205 lohko ja männät.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
205 lohko ja männät.
Tänään hieman purkasin tuota konetta ja huomasin että koneesta löytyy mahlen männät standardi koossa (takomännät?). Ei ole vaan muissa ohc koneissa tullut mahleja vastaan, eli onkohan noita ohc koneita sitten tullut tehtaalta ulos myös takomännillä? jos ei niitä sitten ole joskus itse vaihdettu, mutta epäilen.
Ja se kone on 2.0is vuosimalli -86.
lohko 205 ja lohkosta löytyy seuraavat merkinnät.
Pakosarjanpuolelta -> 205, HH3, 85HM6015BB, 31 10 86
..jos joku noista merkinnöistä jotain tietää.
Ja se kone on 2.0is vuosimalli -86.
lohko 205 ja lohkosta löytyy seuraavat merkinnät.
Pakosarjanpuolelta -> 205, HH3, 85HM6015BB, 31 10 86
..jos joku noista merkinnöistä jotain tietää.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Ei Mahle merkkinä tarkoita suoraan takomäntää... Itse asiassa aika usein orkkisvalmistajana on mahle, esim. myös 2.9 v6 koneissa on mahlet, 2.8 koneissa taas Kolbenschmidtit, uudemmissa fordeissa taas valmistaja on aika usein AE, valitettavasti.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
jep jep.. no eipä siinä sitten mitään.
Eipä ole vaan mulle vielä yhtään ohc konetta mahlen männillä tullut vastaan, vaikka noita ohareita on paloina tallissa useampikin.
Sinänsä sama mitä siellä koneessa nyt on sisällä sillä paloihin se menee jokatapauksessa (poraus, uudet hilut alakertaan jne..).
Eipä ole vaan mulle vielä yhtään ohc konetta mahlen männillä tullut vastaan, vaikka noita ohareita on paloina tallissa useampikin.
Sinänsä sama mitä siellä koneessa nyt on sisällä sillä paloihin se menee jokatapauksessa (poraus, uudet hilut alakertaan jne..).
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Mun 2.8 Scorpion vakiomännät oli myös Mahlet... Ja takomännät erottaa siitä ettei niissä oo sisäpuolella niitä peltipaloja vahvistuksena, kuten tavallisissa Mahlen männissäArska kirjoitti:Ei Mahle merkkinä tarkoita suoraan takomäntää... Itse asiassa aika usein orkkisvalmistajana on mahle, esim. myös 2.9 v6 koneissa on mahlet, 2.8 koneissa taas Kolbenschmidtit, uudemmissa fordeissa taas valmistaja on aika usein AE, valitettavasti.
-
- Ylläpitäjä
jaa mitkä männät sinne on tulossa ?ohc kirjoitti:jep jep.. no eipä siinä sitten mitään.
Eipä ole vaan mulle vielä yhtään ohc konetta mahlen männillä tullut vastaan, vaikka noita ohareita on paloina tallissa useampikin.
Sinänsä sama mitä siellä koneessa nyt on sisällä sillä paloihin se menee jokatapauksessa (poraus, uudet hilut alakertaan jne..).
toivottavasti matalapuristeiset, niin sais vaihteeks sitä tehoá, turbo kylkeen usko jo?

edit: saisi ainakin halvemmalla sen parisataa hummaa.
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Noo vähän auki vielä mitkä männät tulee, joko mahlet, AE tai KS. Vaparia nyt kuintenkin vielä rakennetaan.Jaakkoki kirjoitti:jaa mitkä männät sinne on tulossa ?ohc kirjoitti:jep jep.. no eipä siinä sitten mitään.
Eipä ole vaan mulle vielä yhtään ohc konetta mahlen männillä tullut vastaan, vaikka noita ohareita on paloina tallissa useampikin.
Sinänsä sama mitä siellä koneessa nyt on sisällä sillä paloihin se menee jokatapauksessa (poraus, uudet hilut alakertaan jne..).
toivottavasti matalapuristeiset, niin sais vaihteeks sitä tehoá, turbo kylkeen usko jo?
edit: saisi ainakin halvemmalla sen parisataa hummaa.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Jatketaas tähän samaan viestiketjuun eli, miten tuo kampiakselin päässä oleva hihnapyörä pitäs lähteä irti? Kuva
..on kokeiltu jo jos jonkinlaista poppakonstia ja ulosvedintä mutta eipä tunnu aukeavan. Tuossa kuvassa näkyvä isompihihnapyörä kyllä irtosi
..on kokeiltu jo jos jonkinlaista poppakonstia ja ulosvedintä mutta eipä tunnu aukeavan. Tuossa kuvassa näkyvä isompihihnapyörä kyllä irtosi

