Akkusysteemistä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Samil
Ylläpitäjä

Akkusysteemistä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ti Heinäkuu 5. 20:59:20 2005

Täälläkin sähkömiehiä varmasti on, joten...
Pitäisi "retkeilyautoon" rakentaa systeemi kahdella akulla. Akku 1 on auton oma, jolla startataan ja tehdään kaikkea mitä nyt auton akku tekee ajon aikana.
Akku 2 on iso lisäakku, johon ajattelin kytkeä soittovehkeet, 12v kylmälaukun, pari pientä "lukuvaloa", ja ehkä jotain muutakin mitä voi kuvitella tarvitsevansa kun auto on parkissa.
Mitäs siihen tarvitsee kytkentöjä, että auton oma akku ei anna virtojansa näille muille laitteille parkissa ollessa jotta starttaukseen jää virtaa, mutta kuitenkin ajon aikana myös akku 2 latautuisi ?

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Heinäkuu 5. 21:27:36 2005

  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ti Heinäkuu 5. 21:34:54 2005

Tuohonhan on monta tapaa toteuttaa, mutta se järkevin, joka ei aiheuta ylläreitä, olisi laittaa ohmin vastus + rele sarjaan ja ne noiden akkujen väliin siten, että rele vetää vain, kun virta-avain on ON- asennossa..

Mutta koska elämä ei ole näin helppoa, karkein mahdollinen tapa on yksinkertaisesti pistää pelkkä rele edelläkuvatulla tavalla akkujen välille ja kannattaa pistää sitten kumpikin akku saman kokoisia ja uusia ! Muuten voi heikompi osapuoli alkaa porisemaan..

Jos elektroniikan väsääminen kiinnostaa, niin sittenhän on tietenkin sen 20 eri vaihtoehtoa toteuttaa fixu laturi, joka irroittaa toisen akun kun virta pienenee tarpeeksi.. Loppupelissä suht. yksinkertainen rakentaa..

Edit;

Elävä esimerkki tuosta 2 eriarvoisen/varauksen akuista on puolustusvoimilla (yllätys :roll: ) viesti-tekat.. Koska GeneralMotorssin moottoreihin on saatavilla startit 24v, mutta hehkut "vain" 12v, ja tuo 12v otetaan akkujen välistä, on toinen 8 syliterin hehkutuksen jälkeen huomattavasti toista vajaampi. Ja tietenkin, kun akkujen jännite-ero on n. voltin luokkaa, laturi ymmärtää tämän huomattavana kapasiteettivajauskena ja puskee sitä virtaa sinne niin, että se täydempi akku ylilatautuu ja alkaa kuplimaan.. Ja tästähän ei enää kauaa mene, niin toista akkua kohtaa sama kohtalo.. Etenkin talvella..

Edit II; ja otathan huomioon, että 24v akkupaketilla teoreettinen syväpurkaus on jo 19voltissa.. Tämän jälkeen akkut eivät ota täyttä latausta vastaan..
Viimeksi muokannut PowerUp, Ti Heinäkuu 5. 21:44:12 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Heinäkuu 5. 21:43:31 2005

huomenna teen uuden kytkennän kuvineen
Viimeksi muokannut sierra friikki, Ti Heinäkuu 5. 21:56:57 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ti Heinäkuu 5. 21:46:28 2005

Niin, tosiaan.. Nuo diodit unohtui.. halvimmat mahdolliset diodit on 0,04€kpl :wink: 1a virrankesto/kpl

Edit; Kynnysjännitehän on noilla tosin 0,7v :roll:

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ti Heinäkuu 5. 21:49:18 2005

Prkl, yllättävän monimutkaista... Täytyy alkaa perehtymään. Tuo akkujen samankokoisuus kyllä yllätti. Arvelin että käynnistysakku voisi olla ns.normaali ja lisäakku huomattavasti isompi. Olihan tuossa jo hyvät vinkit, mutta en vedä herneitä nokkaan vaikka joku vielä taivuttaa rautalankaakin ;)

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ti Heinäkuu 5. 21:52:26 2005

Powerup: "Jos elektroniikan väsääminen kiinnostaa, niin sittenhän on tietenkin sen 20 eri vaihtoehtoa toteuttaa fixu laturi, joka irroittaa toisen akun kun virta pienenee tarpeeksi.. Loppupelissä suht. yksinkertainen rakentaa.. "

Väsääminen voisi kiinnostaa, mutta taito loppuu. Voiko tuollaista juttua ostaa sopuhinnalla mistään ?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Heinäkuu 5. 21:55:16 2005

mun systeemissä ei ole mitään väliä vaikka toinen akku on talon kokoinen
ja toinen moottoripyörän akku.
mutta huomasin siinä yhden virheen poistan sen ja piirrän sulle aamulla uuden kytkennän
tässä kytekennässä tuli virhe
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ti Heinäkuu 5. 21:56:21 2005

Tängjuu veri meni jos vaan viitsit. Nuo diodien ym. osien arvot myös tarkkaan kun ovat mulle täysin hepreaa

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Heinäkuu 5. 22:00:37 2005

kattelen sulle vähän osa tietoa kans
mietiskelen tässä ensi yönä parasta kytkentää nukkuessa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ti Heinäkuu 5. 22:01:35 2005

Diodia voi verrata täynnä olevaan tuoppiin. Sinne voi kaataa lisää, mutta se menee yli.

