Is sierran ilmamäärämittarin säätö (ohc)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Is sierran ilmamäärämittarin säätö (ohc)

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ti Elokuu 9. 17:09:24 2005

Hakua kokeilin mut ei oikein löytyny mitään tyhjentävää vastausta. Eli pitäis saada enemmän kakkua ylemmille kierroksille. Tiedän että sitä läpän jousta voi kiristää/löysätä ja potentiometriä kääntää lisäkakun saamiseks. Mutta se että miten näitä tulis käännellä? Ja miten mikäkin säätö vaikuttaa? :roll:
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Elokuu 9. 17:18:20 2005

siellä mustan kannen alla on sellanen jousi jota vapauttamalla "potikka" löystyy ja seos rikastuu (sitten vaan sopivan hampaan kohalle se jousen nipukka takas), kiristettäessä menee seos laihemmalle. Käsittääkseni ilmamäärämittari ei vaikuta ylimmille kierroksille, silloin toimii "täyskaasurikastus" eli kaasuläpän asentoanturin mukaan mennään. sekavaa :)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Elokuu 9. 18:32:40 2005

Ei se säätö juuri mitään vaikuta, tappiin se menee vakioasetuksillakin, löysättynä vaan helpommin ja kulutus kasvaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Elokuu 9. 18:34:12 2005

Arska kirjoitti:Ei se säätö juuri mitään vaikuta, tappiin se menee vakioasetuksillakin, löysättynä vaan helpommin ja kulutus kasvaa.
Eli saa rikastettua seosta alta puolella kaasulla.

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ti Elokuu 9. 19:23:26 2005

Mites sitten olis tehtävä että sais enemmän ainetta yläkierroksille? Ei taida sitten olla muutakun isompien suuttimien hommaaminen edessä..?
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Elokuu 9. 19:34:34 2005

Hoppamiäs kirjoitti:Mites sitten olis tehtävä että sais enemmän ainetta yläkierroksille? Ei taida sitten olla muutakun isompien suuttimien hommaaminen edessä..?
isommat suuttimet/kovempi b-paine. ja tietysti ohjelmoitava ruisku.

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ti Elokuu 9. 19:58:32 2005

Juu toi MS- boxin hankinta onkin ollu suunnitelmissa. Kiitos vastauksista, selvis asia jälleen kerran :)
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kondis » Ti Elokuu 9. 20:27:02 2005

alkuun varmasti pääsee sillä että laittaa säädettävän b-paine säätimen...

Jaakkoki, käsittääkseni is:n suuttimien vaihto ei oo mikään hirveen järkevä ratkaisu? pienillä kierroksilla toimiminen varmasti kärsii ja matka-ajo voi muuttua epämielekkääksi...?
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Elokuu 9. 22:11:50 2005

kondis kirjoitti:alkuun varmasti pääsee sillä että laittaa säädettävän b-paine säätimen...

Jaakkoki, käsittääkseni is:n suuttimien vaihto ei oo mikään hirveen järkevä ratkaisu? pienillä kierroksilla toimiminen varmasti kärsii ja matka-ajo voi muuttua epämielekkääksi...?
Ei varmaan joo jos vakio ecua käyttää, kierrosalueen alapää taitaa rikastua turhan liikaa -> hirveä kulutus. ym. , mutta meinasin kuitenkin että sillä saa rikastettua yläpään kierrosaluetta.

eihän tohon oikein muuta vaihtoehtoa oo?. sitten ehkä joku lisäsuutin patentti joka toimis vasta ylemmillä kierroksilla.

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ti Elokuu 9. 22:15:29 2005

Mulla on "säädetty" toi paineensäädin sillai että sen aukeemispaine on 2,7 bar(joskus muinoin säädetty viilapenkissä). Ilmeisesti enemmänkin sais olla... Minkälaisia paineita kannattas tommoseen viilattuun vapariin laittaa?
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Elokuu 9. 22:19:03 2005

rattastetaan vähän aiheella,
mistä johtuu semmonen että kierrokset seilaa tasasesti about 700rpm ja 1500rpm välillä :?: onko toi jotenki kytköksissä ilmamäärä mittariin vai mihin :?:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Elokuu 9. 22:21:18 2005

timppaanen kirjoitti:rattastetaan vähän aiheella,
mistä johtuu semmonen että kierrokset seilaa tasasesti about 700rpm ja 1500rpm välillä :?: onko toi jotenki kytköksissä ilmamäärä mittariin vai mihin :?:
voisko olla se kuuluisa tyhjäkäyntisolenoidi ?

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Elokuu 9. 22:24:17 2005

Jaakkoki kirjoitti:
timppaanen kirjoitti:rattastetaan vähän aiheella,
mistä johtuu semmonen että kierrokset seilaa tasasesti about 700rpm ja 1500rpm välillä :?: onko toi jotenki kytköksissä ilmamäärä mittariin vai mihin :?:
voisko olla se kuuluisa tyhjäkäyntisolenoidi ?
nii joo ja sitte jos koittaa pyörittää jakajaa johonki toiseen asentoon niin käy ihan tasasesti
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Elokuu 9. 22:28:23 2005

timppaanen kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:
timppaanen kirjoitti:rattastetaan vähän aiheella,
mistä johtuu semmonen että kierrokset seilaa tasasesti about 700rpm ja 1500rpm välillä :?: onko toi jotenki kytköksissä ilmamäärä mittariin vai mihin :?:
voisko olla se kuuluisa tyhjäkäyntisolenoidi ?
nii joo ja sitte jos koittaa pyörittää jakajaa johonki toiseen asentoon niin käy ihan tasasesti
niin tuli muuten mieleen sellanenki (ei nyt liity tohon jakajaan) , että kun ilmamäärämittarista vääntää jousen tarpeeksi löysälle/rikkaalle, niin kierrokset alkaa humppaamaan juuri tuolla tavalla että käy ensin melkein 300rpm ja sitte yht'äkkiä pomppaa reiluun tonniin. riippuu ihan kuin rikkaalle se mittari on säädetty.

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kondis » Ti Elokuu 9. 23:10:17 2005

Hoppamiäs kirjoitti:Mulla on "säädetty" toi paineensäädin sillai että sen aukeemispaine on 2,7 bar(joskus muinoin säädetty viilapenkissä). Ilmeisesti enemmänkin sais olla... Minkälaisia paineita kannattas tommoseen viilattuun vapariin laittaa?
´

vakiohan on 3bar. Kaverilla viilatus motis on tuo 3bar, ja on penkissä säädetty kohilleen. Mutta yksilöllistähän tuo on millä paineella parhaat tehot irtoo.
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ti Elokuu 9. 23:25:13 2005

Juu no täytyy koittaa säätää niitä paineita vielä...
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Elokuu 10. 8:14:23 2005

timppaanen kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:
timppaanen kirjoitti:rattastetaan vähän aiheella,
mistä johtuu semmonen että kierrokset seilaa tasasesti about 700rpm ja 1500rpm välillä :?: onko toi jotenki kytköksissä ilmamäärä mittariin vai mihin :?:
voisko olla se kuuluisa tyhjäkäyntisolenoidi ?
nii joo ja sitte jos koittaa pyörittää jakajaa johonki toiseen asentoon niin käy ihan tasasesti
niin jakaahan ei saisi kääntää issässä muulloin kuin sytkän säätö tilassa joka on silloin kun otan kaasuläppä anturin liittimen irti.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Elokuu 10. 10:21:45 2005

sierra friikki kirjoitti:
timppaanen kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti: voisko olla se kuuluisa tyhjäkäyntisolenoidi ?
nii joo ja sitte jos koittaa pyörittää jakajaa johonki toiseen asentoon niin käy ihan tasasesti
niin jakaahan ei saisi kääntää issässä muulloin kuin sytkän säätö tilassa joka on silloin kun otan kaasuläppä anturin liittimen irti.

No enpä oo mitään haittaa havainnut vaikka sitä oon pyöritellyt ? Mitä siitä seuraa ? :?:

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Elokuu 10. 11:26:49 2005

sierra friikki kirjoitti:
timppaanen kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti: voisko olla se kuuluisa tyhjäkäyntisolenoidi ?
nii joo ja sitte jos koittaa pyörittää jakajaa johonki toiseen asentoon niin käy ihan tasasesti
niin jakaahan ei saisi kääntää issässä muulloin kuin sytkän säätö tilassa joka on silloin kun otan kaasuläppä anturin liittimen irti.

mitäs siitä seuraa jos sitä pyörittelee :?:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Elokuu 10. 12:07:34 2005

kondis kirjoitti:
Hoppamiäs kirjoitti:Mulla on "säädetty" toi paineensäädin sillai että sen aukeemispaine on 2,7 bar(joskus muinoin säädetty viilapenkissä). Ilmeisesti enemmänkin sais olla... Minkälaisia paineita kannattas tommoseen viilattuun vapariin laittaa?
´

vakiohan on 3bar. Kaverilla viilatus motis on tuo 3bar, ja on penkissä säädetty kohilleen. Mutta yksilöllistähän tuo on millä paineella parhaat tehot irtoo.
itellä 2.1l:ssa motissa vähän viilatulla kannella 3-3.5bar ja suuttimina 4-reikäset 180cc boschit. Virkisty kummasti ja matka-ajossa ei siltikään syö kun 6litraa

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Elokuu 10. 15:35:16 2005

timppaanen kirjoitti: mitäs siitä seuraa jos sitä pyörittelee :?:
Jos tietävämmät on mua aikoinaan oikein opastaneet, niin ohari, jossa ei ole muuta anturia koneen pyörimisestä ottaa siis pyörimistiedon jakajalta. Jos jakajaa käännellään, niin boxi saa myös virheellistä tietoa koneen asennosta ja silloin myös ruiskutus ja ehkä jotain muutakin(?) tapahtuu 'väärään' aikaan.
Tiädä onko tuosta sitten merkittävämpää haitaa mutta ei se ainakaan paranna koneen toimintaa, jos viimeisiä heppoja haetaan.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Elokuu 10. 17:54:31 2005

Popi kirjoitti:
timppaanen kirjoitti: mitäs siitä seuraa jos sitä pyörittelee :?:
Jos tietävämmät on mua aikoinaan oikein opastaneet, niin ohari, jossa ei ole muuta anturia koneen pyörimisestä ottaa siis pyörimistiedon jakajalta. Jos jakajaa käännellään, niin boxi saa myös virheellistä tietoa koneen asennosta ja silloin myös ruiskutus ja ehkä jotain muutakin(?) tapahtuu 'väärään' aikaan.
Tiädä onko tuosta sitten merkittävämpää haitaa mutta ei se ainakaan paranna koneen toimintaa, jos viimeisiä heppoja haetaan.
Juu, mulla tekee sillain jos kääntää jakajaa tyhjäkäynnillä esim hieman aikasemmalle, niin kone alkaa käymään nopeampaa tyhjäkäyntiä, mutta sittenkun käyttää vähän kaasua niin tyhjäkäynti tasoittuu taas normaaliksi.

Vastaa Viestiin