OHC keinuvivut

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

OHC keinuvivut

Viesti Kirjoittaja raimo » To Kesäkuu 23. 10:15:40 2005

Eli tilanne on seuraava. Kaverin sierraan (-88 2.0 kaas.) vaihdettiin huonoseetisen (venttiilit uponnut syvälle kanteen, venttiilin säädöt tapissa) kannen tilalle hyväkuntoinen ruiskukansi. Nokka ja seuraajat otettiin vanhasta kannesta, olivat silmämääräisesti ehjät ja hyväkuntoiset. Kone nippuun, keinuvivut näyttivät nyt olevan sellaisessa asennossa, missä niiden pitäisikin olla.

Kun autolla oli hetki ajettu, alkoi venttiilikoneisto pitämään äänekästä raksutusta. 1:sen pakokeinuun oli kulunut syvä ura, joka näytti aivan kuin sitä olisi smirgelöity. Sitä ihmeteltiin ja laitettiin joku nurkista löytynyt keinuvipu sen tilalle, kun auto piti saada heti ajoon. Tarkastettiin että nokan voitelu pelaa ja koppa kiinni.

Tuumittiin kyseisen kuluman johtuvan siitä, että keinuvivut olivat pitemmän aikaa olleet "väärässä" asennossa, jolloin ne ovat muovautuneet sen mukaisesti ja nyt toisessa kannessa niiden kosketuspinta nokkaa vasten on muuttunut. Uudet keinuvivut tilaukseen.

Auto toimi normaalisti päivän pari, kunnes siihen vaihdettiin uudet keinuvivut. Siinä vaiheessa kaikissa keinuvivuissa, (paitsi ykkösen pakoon laitetussa jämäkeinuvivussa!) oli kulunut vastaava jälki kuin aiemmin, tosin paljon lievempänä.

Uusilla keinuvivuilla, auto toimi hetken hyvin, kunnes taas alkoi kuulua raksutusta. Vilkaisu kopan alle -> keinuvivuissa vastaavia smirgelin jälkiä. Nokka on ehjä, keinuvivuista on jäänyt hieman metallia nokkiin kiinni. Mikä tämän aiheuttaa? Kone on vakio, nokka on vakio 2l, eikä juurikaan kulunut.

Vastaavanlaiseen seuraajaongelmaan törmättiin joskus OHC:n isovenakannessa, jossa oli hiottu A8 nokka. Silloin ongelmana oli venttiilien pituus, olivat liian lyhyitä hiotulle nokalle -> keinuvivut epäluonnollisessa kulmassa. Tämä korjaantui venttiilien vaihdolla pidempiin. Tässä Sierran tapauksessa tuo vaihtoehto tuntuu oudolta, koska osat ovat vakioita ja kaikki näyttää normaalilta.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Kesäkuu 23. 10:26:44 2005

Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » To Kesäkuu 23. 10:45:19 2005

Näinpä. Tilanne ennen remonttia näytti samalta, kuin tuossa ohjeessa OHC:n piirroskuvassa viimeinen vaihtoehto, eli venttiilit liian pitkät. Nyt näyttää normaalilta. Ja edelleen, vakio nokka, vakio venat jne. Onhan noiden OHC koneiden kanssa ennenkin pulattu, mutta tälläistä ropleemia ei ole vastaan tullut.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Kesäkuu 23. 13:27:18 2005

Kaikki näyttää siltä ja siltä, onko värillä todettu että nokka pysyy liukupinnalla ja onko poralla todellakin varmistettu että nokalle tulee kunnolla vähän pidempääkin öljyä. Kaikki ohc kannet on uponneita paskoja jotka vaan pitää mirata ja lyhentää venat oikeiksi ja tarkistaa värillä liukupinta sekä heittokellolla nosto. Jos perusasiat kunnossa (geometria, ehjät osat, voitelu) en ole kuullut että ei olisi toiminut.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Kesäkuu 23. 13:54:40 2005

