Jarrujen herkistäminen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Jarrujen herkistäminen

Viesti Kirjoittaja Maissi » Ti Syyskuu 20. 19:54:20 2005

Miten tää toimenpide tehdään? Millasia tököttejä uskaltaa apuna käyttää ja mihin väliin? Millasia erikoistyökaluja tarvii? Tänks. :roll:

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Jarrujen herkistäminen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Syyskuu 20. 20:02:37 2005

Maissi kirjoitti:Miten tää toimenpide tehdään? Millasia tököttejä uskaltaa apuna käyttää ja mihin väliin? Millasia erikoistyökaluja tarvii? Tänks. :roll:
Voi tarkoittaa montakin eri asiaa. Riippuu tietysti jarrujen tyypistä, mutta voi tarkoittaa esim. kenkien säätöä, satulan liukujen putsausta / voitelua, kiinni juuttuneen / tahmeasti liikkuvan männän herkistämistä (ts. puhdistamista / ruosteen poistoa / vaihtoa) jne.. Pitäis siis saada hieman tarkempaa tietoa siitä, että minkätyyppisten jarrujen kanssa ollaan tekemisissä ja minkälainen on havaittu ongelma?

Noista tököteistä sen verran, että jarruhommissa pärjää usein kahdella eri aiheella: jarrukumirasvalla ja kuparitahnalla.

Erikoistyökalujen tarve riippuu jarruista.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Syyskuu 20. 20:03:11 2005

Öö, tarkoitatko siis herkistämisellä niiden parantamista normi jarrutustasolle? Ovatko jarrut siis jumissa? Jos näin on niin eikös kannattaisi ihan purkaa ensi alkuun ja uusia tiivisteitä ja putsaille niin kyllä mulla ainakin ovat paljolti kaikki jarrut "herkistyneet"..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » Ti Syyskuu 20. 20:33:16 2005

Ilmeisesti vänkärin etujarrusta on mäntä jumissa, eli sitä/niitä pitäs herkistellä. Samanlaista ongelmaa edellisellä omistajallakin ollut.

Aiemmin jarru jumittui silloin tällöin, mutta nyt tuo tuntuu kokoajan laahaavan.

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ti Syyskuu 20. 20:38:54 2005

Minulla just samainen homma menossa.
Männät pois, putsaus ja kaikki uudet tiivisteet, toinen puoli valmis, loput huomena.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Syyskuu 20. 20:47:21 2005

rspeten tapa on ainoa oikea. Jos sitä herkistelet mömmöjen kanssa, niin paska vaan lähtee liikkeelle, menee hienojakoisemmaksi ja sitten jämähtää jonkun ajan päästä kiinni kahta kauheammin.

Herkistelyn voi suorittaa ruiskimalla CRC:tä suojakumin välistä männälle ja painamalla mäntää sisäänpäin vaikkapa jämäkällä liimapuristimella. Sitten kun on pohjassa, pumppaat männän ulospäin jarrupolkimella. Tämän toistat x kertaa kunnes mäntä liikkuu sormivoimin sisäänpäin.
Tuolla herkistelyllä kyllä saa kevyesti jumissa olevat jarrut leimakuntoon :D

Mutta en missään nimessä suosittele tuollaista herkistelyä ainakaan 2wd cossuun. On melko kallista leikkiä noilla sylintereillä...
Viimeksi muokannut ukormi, Ti Syyskuu 20. 20:50:51 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Syyskuu 20. 20:50:05 2005

rspete kirjoitti:Minulla just samainen homma menossa.
Männät pois, putsaus ja kaikki uudet tiivisteet, toinen puoli valmis, loput huomena.
Juuri näin. Työnä helppo eikä vaadi mitään erikoistyökaluja. Jarrukumisarja tosin maksaa jonkin verran, mutta ei sitä kovin usein tarvii vaihtaa.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Syyskuu 20. 22:02:25 2005

niin ja samalla kun on ne jarrut herkistellyt, kannattaa se jumiutumisen aiheuttajakin sieltä korjata, eli vaihtaa huolellisesti puhtaat jarrunesteet.

jos on ehjät kumit, ruosteettomat sylinterit ja kunnollinen(eli puhdas, alle 1% vesipitoisuus) jarruneste, niin ei mene satulat jumiin.

monet herkistelevät joka vuosi jarrut sen takia että ovat liian pihejä, vaihtaakseen jarrunesteen, mikä toisaalta on huomattavasti halvempi, kuin sylinterien kumit. ja sitten jos lasketaan vielä euroja tehdylle työlle....
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » Pe Syyskuu 23. 0:18:24 2005