Vastus on taas kuin pilli. Jos yrität alkaa imemään liian pienestä pillistä liian nopeaan, se alkaa ahdistamaan. Jos diodille syltetään vaihtovirtaa, vain puolet tulee läpi. Havainnollisesti ilmaistuna tämä on sama, kun yrittäisit imeä pillillä kuohuvaa olutta. Vain puolet tulee läpi, puolet on kaasuuntunutta hiilihappoa

Käytännön läheinen oppitunti :wink: Älä kokeile käytännössä, kun ajat 8)

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ti Heinäkuu 5. 22:03:01 2005

sierra friikki kirjoitti:kattelen sulle vähän osa tietoa kans
mietiskelen tässä ensi yönä parasta kytkentää nukkuessa
Kustannustehokkuus huipussaan kun nukkuessakin miettii ;) Vielä jos pitää silmälaseja niin näkee yöllä kaaviot tarkasti :lol:

RS200
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmikuu 19. 9:06:40 2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja RS200 » Ke Heinäkuu 6. 12:13:58 2005

PowerUp vois kirjottaa kirjan: sähkötekniikkaa for dummies :lol: Minäki ymmärsin jo tosta olut vertauksesta mistä on kyse, vaikken mitään sähköistä ymmärräkkään :oops:

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Heinäkuu 6. 13:10:12 2005

Tässä elektroniikkasuunnittelijan enemmän kuin tylsiä mietteitä / sähköteknisiä korjauksia maailmanparannukseen...

Miettikäähän kaikki tuo allaoleva vielä kertaalleen, onkohan tuo suunnitteluvika... Mielestäni kahdeksan sylinterin hehkuista saadaan symmetrinen kuorma kahdelle parille???

PowerUp kirjoitti: Edit;

Elävä esimerkki tuosta 2 eriarvoisen/varauksen akuista on puolustusvoimilla (yllätys :roll: ) viesti-tekat.. Koska GeneralMotorssin moottoreihin on saatavilla startit 24v, mutta hehkut "vain" 12v, ja tuo 12v otetaan akkujen välistä, on toinen 8 syliterin hehkutuksen jälkeen huomattavasti toista vajaampi. Ja tietenkin, kun akkujen jännite-ero on n. voltin luokkaa, laturi ymmärtää tämän huomattavana kapasiteettivajauskena ja puskee sitä virtaa sinne niin, että se täydempi akku ylilatautuu ja alkaa kuplimaan.. Ja tästähän ei enää kauaa mene, niin toista akkua kohtaa sama kohtalo.. Etenkin talvella..
Ja vielä lisää tylsää päivää ( pitäisiköhän minunkin testata se kaljajuttu ;) )

Syväpurkaus on kennokohtainen ja tuo allaoleva toteutuu vain ja ainoastaan symmetrisellä kuormalla....
PowerUp kirjoitti: Edit II; ja otathan huomioon, että 24v akkupaketilla teoreettinen syväpurkaus on jo 19voltissa.. Tämän jälkeen akkut eivät ota täyttä latausta vastaan..
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Heinäkuu 6. 13:31:06 2005

PasiZ kirjoitti:Tässä elektroniikkasuunnittelijan enemmän kuin tylsiä mietteitä / sähköteknisiä korjauksia maailmanparannukseen...

Miettikäähän kaikki tuo allaoleva vielä kertaalleen, onkohan tuo suunnitteluvika... Mielestäni kahdeksan sylinterin hehkuista saadaan symmetrinen kuorma kahdelle parille???

PowerUp kirjoitti: Edit;

Elävä esimerkki tuosta 2 eriarvoisen/varauksen akuista on puolustusvoimilla (yllätys :roll: ) viesti-tekat.. Koska GeneralMotorssin moottoreihin on saatavilla startit 24v, mutta hehkut "vain" 12v, ja tuo 12v otetaan akkujen välistä, on toinen 8 syliterin hehkutuksen jälkeen huomattavasti toista vajaampi. Ja tietenkin, kun akkujen jännite-ero on n. voltin luokkaa, laturi ymmärtää tämän huomattavana kapasiteettivajauskena ja puskee sitä virtaa sinne niin, että se täydempi akku ylilatautuu ja alkaa kuplimaan.. Ja tästähän ei enää kauaa mene, niin toista akkua kohtaa sama kohtalo.. Etenkin talvella..
Ja vielä lisää tylsää päivää ( pitäisiköhän minunkin testata se kaljajuttu ;) )
Itse ymmärtäisin että kyseessä on kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua joiden välistä otetaan se hehkuvirta jolloin kuormitus kohdistuu vain toiseen akkuun.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Heinäkuu 6. 14:16:54 2005

en kerkee tänään panutumaan asiaan.
mutta pikimmiten teen kaavion
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Heinäkuu 6. 14:29:19 2005

nprteam kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:Tässä elektroniikkasuunnittelijan enemmän kuin tylsiä mietteitä / sähköteknisiä korjauksia maailmanparannukseen...