Tuota liukupinnalla pysymisestä itsekin lähtisin. Kun sanot, että kansi on vakio ja osat oikean mittaisia, niin silloin puhut ajamattomasta kannesta :)

Kun värillä toeat, että nokka pysyy liukupinnalla, katso myös linja. Pitäisi olla suora.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » To Kesäkuu 23. 14:08:56 2005

SHR kirjoitti:Kaikki näyttää siltä ja siltä, onko värillä todettu että nokka pysyy liukupinnalla ja onko poralla todellakin varmistettu että nokalle tulee kunnolla vähän pidempääkin öljyä. Kaikki ohc kannet on uponneita paskoja jotka vaan pitää mirata ja lyhentää venat oikeiksi ja tarkistaa värillä liukupinta sekä heittokellolla nosto. Jos perusasiat kunnossa (geometria, ehjät osat, voitelu) en ole kuullut että ei olisi toiminut.
Niin, näyttää ja näyttää. Poralla varmistettu? eli? Siis tosiaan, kaikki nuo vastaan tulleet kannet ovat pääsääntöisesti paskoja, mutta silti ne on aina "toimineet" ilman tuollaisia huolia. Ja tuo kansi oli parhaimpia huoltamattomia näkemiäni. Vanha kansi oli tosiaan uponnut, avattaessa kaikki venttiilit kantoivat ja säädöt lopussa, mutta silti pelasi.
Outoa, että tuo "jämäseuraaja" (ford original) ei hajonnut? En kyllä jaksa uskoa, että tarvikeseuraajat olisivat syynä.

Hiukan offtopiccia, tuossa kannessa valuvuosi 91? On ollut Saksasta joskus tuodusta 93 sierrasta, missä alunperin OHC kone. Ei varmaan hirveämmin ole tehty OHC koneisia enää silloin?
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » To Kesäkuu 23. 15:42:01 2005

SHR kirjoitti:Kaikki näyttää siltä ja siltä, onko värillä todettu että nokka pysyy liukupinnalla ja onko poralla todellakin varmistettu että nokalle tulee kunnolla vähän pidempääkin öljyä. Kaikki ohc kannet on uponneita paskoja jotka vaan pitää mirata ja lyhentää venat oikeiksi ja tarkistaa värillä liukupinta sekä heittokellolla nosto. Jos perusasiat kunnossa (geometria, ehjät osat, voitelu) en ole kuullut että ei olisi toiminut.
En tiedä onko mulla sitten ainoat kannet jotka eivät ole uponneita paskoja. ;) Noi 3kpl mitä mulla on ohc:n kansia niin ei niissä venat ole uponnut yhtään mihinkään.
Viimeksi muokannut ohc, To Kesäkuu 23. 15:46:51 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » To Kesäkuu 23. 15:45:26 2005

RaimoS kirjoitti: Outoa, että tuo "jämäseuraaja" (ford original) ei hajonnut? En kyllä jaksa uskoa, että tarvikeseuraajat olisivat syynä.
Tarvike seuraaja ei kestä paskaakaan vaikka olis kuinka geometriat kunnossa. Ei ainakaan mulla kestänyt. Nyt kun laitoin kansi rempan yhteydessä uudet hilut kanteen niin kasasin sen foordin alkup. seuraajilla, vaikka hinta olikin suolainen n.200€ sarja. Rallyrace noita alkuperäisiä seuraajia suositteli (pitäs kestää kireimmilläkin nokilla.)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Kesäkuu 24. 16:02:23 2005

Motonetistä tilasin joskus kokeilumielessä keinut ja näyttivät ihan camtecin rojuilta eli ei ollu mitkään mustat valupaskat... Eikä ollu pahahintaset...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Pe Kesäkuu 24. 16:11:04 2005

AkiS kirjoitti:Motonetistä tilasin joskus kokeilumielessä keinut ja näyttivät ihan camtecin rojuilta eli ei ollu mitkään mustat valupaskat... Eikä ollu pahahintaset...
Joku parivuotta sitten tilasin motonet:sta seuraajat, valmistajaa en muista mutta camtec:t ne ei ollut. Kesän kesti ajaa ja sitten rupes keinuja paukkumaan p*skaksi.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Turbiini » La Kesäkuu 25. 9:59:27 2005

Laitoitteko ne uudet keinut siihen vanhaan nokkaan.Voi olla siinä vika et söi jo ne uudet keinut paskaks.Minulle on kerrottu et jos vaihtaa esim: keinut niin pitäisi ajaa sisään sillä nokka öljyllä???
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Kesäkuu 25. 11:32:53 2005

ootko ihan varma että se nokka on kunnossa?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » La Kesäkuu 25. 15:49:16 2005

Hectori kirjoitti:ootko ihan varma että se nokka on kunnossa?
Tuskin nokkakaan voi enää huippu olla...

Niin ja onko voitelu kanssa varmasti ok? Öljypumppu, oljynlaatu (ei mitään supernotkeita litkuja tommoseen vanhaan mottiin) jne..
Onhan se o-rengas siinä keskimmäisen nokkapukin ja öljyputken saumassa paikoillaan.. :wink:
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » La Kesäkuu 25. 18:27:43 2005

Eihän se nokka toki uusi ole ja kyllä se uuteen vaihtuu. Täytyy vaan selvittää mistä toi nyt johtui, ettei rikota sitäkin. Öljyä saa kyllä ja on se o-rengaskin siellä 8) Pakostihan siellä jotain vialla on, täytyy tuota geometriaa mittailla kun siihen taas kykenee. Nyt juhannuksena kun on tuo henkilökohtainen voitelukin pelanut paremmin kuin hyvin. Ainakin tyhjien voiteluöljypullojen määrästä pääteltynä :D
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Kesäkuu 27. 23:39:35 2005

no nokka pitää aina keinujen kanssa vaihtaa samaan aikaan. katsot että ne keinut on oikeassa asennossa, ja sitten uudet keinut ja nokka. eikä mitään halpahalli kamaa, kunnolliset molemmat.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Heinäkuu 1. 12:43:59 2005

Huono on sekin jos molemmat sattuu oleen yhtä kovaa tavaraa, nokka ja keinut. Mutta asiasta potkukelkkaan, ostin AD:sta keinut viimevuonna ja ne oli pitkällä liukupinnalla.
Jäsen #606

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Heinäkuu 1. 16:28:18 2005

Jos se nokka on jo sorvannut useita keinuvipuja selväksi ,ei se voi kovin hyvässä hapessa enää olla. Se geometria kannattaa todeta värittämällä keinuvipu paremman puutteessa vaikka tussilla ja säätää välykset paikoilleen ja pyöritellä hiukan öljyttynä muutamia kierroksia ympäri ja kattoo mistä kohtiin nokka on keinuvipua laahannut. keskellä tarttis olla ei yhtään juuressa tai kärjessä päin.

Jos ei ole laahauspinta kohdallaan ,tarttee venttiileitä pidentää tai lyhentää tarpeen mukaan. 1.6 kannessa on eripituiset venttiilit kuin 2.0 kannessa ja tarvikkeet/virivenat on myös usein pidempiä kuin alkuperäiset. Se venansäätö ruuvi ei saa nousta hirveen ylös,se on jo merkki jostain poikkeavasta.

Jousien pohjaaminen ja liian jäykät venan jouset tekee myös tuhojaan.Vakio nokkaan ehdottomasti vakio jouset.


Öljyputkikin kannattaa laittaa. Itse unohdin sen aikoinaan muutamaksi tunniksi pois ja ihmettelin miks öljynpaineet väheni niin rutkasti. Ei ollu nokka kulunut silti ,kun oli kaikki koneen öljyt varmaan venakopassa :)

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Ke Heinäkuu 6. 19:37:36 2005

Meikä ratsastaa aiheelle...
En viitsi uutta topiccia avata ku aihe on sama......


Alko hiipiä epäilys mieleen.... tallaisen amatöörin mieleen....
Kun tuossa laittelin venttiilien välyksiä kohdilleen että onkohan kaikki kohdallaan kun joutu ruuvaa kovin ylös noita "säätö nuppeja"
ja näyttäis ottavan nokka seuraajaan aika laidoista kiinni......
Kaikki voi tietenkin johtua mun kokemattomuudesta.....

Mutta tuossa olis nippu kuvia kahdesta eri seuraajasta....
http://photobucket.com/albums/a130/Sodfor/

Nokka on Kent Camsin FR32 ja juuri paikalleen laitettu....

Ihan varmuuden välttämiseksi kyselen.... jos tuonne vaik joutuis laittelee venojen varsien päälle palikat.... vai mitä ne nyt onkaan....

Miltä homma näyttää teidän mielestä??

Minä kiitän ja kumarran jälleen :wink:
Viimeksi muokannut Sodfor, Ke Heinäkuu 6. 22:25:05 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Heinäkuu 6. 20:07:02 2005

ei näy yksikään kuva ainakaan mulla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Heinäkuu 6. 20:13:03 2005

siipicossu kirjoitti:ei näy yksikään kuva ainakaan mulla.
klikkaa sitä kuvaa, ei näkynyt muuten mullakaan.

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Ke Heinäkuu 6. 20:18:53 2005

Hitto....

toi foto netti tökkii jälleen....

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Heinäkuu 6. 20:38:46 2005

Mulla oli nimenomaan kent camsin FR32 aikoinaan 2.0 ohc koneessa ja vaatii venttiilien pituuden muutoksen. Ja venttiilijousien vapaan ja täyden noston puristusvoimaa vähensin aika reilusti ,kun en konetta yli 6500 kierrättänyt missään tilanteessa.
Ne esim fr32 nokkasatsin mukana tulevat JÄYKEMMÄT VENANJOUSET TUHOAA nokan aika nopsaan jos sellaisenaan paikalle heitetään,oli pitkäliukupintaiset seuraajat tai ei.. Ja tuhoaa paljon normaalinokaa ja hilppeitä nopeammin joka tapauksessa.

Ne pintapaineet (nokka/keinuvipu) vaan ei paljonkaan vakiota suuremmaksi sais tulla.

Tuttavan 2.0ohc välikopasta meni fr32 keppi ja keinuvivut yhdessä kesässä karseen näköisiksi ja yks keinuvipu jopa hyppäs irti paikaltaan ja rouhi nokkaan hirveen kraarin.
Muuttui välikopan ääni yhtäkkiä kuplavolsusta tuttuun :D Niistä oli sorvaantunut millitolkulla tavaraa irti. Se nokka oli suoraan heitetty vakion tilalle jäykillä venanjousilla. Geometria ei ollut silmämääräisesti hirveesti kyllä pielessä,mutta riittävästi kumminkin.

Vannomaan en mene ,mutta jos esim fr32 nokkaa käytetään tavallisessa katuautossa,kannattaa geometrian korjauksen lisäksi käyttää ihan vakioita venanjousia ja ehkä millin shimmirinkulat sinne alle varmuuden vuoksi. Näin oli muistaakseni(joskus vuonna 94-95) omassa myllyssä aikoinaan ja kesti monta vuotta kuukausien sijaan.
Niitä venajousten paineita voi entrata sellaisilla aluvenalautasilla ja shimmirinkuloilla sellaiseksi kuin tahtoo.

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Ke Heinäkuu 6. 21:28:12 2005

Hmm...

Aika jännää että nokka toimitetaan pakettina jonka osat "tuhoavat" toisensa kun ne asentaa,,,,,

Mitähän sitä sit tekis...


Jotenkin näytti et pako venat ois saaneet olla pidemmät ja imu venat lyhkä semmät... et vipu olis fiksummassa asennossa...
Pitää odotella et toi fotonetti pelittäis ni sais kuvat näytille.
Vai onko vinkkejä mihi muualle heittää kuvat?

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Heinäkuu 6. 21:40:39 2005

Vakio venajousilla ei sitten paljo konetta kierrätetä. Mulla on omassa Burton:in HD jouset ja piperin bp285 nokka. Vakio jousia ei ainakaan Rallyrace eikä Rintakari suositellut käytettäväksi.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Heinäkuu 6. 22:23:39 2005

Kannattaa ihan alus unohtaa kent cams seuraajat. Ei oo kehuja tullu niistä vielä tähän mennessä. Vakio seuraajat on hyvät ja crane camsit kans, vielä kun niitten kanssa on vähä jäykemmät jouset niin ei tuu kierroksilla leijumis ilmiötä joka katkasee ne.

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Ke Heinäkuu 6. 22:26:37 2005

Just just....

Mitä sitte tehdä....?


No... tässä on ainakin noi kuvat.
http://photobucket.com/albums/a130/Sodfor/
Kiitos vihjeestä nprteam....

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » To Heinäkuu 7. 2:13:07 2005

ytte kirjoitti:Kannattaa ihan alus unohtaa kent cams seuraajat.
Keinuvipujen materiaalikovuuksia mitattiin joskus ja KC:t olivat kaikkein pehmeimpiä ja niissä oli eniten kovuuseroja eri yksiöiden välillä. Olivat pehmeämpiä kuin tarvikeliikkeistä saatavat ns. tavalliset keinut. Kovimpia mittaamiamme olivat Camtecit.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 7. 10:49:17 2005

Sodfor kirjoitti:Just just....

Mitä sitte tehdä....?


No... tässä on ainakin noi kuvat.
http://photobucket.com/albums/a130/Sodfor/
Kiitos vihjeestä nprteam....
Pitkää liukua kaivataan pikaisesti... Yli menee ja pahasti, pitäisi olla noin keskellä liukupintaa...

Myös kulma näytti olevan hölmö, johtuen ehkä huonoista kuvista...

Nyrkkisääntönä keskelle keinua ja vipu passiin kun nokka on pystyssä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » To Heinäkuu 7. 10:54:03 2005

Jeps....

Korjaako asian noi pitkällä liukupinnalla olevat seuraajat?

Vai pitääkö kiikuttaa kansi koneistamolle ja venttiilien vaihtoon jne.?

Kiitän ja kumarran syvään kun joku tän mulle vääntää ratakiskosta.... :wink:

Kenen seuraajat sit hommailen? Camtecin?

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » To Heinäkuu 7. 10:55:18 2005

Nappaan lisää kuvia tänään... jos sais fiksumpia kuvia.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Heinäkuu 7. 11:44:44 2005

Muutama perusjuttu: välineet on jotain väriä tai tussia tai muuta ja heittokello. Vivun "vaateri" asennolla ei ole sinällään merkitystä jos nokka pysyy kunnolla seuraajan pinnalla ja todellinen nosto retskulta on välyksen kanssa noin valmistajan ilmoittama SEKÄ varmistetaan että virinokilla täysin auki asennossa EI pohjaa jousi eikä se ota ohjaimeen EIKÄ saa seuraaja missään tapauksessa painaa retaineria venan pään sijasta!! tässä oltava tarkkana kun venttiilin pituuksia muutellaan, lääkkeenä esim cranelta irto napit venan päähän. Pitkät säätöpultit myös perusasiaa kun geometriaa muutellaan. Seuraajina käyttäisin Camtecin vipuja, virinokilla kannattaa käyttää himpun isompia välyksiä kuin tiukkoja, syynä voitelun varmistus, ehjät ja hyvät osat ei pidä pahaa mekaanista ääntä.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 7. 15:20:33 2005

SHR kirjoitti:Muutama perusjuttu: välineet on jotain väriä tai tussia tai muuta ja heittokello. Vivun "vaateri" asennolla ei ole sinällään merkitystä jos nokka pysyy kunnolla seuraajan pinnalla ja todellinen nosto retskulta on välyksen kanssa noin valmistajan ilmoittama SEKÄ varmistetaan että virinokilla täysin auki asennossa EI pohjaa jousi eikä se ota ohjaimeen EIKÄ saa seuraaja missään tapauksessa painaa retaineria venan pään sijasta!! tässä oltava tarkkana kun venttiilin pituuksia muutellaan, lääkkeenä esim cranelta irto napit venan päähän. Pitkät säätöpultit myös perusasiaa kun geometriaa muutellaan. Seuraajina käyttäisin Camtecin vipuja, virinokilla kannattaa käyttää himpun isompia välyksiä kuin tiukkoja, syynä voitelun varmistus, ehjät ja hyvät osat ei pidä pahaa mekaanista ääntä.
Jos tämä kuva on totta, ei tussia paljon tarvitse...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » To Heinäkuu 7. 17:22:55 2005

Kyllä tarvitsee. _Tuo kuva ei kerro vielä juuri mitään_. Mulla näytti just samanlaiselta kun laitoin kannen kasaan. Mutta kun testasin tussitestillä kaikki keinut läpi, oli kosketus ihan keskellä keinuvipujen liukupintaa.
Viimeksi muokannut ohc, To Heinäkuu 7. 17:50:12 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 7. 17:46:34 2005

SHR kirjoitti:Muutama perusjuttu: välineet on jotain väriä tai tussia tai muuta ja heittokello. Vivun "vaateri" asennolla ei ole sinällään merkitystä jos nokka pysyy kunnolla seuraajan pinnalla ja todellinen nosto retskulta on välyksen kanssa noin valmistajan ilmoittama SEKÄ varmistetaan että virinokilla täysin auki asennossa EI pohjaa jousi eikä se ota ohjaimeen EIKÄ saa seuraaja missään tapauksessa painaa retaineria venan pään sijasta!! tässä oltava tarkkana kun venttiilin pituuksia muutellaan, lääkkeenä esim cranelta irto napit venan päähän. Pitkät säätöpultit myös perusasiaa kun geometriaa muutellaan. Seuraajina käyttäisin Camtecin vipuja, virinokilla kannattaa käyttää himpun isompia välyksiä kuin tiukkoja, syynä voitelun varmistus, ehjät ja hyvät osat ei pidä pahaa mekaanista ääntä.
Jos tämä kuva on totta, ei tussia paljon tarvitse...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » To Heinäkuu 7. 17:54:55 2005

Sodfor kirjoitti:Jeps....

Korjaako asian noi pitkällä liukupinnalla olevat seuraajat?

Vai pitääkö kiikuttaa kansi koneistamolle ja venttiilien vaihtoon jne.?

Kiitän ja kumarran syvään kun joku tän mulle vääntää ratakiskosta.... :wink:

Kenen seuraajat sit hommailen? Camtecin?
Ennenkuin nyt menet mitään seuraajia tai muuta vaihtamaan testaa tuolla tussitestillä onko kosketus keskellä seuraajien liukupintaa. Jos ei ole niin sitten venttiilien pituuksia muuttelemaan.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » To Heinäkuu 7. 18:16:39 2005

Eli tussia tms seuraajaan ja muutama kerta öljyttynä nokka ympäri, tietysti välykset kohdillaan, vai?
okke....
Laitan tässä illan aikana paremman kuva sarjan näkyviin noista kahdesta palikasta.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » To Heinäkuu 7. 18:22:31 2005

Sodfor kirjoitti:Eli tussia tms seuraajaan ja muutama kerta öljyttynä nokka ympäri, tietysti välykset kohdillaan, vai?
Juuri näin.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » To Heinäkuu 7. 18:53:03 2005

Nyt on uusi kuva sarja netissä....

http://photobucket.com/albums/a130/Sodfor/

Kuvassa on nokka aina merkattu mustalla lootalla.....

Ainoo et kuvat on just väärässä järjestyksessä.... seuratkaa kuvan numerointia....

Vastaa Viestiin