Maalin poisto vanteista?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Maalin poisto vanteista?

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Lokakuu 19. 23:58:18 2005

Ensimmäisenä lupaan 100e sille, joka käy lahtaamassa 2wd sedan cossun vanteiden suunnittelijan :evil: On maailman v..tumaisin vanne pitää puhtaana ja poistaa maalia...

Eli vinkkejä millä saisi suht helposti pois nuo 2wd cossun vanteiden orkkismaalit? Pari iltaa olen lätrännyt Nitromorsin kanssa, mutta vielä riittää kaapimista vaikka minkä verran. Pohjamaali tuntuu olevan ihmeen kumimaista/sitkeää. Kelmun allakin on haudottu.

Lasikuulapuhallus ei pure ja hiekkapuhallus on aluvanteelle vähän turhan raaka.

Jotain Nitromorsia äkäisempää maalinpoistoainetta? Kodin putkimiestä?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Lokakuu 20. 0:07:21 2005

joko koitit jarrunesteellä?

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Lokakuu 20. 0:56:52 2005

No tuopas on unohtunutkin... :D
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Lokakuu 20. 1:05:09 2005

Hiekkapaperia... ja paljon aikaa :evil:

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

hiekka

Viesti Kirjoittaja ParDe » To Lokakuu 20. 2:25:10 2005

Miten niin hiekkapuhallus on liian raaka?


Ite aikoinaan vedin 16" compon MO:t


Bilteman hienoimmalla hiekalla, olisko ollu jyväkoko 0,5-1,0mm 7bar työpaineella perus hiekkapuh. pistoolilla jossa oli muistaakseni noin 5mm suutin.


Sen jälkeen alum tartunta-aine, hiontaväri parikieppiä ruiskulla ja hyvä hionta ja väri päälle. Ohuelti parin tunninpäästä lakkaa, välihionta ja lisää lakkaa. ;)

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » To Lokakuu 20. 7:12:35 2005

Semmonen painepesuriin liitettävä "hiekkapuhallus laite" on kans aika kätevä tohon hommaan. Kanattaa kokeilla...

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » To Lokakuu 20. 7:23:03 2005

Maksetaanko tuo lupaamasi 100e käteisenä vaiko tilille?
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » To Lokakuu 20. 7:51:48 2005

Sellainen maalinpoistoaine nimeltään Turco. Tai sitten muurahaishappopohjainen jos on tosi kovaa kiinni.

No näitä ei varmaan myydä kaupassa, mutta on toimivia. Muurahaishappo tietysti haisee aika voimakkaalta, joten omakotitaloalueella ei kannata värejä poistella.

Lähetä tänne, niin pistän sulle maalittomat takaisin :lol:

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » To Lokakuu 20. 8:11:29 2005

Ite puhalsin hiekalla yhet 17" vanteet eikä niistä niin karkeet tulleet kun ajattelin.
Hiontavärin nykäsin päälle ja kävin läpi niin olivat valmiina pintavärille.
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Lokakuu 20. 8:16:53 2005

Nii eikös alumiinipinnalle pidä pohjalla olla happomaali joka syöpyy alumiiniin kiinni. Sitä ei nitromorssi hyvin liuota ja on kyllä tiukassa mutta noista essexsin alukopista lähti kolmannella kerralla.

Espen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Espen » To Lokakuu 20. 9:09:18 2005

Mistäs tommosta Nitromorssia saa, ja mitä maksaa??? Ihan maalikaupasta, vai onko rautakaupankin hyllyllä ( K-rauta) ???

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » To Lokakuu 20. 9:24:02 2005

Liuotus hommaa voi tehostaa esim. kuumailmapuhaltimella, mutta varo ette mene hattuun tai syty palamaan.

Itse suosittelen, että viet puhallettavksi, yks hyvä paikka missä osaavat sen tehdä eikä mene pilalle (tai ainakaan menny kun itse heillä puhallutin) on joku sähkö-metalli/tekno tai yms. liike volttikadulla (oisko 14 ??)
Lähellä Autosompaa (Fiat ja Honda liikettä).
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Lokakuu 20. 9:50:09 2005

Mitä nyt muutamiin paikkoihin soittelin, niin aika nihkeää tuntuu olevan tuo halukkuus ottaa vanteet puhallettavaksi...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Lokakuu 20. 9:54:36 2005

Kuulalla kun puhaltaa niin voi jättää hiomavärit ja niiden hiomiset pois kun pinta jää tasaiseksi, eikä karkeaksi niin karkealla hiekalla tai muulla vastaavalla karkealla rakeella puhallettaessa. Maalinpoistoaineen voi myöskin "raapia" riittävän voimakkaalla painepesurilla, sitä voi vielä tehostaa esim Kärcherillä listasta löytyvällä Rotojet suuttimella tms.