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Sitte jos sattuu tilanne että on kone paikoillaan autossa eikä ulosvetäjä mahdu toimimaan, niin iso pultti kierteelle, joku lattarauta kahdella noista pienistä pulteista silleen pyörään kiinni että ison pultin ja latakan väliin jää pieni rako ja eikun meisseliä vasaralla siihen rakoon, vähä kerrallaan kiilaa pyörän pois pulttia vasten. Ohut latakka ei toimi vaan pitää olla kunnon tavaraa ettei taivu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Ylläpitäjä
tähän lisäyksenä että 5mm latta on tässätapauksessa liian ohut.Arska kirjoitti:Sitte jos sattuu tilanne että on kone paikoillaan autossa eikä ulosvetäjä mahdu toimimaan, niin iso pultti kierteelle, joku lattarauta kahdella noista pienistä pulteista silleen pyörään kiinni että ison pultin ja latakan väliin jää pieni rako ja eikun meisseliä vasaralla siihen rakoon, vähä kerrallaan kiilaa pyörän pois pulttia vasten. Ohut latakka ei toimi vaan pitää olla kunnon tavaraa ettei taivu.
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
No niin.. herätellääs vähän vanhaa aihetta, eli kone on nyt purettu ja tarkotus olis porauttaa lohko uusille männille. Kuinka suurille männille tuon 205-lohkon uskaltaa porata ilman pelkoa että kone hajoaa ensi metreillä?
Suunnitelmissa olis rakentaa 2.1 - 2.2? litranen vapari, ilman että lohkoa tarvitsee alkaa putkittamaan. Puristussuhde tulee olemaan luokkaa 11.5:1 - 12:1 eli aika kovaan rasitukseen kone joutuu. Kanget varmaan kestää mutta kestääkö enää valumännät? vai olisko parempi heittää heti suoraan takomännät kiinni?
Suunnitelmissa olis rakentaa 2.1 - 2.2? litranen vapari, ilman että lohkoa tarvitsee alkaa putkittamaan. Puristussuhde tulee olemaan luokkaa 11.5:1 - 12:1 eli aika kovaan rasitukseen kone joutuu. Kanget varmaan kestää mutta kestääkö enää valumännät? vai olisko parempi heittää heti suoraan takomännät kiinni?
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
94 poraus voi kestää kun puristussuhde jätetään tarpeeksi pieneksi esim. yhteentoista, (riippuu tietty nokasta vaikka mistä) ja poraukset sattunu keskelle sylinteriputkia. Itsellä vastaava 40tkm ajettu. Sylinteri seinämä ei oo enää ku karvan yli 2mm...
Männät ja kanget taas voi kestää ku ei pyöritetä yhtään yli seiskan, jos sitäkään.

Männät ja kanget taas voi kestää ku ei pyöritetä yhtään yli seiskan, jos sitäkään.
Viimeksi muokannut Fullspeed, To Marraskuu 2. 22:03:10 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Tilasin 93mm KS männät. On edes vähän enemmän seinämävahvuutta sylinteriputkilla, jos 94:lla menee noin ohueksi. Katotaan mitä kestävät. Noilla männillä iskutilavuus tulee olemaan jotain lähelle 2100cm3.Fullspeed kirjoitti:94 poraus voi kestää kun puristussuhde jätetään yhteentoista, ja poraukset sattunu keskelle sylinteriputkia. Itsellä vastaava 40tkm ajettu. Sylinteri seinämä ei oo enää ku karvan yli 2mm...![]()
Männät ja kanget taas voi kestää ku ei pyöritetä yhtään yli seiskan, jos sitäkään.
Pitää laittaa kierrosten rajotin leikkaamaan jossain 7000rpm:ssä...
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Ylläpitäjä
Oma lusikkani soppaan.
Itsellä on 2L vakioveivit ja kuplan "tako"männät. Olen kierrättänyt rajoittinta vasten 7200 ja 7500rpm ja hyvin tuntuu kestävän. Ompa joskus hurjasteltu ilman rajotintakin (kierroksia en tiedä kun mittari loppuu 8000rpm:n
Tosin männän halkaisija vain 92mm. Puristuksia kuitenkin 12,5.
Tosin kierrättäminen yli 7500 on turhaa, kun tehopenkin käyrät lähtee laskemaan. Kannattaa laittaa hyvät venttiilinjouset, ettei katkeile turhaa. Nimim. kokemusta siitäkin.
Itsellä on 2L vakioveivit ja kuplan "tako"männät. Olen kierrättänyt rajoittinta vasten 7200 ja 7500rpm ja hyvin tuntuu kestävän. Ompa joskus hurjasteltu ilman rajotintakin (kierroksia en tiedä kun mittari loppuu 8000rpm:n

Tosin kierrättäminen yli 7500 on turhaa, kun tehopenkin käyrät lähtee laskemaan. Kannattaa laittaa hyvät venttiilinjouset, ettei katkeile turhaa. Nimim. kokemusta siitäkin.
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Karl Schmidt vai Kolbenschmidt...? Eikös tuo Kolbenschmidt ole ihan "kisa"/takomäntä ja Karl Schmidt (=KS?) vakio valumäntä?Arska kirjoitti:Ei Mahle merkkinä tarkoita suoraan takomäntää... Itse asiassa aika usein orkkisvalmistajana on mahle, esim. myös 2.9 v6 koneissa on mahlet, 2.8 koneissa taas Kolbenschmidtit, uudemmissa fordeissa taas valmistaja on aika usein AE, valitettavasti.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///