205 lohko ja männät.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

205 lohko ja männät.

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Syyskuu 4. 11:33:28 2005

Tänään hieman purkasin tuota konetta ja huomasin että koneesta löytyy mahlen männät standardi koossa (takomännät?). Ei ole vaan muissa ohc koneissa tullut mahleja vastaan, eli onkohan noita ohc koneita sitten tullut tehtaalta ulos myös takomännillä? jos ei niitä sitten ole joskus itse vaihdettu, mutta epäilen.


Ja se kone on 2.0is vuosimalli -86.

lohko 205 ja lohkosta löytyy seuraavat merkinnät.

Pakosarjanpuolelta -> 205, HH3, 85HM6015BB, 31 10 86

..jos joku noista merkinnöistä jotain tietää.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Syyskuu 4. 11:53:22 2005

Kyllä se Mahle valmistaa muitakin kuin "takomäntiä"..
Ihan normaali löytö. :wink:

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Syyskuu 4. 11:56:11 2005

Ei Mahle merkkinä tarkoita suoraan takomäntää... Itse asiassa aika usein orkkisvalmistajana on mahle, esim. myös 2.9 v6 koneissa on mahlet, 2.8 koneissa taas Kolbenschmidtit, uudemmissa fordeissa taas valmistaja on aika usein AE, valitettavasti.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Syyskuu 4. 12:01:30 2005

jep jep.. no eipä siinä sitten mitään.

Eipä ole vaan mulle vielä yhtään ohc konetta mahlen männillä tullut vastaan, vaikka noita ohareita on paloina tallissa useampikin.

Sinänsä sama mitä siellä koneessa nyt on sisällä sillä paloihin se menee jokatapauksessa (poraus, uudet hilut alakertaan jne..).

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Syyskuu 4. 12:01:47 2005

Mikäs on noiden lohkojen merkinnän tarina,kun tuolla litanialla lohkoja löytyy BB ja AA merkinnällä ?
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Su Syyskuu 4. 12:20:13 2005

Arska kirjoitti:Ei Mahle merkkinä tarkoita suoraan takomäntää... Itse asiassa aika usein orkkisvalmistajana on mahle, esim. myös 2.9 v6 koneissa on mahlet, 2.8 koneissa taas Kolbenschmidtit, uudemmissa fordeissa taas valmistaja on aika usein AE, valitettavasti.
Mun 2.8 Scorpion vakiomännät oli myös Mahlet... Ja takomännät erottaa siitä ettei niissä oo sisäpuolella niitä peltipaloja vahvistuksena, kuten tavallisissa Mahlen männissä

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Syyskuu 4. 13:58:54 2005

ohc kirjoitti:jep jep.. no eipä siinä sitten mitään.

Eipä ole vaan mulle vielä yhtään ohc konetta mahlen männillä tullut vastaan, vaikka noita ohareita on paloina tallissa useampikin.

Sinänsä sama mitä siellä koneessa nyt on sisällä sillä paloihin se menee jokatapauksessa (poraus, uudet hilut alakertaan jne..).
jaa mitkä männät sinne on tulossa ?

toivottavasti matalapuristeiset, niin sais vaihteeks sitä tehoá, turbo kylkeen usko jo? :wink:

edit: saisi ainakin halvemmalla sen parisataa hummaa.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Syyskuu 4. 14:07:57 2005

Jaakkoki kirjoitti:
ohc kirjoitti:jep jep.. no eipä siinä sitten mitään.

Eipä ole vaan mulle vielä yhtään ohc konetta mahlen männillä tullut vastaan, vaikka noita ohareita on paloina tallissa useampikin.

Sinänsä sama mitä siellä koneessa nyt on sisällä sillä paloihin se menee jokatapauksessa (poraus, uudet hilut alakertaan jne..).
jaa mitkä männät sinne on tulossa ?

toivottavasti matalapuristeiset, niin sais vaihteeks sitä tehoá, turbo kylkeen usko jo? :wink:

edit: saisi ainakin halvemmalla sen parisataa hummaa.
Noo vähän auki vielä mitkä männät tulee, joko mahlet, AE tai KS. Vaparia nyt kuintenkin vielä rakennetaan. 8)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Syyskuu 4. 14:13:53 2005

ajattelin että kestääköhän nuo orkkismahlet miten viritetyssä vaparissa ?

kyllähän nuo ainakin turbokäytössä jotenkin tuntuu kestävän, vaikka vähän rankaisisikin. :twisted:

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Syyskuu 4. 17:04:49 2005

Jatketaas tähän samaan viestiketjuun eli, miten tuo kampiakselin päässä oleva hihnapyörä pitäs lähteä irti? Kuva

..on kokeiltu jo jos jonkinlaista poppakonstia ja ulosvedintä mutta eipä tunnu aukeavan. Tuossa kuvassa näkyvä isompihihnapyörä kyllä irtosi ;)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Syyskuu 4. 17:10:28 2005

pultti kampiakselin kierteille (älä kiristä hihnapyörää vasten) sitten vaan normaalisti ulosvetäjällä vetää sen pois. jos ei tunnu lähtevän niin kumilekalla samalla iskuja kun hihnapyörä on "vedossa" ulosvetäjällä.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Syyskuu 4. 17:22:20 2005