Miettikäähän kaikki tuo allaoleva vielä kertaalleen, onkohan tuo suunnitteluvika... Mielestäni kahdeksan sylinterin hehkuista saadaan symmetrinen kuorma kahdelle parille???

PowerUp kirjoitti: Edit;

Elävä esimerkki tuosta 2 eriarvoisen/varauksen akuista on puolustusvoimilla (yllätys :roll: ) viesti-tekat.. Koska GeneralMotorssin moottoreihin on saatavilla startit 24v, mutta hehkut "vain" 12v, ja tuo 12v otetaan akkujen välistä, on toinen 8 syliterin hehkutuksen jälkeen huomattavasti toista vajaampi. Ja tietenkin, kun akkujen jännite-ero on n. voltin luokkaa, laturi ymmärtää tämän huomattavana kapasiteettivajauskena ja puskee sitä virtaa sinne niin, että se täydempi akku ylilatautuu ja alkaa kuplimaan.. Ja tästähän ei enää kauaa mene, niin toista akkua kohtaa sama kohtalo.. Etenkin talvella..
Ja vielä lisää tylsää päivää ( pitäisiköhän minunkin testata se kaljajuttu ;) )
Itse ymmärtäisin että kyseessä on kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua joiden välistä otetaan se hehkuvirta jolloin kuormitus kohdistuu vain toiseen akkuun.
Ymmärrän itsekin jotain mutta miksei hehkuille oteta molemmista akuista erillisenä virtaa? Eli neljä hehkua / akku... Jos paskoilla osilla tehdään, niin tehdään se edes tyylillä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Heinäkuu 6. 15:19:03 2005

PasiZ kirjoitti:
nprteam kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:Tässä elektroniikkasuunnittelijan enemmän kuin tylsiä mietteitä / sähköteknisiä korjauksia maailmanparannukseen...

Miettikäähän kaikki tuo allaoleva vielä kertaalleen, onkohan tuo suunnitteluvika... Mielestäni kahdeksan sylinterin hehkuista saadaan symmetrinen kuorma kahdelle parille???

Ja vielä lisää tylsää päivää ( pitäisiköhän minunkin testata se kaljajuttu ;) )
Itse ymmärtäisin että kyseessä on kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua joiden välistä otetaan se hehkuvirta jolloin kuormitus kohdistuu vain toiseen akkuun.
Ymmärrän itsekin jotain mutta miksei hehkuille oteta molemmista akuista erillisenä virtaa? Eli neljä hehkua / akku... Jos paskoilla osilla tehdään, niin tehdään se edes tyylillä...

äkkiä väännettynä se on näin:
-12V+(hehkut tästä)-12V+(täällä onkin jo 24V)

sillon sen saisi onnistumaan 4 molemmista akuista jos hehkunreleestä otettaisiin ohjaus ja laitettaisiin akkujen väliin vaihtorele joka hehkutettaessa katkaisisi yhteyden akuista ja maadoittaisi jälkimmäisen, jolloi se onkin näin:
-12V+(hehkut tästä) (tähän rele)-12V+(nyt onkin 12V ja toiset hehkut)
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Heinäkuu 6. 15:22:15 2005

nprteam kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
nprteam kirjoitti: Itse ymmärtäisin että kyseessä on kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua joiden välistä otetaan se hehkuvirta jolloin kuormitus kohdistuu vain toiseen akkuun.
Ymmärrän itsekin jotain mutta miksei hehkuille oteta molemmista akuista erillisenä virtaa? Eli neljä hehkua / akku... Jos paskoilla osilla tehdään, niin tehdään se edes tyylillä...

äkkiä näin -12V+(hehkut tästä)-12V+(täällä onkin jo 24V)

sillon sen saisi onnistumaan 4 molemmista akuista jos hehkunreleestä otettaisiin ohjaus ja laitettaisiin akkujen väliin vaihtorele joka hehkutettaessa katkaisisi yhteyden akuista ja maadoittaisi jälkimmäisen, jolloi
-12V+(hehkut tästä) (tähän rele)-12V+(nyt onkin 12V ja toiset hehkut)
Erotus tuohon tarvittaisiin, noin se pitäisi hoitaa... kummallisinta kylläkin on, ettei hehkuja saisi 24 volttisena...

Noo, hehkutusaika on niin pieni, ettei se ratkaisevasti tyhjennä akkuja...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vastaa Viestiin