Lambda-anturi ja yleismittari

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Lambda-anturi ja yleismittari

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Huhtikuu 25. 1:32:56 2005

Tuli joskus tuon yhen 'rojukuorman' mukana nelijohtoinen lambda-anturi jota edellinen omistaja oli käyttänyt yleismittarin kanssa köyhän miehen seosmittarina. Kaikki piuhat oli merkitty mikä mihinkin kuului, mutta kyseistä vekotinta ei enää mulla ole. 3johtoinen kuitenkin löytyy, ja samaan tarkoitukseen ajattelin sitä käyttää, mutta mikähän se johdotus nyt sitten lienee? Aparaattia ei nyt ole käsillä, mutta arvauksena heittäisin jotta piuhat ovat musta, harmaa ja ruskea.

Tälläisen threadin jo löysinkin, ja siitä päädyin arvioon jotta tuo yksi ylimääräinen piuha olisi ehkä lämmitys, mutta en nyt arvaa alkaa siihen kahtatoista volttia ihan kokeilumielessä tarjoamaan kun täältä kuiteni tieto löytynee :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Huhtikuu 25. 8:22:13 2005

Siinä on kaksi lämmitykselle (plussa ja miinus :) ) ja sitten sen yhden ja maan väliltä mitataan jännite. Maa kannattaa ottaa läheltä anturia, koska jännite on hyvin pieni (0...0,9V). Lämmitystä ei ole pakko kytkeä jos anturi on kohtalaisen lähellä konetta ja sietää odotella hetken startin jälkeen, että alkaa tulla kunnollisia lukemia.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 25. 8:41:32 2005

ja yleismittarina käytä viisari mittaria niin näet signaalin paremmin
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Toukokuu 2. 18:20:36 2005

No tuo on nyt sitten asennettu, ja pelaahan se jahka lämpenee. Lambda on aika pitkällä putkistossa enkä laiskuuttani jaksanut lämmityspiuhoja kytkeä :-)

Tuossa kuudenkympin nopeuksissa lukemat pyörivät 680mv kulmilla, ajonopeuden noustessa lukemat kasvavat. 100-130 nopeuksissa mennään jo päälle 900, välillä jopa lähelle yhtä volttia. Oiskohan tuosta nyt pääteltävissä että rikkaalle vetää ja jotain tarttis tehrä, vai ajelenko tyytyväisenä noilla asetuksilla?

Lisämausteensa soppaan antaa vielä se, että 15 vuotta vanha laatumittarini näyttää noin 0.2 volttia enemmän kuin kaksi uutta samanlaista halpahallimittaria :-)

Tuplien säätäminen on mulle kyllä ihan hepreaa, pussillinen suutimia niiden mukana kyllä tuli. Voisikohan arvon raati ottaa kantaa että mitähän suutinta sitä nyt pitäisi alkaa pienentämään tai suurentamaan? Samaten joku kaasarinsäätöohjesivusto - mieluiten kotimainen, mutta kyllä englantikin taipuu - kiinnostaa jos jollain olisi moista tiedossa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Toukokuu 2. 19:50:24 2005

Voisko joku asiantuntija hienosti tieteellisesti valaista minua, että miten se lambda toimii? Ymmärrän kyllä mitä se mittaa ja mihin se kuuluu ruuvata ja missä lämpötilassa ja mistä johdoista ja maadoitukset ja jne jne, mutta... Minua kiehtoo että mikä sielä on mikä tyhjästä yhtäkkiä vääntää pientä jännitettä? Onko sielä kenties ydinkärki?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 2. 22:22:08 2005

saaaaamiiiiii
sää oot ollut viimeksi koulussa
krerrohan ihan omin sanoin
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

lambda-anturi

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ma Toukokuu 2. 22:59:42 2005

Anturissa on pieni happi käytävä josta se pääsee vertailemaan ulkoilman ja pakokaasujen happierotusta, jonka takia anturiin ei saa koskaan ruiskuttaa vettä suoraan painepesurilla. koska vesi voi tukkia sen pienen reijän, sen myötä anturi ei kykene mittaamaan ulkoilman happipitoisuutta. Anturin yksi johto (yleensä musta) taas ohjaa ohjain laitetta. Ja ohjainlaite hoitaa loput.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

lambda-anturi

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ma Toukokuu 2. 23:09:31 2005

Eikä se anturi kestä muuten kovinkaan kovia iskuja eikä sen päälle kannata virittää mitään suojapeittoja edellä mainitusta syystä. Ennen kaikkea kannattaa varoa sitä alumiinistä osaa anturin johto päässä, koska se reikä on siinä. Joten jos olette vaihtamassa anturia niin ei kannata katkoa johtoja ihan siitä juuresta, tai vanhalla ei oo niinkään väliä mutta siihen uuteen anturiin ei kannata tehdä liitoksia ihan siihen tyveen.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: lambda-anturi

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 3. 8:46:10 2005

Voortikari kirjoitti:. Joten jos olette vaihtamassa anturia niin ei kannata katkoa johtoja ihan siitä juuresta, tai vanhalla ei oo niinkään väliä mutta siihen uuteen anturiin ei kannata tehdä liitoksia ihan siihen tyveen.
Ja voi olla että tinaamalla ei johtotoja kannata jatkaa vaan liittimillä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Toukokuu 3. 14:33:55 2005

Mutta mikä sen jännitteen tekee? Eihän lambda ole vastusarvoon perustuva anturi, vaan olen ymmärtänyt että jokin sielä on joka sen pienen jännitteen tekee ja se sitten mittarilla vahvistetaan?

Niitähän voisi ruuvata piipunhormin täyteen ja kytkeä sarjaan ja saisi saunaan yhden ledin lauteitten väliin?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

lambda-anturi

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ti Toukokuu 3. 18:29:24 2005

Ohjainlaite syöttää jännitettä lamdalle. Jänniteen tulee vaihdella 0.1-0.9 voltin välillä, jänniteen tulee vaihdella kolme kertaa laidasta laitaan 10000 millisekunnin aikana. Yleismittarilla mitatessa on tietysti hankala mitata noin herkästi, mutta suurin piirtein jos mittari lukema ei pysy vakiona niin lamda tomii. Jos ei niin joko lamdasäätö ei toimi tai itse anturi on viallinen. Vastusarvolla ei tietääkseni ole mitään väliä, paitsi lamda-anturin lämmityksen puolella, ja se ei vaikuta lamdasäätöön millään tavalla. Lammitys puolelle taas ohjainlaite syöttää 12v jännitettä
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: lambda-anturi

Viesti Kirjoittaja Jay » Ti Toukokuu 3. 20:10:14 2005

Voortikari kirjoitti:Anturissa on pieni happi käytävä josta se pääsee vertailemaan ulkoilman ja pakokaasujen happierotusta, jonka takia anturiin ei saa koskaan ruiskuttaa vettä suoraan painepesurilla. koska vesi voi tukkia sen pienen reijän, sen myötä anturi ei kykene mittaamaan ulkoilman happipitoisuutta. Anturin yksi johto (yleensä musta) taas ohjaa ohjain laitetta. Ja ohjainlaite hoitaa loput.
Voortikari kirjoitti:Eikä se anturi kestä muuten kovinkaan kovia iskuja eikä sen päälle kannata virittää mitään suojapeittoja edellä mainitusta syystä. Ennen kaikkea kannattaa varoa sitä alumiinistä osaa anturin johto päässä, koska se reikä on siinä. Joten jos olette vaihtamassa anturia niin ei kannata katkoa johtoja ihan siitä juuresta, tai vanhalla ei oo niinkään väliä mutta siihen uuteen anturiin ei kannata tehdä liitoksia ihan siihen tyveen.
Voortikari kirjoitti:Ohjainlaite syöttää jännitettä lamdalle. Jänniteen tulee vaihdella 0.1-0.9 voltin välillä, jänniteen tulee vaihdella kolme kertaa laidasta laitaan 10000 millisekunnin aikana. Yleismittarilla mitatessa on tietysti hankala mitata noin herkästi, mutta suurin piirtein jos mittari lukema ei pysy vakiona niin lamda tomii. Jos ei niin joko lamdasäätö ei toimi tai itse anturi on viallinen. Vastusarvolla ei tietääkseni ole mitään väliä, paitsi lamda-anturin lämmityksen puolella, ja se ei vaikuta lamdasäätöön millään tavalla. Lammitys puolelle taas ohjainlaite syöttää 12v jännitettä
Ootko ihan tosissasi? :shock: :shock: :shock:
olen sanaton....
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

lambda

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ti Toukokuu 3. 20:48:15 2005

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/ympar ... ttori.html
Tuolta löytyy jotain vastaava sönkötystä :P
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Toukokuu 3. 20:54:17 2005

Koska en jaksa suomentaa ja kirjoitella tänne niin lukekaa itse:
http://www.wps.com/LPG/o2sensor.html

Sitähän ei ohjata millään, vaan se kehittää sen jännitteen itse, jota sitten mitataan sillä seosmittarilla/koneen eculla.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Toukokuu 3. 21:15:20 2005

Se on vasta laajakaista lambda jota täytyy ohjata sen lämpökompensoinnin vuoksi.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Toukokuu 3. 21:26:46 2005

MouTine kirjoitti:Mutta mikä sen jännitteen tekee? Eihän lambda ole vastusarvoon perustuva anturi, vaan olen ymmärtänyt että jokin sielä on joka sen pienen jännitteen tekee ja se sitten mittarilla vahvistetaan?

Niitähän voisi ruuvata piipunhormin täyteen ja kytkeä sarjaan ja saisi saunaan yhden ledin lauteitten väliin?
Niitä on paljonkin metalleja tai pareja yhdessä, jotka tuottaa sähköä lämmitettäessä.
Pistä ennemmin peltier- elementtäjä sinne hormiin niin voit saada muutamankin ledin palamaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Toukokuu 3. 22:06:51 2005

Jälleen linkki, vähän parempi, selittää jopa hieman tieteellisesti:
http://home.flash.net/~lorint/lorin/fuel/lambda.htm

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

lambda-anturi

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ti Toukokuu 3. 22:07:22 2005

http://koti.mbnet.fi/catapult/projekti/ ... lambda.htm
Tuossa tommosta kyseiseen keskusteluun matskua
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ti Toukokuu 3. 22:10:53 2005

_P_ kirjoitti:Jälleen linkki, vähän parempi, selittää jopa hieman tieteellisesti:
http://home.flash.net/~lorint/lorin/fuel/lambda.htm
Yritin etsiä itsekkin tota lambdanpoikkileikkaus kuvaa josta näkee anturin sisälle, että mitä kaikkea siellä on
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Ma Toukokuu 9. 18:38:53 2005

mites muuten.. iskin lambdan ja siihe yleismittarin kiinni, ni tasakaasulla sekä 80kmh:ssa että 100kmh:ssa mittari näytti n. 130mV, kaasutuksessa nousi tappiis n. 930mV. kaupungilla ajettaessa mittari taas näytti n. 600-700mV..

molemmissa tapauksissa kun päästi kaasusta niin jännite nousi taas tappiin 800-900mV...

noin puoltoistavuotta sitten kun kävin dynossa niin lapulla jännite pysyy kokoajan ainakin 800-900mV välillä..

neuvoja, onkos arvot kohdillaa??
tällä hetkellä menee bensaa ainakin pirusti.. (n. 10-15l/100km, sekä maantie että kaupunki) tuo voisi olla poikaa saada seokset laskemaan kun päästää kaasusta.. jos se kert nyt menee tappiinsa ja laskee sieltä pikkuhiljaa alas..


(tossa yhdellä sivullahan luki näin
cruise: 0.4-0.65V
acc: 0.6-0.8V
TOW: 0.92-0.96V)

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Toukokuu 9. 18:57:26 2005

Voortikari kirjoitti:
_P_ kirjoitti:Jälleen linkki, vähän parempi, selittää jopa hieman tieteellisesti:
http://home.flash.net/~lorint/lorin/fuel/lambda.htm
Yritin etsiä itsekkin tota lambdanpoikkileikkaus kuvaa josta näkee anturin sisälle, että mitä kaikkea siellä on
http://www.blauparts.com/technical_tips ... utaway.jpg
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Tuppux
Viestit: 265
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 21:58:11 2003
Paikkakunta: Ei Ilmajoella, ei Kauhajoella, vaan siinä välis..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuppux » To Kesäkuu 16. 11:31:15 2005

mulla näytti lambdan arvoiksi 0.02 volttia.. onko liian alhainen? siis onko sökö vai ei?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Kesäkuu 16. 11:56:27 2005

Tuppux kirjoitti:mulla näytti lambdan arvoiksi 0.02 volttia.. onko liian alhainen? siis onko sökö vai ei?
On liian pieni jännite. Sököltä vaikuttaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » To Kesäkuu 16. 15:34:48 2005

mulla näytti lambdan arvoiksi 0.02 volttia.. onko liian alhainen? siis onko sökö vai ei?
Tietyt lämmitettävät lambdat vaativat lämmityksen päälle ennenkuin näyttävät mitään tuon suurempaa. Jos se ei auta niin sökö.

Vastaa Viestiin