MAF:in puhdistus?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

MAF:in puhdistus?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Heinäkuu 24. 12:49:17 2005

Miten oikeaoppisesti kuumalankailmamassamittari puhdistetaan mitään rikkomatta?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: MAF:in puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Heinäkuu 24. 13:12:55 2005

MouTine kirjoitti:Miten oikeaoppisesti kuumalankailmamassamittari puhdistetaan mitään rikkomatta?
Elektroniikan puhdistussprayllä, reilu suihkaus lankoihin. Antaa moskan valua pois, ei kannata mennä tökkimään millään niitä lankoja, suuri vaara että menee poikki tai niihin jää jotain nukkaa. Paineilmaa ei kannata myöskään käyttää.

Vaikutuksen huomasi ainakin omassa kulkuneuvossa, ennen putsausta röpötti kun vähänkään yritti antaa jengaa koneelle, putsauksen jälkeen kone kiersi ihan uudella tavalla.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Re: MAF:in puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Miku » Su Heinäkuu 24. 17:16:41 2005

Hartza kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Miten oikeaoppisesti kuumalankailmamassamittari puhdistetaan mitään rikkomatta?
Elektroniikan puhdistussprayllä, reilu suihkaus lankoihin. Antaa moskan valua pois, ei kannata mennä tökkimään millään niitä lankoja, suuri vaara että menee poikki tai niihin jää jotain nukkaa.
Toimiva konsti. Kokeilin tuota melkein vuosi sitten, eikä ole tarvinnut vielä uudestaan suihkutella. Ero on kyllä selvä kun lanka on puhdas.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Heinäkuu 24. 22:19:11 2005

Juu'u... Mitenkä tarviiko se sumutus tehdä irroittamalla se musta muovinen päälikansi, vaiko vaan siitä ilmantulon pienemmästä reijästä?

Asialla ratsastan... Voiko esim. lyödä tuohon jonkun isomman mittarin tekemättä mitään muutoksia? Esim. Caprissa on 55mm ja Lincussa 70mm.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Heinäkuu 25. 9:47:37 2005

Noita Maffeja on monenlaisia. Minulla koko kompleksi oli metallia eikä sitä voinut sumutella kuin yhdestä suunnasta, ja lanka oli hyvin näkyvissä (VAG maffi kylläkin). Isomman mittarin vaihto.. hmm. TDI-volkkareissa on toisen mallinen maffi ja niitä on viritelty mm. poraamalla reikiä jne. FFP:n foorumista löytyy enemmän aiheesta.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Heinäkuu 25. 10:06:34 2005

Mistäs kaikista fordeista tommonen löytyy?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Heinäkuu 25. 21:11:30 2005

2.5:ssa duratecissä näyttäs olevan 77mm MAF. Tuolla ois yks jos joku tarvii.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 28. 9:53:36 2005

MouTine kirjoitti:Asialla ratsastan... Voiko esim. lyödä tuohon jonkun isomman mittarin tekemättä mitään muutoksia? Esim. Caprissa on 55mm ja Lincussa 70mm.
Voi vaihtaa, mutta seokset on sen jälkeen perseellään... Vaparin ruiskua kun käytetään turbossa tuo on aika yleistä...

Korvausputki MAF:in taakse on myös vaihtoehto, jos rupeaa rajoittamaan yläpäätä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Heinäkuu 28. 22:17:12 2005

200sx:ään MAF:eja ainakin ovat porailleet ja vaihelleet ihan päiksee. Viisaammat lisätköö.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Heinäkuu 28. 22:24:57 2005

Miten ne seokset muuttuu? Joku asijantunji vois kertoa lisää aiheesta. Ja BOA mihet siitä että kuristaako tuo suppilo todella niin paljon kuin jotkut antavat olettaa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Heinäkuu 28. 22:51:56 2005

Kokeile ja kerro sit mitä seokset näytti dynossa ja tuliko enemmän tehoa :D

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Pe Heinäkuu 29. 8:07:40 2005