Sitte jos sattuu tilanne että on kone paikoillaan autossa eikä ulosvetäjä mahdu toimimaan, niin iso pultti kierteelle, joku lattarauta kahdella noista pienistä pulteista silleen pyörään kiinni että ison pultin ja latakan väliin jää pieni rako ja eikun meisseliä vasaralla siihen rakoon, vähä kerrallaan kiilaa pyörän pois pulttia vasten. Ohut latakka ei toimi vaan pitää olla kunnon tavaraa ettei taivu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Syyskuu 4. 17:23:53 2005

Arska kirjoitti:Sitte jos sattuu tilanne että on kone paikoillaan autossa eikä ulosvetäjä mahdu toimimaan, niin iso pultti kierteelle, joku lattarauta kahdella noista pienistä pulteista silleen pyörään kiinni että ison pultin ja latakan väliin jää pieni rako ja eikun meisseliä vasaralla siihen rakoon, vähä kerrallaan kiilaa pyörän pois pulttia vasten. Ohut latakka ei toimi vaan pitää olla kunnon tavaraa ettei taivu.
tähän lisäyksenä että 5mm latta on tässätapauksessa liian ohut.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Syyskuu 4. 17:53:34 2005

No nih.. lähtihän se... Oli vaan niin hiton kireellä että usko meinas jo loppua ettei se lähde pelkästään ulosvetäjällä.. 8)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Lokakuu 2. 21:08:53 2005

No niin.. herätellääs vähän vanhaa aihetta, eli kone on nyt purettu ja tarkotus olis porauttaa lohko uusille männille. Kuinka suurille männille tuon 205-lohkon uskaltaa porata ilman pelkoa että kone hajoaa ensi metreillä?

Suunnitelmissa olis rakentaa 2.1 - 2.2? litranen vapari, ilman että lohkoa tarvitsee alkaa putkittamaan. Puristussuhde tulee olemaan luokkaa 11.5:1 - 12:1 eli aika kovaan rasitukseen kone joutuu. Kanget varmaan kestää mutta kestääkö enää valumännät? vai olisko parempi heittää heti suoraan takomännät kiinni?

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Lokakuu 2. 22:57:15 2005

94 poraus voi kestää kun puristussuhde jätetään tarpeeksi pieneksi esim. yhteentoista, (riippuu tietty nokasta vaikka mistä) ja poraukset sattunu keskelle sylinteriputkia. Itsellä vastaava 40tkm ajettu. Sylinteri seinämä ei oo enää ku karvan yli 2mm... :roll:
Männät ja kanget taas voi kestää ku ei pyöritetä yhtään yli seiskan, jos sitäkään.
Viimeksi muokannut Fullspeed, To Marraskuu 2. 22:03:10 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Lokakuu 3. 10:30:36 2005

Fullspeed kirjoitti:94 poraus voi kestää kun puristussuhde jätetään yhteentoista, ja poraukset sattunu keskelle sylinteriputkia. Itsellä vastaava 40tkm ajettu. Sylinteri seinämä ei oo enää ku karvan yli 2mm... :roll:
Männät ja kanget taas voi kestää ku ei pyöritetä yhtään yli seiskan, jos sitäkään.
Tilasin 93mm KS männät. On edes vähän enemmän seinämävahvuutta sylinteriputkilla, jos 94:lla menee noin ohueksi. Katotaan mitä kestävät. Noilla männillä iskutilavuus tulee olemaan jotain lähelle 2100cm3.

Pitää laittaa kierrosten rajotin leikkaamaan jossain 7000rpm:ssä...

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ma Lokakuu 3. 13:57:10 2005

Oma lusikkani soppaan.

Itsellä on 2L vakioveivit ja kuplan "tako"männät. Olen kierrättänyt rajoittinta vasten 7200 ja 7500rpm ja hyvin tuntuu kestävän. Ompa joskus hurjasteltu ilman rajotintakin (kierroksia en tiedä kun mittari loppuu 8000rpm:n :) Tosin männän halkaisija vain 92mm. Puristuksia kuitenkin 12,5.

Tosin kierrättäminen yli 7500 on turhaa, kun tehopenkin käyrät lähtee laskemaan. Kannattaa laittaa hyvät venttiilinjouset, ettei katkeile turhaa. Nimim. kokemusta siitäkin.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Lokakuu 3. 15:12:51 2005

Arska kirjoitti:Ei Mahle merkkinä tarkoita suoraan takomäntää... Itse asiassa aika usein orkkisvalmistajana on mahle, esim. myös 2.9 v6 koneissa on mahlet, 2.8 koneissa taas Kolbenschmidtit, uudemmissa fordeissa taas valmistaja on aika usein AE, valitettavasti.
Karl Schmidt vai Kolbenschmidt...? Eikös tuo Kolbenschmidt ole ihan "kisa"/takomäntä ja Karl Schmidt (=KS?) vakio valumäntä?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Lokakuu 3. 15:19:37 2005

"kuplan" takomahlet on ainakin sen verran kevyet että niillä kärsii kierättää melko paljon, ex konekkin laulo nätisti sinne 8500rpm:n asti mutta siinä olikin pinton kanget.

Vastaa Viestiin