11:34 2005

ja taas: mitä vikaa kuplan mahleissa on?

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Toukokuu 2. 16:42:05 2005

samiharju kirjoitti:ja taas: mitä vikaa kuplan mahleissa on?
hinta. uskaltaisin melkein veikata että esim tuo p100:sen mäntä kestää sen 200heppaa yhtä hyvin/huonosti kuin nuo kuplan mahlet. ja p100mäntiä saa paljon halvemmalla.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Toukokuu 2. 16:44:00 2005

niin, onko joku sorvauttanut nuita mäntiä ja minkä verran on otettu pois ja onko kestänyt sorvauksen jälkeen ?

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Toukokuu 2. 16:49:14 2005

Taralabs kirjoitti:Mulla on noi P100:sen männät koneessa. On Muuten just samat ku normi 205:sessa, mutta 1,3mm matalemmat, jolloin puristusuhteeksi tuli muistaakseni 8,2:1. Näitä saa uutenaki ylikokona, jolloin voi laittaa porattuunki koneeseen. On kestäny ainaki tähän mennessä ihan ok.
Onko se koko männän laki ton 1.3mm matalampi vai onko siinä männän keskellä 1.3mm monttu ??

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ma Toukokuu 2. 16:59:59 2005

1.6:sen ohc:n männät sorvattiin taannoin turbo taunukseen.Parhaillaan oli 1,4baria ahtoja,eikä ollut mitään ongelmaa.Tosin ainakin itsestä tuntu,että tuurilla mentiin vehkeet nipussa.Jätettiin sillon sorvissa reunaan n.1cm alkuperäistä(vain pyyhkäsy pois) ja sen jälkeen keskelle 3mm syvä monttu.Puristukset oli muistaakseni jossain kasin paikkeilla.
#446

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Toukokuu 2. 18:17:56 2005

JRZ kirjoitti:1.6:sen ohc:n männät sorvattiin taannoin turbo taunukseen.Parhaillaan oli 1,4baria ahtoja,eikä ollut mitään ongelmaa.Tosin ainakin itsestä tuntu,että tuurilla mentiin vehkeet nipussa.Jätettiin sillon sorvissa reunaan n.1cm alkuperäistä(vain pyyhkäsy pois) ja sen jälkeen keskelle 3mm syvä monttu.Puristukset oli muistaakseni jossain kasin paikkeilla.
jep eli kyllä nuillaki männillä aluksi porskuttaa :lol:

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ti Toukokuu 3. 9:45:33 2005

Ostin männät ihan tarvikeliikkeestä. Makso vajaa parisataa. Piti lohko porauttaa, niin sen takia piti hommata ylikokomännät. Nuo on tasalakiset, eli koko matkalta 1,3mm matalemmat. Haynesin oppaan moottorikohdan alkuosassa on erikseen listattuna toi matalemmalla puristussuhteella oleva kone. Muistaakseni merkintä NAE ku normaali on NAT. Siitä näkee tarkan puristussuhteen ja kuinka paljon ne männät oli tarkalleen matalemmat.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ti Toukokuu 3. 10:13:56 2005

Hieno homma. Kiitos vinkistä!

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Toukokuu 3. 10:21:58 2005

Jaakkoki kirjoitti:
samiharju kirjoitti:ja taas: mitä vikaa kuplan mahleissa on?
hinta. uskaltaisin melkein veikata että esim tuo p100:sen mäntä kestää sen 200heppaa yhtä hyvin/huonosti kuin nuo kuplan mahlet. ja p100mäntiä saa paljon halvemmalla.
Kuplan mahlet eivät kilpa-autoissa kestä kuin sen pyöreät 200hp jonka jälkeen -> männän laet irtoilee, halkeilee ja vaikka mitä...
Kilpureita penkkittävältä Faktatieto

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Toukokuu 3. 11:00:47 2005

Ares kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:
samiharju kirjoitti:ja taas: mitä vikaa kuplan mahleissa on?
hinta. uskaltaisin melkein veikata että esim tuo p100:sen mäntä kestää sen 200heppaa yhtä hyvin/huonosti kuin nuo kuplan mahlet. ja p100mäntiä saa paljon halvemmalla.
Kuplan mahlet eivät kilpa-autoissa kestä kuin sen pyöreät 200hp jonka jälkeen -> männän laet irtoilee, halkeilee ja vaikka mitä...
Kilpureita penkkittävältä Faktatieto
joo tollasta kuraa en koneeseen laita. luotan ennemmin 30e:n vakiomäntiin :wink:

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Toukokuu 3. 16:28:46 2005

Asiaa, kummallinen muoti-ilmiö vaan nuo kuplan "takomännät" :lol: .
Itelle sorvailen mielummin fordin omista, ja jos on joskus sitte tosissaan, niin silloin laitellaan jo oikeat takomukit.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Toukokuu 3. 16:47:16 2005

kynsi kirjoitti:Asiaa, kummallinen muoti-ilmiö vaan nuo kuplan "takomännät" :lol: .
Itelle sorvailen mielummin fordin omista, ja jos on joskus sitte tosissaan, niin silloin laitellaan jo oikeat takomukit.
Näin on! :wink:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Toukokuu 3. 23:25:10 2005

Toistan taas samaa virttä kuin monesti aiemminkin eli mäntiä ei pidä jättää milli tolkulla irti kansitasosta.
Jos edullisesti rakennetaan ja vielä toimivaa niin poraa 1.8 lohkon 87.6mm 1.6:n männille ja heittää 2.0L hatun päälle. 150cm3 jää alle 2.0L, mutta putkissa on vielä paksuutta, ei mitään purkkavirityksiä ja puristukset sopusuhtaiset 8.7.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Toukokuu 4. 11:48:32 2005

SLEI kirjoitti:Toistan taas samaa virttä kuin monesti aiemminkin eli mäntiä ei pidä jättää milli tolkulla irti kansitasosta.
Jos edullisesti rakennetaan ja vielä toimivaa niin poraa 1.8 lohkon 87.6mm 1.6:n männille ja heittää 2.0L hatun päälle. 150cm3 jää alle 2.0L, mutta putkissa on vielä paksuutta, ei mitään purkkavirityksiä ja puristukset sopusuhtaiset 8.7.
Onko 1.3mm millitolkulla sun mielestä ? Onko sillä KÄYTÄNNÖSSÄ mitään merkitystä (siis tolla että se jäis ton 1.3mm kansitason alle) ?

Edelleenki puhutaan niistä maltillisista paristasadasta hepasta pikkupaineilla. :wink:

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Toukokuu 4. 11:50:53 2005

Ainakin paljealue häviää...
Turbokantta jos tekee, niin voihan kannen palotilaa muokata.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Toukokuu 4. 11:56:58 2005

Fullspeed kirjoitti:Ainakin paljealue häviää...
Turbokantta jos tekee, niin voihan kannen palotilaa muokata.
hmm, jos joku voisi selittää meinaako tuo sitten jotain herkempää nakutus "kynnystä" vai ?? juu kyllähän palotiloja voi muokata, mutta montakohan cc:tä niistäkin sitten uskaltaa mennä ottamaan..
männästä ois helppo kun ottas vaan ton reilun millin pois.

tai ehkäpä jos vähäsen palotiloista ja vähäsen männistä :lol:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 4. 12:29:51 2005

Tuleehan sen 1.3mm lisäksi vielä kansipahvin paksuus.
Jos oikeasti pysytään kohtuudessa paineissa ja pidetään toi n. 200 tähtäimessä niin ei sitä puristusta tarvitse laskea ollenkaan, mutta silloin pitää olla seokset ja ennakot kunnossa eli Megasquirttia kehiin.
Kun siistii nypyt pois palotiloista/kiillottaa ja mahdollisen palotilan terävän reunan poistaa niin kyllä sekin pitäisi riittää.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Toukokuu 4. 12:55:26 2005

SLEI kirjoitti:Tuleehan sen 1.3mm lisäksi vielä kansipahvin paksuus.
Jos oikeasti pysytään kohtuudessa paineissa ja pidetään toi n. 200 tähtäimessä niin ei sitä puristusta tarvitse laskea ollenkaan, mutta silloin pitää olla seokset ja ennakot kunnossa eli Megasquirttia kehiin.
Kun siistii nypyt pois palotiloista/kiillottaa ja mahdollisen palotilan terävän reunan poistaa niin kyllä sekin pitäisi riittää.
ok. ilmeisesti parempi vaihtoehto olisi sorvauttaa männän keskelle monttu, eikä mennä laskemaan koko männän lakea? paljon on cosworthin kannentiiviste paksu kun se kiristetään momenttiin ohc kannen kans ?