Mites noissa nykyään muodissa olevissa cool-air-kit ja kartiosuodatin patenteissa menetellään tuon Maffin kanssa? Heivataanko se kokonaan pois vai eikö tuollasia sarjoja saa Maffillisiin autoihin? Kokeilin joskus omassa autossani ilman Maffia ja tyhjäkäynti meni ihan persiilleen eikä tehot varmasti ainakaan lisääntyneet. Sama juttu lienee isomman Maffin kanssa.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 29. 10:47:47 2005

MouTine kirjoitti:Miten ne seokset muuttuu? Joku asijantunji vois kertoa lisää aiheesta. Ja BOA mihet siitä että kuristaako tuo suppilo todella niin paljon kuin jotkut antavat olettaa?
Kun virtauskanava suurenee, anturin läpikulkeva ilmamassa on pienempi (Jolloin myös jäähdytysteho lankaan on pienempi)... Tästä johtuen virrantarve samalla hengityksellä muuttuu, jolloin poksi kuvittelee auton saavan vähemmän ilmaa ja soppa menee laihalle...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Pe Heinäkuu 29. 16:11:46 2005

Joo mä kanssa epäilen tota et kannattaako sitä kanavaa alkaa porailemaan. Juurikin em. syystä. Maf:n vastusarvoja pitäs myös siinä tapauksessa muuttaa.
Eihän tosta kanavan suurentamisesta muuta hyötyä oo kun että ei ainakaan ahdista sitte, mutta eriasia on, että ahdistaako se yleensäkään näillä tehoilla vielä. Joku joskus muistaakseni mainitsi, että pitäs 300hv asti hengittää imupuolelta ihan ok.

Myöskin muistelen jonkun joskus puhuneen, että joku BMW:n maf sopisi tilalle. Eli olis samat arvot, mutta isompi aukko. Kellään paremmin tietoa???
Myös MAP:n olen kuullut että joku olis muuttanut MAF:n tilalle. Tosin vaatii sitte jo enempi hommaa :D
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 29. 16:42:08 2005

TeRoK kirjoitti:Joo mä kanssa epäilen tota et kannattaako sitä kanavaa alkaa porailemaan. Juurikin em. syystä. Maf:n vastusarvoja pitäs myös siinä tapauksessa muuttaa.
Eihän tosta kanavan suurentamisesta muuta hyötyä oo kun että ei ainakaan ahdista sitte, mutta eriasia on, että ahdistaako se yleensäkään näillä tehoilla vielä. Joku joskus muistaakseni mainitsi, että pitäs 300hv asti hengittää imupuolelta ihan ok.

Myöskin muistelen jonkun joskus puhuneen, että joku BMW:n maf sopisi tilalle. Eli olis samat arvot, mutta isompi aukko. Kellään paremmin tietoa???
Myös MAP:n olen kuullut että joku olis muuttanut MAF:n tilalle. Tosin vaatii sitte jo enempi hommaa :D
Siis tuohon maffiin vaikuttaa virtauspinta-alan ja anturin pinta-alan suhde (myös virtauksen nopeus anturin kohdalla)...

Arvoalueet on lähes poikkeuksetta samat, maf anturi toimii nimenomaan lämpötilatakaisinkytkettynä lämmitysvastuksena...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Heinäkuu 29. 17:12:14 2005

Eli voisko tästä päätellä että jos siitä MAF:sta pienentäisi sitä lankareikää jollain konstilla ja muuten itse virtausputken antaisi olla samana niin voisi saada vähän seoksia rikkaammalle. Onko ideaa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Elokuu 5. 0:08:11 2005

Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Elokuu 5. 15:53:24 2005

Onhan nuita bimmerin läppämallin mittareita vaihettu sieroihinkin ja siinähän pitää vissiin sierran oman massamittarin sisuskalut vaihtaa isompaan runkoon. Liekkö tuohonkin auttas sama homma, kokeilkaa joku älkääkä täällä miettikö :D

edit: Ja voinhan sen boksin aina muokata.
Viimeksi muokannut ytte, Pe Elokuu 5. 16:04:20 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Elokuu 5. 15:55:08 2005

No eikun sitä vaan mietin että voisko pinellä prikalla huijata sitä lankaa? Auttaako mitään?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Elokuu 5. 16:06:24 2005

MouTine kirjoitti:No eikun sitä vaan mietin että voisko pinellä prikalla huijata sitä lankaa? Auttaako mitään?
eikö tuo ois parempi nostaa vaikka bensanpaineita?

