
Jarrujen herkistäminen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003
Jarrujen herkistäminen
Miten tää toimenpide tehdään? Millasia tököttejä uskaltaa apuna käyttää ja mihin väliin? Millasia erikoistyökaluja tarvii? Tänks. 

-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Jarrujen herkistäminen
Voi tarkoittaa montakin eri asiaa. Riippuu tietysti jarrujen tyypistä, mutta voi tarkoittaa esim. kenkien säätöä, satulan liukujen putsausta / voitelua, kiinni juuttuneen / tahmeasti liikkuvan männän herkistämistä (ts. puhdistamista / ruosteen poistoa / vaihtoa) jne.. Pitäis siis saada hieman tarkempaa tietoa siitä, että minkätyyppisten jarrujen kanssa ollaan tekemisissä ja minkälainen on havaittu ongelma?Maissi kirjoitti:Miten tää toimenpide tehdään? Millasia tököttejä uskaltaa apuna käyttää ja mihin väliin? Millasia erikoistyökaluja tarvii? Tänks.
Noista tököteistä sen verran, että jarruhommissa pärjää usein kahdella eri aiheella: jarrukumirasvalla ja kuparitahnalla.
Erikoistyökalujen tarve riippuu jarruista.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
Öö, tarkoitatko siis herkistämisellä niiden parantamista normi jarrutustasolle? Ovatko jarrut siis jumissa? Jos näin on niin eikös kannattaisi ihan purkaa ensi alkuun ja uusia tiivisteitä ja putsaille niin kyllä mulla ainakin ovat paljolti kaikki jarrut "herkistyneet"..
Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
- Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
rspeten tapa on ainoa oikea. Jos sitä herkistelet mömmöjen kanssa, niin paska vaan lähtee liikkeelle, menee hienojakoisemmaksi ja sitten jämähtää jonkun ajan päästä kiinni kahta kauheammin.
Herkistelyn voi suorittaa ruiskimalla CRC:tä suojakumin välistä männälle ja painamalla mäntää sisäänpäin vaikkapa jämäkällä liimapuristimella. Sitten kun on pohjassa, pumppaat männän ulospäin jarrupolkimella. Tämän toistat x kertaa kunnes mäntä liikkuu sormivoimin sisäänpäin.
Tuolla herkistelyllä kyllä saa kevyesti jumissa olevat jarrut leimakuntoon
Mutta en missään nimessä suosittele tuollaista herkistelyä ainakaan 2wd cossuun. On melko kallista leikkiä noilla sylintereillä...
Herkistelyn voi suorittaa ruiskimalla CRC:tä suojakumin välistä männälle ja painamalla mäntää sisäänpäin vaikkapa jämäkällä liimapuristimella. Sitten kun on pohjassa, pumppaat männän ulospäin jarrupolkimella. Tämän toistat x kertaa kunnes mäntä liikkuu sormivoimin sisäänpäin.
Tuolla herkistelyllä kyllä saa kevyesti jumissa olevat jarrut leimakuntoon