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Toukokuu 4. 14:56:40 2005

Laskeskelin seuraavaa:

Kannen palotila 50cc
Kannentiiviste 1,25 paksu, 92mm reikä
Mäntä 91mm halkaisija, tasalakinen, männänpää tulee dekkitasoon
Iskun pituus 76,8mm (?? Onko noin? kyseessä siis OHC kone...)

Noilla arvoilla sain puristukseksi 9,5.

Jos männän lakeen tehdään sentin päästä reunaa alkava 1,5mm syvä kuoppa (kuopan halkaisija siis 71mm) saadaan kuopan tilavuudeksi 5,9cc.

Tällöin puristussuhteeksi tulisi 8,76.

Porasin juuri tuossa yhden vanhan 2-litrasen OHC koneen männän laesta reiän läpi ja mittasin laen paksuudeksi 9mm. Tällöin lakea jäisi keskikohdalle vielä 7,5mm.

Tuo kannen paljealuehan on reunassa, joten tuo sentti tuossa reunassa luulisi riittävän siihen ja samalla männänrengaskin pysyy turvallisella etäisyydellä männän päästä.

Laskurina noissa laskuissa on käytetty tätä.

Onko noissa pähkäilyissä järkeä? Onko laskut oikein? Onko alkuarvot(oletukset) oikein?

Tuo vaikuttaisi ihan toimivalta tavalta tehdä se kuuluisa budjettiturbo...

-k

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 4. 15:59:59 2005

Höyläämättömän kannen palotila on suurempi kuin tuo 50cm3.
Koko palotila 1993cm3/4/8,2= 60,76cm3
Antamillasi mitoilla kannen tiivisteen tilavuus 8,3cm3.
Isku on 76.95mm.
Monttu kannattaa sorvata pallomaiseksi ei sylinteriksi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Toukokuu 4. 16:41:19 2005

Unohtui mainita, että tossa laskuesimerkissä oon käyttäny omaa kanttani josta olen mitannu tuon palotilan. Vakiossa palotila on varmaankin just luokkaa 60cc.
Tietenkin jos tollasta lähtee tekemään, niin pitää tarkistusmitata vielä tuo palotilan koko.

Kovasti kiinnostais kokeilla tollasta. Mulla on nyt kone vaparina eikä oikein ole löylyä. Hyllyssä olis GT28R ahdin ja vanha 740 volvon välijäähy. Rahaa ei oikein olis ostella hienoja uusia hiluja....

Onko foorumilla kuulolla kaveria joka vois sorvata hiukan mäntiä niin kokeillaan!? ;)

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Toukokuu 5. 14:13:34 2005

Kimmo's kirjoitti:Unohtui mainita, että tossa laskuesimerkissä oon käyttäny omaa kanttani josta olen mitannu tuon palotilan. Vakiossa palotila on varmaankin just luokkaa 60cc.
Tietenkin jos tollasta lähtee tekemään, niin pitää tarkistusmitata vielä tuo palotilan koko.

Kovasti kiinnostais kokeilla tollasta. Mulla on nyt kone vaparina eikä oikein ole löylyä. Hyllyssä olis GT28R ahdin ja vanha 740 volvon välijäähy. Rahaa ei oikein olis ostella hienoja uusia hiluja....

Onko foorumilla kuulolla kaveria joka vois sorvata hiukan mäntiä niin kokeillaan!? ;)
ei tuo mäntien sorvaus varmaan kovinkaan kallis operaatio ole ? veikkaisin että kevyesti alta satasen per neljä mäntää.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » To Toukokuu 5. 15:02:47 2005

Mielettömän pieni homma kun on sorvi esim. koulussa

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » To Toukokuu 5. 21:31:10 2005

jos jollain on tarvetta p100:sen matalapuriste männille ja f-malli veiveille, semmoset löytyy takapihalla olevasta sierran raadosta...
koko raato 130e tai koko kone 90e...
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Toukokuu 6. 10:31:10 2005

Puristussuhteen muuttamisessa kannattaa aina suorittaa tarkat mittaukset ja laskennat ennen osien muuttamista/ hankkimista, että pääsee haluttuun lopputulokseen. Moottorit ovat yksilöitä, on erikorkuisia lohkoja ja laskettuja kansia jne... Yhdessä turbo sierrassa päädyttiin laskelmissa tommoseen männän sorvaukseen http://koti.mbnet.fi/vh77sti/Auto/Alakerta.htm Kyllä vakio mäntä kestää tosi paljon jos vaan kaikki on kohallaan. Tähän mennessä tehokkain vastaan tullut "vakio" (sorvatut männät) is:än alakerralla jarrutettu teho on 330hv.
Varttimailin ko. välikoppa kulki 12.1sec/197kmh. Auto oli jokapäiväisessä käytössä ilman mitään ongelmia.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Toukokuu 6. 12:27:16 2005

