Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
jouni
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Viesti
Kirjoittaja jouni » Ke Lokakuu 19. 23:58:18 2005
Ensimmäisenä lupaan 100e sille, joka käy lahtaamassa 2wd sedan cossun vanteiden suunnittelijan

On maailman v..tumaisin vanne pitää puhtaana ja poistaa maalia...
Eli vinkkejä millä saisi suht helposti pois nuo 2wd cossun vanteiden orkkismaalit? Pari iltaa olen lätrännyt Nitromorsin kanssa, mutta vielä riittää kaapimista vaikka minkä verran. Pohjamaali tuntuu olevan ihmeen kumimaista/sitkeää. Kelmun allakin on haudottu.
Lasikuulapuhallus ei pure ja hiekkapuhallus on aluvanteelle vähän turhan raaka.
Jotain Nitromorsia äkäisempää maalinpoistoainetta? Kodin putkimiestä?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
samiharju
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja samiharju » To Lokakuu 20. 0:07:21 2005
joko koitit jarrunesteellä?
-
jouni
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Viesti
Kirjoittaja jouni » To Lokakuu 20. 0:56:52 2005
No tuopas on unohtunutkin...

/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
Sine
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Sine » To Lokakuu 20. 1:05:09 2005
Hiekkapaperia... ja paljon aikaa

-
ParDe
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja ParDe » To Lokakuu 20. 2:25:10 2005
Miten niin hiekkapuhallus on liian raaka?
Ite aikoinaan vedin 16" compon MO:t
Bilteman hienoimmalla hiekalla, olisko ollu jyväkoko 0,5-1,0mm 7bar työpaineella perus hiekkapuh. pistoolilla jossa oli muistaakseni noin 5mm suutin.
Sen jälkeen alum tartunta-aine, hiontaväri parikieppiä ruiskulla ja hyvä hionta ja väri päälle. Ohuelti parin tunninpäästä lakkaa, välihionta ja lisää lakkaa.

-
Maksalaatikko
- Viestit: 1335
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja Maksalaatikko » To Lokakuu 20. 7:12:35 2005
Semmonen painepesuriin liitettävä "hiekkapuhallus laite" on kans aika kätevä tohon hommaan. Kanattaa kokeilla...
-
J
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
- Paikkakunta: Karjala
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja J » To Lokakuu 20. 7:23:03 2005
Maksetaanko tuo lupaamasi 100e käteisenä vaiko tilille?
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.
-
Vilkki
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003
Viesti
Kirjoittaja Vilkki » To Lokakuu 20. 7:51:48 2005
Sellainen maalinpoistoaine nimeltään Turco. Tai sitten muurahaishappopohjainen jos on tosi kovaa kiinni.
No näitä ei varmaan myydä kaupassa, mutta on toimivia. Muurahaishappo tietysti haisee aika voimakkaalta, joten omakotitaloalueella ei kannata värejä poistella.
Lähetä tänne, niin pistän sulle maalittomat takaisin