Ok. Eli jos uusis nuo tiivisteet, niin millanen tuo motonetin paketti on?
Cosworth --89 Eteen Ø40. . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6107 16.00
Ei oo kallis. Paljonkohan maksaa alkuperäiset, kun ei oo tullu kysyttyä vielä.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Syyskuu 23. 10:34:58 2005

Maissi kirjoitti:Ok. Eli jos uusis nuo tiivisteet, niin millanen tuo motonetin paketti on?
Cosworth --89 Eteen Ø40. . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6107 16.00
Ei oo kallis. Paljonkohan maksaa alkuperäiset, kun ei oo tullu kysyttyä vielä.
Alkuperäisiä ei kuulemma saa enää mistään. Ite laitoin motonetin tiivistekumisarjat eteen ja taakse ja hyvin toimii..
Toyota Supra TT

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Syyskuu 23. 15:41:13 2005

Hena kirjoitti:
Maissi kirjoitti:Ok. Eli jos uusis nuo tiivisteet, niin millanen tuo motonetin paketti on?
Cosworth --89 Eteen Ø40. . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6107 16.00
Ei oo kallis. Paljonkohan maksaa alkuperäiset, kun ei oo tullu kysyttyä vielä.
Alkuperäisiä ei kuulemma saa enää mistään. Ite laitoin motonetin tiivistekumisarjat eteen ja taakse ja hyvin toimii..
Ate valmistaa ainakin mun tietojen mukaan vielä noita tiivistekumisarjoja. Itse laitoin kans noi motonetin sarjat eteen ja ei oo huonoa sanottavaa.

EDIT: joo ja alkuperäisiä ei saa enää,kysyin fordilta sillon ku huolsin omia etujarruja.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Syyskuu 23. 16:02:48 2005

rasvaprässi on paras herkistely väline.
sillä männät pihalle ja ppuhdistus,

vanhoilla tiivisteillä ei kannata kasata koska jostain syystä se paska on mennyt tonne väliin ja mistäs muualta kun tiivisteen välistä.
eli uudet tiivisteet.
toinen möhnän tulopaikka on jarru neste ja jos mäntää vaan pumppaa eess taas nin se neste on edelleen vanha siellä ja on kohta jumissa taas.

varoka italialaisia tiivisteteitä. ne on todennäköisesti liian lämpimiin olosuhteisiin suunnitellusta kumista ja jäätyy rikki pakkasella mutta saahan sitä kokiella ja myyntiautoonhan ei kannata tehdä mitään ylimääräistä.

takajarruja ei tarvi hirveesti herkistellä jos vaihtaa kerran vuodessa jarru nesteet ja käyttää käsijarrua aina (siis levyjarruperällä)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Syyskuu 23. 16:49:40 2005

sierra friikki kirjoitti: varoka italialaisia tiivisteteitä. ne on todennäköisesti liian lämpimiin olosuhteisiin suunnitellusta kumista ja jäätyy rikki pakkasella mutta saahan sitä kokiella ja myyntiautoonhan ei kannata tehdä mitään ylimääräistä.
Tähän tietenkin voisi vaatia lisää perusteluja ja todellista FAKTAA :) No suurin osa tarvikkeena myydyistä jarrukumeista valmistetaan epsaniassa, ei taida Grönlannissa tai siperiassa yhtään jarrukumitehdasta valitettavasti ;) ei edes MOTORGRAFTin jarrukumitehdasta...

Ei kannata unohtaa jarruletkuja, valitettavan monessa vikaa on etsitty vaikka mistä kun vika on "takaiskuventtiiliksi" muodostuneessa jarruletkussa.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Syyskuu 23. 18:20:41 2005

no tiedä sitten mistä johtuu mutta kaikki paska mikä tulee italiasta on kyllä tosiaankin ihan perseestä. esim raidetangonpään kumi halkeaa jo alle viikossa, toisinkuin aito ford tuote kestää 15vuotta, ainakin kuminsa osalta (joka tietysti vaikuttaa oleellisesti tuon osan kestoon) että jotain on pääteltävissä. on niillä toki hintaeroakin.

ps. se on motorcraft eikä graft :lol:

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Syyskuu 23. 19:12:19 2005

Mistä sen tietää että motorgraftin kumi ei tule samalta alihankkijalta kuin italialaisen paskan? Vai onko se mielikuva vaan niin voimakas asia, seuraavaksi pistän tähän kuvan aidosta Fordin puslasta, missä paketissa lukee Made In Italy. Ei heikkohermoisille.

Okei, Motorcraft. Niin ei tartte jaakkokiinkään naureskella... :roll:
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Syyskuu 23. 19:53:27 2005

No ok, varmaan se paketti sitten ratkaisee jos siinä lukee ford niin kaikista vaan tuntuu että se on kestävämpi kuin vastaava jossa lukee paketissa esim magarooni. ???

näistähän voi kyllä aina väitellä, mutta jätän tämän tältä erää tähän kun menee hieman ot:ksi.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Pe Syyskuu 23. 21:23:08 2005

Tässä ostin raidetangon ulommat päät oik. ja vas. Cossuun viime syksynä tarvikeliikkeestä. Ja nyt kun jarrujen kanssa tossa puuhailin, niin vähän ihmettelin että mitä vit.... kummatkin raidetangon päät, ni kumit on aivan hajalla. näyttää kun oisi autossa olleet 5-10v..

miten voi tässä ajassa (1v.) kumit mennä tohon kuntoon? monessa vanhemmassakin autossa olleet näyttävät monta kertaa uudemmilta kuin nuo mitkä mulla on nyt alla. Laatu näyttää senkun heikkenevän. Haittaako kumien hajalla olo leimassa? vai riittääkö että ei ole väljät?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Syyskuu 23. 22:08:27 2005

Ihan turhaa alkaa taas marista makarooniosien kestosta. Niitä laadukkaampiakin saa edelleen varaosaputiikeista ja joitakin osia vielä ihan voortiltakin.

Tästä on jauhettu monessa topiicissa ja todettu etteivät välttämättä ole ihan vastaavat kuin orkkikset. Sierraan laitoin noi makaroonietutukivarret ja kunhan vaihdoin niihin HD puslat niin ainakin vuoden kestivät ihan hyvin :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Syyskuu 23. 23:14:40 2005

Mitenhän moni on edes tietoinen sellaisesta asiasta, että Motocraft on Fordin oma tarvikeosamerkki. Sitten kun pakkauksessa on pelkkä Fordin ovaalimerkki, niin silloin on kyse niin alkuperäisestä osasta kuin vaan on mahdollista.

Törmäsin tähän asiaan vasta itsekin ensimmäisen kerran tänä kesänä, kun vatvottiin tuohon V6:een oikeita tulpan johtoja paikallisen Fordin varaosatiskillä monta viikkoa. Motocraft osa ei ollutkaan käypäinen (koska on olemassa johdonpäitä mallia A ja B), niin piti sitten tilata Ford originaalit A mallin päillä olevat johdot (jota ei saanut Motocraft tarvikeosana).

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » Ke Lokakuu 5. 21:30:15 2005

Etujarrut tuli herkisteltyä, eli purin kokonaan ja kokosin uusin tiivistein. Toimii vallan mainiosti nyt.

Tuli vaan ton ilmauksen kanssa hiukka ongelmia. Pariin otteeseen oon nyt ilmannu "Workshop manual":n ohjeen mukaan, eikä oo vieläkää kaikki ilmat tullu pois... 2litraa nestettäki jo valutellu. Oisko jotai kikkakolmosta kellään takataskussa?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Lokakuu 5. 21:53:40 2005

Maissi kirjoitti:Etujarrut tuli herkisteltyä, eli purin kokonaan ja kokosin uusin tiivistein. Toimii vallan mainiosti nyt.

Tuli vaan ton ilmauksen kanssa hiukka ongelmia. Pariin otteeseen oon nyt ilmannu "Workshop manual":n ohjeen mukaan, eikä oo vieläkää kaikki ilmat tullu pois... 2litraa nestettäki jo valutellu. Oisko jotai kikkakolmosta kellään takataskussa?
No kyllä minulla on aina mennyt ensimmäisellä kerralla kun ohjeita noudattaa pilkulleen. Eihän varmasti jäänyt mistään vuotamaan?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » To Lokakuu 6. 0:32:21 2005

Ei kyllä pitäs vuotaa mistään. Jos joku kehtais lyhyesti suomentaa ton workshopin ohjeen ni vois vielä tehdä sen mukaan. Englannin taito on kyllä ihan hyvä, että luulisin tehneeni ihan oikein.

Vastaa Viestiin