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Pe Elokuu 5. 22:49:37 2005

Saahan noita rukattua lisäbokseilla joo, mutta sais vähän lisää taas säädettyä kun sais hengitystä parannettua...
Ja korppareissa on muuten kuumalanka maf. Ei siis läppä malli.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Elokuu 6. 18:25:54 2005

TeRoK kirjoitti:Saahan noita rukattua lisäbokseilla joo, mutta sais vähän lisää taas säädettyä kun sais hengitystä parannettua...
Ja korppareissa on muuten kuumalanka maf. Ei siis läppä malli.
Tiesin että siinä on MAF, ja toi läppämallinen oli vertaus :)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Elokuu 10. 21:46:59 2005

Miksi ilmamittarin lankaa pitäisi mennä putsaamaan eikö EEC toimi kuten Bosch ja kuumenna langan auton sammutuksen jälkeen niin kuumaksi, että paska palaa pois?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Elokuu 10. 22:06:21 2005

SLEI kirjoitti:Miksi ilmamittarin lankaa pitäisi mennä putsaamaan eikö EEC toimi kuten Bosch ja kuumenna langan auton sammutuksen jälkeen niin kuumaksi, että paska palaa pois?
Teoriassa kyllä, mutta viimeksi eilen "korjasin" yhden asiakasescon i.m.mittarin cleansprayllä. Nyki kuin vietävä, ei ottanut jengaa paikoillakaan yskimättä jne. Dödöä kehiin ja toimii.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Elokuu 10. 22:27:38 2005

Pitäskö perhana huomenna kokeilla moista..? Onko siihen jotain ihan spesiaalia tökötintä, vaiko käytö tuo edelle mainittu elektroniikan puhdistus-spräy? Entäs kauanko noi langat on kuumia? Pitääkö auton jäähtyä kauankin ennen operaatiota? Mimmoinen tiivistys sielä mustan muovikotelon alla on? Ihan O-rengas niinkuin tuossa linkissä ylempänä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Elokuu 10. 23:32:31 2005

Koita ihmeessä. Kyllä mulla ainakin yleensä vähäks aikaa auttaa.
Ihan elektroniikan puhdistus spraylla oon ainaki ite putsannu.
Juu siellä on ihan o-rengas välissä ei sen kummempaa.
Joo voihan se olla että se normaalit paskat polttaa ite pois, mutta sitte kun on esim. kartioputsari ja ylimäärästä likaa pääsee läpi niin ehkä sitten.

Eikös se niin ollut että noihin kuumalanka tyyppisillä Maf:lla varustettuihin vehkeisiin ei sais laittaa öljyttävää putsaria?
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Elokuu 11. 15:33:12 2005

Se ohut lanka pitäisi olla platinaa eli kestää aika kovia ärmättejä.
Sen lanka kuumenee auton sammuttamisen jälkeen maks. 10sek ainakin Bosch vehkeissä ja ei siinä ohuessa langassa montaa sekunttia lämpö säily virran katketessa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Elokuu 11. 22:09:01 2005

Hain ruokatunnilla oikeen alan liikkeestä elektroniikan puhdistus spräytä ja tuossa illalla suulilla askartelin. Olihan ne hieman likaiset ja toisesta langasta roikkui joku karvakin. Mistä lie tullut... Vaikutusta en nyt heti pers-tuntumalta osannut sanoa, mutta huomanna viimeistään aamulla kun töihin ajan niin tiedän oliko apuja. Helppo homma.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Elokuu 12. 12:38:00 2005

Joo, elikä... Aamukylmänä ropeltaminen ei hävinnyt, mutta mielestäni on pienempää ja koko moottorin käytös muuttui paremmaksi. Jotenkin käy rauhallisemmin ja ei rötkötä omiaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin