Vauhdin maailma/ Martin Schanken Escort

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

vaananen
Ylläpitäjä

Vauhdin maailma/ Martin Schanken Escort

Viesti Kirjoittaja vaananen » Ke Syyskuu 14. 14:57:43 2005

Missähän noista 80-luvun alun Vauhdin maailmoista oli esittely tuon Rallikrossi-huipun viriviri-ekkeristä?
Eipähän nuo modit nykyään kai ole ihmeellisiä, mutta aikanaan kai aikas erikoista.

Isosiipinen välikoppa ilmeisesti.

Olisiko kellään hyllyssä??

Hande

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ke Syyskuu 14. 16:18:40 2005

Ei siinä mitään siipeä ollut, ihan normi välikopan lippa vaan.
gartrac se auton korin oli tehnyt,jopa pohjaa oli tiputettu alaspäin.
koneen oli tehnyt zakspeed, 2.2 bd? ja 421heppaa..
se taitaa olla 81 vuoden vm:ssä, on se tuolla jossain mullakin tallessa..

edit:
siinä oli muuten kaksi kaasuläppää, ennen ja jälkeen kompressorin.
vaikutushan on periaatteessa sama kuin dumpilla, pidetään turbo pyörimässä. kun turbolle ei tule ilmaa, ei se myöskään puhalla -> ei sakkausta.... tästä tekstistä ei saa kukaan selvää :roll:
Viimeksi muokannut J, Ke Syyskuu 14. 19:05:00 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 14. 16:58:28 2005

Oli Martinilla koliväppäkin Megaisolla takasiivellä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Syyskuu 14. 17:36:13 2005

pikkusiivellä sassin väreissä :D
Itte kuha tuulettaa oven välistä :lol:

Ja eiköhän JJS:ltä löydy tarkat tiedot eri versioista :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Syyskuu 14. 17:47:52 2005

TÄMÄ löytyi AllTheWeb:in kautta. :wink:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Syyskuu 14. 19:17:29 2005

Bootsi kirjoitti:TÄMÄ löytyi AllTheWeb:in kautta. :wink:
Kuvassa oleva on Martinin viimeinen mk2; mm. koko kyljen korkuiset hiilikuitulevikkeet (+ lokasuojat). Kone on 1,7 (->2.0?, kukaan ei oikein varmuudella tiedä) BDA turbolla, ja Zakspeedin peruja eli Schrickin desingnia osittain. Varsinainen moottoriäijä on tällä hetkellä ilm. Toyotan F1 -teamissa. Bolnesetilla oli sisarauto Shellin väreissä. Vuosi noin 1982; en muista enää lunttaamatta.
Martinin edellinen versio oli myös Zakspeed turbo -BDA, 1,7l ja isolla siivellä mutta peruslevikkeillä (ns. BDA).
Eli mk2 + Martin + iso spoileri = turbo BDA

Sitä ennen oli käytössä 2,2 litrainen vapari n. 280-300hv, samanlainen oli muuten käytössä Seppo Niittymäellä, tosin X-pack levikkeillä.

Vähän olkaimien venyttelyä: on ollut ilo ja kunnia nähdä ja -kuulla- kaikki em. vehkeet livenä, suomessa mutta -ei EM crosseissa-. Missäköhän?...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ke Syyskuu 14. 19:32:36 2005

Nyt kun jjs sen sanoi niin tosiaankin se 1981 lehdessä esitelty oli 1.7, muistin väärin. se on 2.2 oli tosiaankin vapari jolla Niittymäki myöhemmin ajoi, tässä on kädessä VM 4/82 s.38, tässä on aukeaman kokoinen juttu 2.2 escortista:
-2.2 bd?
-280hv
-max rpm 9700
-12 volttinen sähköjärjestelmä ja startatessa 18volttia(12v ja 6v akut takakontissa)
- 860kg + kuski
- 0 - 100km/h 4.8s
varttimaili 13.2s/159kmh josta sata viimeistä metriä ajettu rajoitinta vasten

koneen tehnyt brittiläinen wessex
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Syyskuu 14. 19:47:41 2005

J: pieni täsmennys: Niittarin auto oli ihan omansa, ei Martinin vanha.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ke Syyskuu 14. 19:50:39 2005

jjs kirjoitti:J: pieni täsmennys: Niittarin auto oli ihan omansa, ei Martinin vanha.
eihän tästä tule mitään kun jjs saa oikoa minua koko ajan :oops:
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Syyskuu 14. 20:01:17 2005

jjs kirjoitti: Vähän olkaimien venyttelyä: on ollut ilo ja kunnia nähdä ja -kuulla- kaikki em. vehkeet livenä, suomessa mutta -ei EM crosseissa-. Missäköhän?...
Onko olleet joskus VM vertailussa noi "kamppeet". :?:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Syyskuu 14. 20:10:23 2005

Nummelassa ihan tosi toimissa, täällä ajettiin Glimpse-rallycrossia (Vihdin Viuhahdus) kentällä ja Martin, Niittari, Alamäki, Bolneset, Schie & co vierailivat useana vuotena peräkkäin. Tätä harva enää muistaa, ja tarkoitus oli saada EM-crossi Nummelaan, mutta ajatus ei tiettyjä isokenkäisiä päättäjiä viehättänyt...

J: Sorry, tulee joskus saivarreltua. Mutta otetaan rennosti vaan, ok? :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ke Syyskuu 14. 20:19:11 2005

jjs kirjoitti: J: Sorry, tulee joskus saivarreltua. Mutta otetaan rennosti vaan, ok? :)
tietysti otetaan rennosti, onhan se hyvä että joku muistaa :D ..
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Syyskuu 14. 20:20:29 2005

Toivotaan nyt hartaasti että AKK saisi EM-crossin takaisin suomeen,olisi hieno käydä katselemassa livenä VOIMAVAUNUJA 8)
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Vastaa Viestiin