Skorppi kirjoitti:samiharju kirjoitti:kun autoon vaihdetaan isompi moottori täytyy lisäksi vaihtaa ajoturvallisuuteen vaikuttavat osat (=jarrut, jouset jne), esimerkiksi lukkoperää ei vaadita jne joten säästää prosentteja.. eli ei ole ihan pakko joka ruuvia laittaa cossusta.
ei se kanta-auton abs järjestelmän olemassa olo prosentteja säästä mutta työtä säästää niin pirusti!
Tää on nyt sit taas kyseenalaista juttua ja riippuu konttorista kuka suostuu mitenkin leimaamaan. Jos homman tekee niinkuin laki ja AKE sanoo niin KAIKKI osat vaihdetaan josta ovat erit kys. automallissa. Eli fordin varaosafilmiltä katotaan mitä on kossussa erilaista ja ne vaihdetaa. Mä voin antaa sen sedän numeron AKE:sta kuka avautui muinoin mun tekniikanvaihto korppiosta, voi jutella sen kanssa jos siltä tuntuu.

nimeen omaan käytäntö on kirjava.
Kansallinen tyyppi hyväksyntä (joka virallinen nimi on )
tarkastuksessa ei katsota mitään varusteita jotka eivät koske tieliikenne lakia.
(teen näitä työkeni)
lamput peilit mitat turvavarusteet ynm. kuuluvat tarkastuksen piiriin.
jos saksasssa esim scorppi cossua on myyty ilman ilmastointia ja ilmastointi ei ole vakiovaruste vaikka suomessa kaikki olisikin niin tuotu alkuperäis aikana niin ei siinä voida vaatia ilmastointia kun sää teet sellaisen muutoksen joss teet mallisarjamukaisen auton.
ja jos tuot nyt sellaisen auton saksasta niin ei siinä voida vaatia että siinä on "suomivarustus ilmastointi"
Tämä ABS kysymys on aika kinkkinen.
Muistaakseni SCorpparin ABS on lisä varuste joka aikoinaan suomen maahantuojan toimesta tuoduissa autoissa oli aina.
Saksasta jos tuot scorpparin jossa ei ole ABS jarruja niin kukaan ei sulta niitä täälläkään vaadi vaikka tyypitetyssä (aikoinaan ) autossa ne olikin.
Mutta tunnetusti AKE ei tiedä mitä tekee ,ne vaan tekee ettei työt loppuisi.