moottorin lämmöistä...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

moottorin lämmöistä...

Viesti Kirjoittaja simanski » To Syyskuu 8. 21:43:47 2005

elikkäs oisko optimaalinen jatkuva moottorin lämpö siin 90 ast. tienoolla? laitoin tänää eskoon mittarin ja näyttäs pysyvän siel 100 ast. korvilla koko ajan, taitaa olla liian kuuma..
Viimeksi muokannut simanski, To Syyskuu 8. 21:53:57 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Syyskuu 8. 21:51:25 2005

eikö tule hiki ? :D

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » To Syyskuu 8. 21:53:17 2005

Jaakkoki kirjoitti:eikö tule hiki ? :D
ei onneks kabiinin puolella ihan niin kuuma :D

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Syyskuu 8. 21:57:38 2005

moniko asteinen termari sulla on? käsittääkseni tuo 100astetta on aika hyvä arvo, mutta viisaammat voi korjata, mikäli sikäli olen ihan metsässä.

(vieläkin naurattaa tuo optimaalinen ajolämpö 100astetta :lol: )

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Syyskuu 8. 22:05:16 2005

Eikös se siinä nurkilla saa olla. Alumiinikantisissa vähän vähemmän. Eikö se niin ollut, että paineistettuna ton veden kiehumispiste on siinä 120 asteen nurkilla... vai muistanko taas täysin väärin.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Syyskuu 8. 22:17:29 2005

Muistat väärin, silloin haltechin aikaan tuli niitä lämpöjä seurattua ja aika hyvin ne noudatti termarin arvoa. Tietenkin vain silloin kun sai riittävästi jäähdytystä, flektejä kun ei mukaan mahtunut. Kyllä ne lämmöt nousi jos pidempään joutui paikallaan olemaan esim. liikennevaloissa, normaaliajossa ei ollut mitää ihmeelistä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Syyskuu 9. 15:40:57 2005

seos:glokoli50%-vesi50% paine 1bar eli ei normaali ilmanpaine vaan tuo 1bar sen päälle. Kiehumispiste on 129 asteessa celciusta.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » To Syyskuu 29. 22:26:45 2005

joopa joo,, uus 92ast.termari vater vetterit+glygoolit seassa flekti termarin kanssa, ja silti pomppii about 110 asteeseen!! mitäs sit tehtäis??

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Syyskuu 29. 22:34:45 2005

-mittari jaskana? Väärä anturi?

-syyläri tukossa, onko kenno tasaisesti lämmin?

-Kiertääkö vesi kunnolla?

-Flektin toiminta oikeassa lämpötilassa?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Pe Syyskuu 30. 7:10:37 2005

Tai jos joku on joskus vaihtanu mittarintaustat eikä oo osanu kalibroida oikein lämpömittaria :lol:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Re: moottorin lämmöistä...

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Pe Syyskuu 30. 7:28:11 2005

simanski kirjoitti:elikkäs oisko optimaalinen jatkuva moottorin lämpö siin 90 ast. tienoolla? laitoin tänää eskoon mittarin ja näyttäs pysyvän siel 100 ast. korvilla koko ajan, taitaa olla liian kuuma..
cossun koneessa olis kuulemma noin 80-90 astetta sopiva veden lämpötila...
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Pe Syyskuu 30. 9:42:41 2005

mittari ja anturi ovat siis uudet auto gagen halpikset kylläkin.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Syyskuu 30. 10:30:19 2005

Mitä on Megasquirtilla (hyvin kalibroitu) tullut seurattua koneen lömpöjä, niin vauhdissa lämmöt on aina termarin arvossa tai yksi kaksi astetta yli. Mk3:sessa termarin 88 asteessa mittarin viisari on lähes vaakasuorassa ja 82 termarilla auton mittari näyttää noin 1/3 normaalin skaalasta. Sitten kun jumittaa ruuhkassa tai keskustassa voi lämmöt nousta 100 asti.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Re: moottorin lämmöistä...

Viesti Kirjoittaja Cosander » Pe Syyskuu 30. 11:23:05 2005

RS.Kosonen kirjoitti:
simanski kirjoitti:elikkäs oisko optimaalinen jatkuva moottorin lämpö siin 90 ast. tienoolla? laitoin tänää eskoon mittarin ja näyttäs pysyvän siel 100 ast. korvilla koko ajan, taitaa olla liian kuuma..
cossun koneessa olis kuulemma noin 80-90 astetta sopiva veden lämpötila...
Mulla cossus normaaliajos 90ast. ja sit kunpolkasee niin menee 100ast.
100-105ast. on kun ajaa radalla

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Syyskuu 30. 12:54:34 2005

Noi termarin asteluvut voi heitellä jonkun verran suuntaan tai toiseen, noita ei kuitenkaan mitenkään tarkkuustyönä valmisteta. Mutta sulla on varmaan jotain vikaa veden kierrossa, tsekkaa syylari (onko tasasesti lämmin) ja että vesi kiertää kunnolla. Vois melkeen olla hyvä pyörittää joku puhdistus-tökötti(tm) siellä, vois auttaa ainakin vähäks aikaa.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Lokakuu 2. 23:38:33 2005

Miehekkäästi ajettavissa ajoneuvoissa sais olla ennemmin 80 ku 90 termari. Vissiin tahtoo kertautua ne lämmöt varsinkin kannessa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Lokakuu 3. 7:36:10 2005

simanski kirjoitti:mittari ja anturi ovat siis uudet auto gagen halpikset kylläkin.
Oma autokake näytti mielestäni 8-10 astetta liikaa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Lokakuu 3. 16:41:37 2005

Krisse kirjoitti:
simanski kirjoitti:mittari ja anturi ovat siis uudet auto gagen halpikset kylläkin.
Oma autokake näytti mielestäni 8-10 astetta liikaa.
Helppo testi, pistä kattilaan vettä ja levy päälle, kun vesi alkaa kiehua, pitäisi mittarin näyttää sataa astetta... Tämä on helpoin tie mittarin kalibrointiin.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vastaa Viestiin