Akkusysteemistä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Akkusysteemistä
Täälläkin sähkömiehiä varmasti on, joten...
Pitäisi "retkeilyautoon" rakentaa systeemi kahdella akulla. Akku 1 on auton oma, jolla startataan ja tehdään kaikkea mitä nyt auton akku tekee ajon aikana.
Akku 2 on iso lisäakku, johon ajattelin kytkeä soittovehkeet, 12v kylmälaukun, pari pientä "lukuvaloa", ja ehkä jotain muutakin mitä voi kuvitella tarvitsevansa kun auto on parkissa.
Mitäs siihen tarvitsee kytkentöjä, että auton oma akku ei anna virtojansa näille muille laitteille parkissa ollessa jotta starttaukseen jää virtaa, mutta kuitenkin ajon aikana myös akku 2 latautuisi ?
Pitäisi "retkeilyautoon" rakentaa systeemi kahdella akulla. Akku 1 on auton oma, jolla startataan ja tehdään kaikkea mitä nyt auton akku tekee ajon aikana.
Akku 2 on iso lisäakku, johon ajattelin kytkeä soittovehkeet, 12v kylmälaukun, pari pientä "lukuvaloa", ja ehkä jotain muutakin mitä voi kuvitella tarvitsevansa kun auto on parkissa.
Mitäs siihen tarvitsee kytkentöjä, että auton oma akku ei anna virtojansa näille muille laitteille parkissa ollessa jotta starttaukseen jää virtaa, mutta kuitenkin ajon aikana myös akku 2 latautuisi ?
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Tuohonhan on monta tapaa toteuttaa, mutta se järkevin, joka ei aiheuta ylläreitä, olisi laittaa ohmin vastus + rele sarjaan ja ne noiden akkujen väliin siten, että rele vetää vain, kun virta-avain on ON- asennossa..
Mutta koska elämä ei ole näin helppoa, karkein mahdollinen tapa on yksinkertaisesti pistää pelkkä rele edelläkuvatulla tavalla akkujen välille ja kannattaa pistää sitten kumpikin akku saman kokoisia ja uusia ! Muuten voi heikompi osapuoli alkaa porisemaan..
Jos elektroniikan väsääminen kiinnostaa, niin sittenhän on tietenkin sen 20 eri vaihtoehtoa toteuttaa fixu laturi, joka irroittaa toisen akun kun virta pienenee tarpeeksi.. Loppupelissä suht. yksinkertainen rakentaa..
Edit;
Elävä esimerkki tuosta 2 eriarvoisen/varauksen akuista on puolustusvoimilla (yllätys
) viesti-tekat.. Koska GeneralMotorssin moottoreihin on saatavilla startit 24v, mutta hehkut "vain" 12v, ja tuo 12v otetaan akkujen välistä, on toinen 8 syliterin hehkutuksen jälkeen huomattavasti toista vajaampi. Ja tietenkin, kun akkujen jännite-ero on n. voltin luokkaa, laturi ymmärtää tämän huomattavana kapasiteettivajauskena ja puskee sitä virtaa sinne niin, että se täydempi akku ylilatautuu ja alkaa kuplimaan.. Ja tästähän ei enää kauaa mene, niin toista akkua kohtaa sama kohtalo.. Etenkin talvella..
Edit II; ja otathan huomioon, että 24v akkupaketilla teoreettinen syväpurkaus on jo 19voltissa.. Tämän jälkeen akkut eivät ota täyttä latausta vastaan..
Mutta koska elämä ei ole näin helppoa, karkein mahdollinen tapa on yksinkertaisesti pistää pelkkä rele edelläkuvatulla tavalla akkujen välille ja kannattaa pistää sitten kumpikin akku saman kokoisia ja uusia ! Muuten voi heikompi osapuoli alkaa porisemaan..
Jos elektroniikan väsääminen kiinnostaa, niin sittenhän on tietenkin sen 20 eri vaihtoehtoa toteuttaa fixu laturi, joka irroittaa toisen akun kun virta pienenee tarpeeksi.. Loppupelissä suht. yksinkertainen rakentaa..
Edit;
Elävä esimerkki tuosta 2 eriarvoisen/varauksen akuista on puolustusvoimilla (yllätys

Edit II; ja otathan huomioon, että 24v akkupaketilla teoreettinen syväpurkaus on jo 19voltissa.. Tämän jälkeen akkut eivät ota täyttä latausta vastaan..
Viimeksi muokannut PowerUp, Ti Heinäkuu 5. 21:44:12 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
huomenna teen uuden kytkennän kuvineen
Viimeksi muokannut sierra friikki, Ti Heinäkuu 5. 21:56:57 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
Powerup: "Jos elektroniikan väsääminen kiinnostaa, niin sittenhän on tietenkin sen 20 eri vaihtoehtoa toteuttaa fixu laturi, joka irroittaa toisen akun kun virta pienenee tarpeeksi.. Loppupelissä suht. yksinkertainen rakentaa.. "
Väsääminen voisi kiinnostaa, mutta taito loppuu. Voiko tuollaista juttua ostaa sopuhinnalla mistään ?