TVR kirjoitti:Puristussuhteen muuttamisessa kannattaa aina suorittaa tarkat mittaukset ja laskennat ennen osien muuttamista/ hankkimista, että pääsee haluttuun lopputulokseen. Moottorit ovat yksilöitä, on erikorkuisia lohkoja ja laskettuja kansia jne... Yhdessä turbo sierrassa päädyttiin laskelmissa tommoseen männän sorvaukseen http://koti.mbnet.fi/vh77sti/Auto/Alakerta.htm Kyllä vakio mäntä kestää tosi paljon jos vaan kaikki on kohallaan. Tähän mennessä tehokkain vastaan tullut "vakio" (sorvatut männät) is:än alakerralla jarrutettu teho on 330hv.
Varttimailin ko. välikoppa kulki 12.1sec/197kmh. Auto oli jokapäiväisessä käytössä ilman mitään ongelmia.
jep eli pitäisi aika helposti kestää tuon mun tehotavotteen, megasquirthan tuohon tulee niin saa ainaki sopat kohilleen.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Pe Toukokuu 6. 23:09:01 2005

no onhan niitä vw mahlejakin käytetty iät ja ajat f-ryhmän "budjetti" kilpureissa ja "autotalliturboissa" kun vaan ei hulluttele tehoissa, jos haluaa tyyliin 350hv koneen ni en laittas itekkään vw mäntiä mutta kun vaan tekee pannun järkevän tehotavoitteen/osien keston ja laadun mukaan.Esim.vähä alle parisataa heppaset vaparikoneet ja yli parisataa heppaset turbot kyllä on kestäneet täälläpäin ilman mäntä ongelmia. ja seosmittarihan on ehdoton kun ajetaan säätöjä ettei säretä konettta liian laihalla seoksella. itekki jos teen kunnon konetta ni wisecothan sinne tulee mut nyt puhuttiin ns. budjetti koneista mitä ilmeisimmin..

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Kesäkuu 12. 23:27:36 2005

joo nyt on männät sorvattu. 0.8mm lähti koko laesta hintaa kertyi 20e koko operaatiolle.

lisäksi palotilasta otetaan hieman metallia pois ja se olisi lopuksi tarkotus kiillottaa.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ma Kesäkuu 13. 18:12:29 2005

Jaakkoki kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:Ainakin paljealue häviää...
Turbokantta jos tekee, niin voihan kannen palotilaa muokata.
hmm, jos joku voisi selittää meinaako tuo sitten jotain herkempää nakutus "kynnystä" vai ?? juu kyllähän palotiloja voi muokata, mutta montakohan cc:tä niistäkin sitten uskaltaa mennä ottamaan..
männästä ois helppo kun ottas vaan ton reilun millin pois.

tai ehkäpä jos vähäsen palotiloista ja vähäsen männistä :lol:
Meikäläisen stokkaturbo sierra projektin mukana tuli portattu iso vena kansi josta oli palotiloista otettu niin helvetisti tavaraa! En kyllä uskonut että niistä saa noin paljon tavaraa pois. Kauhee monttu vaan siinä :D Vakio männilläkin puristussuhde luokkaa 8:1 tai alle :D

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Kesäkuu 13. 18:44:16 2005

ja kohta on näppärästi öljyt ja vedet sekaisin :lol:

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ma Kesäkuu 13. 19:19:40 2005

Joo no tuskimpa sitä olis alunperin edes tehty jos jätettäis 0.1mm rautaa palotilasta öljynkanavaa tai vesikanavaan...

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Kesäkuu 13. 19:34:46 2005

Aika paljon on sitten kaivettu. Mun turbo kannessa oli 45cc palotilat :shock: :lol:
Joku näppärästi höylänny 2mm pinnasta pois puristussuhde 10.86
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Kesäkuu 13. 19:36:36 2005

Minua kiinnostaa myös tuo "paljealue" Mitä se tarkoittaa???
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Kesäkuu 13. 19:46:38 2005

Paljealue on männän laen ja kannen väliin jääve alue jossa väli menee muutamaan millin kymmenykseen männän ollessa yläkuolokohdassa. Tämä aiheuttaa kovan pyörteen jolla on mm. suuri vaikutus nakutusherkkyyden poistossa ja palonopeudessa.
16V kansissa usein kaksin puolin:
http://www.billzilla.org/4AG2.jpg
http://www.billzilla.org/4agheadpic.jpg

http://www.sv1000.inuk.com/faq/tlrman/squish_band.htm
Escort mk3 + 2x Focus mk1

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Kesäkuu 13. 21:00:07 2005

No nyt alkaa olemaan asiaa, JesseT näköjään hajuilla asioista. Ikävää kun suurinosa ei ole kuullutkaan näistä jutuista tai korvaansa letkauta jos niistä kertoilee kuinka tärkeetä mikäkin on.... nakke nakuttaja on ikävä vieras palotilassa.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Kesäkuu 13. 21:24:23 2005

Tämän takia mäntiä ei usein kannatakaan sorvata vain vähän matalammaksi. Menetetään toimiva paljealue mutta puristussuhde ei kuitenkaan laske kovin paljoa. Nakutusherkkuus sama kuin ennen.
Juuri tästä syystä mäntiä sorvataan esim. keskeltä tai mistä vain mikä ei osu paljealueen kohdalle. Tietysti kaikissa moottoreissa ei paljealuetta ole, esim. RST:n CVH. Perus vapariversiossa paljealue taas on johtuen mäntien erilaisesta muodosta. En tiedä onko juuri tästä syystä, mutta jotkut virittäjän tekee kovimmat RST:n kannet laihaseoskansista.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ma Kesäkuu 13. 22:18:37 2005

SHR kirjoitti:nakke nakuttaja on ikävä vieras palotilassa.
Se on mäntäpistiäinen :P

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Kesäkuu 14. 5:59:14 2005

Vehje kirjoitti:
SHR kirjoitti:nakke nakuttaja on ikävä vieras palotilassa.
Se on mäntäpistiäinen :P
Männännakertajatoukka
Paljealue pitää olla isompi tulpan vastaisella puolella palotilaa, kun palotila on epäsymmetrinen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Kesäkuu 14. 12:28:49 2005

Oman käsityksen mukaan näissä epäsymmetrisissä kansissa tulpan sijaintia pyritään "siirtämään" keskemmälle hieman tuon palje alueen pienentämisellä ja alumiini kansissa vastapuolta kasvattamaan lisäämällä ainetta sinne.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Syyskuu 12. 14:29:28 2005

Onko tietoa noista Rallyracen männistä?

mäntä > TURBO, CR tehtynä ......... ....................................srj 336e

Mitä ovat? ja miten keston laita?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Syyskuu 12. 14:54:19 2005

Kiinnostais kanssa nuo RallyRacen männät. Tietääkö kukaan minkälaatuisia mahtaa olla?
Halvat ne ainakin on, ei taida tuohon hintaan saada takomäntiä...

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Syyskuu 12. 15:12:35 2005

JesseT kirjoitti:Tämän takia mäntiä ei usein kannatakaan sorvata vain vähän matalammaksi. Menetetään toimiva paljealue mutta puristussuhde ei kuitenkaan laske kovin paljoa. Nakutusherkkuus sama kuin ennen.
Juuri tästä syystä mäntiä sorvataan esim. keskeltä tai mistä vain mikä ei osu paljealueen kohdalle. Tietysti kaikissa moottoreissa ei paljealuetta ole, esim. RST:n CVH. Perus vapariversiossa paljealue taas on johtuen mäntien erilaisesta muodosta. En tiedä onko juuri tästä syystä, mutta jotkut virittäjän tekee kovimmat RST:n kannet laihaseoskansista.
Moottorithan kasataan pienistä virheistä :) Oman cvh koneen tapauksessa kävi joku tura mäntiä tilatessa, tästä syystä männät tulee 2mm lohkon tason yli. Alkujärkytyksestä selvittyäni ja tutkimuksien jälkeen ne sopii kuitenkin toimimaan hyvin. Höyläämättömässä cvh kannessa kun on "suoraa" vähän matkaa ennenkuin puolipallo alkaa, ja palotila on hiukan isompi kuin poraus. Täten systeemi toimii paksulla vakiopahvilla. Männissä on keskellä montut ja puristukset on siellä 7.5 nurkilla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin