ARP momentit

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Toukokuu 19. 21:35:12 2005

NiceMan kirjoitti:No oharissa ei ole orginaalisesti kierrelukitetta vauhtipyörän pulteissa...
itseasiassa tämä pitää paikkansa. PULTEISSA ei ole kierrelukitetta. joissakin muissa fordin koneissa on, mutta esimerkiksi OHC koneen pulteissa EI OLE kierrelukitetta. se taas toisaalta ei ole kokototuus, koska Fordin korjaamokirjallisuus nimenomaan käskee käyttämään loctite 270 kierrelukitetta vauhtipyörän kiinnittämiseen. itseasiassa kävin töissä tarkistamassa asian tänään, koska en täysin varmasti muistanut kuinka päin asia oli.

itse kuten aikaisemminkin sanoin käyttäisin ko. paikassa edelleen lukitetta, ja vetäisin noin 80-90nm lukemiin noi pultit. tämä siis henkilökohtainen mielipiteeni asiaan, enkä neuvo kenenkään tekevän niin.


ja mitä tulee siihen vauhtipyörän irtoamiseen, niin mielessä kävi ajatus että onhan siellä vauhtipyörän ja kampiakselin välissä se sokka/tappi/ohjuri kanssa, ettei ole vain pulteilla kiinni?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Toukokuu 19. 22:01:01 2005

Ei ole sokkaa/tappia tai muuta...
On vain pulteilla.

Omani vedin rasvalla tiukkaan Arp:n ohjeiden mukaan.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Toukokuu 19. 23:02:45 2005

NiceMan kirjoitti:Ei ole sokkaa/tappia tai muuta...
On vain pulteilla.

Omani vedin rasvalla tiukkaan Arp:n ohjeiden mukaan.
hmm. taidan sekoittaa transitin vauhtipyörään sitten. :oops:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Toukokuu 20. 13:14:41 2005

Turbo_IS kirjoitti:No per... :? nyt rupes arveluttamaan, mulla menee luultavasti maanantaina uusi vauhtipyörä ja ARP:n pultit paikoilleen. Taidan laittaa lukitteella...
Nyt laitoin lukitteella 90nm, (ja yritin tehä lisätappiakin).

Vauhtipyörä ja paineasetelma otetaan taas jossain välissä irti ja tasapainotetaan. :evil:

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Toukokuu 20. 15:56:55 2005

Ei haittaa mua mutta miksi ei voi tehdä kerralla kunnolla (tietenkin koneistetut/kevennetyt osat painotetaan), vaikka tekee halavalla voi tehdä oikein :wink:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Toukokuu 20. 23:23:18 2005

mä nyt jauhan tota tappiasiaa vieläkin, eli onko noihin korkealle kiertäviin koneisiin sellaisia laitettu? noin nopeasti mutusteltuna ei siitä ainakaan haittaa luulisi olevan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Su Toukokuu 22. 2:14:07 2005

Hyvä ne tapit olisi siellä olla.
Tässä yksi esimerkki hoitaa homma: http://www.saunalahti.fi/jahman/kuvat/k ... _iitos.jpg

P.s odotan kitkakeskustelua ;)
Tässähän se menee...

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Toukokuu 22. 8:36:02 2005

Mä ajattelin laittaa tuon Des Hammillin opuksen mukaan siihen valmiiseen reikään ja vauhtipyörään 10mm.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Toukokuu 22. 8:38:13 2005

SHR kirjoitti:Ei haittaa mua mutta miksi ei voi tehdä kerralla kunnolla (tietenkin koneistetut/kevennetyt osat painotetaan), vaikka tekee halavalla voi tehdä oikein :wink:
Harjoitus tekee mestarin. :)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Toukokuu 22. 13:40:50 2005

kynsi kirjoitti:
SHR kirjoitti:Ei haittaa mua mutta miksi ei voi tehdä kerralla kunnolla (tietenkin koneistetut/kevennetyt osat painotetaan), vaikka tekee halavalla voi tehdä oikein :wink:
Harjoitus tekee mestarin. :)
Sanoks sä pilkotuille varpaillekin noin? :lol: :D

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Toukokuu 22. 21:03:45 2005

quote] Sanoks sä pilkotuille varpaillekin noin? :lol: :D[/quote]

En, mutta muiden vastaavanlaisten udohdusten ja kohellusten takia käy vaihdelaatikon irroitus jo aikalailla rutiinilla.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Syyskuu 18. 17:41:39 2005

Onkos muilla irronnut cometicin kansipellistä sitä muovimaista pinnoitetta paikoitellen irti. Muuten toi cometic näyttää ihan hyvältä uudelleenkäyttöä ajatellen.
Miettisin ,et pitäiskös sinne laittaa väliin jotain liimaa. Mistäs tommosta VHT:n liimaa saa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Syyskuu 18. 17:49:03 2005

KtK kirjoitti:Miettisin ,et pitäiskös sinne laittaa väliin jotain liimaa. Mistäs tommosta VHT:n liimaa saa.
http://www.lautamakimotorsport.fi/
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Su Syyskuu 18. 22:47:00 2005

KtK kirjoitti:Onkos muilla irronnut cometicin kansipellistä sitä muovimaista pinnoitetta paikoitellen irti. Muuten toi cometic näyttää ihan hyvältä uudelleenkäyttöä ajatellen.
Miettisin ,et pitäiskös sinne laittaa väliin jotain liimaa. Mistäs tommosta VHT:n liimaa saa.
Katos vielä ettei siitä keskimmäisestä metallikerroksesta ole lähtenyt suikaleita repeämään sylinterin ympäriltä. Mullakin näytti aluksi että oli vaan pinnote irronnut, mutta sormella kun vähän sitä keskimmäistä kerrosta heilutti niin siitä irtos semmonen 1-2mm levee rinkula irti. Ei ois varmaan tehnyt hyvää kun olis mennyt männän päälle.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Syyskuu 19. 10:30:08 2005

glue kirjoitti:
KtK kirjoitti:Onkos muilla irronnut cometicin kansipellistä sitä muovimaista pinnoitetta paikoitellen irti. Muuten toi cometic näyttää ihan hyvältä uudelleenkäyttöä ajatellen.
Miettisin ,et pitäiskös sinne laittaa väliin jotain liimaa. Mistäs tommosta VHT:n liimaa saa.
Katos vielä ettei siitä keskimmäisestä metallikerroksesta ole lähtenyt suikaleita repeämään sylinterin ympäriltä. Mullakin näytti aluksi että oli vaan pinnote irronnut, mutta sormella kun vähän sitä keskimmäistä kerrosta heilutti niin siitä irtos semmonen 1-2mm levee rinkula irti. Ei ois varmaan tehnyt hyvää kun olis mennyt männän päälle.
Huomenna putsaan sen cometicin oikeen kunnolla ja tarkistan ton samalla.
Ohut karstareuna siinä tietenkin oli ,mut en eilen kyllä semmosta irtosiivua vielä ainakaan nähnyt siinä.

GraZ
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 17:43:16 2004
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GraZ » La Syyskuu 24. 22:45:29 2005

Olisi edessä vauhtipyörän asennus arp pultein ja olis muutama kysymys.
Jos käyttää kierrelukitetta niin käytetäänkö rasvaa(30w öljy) vai toimiiko kierrelukite "asennus rasvana".

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Syyskuu 24. 23:32:24 2005

kierrelukite ei tartu niinkuin sen pitäisi jos on myös rasvattu.

nykyiset lukitteet kärsii aika paljonkin paskaa, ja pitää silti, mutta laitetaan aina vain lukite tai rasva.

aina pitäisi tehdä kaikki valmistajan ohjeiden mukaan. tässä tapauksessa ARP:n ohjeiden mukaan. mutta kuten aikaisemminkin sanottu, itse käyttäisin lukitetta. se joka valmistajan ohjeista poikkeaa, ottaa itse vastuun teoistaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Syyskuu 24. 23:45:04 2005

GraZ kirjoitti:Olisi edessä vauhtipyörän asennus arp pultein ja olis muutama kysymys.
Jos käyttää kierrelukitetta niin käytetäänkö rasvaa(30w öljy) vai toimiiko kierrelukite "asennus rasvana".
En jaksanut lukea viestejä alusta lähtien joten en tiedä mikä on valmistajan ohje, mutta itse laittaisin puhdistettuihin jenkoihin hiukan lukitetta ja pultin kannan ja vauhtipyörän väliin pikkusen jotain rasvaa. Käytännössä jätän tuon rasvauksen kokonaan väliin, mutta kuulostaahan tuo näin neuvottaessa hienommalta...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » To Syyskuu 28. 22:21:36 2006

Aiheeseen palaten. Mites on vauhtipyörät pysyny paikoillaan?
Itellä ois ARP pulteilla vauhtipyörän kiinnitys edessä. Eli kannattaako se nyt vetää ohjeitten mukaan momenttiin rasvan kanssa, vai lukitteella esim. vakiomomenttiin? Onko muilla irtoillu vauhtipyörä, kun on vetäny rasvalla ohjeitten mukaan?
Kyseessä siis 2wd cossu.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Syyskuu 28. 23:10:54 2006

Oharin perästä ei ikinä mulla irtoillu ohjeitten mukaan laitettuna...
Mut eikös jollain ollu näinkin käyny? :roll:

Nytten on muuten cosan koneen perässä teräspyörä kiinni rallyracesta tyrkytetyillä normi kuuskolo 12.9? pulteilla liimalla. Pyysin silloin arppeja sieltä mut sano että sama asia on laittaa noilla "tavallisilla"... On pysyny niilläkin.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Syyskuu 28. 23:19:14 2006

varo sitten ettei kammen ja vauhtipyörän väliin jää mitään mömmöjä, ei paljoa kärsi olla kun vetää momenttiin -> hetken päästä alkaa löystymään, ja pahimmillaan irtoaa.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » La Syyskuu 30. 0:12:49 2006

Kun nyt ei ole ihan selvää selvyyttä tullut tuon moottoriöljyn käytöstä arp rasvan sijaan, niin millaisilla momenteilla tulee mitkäkin pultit laittaa öljyllä (kannen-, vp:n- ja kk:n pultit)?

Arp:n sivuilla puhutaan jotain +20% momenteista, onko hyvä nyrkkisääntö? Olisi kohta taas koneen kasaus edessä kerran käytetyillä pulteilla, eikä rasvaa, saatikka ohjelappusia, ole enää mailla halmeilla.

edit: ja siis cossun konetta kasailemassa

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ARP momentit

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Helmikuu 11. 14:00:00 2010

Voisin lisätä tähän jotain OHC ja Cos.16v eroista, mitä mulle on kerrottu pariltakin eri tahdolta.
Kukin voi itekkin miettiä asiaa, miksi Cosworth 16v vauhtipyörä on 9-pultilla kiinni ja ohc vaan 6-pultilla ja miksi monet rallimiehetkin käyttää Cossun kampuraa???

Ehkäpä tuo 6-pultin kiinnitys kelpaa katukäyttöön johon on suunniteltukkin, mutta ei melko varmasti pysy enää vauhtipyörä kiinni "tapittamattomana", kun aletaan oikeesti kierrättämään +8000rpm ja haetan sitä tehoa...

Cossussa taas on ihan eri asia kun on 3-pulttia enemmän ja tämä kokoonpanohan on suunniteltukkin jo virittämistä kestävämmäksi, miksi eivät muuten olisi voineet laittaa samaa kiinnitystä kuin normi ohc sielä Cossun pajalla?

Asia tuli mullekin yllätyksenä, kun ostin 2 litrasen turbo kellarin klubilaiselta, joka on tehty Cos. kiertokangilla +männillä, kevennetyllä ohc kampuralla +vauhtipyörällä, joka on tapitettu 2 kpl n.8-10mm tapilla, betonoitu 205 lohko yms.
Tässä kellarissa on ollut kuulemma rakentelun jälkeen v.pyörän kiinnipysymis ongelmia, jonka vuoksi oli kuulemma pakko tapittaa ja ko. kellari on joskus v.5 tehty kiihdytys käyttöön...
Tapituksen jälkeen alkoi kuulemma pysyyn hyvin... :green:

Tossa tarinaa ihan yleis neuvo mielessä jos haluaa heti tehdä tukevammaksi vauhtipyörä asennuksensa kireempään koneeseen.

Kenenkään ei oo pakko noudattaa tätä ohjetta, mutta eipä siitä haitaksikaan olisi... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: ARP momentit

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Helmikuu 12. 21:38:17 2010

Arp-runkopukkien pinnapultit, onko mitään hyötyä laittaa?
Ylimääräsenä semmoset olis niin aattelin jos laittas...
Kaytetyt ovat tosin, noin 5tkm kerkes olemaan evo1 ohari turbossa aikanaan kunnes lohkosta sylinteri halkesi. :roll:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: ARP momentit

Viesti Kirjoittaja Jasu » Pe Helmikuu 12. 21:41:09 2010

AkiS kirjoitti:Arp-runkopukkien pinnapultit, onko mitään hyötyä laittaa?
Ylimääräsenä semmoset olis niin aattelin jos laittas...
Kaytetyt ovat tosin, noin 5tkm kerkes olemaan evo1 ohari turbossa aikanaan kunnes lohkosta sylinteri halkesi. :roll:
Tuskin ne huonommat on kuin alkuperäiset.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: ARP momentit

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » La Helmikuu 13. 10:49:45 2010

mites toi tapittaminen voi vaikuttaa vauhtipyörän kiinni pysymiseen???
eikös ne tapit ota vain leikkaavaa voimaa vastaan eli ei auta mitenkään pultteihin mitkä löystyy kun eivät kerran "vedä" vp:tä kampuraa päin.

ite vedin kevennetyn 4,5 kilon pyörän vakio momentilla ja liimalla. tosin vain vähän viritetty mutta aika herkkä kiertämään.
ainakin vielä pysyny.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

haka
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Elokuu 18. 14:48:18 2009

Re:

Viesti Kirjoittaja haka » Ma Syyskuu 29. 15:55:47 2014

sprint kirjoitti:
AkiS kirjoitti:Nyt ei pysty... 8) Nää on tosi salaisia...



No tän kerran:

Runkopukit: 70 ft/lbs (ARP rasvalla)
Kiertokanget: 45 ft/lbs (ARP rasvalla)
Vauhtipyörä: 49 ft/lbs (ARP rasvalla)
Katsoin täältä ennen vauhtipyörän kiristämistä momentit ja onneksi löytyi vanha ARP:n lappu. Vauhtipyörän pulttien kiristys momentiksi sanotaan 75 ft/lbs EIKÄ 49ft/lbs (ARP rasvalla).
Mihin momenttiin cossun vauhtipyörä kiristetään kun arp:pit ja lukitetta??? Pitääkö laittaa samaan momenttiin kun arp:pin rasvalla vai manuaalin ilmoittamaan vakio momenttiin.

Vastaa Viestiin