Väsääminen voisi kiinnostaa, mutta taito loppuu. Voiko tuollaista juttua ostaa sopuhinnalla mistään ?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Ylläpitäjä
Diodia voi verrata täynnä olevaan tuoppiin. Sinne voi kaataa lisää, mutta se menee yli.
Vastus on taas kuin pilli. Jos yrität alkaa imemään liian pienestä pillistä liian nopeaan, se alkaa ahdistamaan. Jos diodille syltetään vaihtovirtaa, vain puolet tulee läpi. Havainnollisesti ilmaistuna tämä on sama, kun yrittäisit imeä pillillä kuohuvaa olutta. Vain puolet tulee läpi, puolet on kaasuuntunutta hiilihappoa
Käytännön läheinen oppitunti
Älä kokeile käytännössä, kun ajat 
Vastus on taas kuin pilli. Jos yrität alkaa imemään liian pienestä pillistä liian nopeaan, se alkaa ahdistamaan. Jos diodille syltetään vaihtovirtaa, vain puolet tulee läpi. Havainnollisesti ilmaistuna tämä on sama, kun yrittäisit imeä pillillä kuohuvaa olutta. Vain puolet tulee läpi, puolet on kaasuuntunutta hiilihappoa
Käytännön läheinen oppitunti


-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Tässä elektroniikkasuunnittelijan enemmän kuin tylsiä mietteitä / sähköteknisiä korjauksia maailmanparannukseen...
Miettikäähän kaikki tuo allaoleva vielä kertaalleen, onkohan tuo suunnitteluvika... Mielestäni kahdeksan sylinterin hehkuista saadaan symmetrinen kuorma kahdelle parille???
)
Syväpurkaus on kennokohtainen ja tuo allaoleva toteutuu vain ja ainoastaan symmetrisellä kuormalla....
Miettikäähän kaikki tuo allaoleva vielä kertaalleen, onkohan tuo suunnitteluvika... Mielestäni kahdeksan sylinterin hehkuista saadaan symmetrinen kuorma kahdelle parille???
Ja vielä lisää tylsää päivää ( pitäisiköhän minunkin testata se kaljajuttuPowerUp kirjoitti: Edit;
Elävä esimerkki tuosta 2 eriarvoisen/varauksen akuista on puolustusvoimilla (yllätys) viesti-tekat.. Koska GeneralMotorssin moottoreihin on saatavilla startit 24v, mutta hehkut "vain" 12v, ja tuo 12v otetaan akkujen välistä, on toinen 8 syliterin hehkutuksen jälkeen huomattavasti toista vajaampi. Ja tietenkin, kun akkujen jännite-ero on n. voltin luokkaa, laturi ymmärtää tämän huomattavana kapasiteettivajauskena ja puskee sitä virtaa sinne niin, että se täydempi akku ylilatautuu ja alkaa kuplimaan.. Ja tästähän ei enää kauaa mene, niin toista akkua kohtaa sama kohtalo.. Etenkin talvella..

Syväpurkaus on kennokohtainen ja tuo allaoleva toteutuu vain ja ainoastaan symmetrisellä kuormalla....
PowerUp kirjoitti: Edit II; ja otathan huomioon, että 24v akkupaketilla teoreettinen syväpurkaus on jo 19voltissa.. Tämän jälkeen akkut eivät ota täyttä latausta vastaan..
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Itse ymmärtäisin että kyseessä on kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua joiden välistä otetaan se hehkuvirta jolloin kuormitus kohdistuu vain toiseen akkuun.PasiZ kirjoitti:Tässä elektroniikkasuunnittelijan enemmän kuin tylsiä mietteitä / sähköteknisiä korjauksia maailmanparannukseen...
Miettikäähän kaikki tuo allaoleva vielä kertaalleen, onkohan tuo suunnitteluvika... Mielestäni kahdeksan sylinterin hehkuista saadaan symmetrinen kuorma kahdelle parille???
Ja vielä lisää tylsää päivää ( pitäisiköhän minunkin testata se kaljajuttuPowerUp kirjoitti: Edit;
Elävä esimerkki tuosta 2 eriarvoisen/varauksen akuista on puolustusvoimilla (yllätys) viesti-tekat.. Koska GeneralMotorssin moottoreihin on saatavilla startit 24v, mutta hehkut "vain" 12v, ja tuo 12v otetaan akkujen välistä, on toinen 8 syliterin hehkutuksen jälkeen huomattavasti toista vajaampi. Ja tietenkin, kun akkujen jännite-ero on n. voltin luokkaa, laturi ymmärtää tämän huomattavana kapasiteettivajauskena ja puskee sitä virtaa sinne niin, että se täydempi akku ylilatautuu ja alkaa kuplimaan.. Ja tästähän ei enää kauaa mene, niin toista akkua kohtaa sama kohtalo.. Etenkin talvella..
)
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Ymmärrän itsekin jotain mutta miksei hehkuille oteta molemmista akuista erillisenä virtaa? Eli neljä hehkua / akku... Jos paskoilla osilla tehdään, niin tehdään se edes tyylillä...nprteam kirjoitti:Itse ymmärtäisin että kyseessä on kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua joiden välistä otetaan se hehkuvirta jolloin kuormitus kohdistuu vain toiseen akkuun.PasiZ kirjoitti:Tässä elektroniikkasuunnittelijan enemmän kuin tylsiä mietteitä / sähköteknisiä korjauksia maailmanparannukseen...
Miettikäähän kaikki tuo allaoleva vielä kertaalleen, onkohan tuo suunnitteluvika... Mielestäni kahdeksan sylinterin hehkuista saadaan symmetrinen kuorma kahdelle parille???
Ja vielä lisää tylsää päivää ( pitäisiköhän minunkin testata se kaljajuttuPowerUp kirjoitti: Edit;
Elävä esimerkki tuosta 2 eriarvoisen/varauksen akuista on puolustusvoimilla (yllätys) viesti-tekat.. Koska GeneralMotorssin moottoreihin on saatavilla startit 24v, mutta hehkut "vain" 12v, ja tuo 12v otetaan akkujen välistä, on toinen 8 syliterin hehkutuksen jälkeen huomattavasti toista vajaampi. Ja tietenkin, kun akkujen jännite-ero on n. voltin luokkaa, laturi ymmärtää tämän huomattavana kapasiteettivajauskena ja puskee sitä virtaa sinne niin, että se täydempi akku ylilatautuu ja alkaa kuplimaan.. Ja tästähän ei enää kauaa mene, niin toista akkua kohtaa sama kohtalo.. Etenkin talvella..
)
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
PasiZ kirjoitti:Ymmärrän itsekin jotain mutta miksei hehkuille oteta molemmista akuista erillisenä virtaa? Eli neljä hehkua / akku... Jos paskoilla osilla tehdään, niin tehdään se edes tyylillä...nprteam kirjoitti:Itse ymmärtäisin että kyseessä on kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua joiden välistä otetaan se hehkuvirta jolloin kuormitus kohdistuu vain toiseen akkuun.PasiZ kirjoitti:Tässä elektroniikkasuunnittelijan enemmän kuin tylsiä mietteitä / sähköteknisiä korjauksia maailmanparannukseen...
Miettikäähän kaikki tuo allaoleva vielä kertaalleen, onkohan tuo suunnitteluvika... Mielestäni kahdeksan sylinterin hehkuista saadaan symmetrinen kuorma kahdelle parille???
Ja vielä lisää tylsää päivää ( pitäisiköhän minunkin testata se kaljajuttu)
äkkiä väännettynä se on näin:
-12V+(hehkut tästä)-12V+(täällä onkin jo 24V)
sillon sen saisi onnistumaan 4 molemmista akuista jos hehkunreleestä otettaisiin ohjaus ja laitettaisiin akkujen väliin vaihtorele joka hehkutettaessa katkaisisi yhteyden akuista ja maadoittaisi jälkimmäisen, jolloi se onkin näin:
-12V+(hehkut tästä) (tähän rele)-12V+(nyt onkin 12V ja toiset hehkut)
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Erotus tuohon tarvittaisiin, noin se pitäisi hoitaa... kummallisinta kylläkin on, ettei hehkuja saisi 24 volttisena...nprteam kirjoitti:PasiZ kirjoitti:Ymmärrän itsekin jotain mutta miksei hehkuille oteta molemmista akuista erillisenä virtaa? Eli neljä hehkua / akku... Jos paskoilla osilla tehdään, niin tehdään se edes tyylillä...nprteam kirjoitti: Itse ymmärtäisin että kyseessä on kaksi sarjaan kytkettyä 12V akkua joiden välistä otetaan se hehkuvirta jolloin kuormitus kohdistuu vain toiseen akkuun.
äkkiä näin -12V+(hehkut tästä)-12V+(täällä onkin jo 24V)
sillon sen saisi onnistumaan 4 molemmista akuista jos hehkunreleestä otettaisiin ohjaus ja laitettaisiin akkujen väliin vaihtorele joka hehkutettaessa katkaisisi yhteyden akuista ja maadoittaisi jälkimmäisen, jolloi
-12V+(hehkut tästä) (tähän rele)-12V+(nyt onkin 12V ja toiset hehkut)
Noo, hehkutusaika on niin pieni, ettei se ratkaisevasti tyhjennä akkuja...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line