-
latez
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja latez » To Lokakuu 20. 8:11:29 2005
Ite puhalsin hiekalla yhet 17" vanteet eikä niistä niin karkeet tulleet kun ajattelin.
Hiontavärin nykäsin päälle ja kävin läpi niin olivat valmiina pintavärille.
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
-
poikelin
- Viestit: 100
- Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja poikelin » To Lokakuu 20. 8:16:53 2005
Nii eikös alumiinipinnalle pidä pohjalla olla happomaali joka syöpyy alumiiniin kiinni. Sitä ei nitromorssi hyvin liuota ja on kyllä tiukassa mutta noista essexsin alukopista lähti kolmannella kerralla.
-
Espen
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Espen » To Lokakuu 20. 9:09:18 2005
Mistäs tommosta Nitromorssia saa, ja mitä maksaa??? Ihan maalikaupasta, vai onko rautakaupankin hyllyllä ( K-rauta) ???
-
cologne
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja cologne » To Lokakuu 20. 9:24:02 2005
Liuotus hommaa voi tehostaa esim. kuumailmapuhaltimella, mutta varo ette mene hattuun tai syty palamaan.
Itse suosittelen, että viet puhallettavksi, yks hyvä paikka missä osaavat sen tehdä eikä mene pilalle (tai ainakaan menny kun itse heillä puhallutin) on joku sähkö-metalli/tekno tai yms. liike volttikadulla (oisko 14 ??)
Lähellä Autosompaa (Fiat ja Honda liikettä).
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier
-
jouni
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Viesti
Kirjoittaja jouni » To Lokakuu 20. 9:50:09 2005
Mitä nyt muutamiin paikkoihin soittelin, niin aika nihkeää tuntuu olevan tuo halukkuus ottaa vanteet puhallettavaksi...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
lauri
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja lauri » To Lokakuu 20. 9:54:36 2005
Kuulalla kun puhaltaa niin voi jättää hiomavärit ja niiden hiomiset pois kun pinta jää tasaiseksi, eikä karkeaksi niin karkealla hiekalla tai muulla vastaavalla karkealla rakeella puhallettaessa. Maalinpoistoaineen voi myöskin "raapia" riittävän voimakkaalla painepesurilla, sitä voi vielä tehostaa esim Kärcherillä listasta löytyvällä Rotojet suuttimella tms.
Alle jokin tartuntamaali ja pintaväri päälle. Pieniä naarmuja voi korjailla normikitillä. Pulverimaalausta kannattaa myös miettiä.
Nitromorssia saa myös rautakaupoista. SOL merkkinen on kuraa, älkää ostako.
-
jouni
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Viesti
Kirjoittaja jouni » To Lokakuu 20. 10:06:53 2005
Alunperinhän ajattelin, että helppo homma Nitromorsilla ja painepesurilla, mutta jokupa on vienyt tallilta pesurin mukanaan eli kaapimishommiksi meni.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
Laze
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Laze » To Lokakuu 20. 17:05:18 2005
poikelin kirjoitti:Nii eikös alumiinipinnalle pidä pohjalla olla happomaali joka syöpyy alumiiniin kiinni. Sitä ei nitromorssi hyvin liuota ja on kyllä tiukassa mutta noista essexsin alukopista lähti kolmannella kerralla.
Epoksi on hyvää tossa hommassa..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » To Lokakuu 20. 17:28:00 2005
Nitromorse rules..
Itse olen puhdistanut aluvanteista tuolla hyytelöllä maalit/lakat pois.
Jos ei yks kerta riitä, niin toisella kerralla lähtee tiukempikin maali.
Lasikuula puhallus on toinen hyvä konsti, mutta ei tuollaisiin (cossu) kennovanteisiin.
-
Rytinä
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja Rytinä » To Lokakuu 20. 19:09:18 2005
Käy autovärejä myyvästä liikkeestä kysymässä semmosta ainetta kuin CALSTRIP on meinaa semmosta oikeaa maalinpoisto ainetta, et lähtee!
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ukormi » To Lokakuu 20. 21:42:30 2005
Juu, mitäs siitä silloin keskusteltiinkaan
2wd cossun vanteet on melko hankala hiekkapuhalluksella saada kunnolla puhtaaksi. Maali on tosi paksua ja siinä vielä lakka päällä. Ei tuo vanteen mallikaan ole niitä helpoimpia putsattavia, mutta kyllähän ne näyttävät ovat alkuperäisen cosworthin alla.
Omasta kokemuksesta kaksien cossunvanteiden tiimoilta:
Hiekkapuhaltamalla lähtee mutta samalla vanteen "puolat" tuppaavat kulumaan reunoiltaan enemmän kuin keskeltä ja lopputuloksena on vanteet joissa on pahoja kuoppia ja kohoumia. Nämä kohoumat ja kuopat saa siliämään armottomalla hiomisella vaikkapa keskipakolaikalla. Cossun vannekin on vielä todella kovaa ainetta ja hioa tosiaan saa koko rahan edestä. Lasikuula/metallikuula ei tuohon oikein pure ja paras tapa lienee kunnolla mömmöttää ja sitten kaapii mömmöt pois. Tämän jalkeen sitten lasikuula/hiekkapuhallus. Hirveästi en noita lähtisi paklailemaan mutta hiontavärillä saa pienet kraatit sileiksi.
Sitten maalaus kunnon automaalilla ja useita kerroksia lakkaa päälle. Sillä tapaa tulee hyvä. Tällä tapaa tehtynä tulee vanteille hintaakin mutta kun on perfektionisti niin mikäs muukaan siinä auttaa

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
CoupeGT
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 440
- Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 15:55:08 2002
- Paikkakunta: Tampere-city
Viesti
Kirjoittaja CoupeGT » Su Lokakuu 23. 15:36:30 2005
Ainakin siiven vanteiden sorvattuihin osiin Nitromorse puri ihan hyvin kun ensin hiekkapaperilla hioi lakan pinnan rikki ja sen jälkeen pari käsittelykertaa maalinpoistoaineella ja painepesurilla... Sitten vain kiillotuslaikka pyörimään ja hyvä tuli...
-
MiHu
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ke Tammikuu 21. 19:17:33 2004
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti
Kirjoittaja MiHu » Su Lokakuu 23. 21:02:53 2005
Tai maalin poistoaine,painepesurilla kuumalla vedellä puhtaaksi ja pulveri maali niskaan. Aika hyviä on tullut. Lasikuula tai hieno kvartsihiekka ajaa kans asian mut pitää puhaltajan osata hommansa.(monta variaatioo nähny)
-89 sierra "perhemalli" cosworth
-90 fiesta xr2i 1.8 16v (kauppakassi)
-88 Sierra is(ex),-91 4x4 (ex),-92 (ex)
-Sierra 1.6L -84 (museoon ?)
-05 Mondeo "stasiwagon"
#652
- Kauniita autoja,nopeita naisia-
- Ford ei ole auto, se on elämäntapa-