Mutta en missään nimessä suosittele tuollaista herkistelyä ainakaan 2wd cossuun. On melko kallista leikkiä noilla sylintereillä...
Viimeksi muokannut ukormi, Ti Syyskuu 20. 20:50:51 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Juuri näin. Työnä helppo eikä vaadi mitään erikoistyökaluja. Jarrukumisarja tosin maksaa jonkin verran, mutta ei sitä kovin usein tarvii vaihtaa.rspete kirjoitti:Minulla just samainen homma menossa.
Männät pois, putsaus ja kaikki uudet tiivisteet, toinen puoli valmis, loput huomena.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
niin ja samalla kun on ne jarrut herkistellyt, kannattaa se jumiutumisen aiheuttajakin sieltä korjata, eli vaihtaa huolellisesti puhtaat jarrunesteet.
jos on ehjät kumit, ruosteettomat sylinterit ja kunnollinen(eli puhdas, alle 1% vesipitoisuus) jarruneste, niin ei mene satulat jumiin.
monet herkistelevät joka vuosi jarrut sen takia että ovat liian pihejä, vaihtaakseen jarrunesteen, mikä toisaalta on huomattavasti halvempi, kuin sylinterien kumit. ja sitten jos lasketaan vielä euroja tehdylle työlle....
jos on ehjät kumit, ruosteettomat sylinterit ja kunnollinen(eli puhdas, alle 1% vesipitoisuus) jarruneste, niin ei mene satulat jumiin.
monet herkistelevät joka vuosi jarrut sen takia että ovat liian pihejä, vaihtaakseen jarrunesteen, mikä toisaalta on huomattavasti halvempi, kuin sylinterien kumit. ja sitten jos lasketaan vielä euroja tehdylle työlle....
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Alkuperäisiä ei kuulemma saa enää mistään. Ite laitoin motonetin tiivistekumisarjat eteen ja taakse ja hyvin toimii..Maissi kirjoitti:Ok. Eli jos uusis nuo tiivisteet, niin millanen tuo motonetin paketti on?
Cosworth --89 Eteen Ø40. . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6107 16.00
Ei oo kallis. Paljonkohan maksaa alkuperäiset, kun ei oo tullu kysyttyä vielä.
Toyota Supra TT
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Ate valmistaa ainakin mun tietojen mukaan vielä noita tiivistekumisarjoja. Itse laitoin kans noi motonetin sarjat eteen ja ei oo huonoa sanottavaa.Hena kirjoitti:Alkuperäisiä ei kuulemma saa enää mistään. Ite laitoin motonetin tiivistekumisarjat eteen ja taakse ja hyvin toimii..Maissi kirjoitti:Ok. Eli jos uusis nuo tiivisteet, niin millanen tuo motonetin paketti on?
Cosworth --89 Eteen Ø40. . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6107 16.00
Ei oo kallis. Paljonkohan maksaa alkuperäiset, kun ei oo tullu kysyttyä vielä.
EDIT: joo ja alkuperäisiä ei saa enää,kysyin fordilta sillon ku huolsin omia etujarruja.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
rasvaprässi on paras herkistely väline.
sillä männät pihalle ja ppuhdistus,
vanhoilla tiivisteillä ei kannata kasata koska jostain syystä se paska on mennyt tonne väliin ja mistäs muualta kun tiivisteen välistä.
eli uudet tiivisteet.
toinen möhnän tulopaikka on jarru neste ja jos mäntää vaan pumppaa eess taas nin se neste on edelleen vanha siellä ja on kohta jumissa taas.
varoka italialaisia tiivisteteitä. ne on todennäköisesti liian lämpimiin olosuhteisiin suunnitellusta kumista ja jäätyy rikki pakkasella mutta saahan sitä kokiella ja myyntiautoonhan ei kannata tehdä mitään ylimääräistä.
takajarruja ei tarvi hirveesti herkistellä jos vaihtaa kerran vuodessa jarru nesteet ja käyttää käsijarrua aina (siis levyjarruperällä)
sillä männät pihalle ja ppuhdistus,
vanhoilla tiivisteillä ei kannata kasata koska jostain syystä se paska on mennyt tonne väliin ja mistäs muualta kun tiivisteen välistä.
eli uudet tiivisteet.
toinen möhnän tulopaikka on jarru neste ja jos mäntää vaan pumppaa eess taas nin se neste on edelleen vanha siellä ja on kohta jumissa taas.
varoka italialaisia tiivisteteitä. ne on todennäköisesti liian lämpimiin olosuhteisiin suunnitellusta kumista ja jäätyy rikki pakkasella mutta saahan sitä kokiella ja myyntiautoonhan ei kannata tehdä mitään ylimääräistä.
takajarruja ei tarvi hirveesti herkistellä jos vaihtaa kerran vuodessa jarru nesteet ja käyttää käsijarrua aina (siis levyjarruperällä)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Tähän tietenkin voisi vaatia lisää perusteluja ja todellista FAKTAAsierra friikki kirjoitti: varoka italialaisia tiivisteteitä. ne on todennäköisesti liian lämpimiin olosuhteisiin suunnitellusta kumista ja jäätyy rikki pakkasella mutta saahan sitä kokiella ja myyntiautoonhan ei kannata tehdä mitään ylimääräistä.


Ei kannata unohtaa jarruletkuja, valitettavan monessa vikaa on etsitty vaikka mistä kun vika on "takaiskuventtiiliksi" muodostuneessa jarruletkussa.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Ylläpitäjä
no tiedä sitten mistä johtuu mutta kaikki paska mikä tulee italiasta on kyllä tosiaankin ihan perseestä. esim raidetangonpään kumi halkeaa jo alle viikossa, toisinkuin aito ford tuote kestää 15vuotta, ainakin kuminsa osalta (joka tietysti vaikuttaa oleellisesti tuon osan kestoon) että jotain on pääteltävissä. on niillä toki hintaeroakin.
ps. se on motorcraft eikä graft
ps. se on motorcraft eikä graft

-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Mistä sen tietää että motorgraftin kumi ei tule samalta alihankkijalta kuin italialaisen paskan? Vai onko se mielikuva vaan niin voimakas asia, seuraavaksi pistän tähän kuvan aidosta Fordin puslasta, missä paketissa lukee Made In Italy. Ei heikkohermoisille.
Okei, Motorcraft. Niin ei tartte jaakkokiinkään naureskella...
Okei, Motorcraft. Niin ei tartte jaakkokiinkään naureskella...

- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
Tässä ostin raidetangon ulommat päät oik. ja vas. Cossuun viime syksynä tarvikeliikkeestä. Ja nyt kun jarrujen kanssa tossa puuhailin, niin vähän ihmettelin että mitä vit.... kummatkin raidetangon päät, ni kumit on aivan hajalla. näyttää kun oisi autossa olleet 5-10v..
miten voi tässä ajassa (1v.) kumit mennä tohon kuntoon? monessa vanhemmassakin autossa olleet näyttävät monta kertaa uudemmilta kuin nuo mitkä mulla on nyt alla. Laatu näyttää senkun heikkenevän. Haittaako kumien hajalla olo leimassa? vai riittääkö että ei ole väljät?
miten voi tässä ajassa (1v.) kumit mennä tohon kuntoon? monessa vanhemmassakin autossa olleet näyttävät monta kertaa uudemmilta kuin nuo mitkä mulla on nyt alla. Laatu näyttää senkun heikkenevän. Haittaako kumien hajalla olo leimassa? vai riittääkö että ei ole väljät?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666
3M
Skype: Laze666
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Ihan turhaa alkaa taas marista makarooniosien kestosta. Niitä laadukkaampiakin saa edelleen varaosaputiikeista ja joitakin osia vielä ihan voortiltakin.
Tästä on jauhettu monessa topiicissa ja todettu etteivät välttämättä ole ihan vastaavat kuin orkkikset. Sierraan laitoin noi makaroonietutukivarret ja kunhan vaihdoin niihin HD puslat niin ainakin vuoden kestivät ihan hyvin
Tästä on jauhettu monessa topiicissa ja todettu etteivät välttämättä ole ihan vastaavat kuin orkkikset. Sierraan laitoin noi makaroonietutukivarret ja kunhan vaihdoin niihin HD puslat niin ainakin vuoden kestivät ihan hyvin

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Mitenhän moni on edes tietoinen sellaisesta asiasta, että Motocraft on Fordin oma tarvikeosamerkki. Sitten kun pakkauksessa on pelkkä Fordin ovaalimerkki, niin silloin on kyse niin alkuperäisestä osasta kuin vaan on mahdollista.
Törmäsin tähän asiaan vasta itsekin ensimmäisen kerran tänä kesänä, kun vatvottiin tuohon V6:een oikeita tulpan johtoja paikallisen Fordin varaosatiskillä monta viikkoa. Motocraft osa ei ollutkaan käypäinen (koska on olemassa johdonpäitä mallia A ja B), niin piti sitten tilata Ford originaalit A mallin päillä olevat johdot (jota ei saanut Motocraft tarvikeosana).
Törmäsin tähän asiaan vasta itsekin ensimmäisen kerran tänä kesänä, kun vatvottiin tuohon V6:een oikeita tulpan johtoja paikallisen Fordin varaosatiskillä monta viikkoa. Motocraft osa ei ollutkaan käypäinen (koska on olemassa johdonpäitä mallia A ja B), niin piti sitten tilata Ford originaalit A mallin päillä olevat johdot (jota ei saanut Motocraft tarvikeosana).
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003
Etujarrut tuli herkisteltyä, eli purin kokonaan ja kokosin uusin tiivistein. Toimii vallan mainiosti nyt.
Tuli vaan ton ilmauksen kanssa hiukka ongelmia. Pariin otteeseen oon nyt ilmannu "Workshop manual":n ohjeen mukaan, eikä oo vieläkää kaikki ilmat tullu pois... 2litraa nestettäki jo valutellu. Oisko jotai kikkakolmosta kellään takataskussa?
Tuli vaan ton ilmauksen kanssa hiukka ongelmia. Pariin otteeseen oon nyt ilmannu "Workshop manual":n ohjeen mukaan, eikä oo vieläkää kaikki ilmat tullu pois... 2litraa nestettäki jo valutellu. Oisko jotai kikkakolmosta kellään takataskussa?
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
No kyllä minulla on aina mennyt ensimmäisellä kerralla kun ohjeita noudattaa pilkulleen. Eihän varmasti jäänyt mistään vuotamaan?Maissi kirjoitti:Etujarrut tuli herkisteltyä, eli purin kokonaan ja kokosin uusin tiivistein. Toimii vallan mainiosti nyt.
Tuli vaan ton ilmauksen kanssa hiukka ongelmia. Pariin otteeseen oon nyt ilmannu "Workshop manual":n ohjeen mukaan, eikä oo vieläkää kaikki ilmat tullu pois... 2litraa nestettäki jo valutellu. Oisko jotai kikkakolmosta kellään takataskussa?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015