pysyykö pyörä kiinni??

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

pysyykö pyörä kiinni??

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Syyskuu 23. 8:58:43 2005

laitain sitten levikepalat cossuun eteen koska mondeon vanteet ei halunneet muuten mahtua pyörimään. levikepalat eivät ole keskittävät.
pinnapultit ovat luonnollisesti liian lyhyet joten mutteri ei ole koko matkalta käytössä. n. puolet mutterista ulottuu pinnapultille.
pysyykö kiinni, ainakin motarilla pysyi ja mutka tielläkin mutta faktaa onko jollain korkannut joskus tämmönen patentti?
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Pe Syyskuu 23. 9:04:04 2005

Siskolla ainakin kokemusta liian lyhyistä pyörän pulteista audin alla. Ihan normaali ajossa ajan saatossa tippui ajossa pyörä pois. Onneksi todella pienessä vauhdissa. Olisiko ollut n. puolen sentin ero tähän pidempään pulttiin. Niin tässä kyse peltivanne/aluvanteiden pulteista,ei sen enempää levityspaloja välissä...

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Syyskuu 23. 9:20:10 2005

riskaa peliä? kannattaa varmaan sijoittaa se pari euroa pidempiin pultteihin :roll:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Syyskuu 23. 9:23:36 2005

qreippi kirjoitti:riskaa peliä? kannattaa varmaan sijoittaa se pari euroa pidempiin pultteihin :roll:
onko nuo pinnapultit vaikea vaihtaa tuohon. voisin rallyracesta helposti hakea uudet pultit mutta kuis asentaminen?
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Pe Syyskuu 23. 9:41:50 2005

caltsu kirjoitti: onko nuo pinnapultit vaikea vaihtaa tuohon. voisin rallyracesta helposti hakea uudet pultit mutta kuis asentaminen?
Satula pois, levy pois, joku ylimääräinen mutteri pinnapulttiin kiinni ja lekaa perään. Ja uuden asentaminen mutterilla vedättämällä boorille (yksi kerrallaan ilman vannetta) . Varo ettei pinnapultti pääse pyörähtämään siinä kiristyksen alkuvaiheessa ettei mene boorit piloille.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Syyskuu 23. 9:50:53 2005

Jay kirjoitti:
caltsu kirjoitti: onko nuo pinnapultit vaikea vaihtaa tuohon. voisin rallyracesta helposti hakea uudet pultit mutta kuis asentaminen?
Satula pois, levy pois, joku ylimääräinen mutteri pinnapulttiin kiinni ja lekaa perään. Ja uuden asentaminen mutterilla vedättämällä boorille (yksi kerrallaan ilman vannetta) . Varo ettei pinnapultti pääse pyörähtämään siinä kiristyksen alkuvaiheessa ettei mene boorit piloille.
kiitos, pulttikauppaan matka käy.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Syyskuu 23. 9:54:07 2005

Rallysta taitaa saada myös pidempiä holkkimuttereita. Selvinnee kun käyt esittelemässä ongelman.

Edit: Näyttää RallyRacen sivuilla olevan "kuvia" ja mittoja muttereista.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Syyskuu 23. 18:38:09 2005

Ja katsastukseen sitten pois..

Katsastuksessa sitten naureskellaan ylipitkille pinnapulteille.

Minulla on kerran pudonnut ameriikan pask*sta vasen takarengas pois ajossa. Ei johtunut muusta kuin ameriiiikkalaisten kummasta mieltymyksesta vanteisiin jotka käyvät useammille jaoille. Enpä moisestakaan ennen tuota tiennyt. En tuollaista renkaan putoamis/pinnapultin katkeamisriskiä ole koskaan halunnut ottaa enkä halua sitä tulevaisuudessakaan.

Itse en ymmärrä miksi autoon pitää laittaa sellaiset vanteet joita siihen ei ole suunniteltu käyväksi kun niitä sopiviakin löytyy. Ja turha vedota näyttävyyteen juuri sillä vanteella :D

Kukin taaplaa tyylillään.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Syyskuu 23. 21:40:23 2005

3 kierrosta pitää vähintään mennä sit pitäis teoriassa ainakin pysyä (älkää syyttäkö mua jos ei käytännössä noin ole), asiaa auttaa jos kartio on oikeanlainen..

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Syyskuu 25. 0:53:25 2005

12mm kierteellä 6mm minimi suositus. Renkaat ovat kuitenkin turvallisuusvaruste joten turha spekuloiminen "pitäis pysyä" ei kuulu aiheeseen. Ne pyörät laitetaan kiinni niin että pysyy, ja ihan käytännössä, ei pelkästään teoriassa. Eihän turhaan vaaranneta omaa ja muiden tielläliikkujien turvallisuutta?
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Su Syyskuu 25. 2:20:41 2005

Mäkin vaihdoin omaan Fordiin suosiolla pitemmät pyöränpultit
kun omat oli aluvanteille niin lyhyet.
Pysyypähän pyörät varmasti kiinni kun tulee käskettyä
kärryä melko rajusti.

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Syyskuu 25. 7:40:56 2005

razorass kirjoitti:12mm kierteellä 6mm minimi suositus. Renkaat ovat kuitenkin turvallisuusvaruste joten turha spekuloiminen "pitäis pysyä" ei kuulu aiheeseen. Ne pyörät laitetaan kiinni niin että pysyy, ja ihan käytännössä, ei pelkästään teoriassa. Eihän turhaan vaaranneta omaa ja muiden tielläliikkujien turvallisuutta?
4 kierrosta menee kierteelle, se siis saa luvan pysyä kiinni :wink:
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

HarriS
Viestit: 2917
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:13:19 2001
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HarriS » Su Syyskuu 25. 9:16:48 2005

Jostain muistan nyrkkisäännön:
Teräs: kierteen pituus=kierteen halkaisija
Alumiini: kierteen pituus=1.5xkierteen halkaisija

IlkkaH:lla taitaa olla omakohtaisia kokemuksia aiheesta botniaringiltä.
Pari Capria ja Transit...
https://www.facebook.com/CapriRS2600/

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Syyskuu 25. 20:03:17 2005

HarriS kirjoitti:Jostain muistan nyrkkisäännön:
Teräs: kierteen pituus=kierteen halkaisija
Alumiini: kierteen pituus=1.5xkierteen halkaisija

IlkkaH:lla taitaa olla omakohtaisia kokemuksia aiheesta botniaringiltä.
Mulla on kanssa sama käsitys että yhtä paljon kierrettä kuin pultin halkaisija teräksellä riittää..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Su Syyskuu 25. 21:48:39 2005

Tosiaan kuten Harri sanoikin jo niin todellakin suosittelen vaihtamaan pidemmät pinnapultit jos eivät riitä reilusti.
Oli meinaa hieno hyppy Fiestalla, Niska oli kipeä melkein viikon.
#6
Escort -75

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Su Syyskuu 25. 22:15:06 2005

itellä ainakin pysyi kevään ratapäivillä ahvenistolla! varmaan meni pultille n.6-10mm :roll:
sierra xr4x4
escort mk1

Vastaa Viestiin