Alle jokin tartuntamaali ja pintaväri päälle. Pieniä naarmuja voi korjailla normikitillä. Pulverimaalausta kannattaa myös miettiä.

Nitromorssia saa myös rautakaupoista. SOL merkkinen on kuraa, älkää ostako.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Lokakuu 20. 10:06:53 2005

Alunperinhän ajattelin, että helppo homma Nitromorsilla ja painepesurilla, mutta jokupa on vienyt tallilta pesurin mukanaan eli kaapimishommiksi meni.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » To Lokakuu 20. 17:05:18 2005

poikelin kirjoitti:Nii eikös alumiinipinnalle pidä pohjalla olla happomaali joka syöpyy alumiiniin kiinni. Sitä ei nitromorssi hyvin liuota ja on kyllä tiukassa mutta noista essexsin alukopista lähti kolmannella kerralla.
Epoksi on hyvää tossa hommassa..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Lokakuu 20. 17:28:00 2005

Nitromorse rules..
Itse olen puhdistanut aluvanteista tuolla hyytelöllä maalit/lakat pois.
Jos ei yks kerta riitä, niin toisella kerralla lähtee tiukempikin maali.
Lasikuula puhallus on toinen hyvä konsti, mutta ei tuollaisiin (cossu) kennovanteisiin.

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » To Lokakuu 20. 19:09:18 2005

Käy autovärejä myyvästä liikkeestä kysymässä semmosta ainetta kuin CALSTRIP on meinaa semmosta oikeaa maalinpoisto ainetta, et lähtee!
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Lokakuu 20. 21:42:30 2005

Juu, mitäs siitä silloin keskusteltiinkaan :D

2wd cossun vanteet on melko hankala hiekkapuhalluksella saada kunnolla puhtaaksi. Maali on tosi paksua ja siinä vielä lakka päällä. Ei tuo vanteen mallikaan ole niitä helpoimpia putsattavia, mutta kyllähän ne näyttävät ovat alkuperäisen cosworthin alla.

Omasta kokemuksesta kaksien cossunvanteiden tiimoilta:
Hiekkapuhaltamalla lähtee mutta samalla vanteen "puolat" tuppaavat kulumaan reunoiltaan enemmän kuin keskeltä ja lopputuloksena on vanteet joissa on pahoja kuoppia ja kohoumia. Nämä kohoumat ja kuopat saa siliämään armottomalla hiomisella vaikkapa keskipakolaikalla. Cossun vannekin on vielä todella kovaa ainetta ja hioa tosiaan saa koko rahan edestä. Lasikuula/metallikuula ei tuohon oikein pure ja paras tapa lienee kunnolla mömmöttää ja sitten kaapii mömmöt pois. Tämän jalkeen sitten lasikuula/hiekkapuhallus. Hirveästi en noita lähtisi paklailemaan mutta hiontavärillä saa pienet kraatit sileiksi.

Sitten maalaus kunnon automaalilla ja useita kerroksia lakkaa päälle. Sillä tapaa tulee hyvä. Tällä tapaa tehtynä tulee vanteille hintaakin mutta kun on perfektionisti niin mikäs muukaan siinä auttaa :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

CoupeGT
CRSC jäsen 2016
Viestit: 440
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 15:55:08 2002
Paikkakunta: Tampere-city

Viesti Kirjoittaja CoupeGT » Su Lokakuu 23. 15:36:30 2005

Ainakin siiven vanteiden sorvattuihin osiin Nitromorse puri ihan hyvin kun ensin hiekkapaperilla hioi lakan pinnan rikki ja sen jälkeen pari käsittelykertaa maalinpoistoaineella ja painepesurilla... Sitten vain kiillotuslaikka pyörimään ja hyvä tuli...
86 Sierra XR4x4
94 Scorpio STW V6

MiHu
Viestit: 377
Liittynyt: Ke Tammikuu 21. 19:17:33 2004
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja MiHu » Su Lokakuu 23. 21:02:53 2005

Tai maalin poistoaine,painepesurilla kuumalla vedellä puhtaaksi ja pulveri maali niskaan. Aika hyviä on tullut. Lasikuula tai hieno kvartsihiekka ajaa kans asian mut pitää puhaltajan osata hommansa.(monta variaatioo nähny)
-89 sierra "perhemalli" cosworth
-90 fiesta xr2i 1.8 16v (kauppakassi)
-88 Sierra is(ex),-91 4x4 (ex),-92 (ex)
-Sierra 1.6L -84 (museoon ?)
-05 Mondeo "stasiwagon"
#652
- Kauniita autoja,nopeita naisia-
- Ford ei ole auto, se on elämäntapa-

Vastaa Viestiin