Turbotus + katsastus + solenoidi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Turbotus + katsastus + solenoidi

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Lokakuu 22. 10:30:20 2005

Miten olette turbot muutoskatsastaneet? Onko ollut ongelmia? Lupia vaadittu?

Ihan mielenkiinnosta ajattelin laittaa tämmöisen pystyyn koska itse rakennan(kukaanhan ei tiedä...) turbo systeemiä ja haluaisin tietää miten ovat noi yleisesti konttorilla suhtautuneet varsinkin jos teho menee 20% yli mallin tehokkaimasta... Hyväksyvätkö jollain konstilla vai pitääkö vain tehoja rajoittaa katsastuksen ajaksi??

Tähän lisä kysymykseksi mielipide solenoidi ohjatusta hukkaportista... tuosta boxista saa ohjauksen ulos ahtopaineen mukaan (on/off) joten voisi ihan kannettavalla muuttaa ahtopainetta ja se menisi imusarjan paineen mukaan joten kaikki matkalla tapahtuvat häviöt kompensoituisivat... Eli jos laittaisi solenoidin tuon alipaine kellon tilalle.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » La Lokakuu 22. 13:33:46 2005

Tä...Minkä alipainekellon?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Lokakuu 22. 15:18:47 2005

kynsi kirjoitti:Tä...Minkä alipainekellon?
turbon kellon?

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Re: Turbotus + katsastus + solenoidi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » La Lokakuu 22. 16:10:38 2005

NiceMan kirjoitti: Hyväksyvätkö jollain konstilla vai pitääkö vain tehoja rajoittaa katsastuksen ajaksi??
ei katsastuksen ajaksi, vaan siksi aikaa kun meet penkittää sen ja sitten sillä maks +20% teholapulla meet sinne konttorille.

periaatteessa. mutta eiköhän ne "kuristukset" kannata pitää myös katsastukseen asti.
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » La Lokakuu 22. 17:16:32 2005

Mikäköhän olis helpoin tapa kuristaa esimerkiksi noin 300 hevosvoimainen OHC turbo moottori niin, että sieltä sais tollasen ~130hv lapun? Ahdot alas, ja .....?
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » La Lokakuu 22. 17:20:24 2005

_pexi kirjoitti:Mikäköhän olis helpoin tapa kuristaa esimerkiksi noin 300 hevosvoimainen OHC turbo moottori niin, että sieltä sais tollasen ~130hv lapun? Ahdot alas, ja .....?
Kuristin turbon imupuolelle?!?!
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Lokakuu 22. 17:20:33 2005

ilmanputsari tukkoon jollain se kai se turvallisen keino on

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Lokakuu 22. 18:33:04 2005

eikö ole helpompaa laittaa se säädettävä varoventtiili ja sillä miksailla sopivat paineet. ? Meinasitko kenties hukkiksen kellon tilalle tuota solenoidia vai solenoidia joka säätää kellolle menevää painetta vai... ?

T6
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 13:32:31 2004

Viesti Kirjoittaja T6 » La Lokakuu 22. 20:11:57 2005

_pexi kirjoitti:Mikäköhän olis helpoin tapa kuristaa esimerkiksi noin 300 hevosvoimainen OHC turbo moottori niin, että sieltä sais tollasen ~130hv lapun? Ahdot alas, ja .....?
Tai ei paineta kaasua pohjaan penkissä.....
Näin ollaan tehty yhden kaverin bemarille..

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Lokakuu 22. 20:17:00 2005

sierra4x4tbo kirjoitti:
_pexi kirjoitti:Mikäköhän olis helpoin tapa kuristaa esimerkiksi noin 300 hevosvoimainen OHC turbo moottori niin, että sieltä sais tollasen ~130hv lapun? Ahdot alas, ja .....?
Kuristin turbon imupuolelle?!?!
Mulla oli turbolla kuristimena holkki jossa 20mm reikä, ahtoja 0,28 ja 119 hepoa kirjattiin lappuun..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » La Lokakuu 22. 21:37:00 2005

Niin sopivilla lapuillahan nuo menee läpi katsastuksesta. Eli penkistä konstilla tai toisella vain max +20% teholaput mitä jarrut ym vastaa.
Ja jos on 7/87 (en muista kuukautta ihan varmasti) tai tuoreempi auto, niin sitten katti putkeen. Paitti jos on alunperin jo vähäpäästöinen, niin... unoha koko juttu.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kondis » Su Lokakuu 23. 10:33:20 2005

_pexi kirjoitti:Mikäköhän olis helpoin tapa kuristaa esimerkiksi noin 300 hevosvoimainen OHC turbo moottori niin, että sieltä sais tollasen ~130hv lapun? Ahdot alas, ja .....?
jos ahtoja ei meinaa tarpeeksi alas saada niin ahtoputkeen muttereita ja pultit perään, ja niitä sit availla niin kauan et miellyttää :wink:
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Lokakuu 23. 10:41:48 2005

Popi kirjoitti:Niin sopivilla lapuillahan nuo menee läpi katsastuksesta. Eli penkistä konstilla tai toisella vain max +20% teholaput mitä jarrut ym vastaa.
Ja jos on 7/87 (en muista kuukautta ihan varmasti) tai tuoreempi auto, niin sitten katti putkeen. Paitti jos on alunperin jo vähäpäästöinen, niin... unoha koko juttu.
Päivämäärä tais olla 1.7-87
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Lokakuu 23. 10:43:16 2005

Jaakkoki kirjoitti:eikö ole helpompaa laittaa se säädettävä varoventtiili ja sillä miksailla sopivat paineet. ? Meinasitko kenties hukkiksen kellon tilalle tuota solenoidia vai solenoidia joka säätää kellolle menevää painetta vai... ?
Oli vähän huonosti kirjoitettu... tarkoitin sen hukkiksen kellon tilalle solenoidia, tuosta ohjelmoitavasta ruiskuboxista saa ulosoton sen ohjaukseen ahtopaineen mukaan.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Lokakuu 23. 15:34:36 2005

NiceMan kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:eikö ole helpompaa laittaa se säädettävä varoventtiili ja sillä miksailla sopivat paineet. ? Meinasitko kenties hukkiksen kellon tilalle tuota solenoidia vai solenoidia joka säätää kellolle menevää painetta vai... ?
Oli vähän huonosti kirjoitettu... tarkoitin sen hukkiksen kellon tilalle solenoidia, tuosta ohjelmoitavasta ruiskuboxista saa ulosoton sen ohjaukseen ahtopaineen mukaan.
Riittääkö siinä ulostulossa jenku ohjaamaan suoraan jotain sen kokoista solenoidia? Amalvenan ohjaushan oisi ihan helppo homma.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Lokakuu 23. 16:45:17 2005

No voihan siihen releen tai vastaavan laittaa väliin vahvistuksena =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Su Lokakuu 23. 22:27:00 2005

Tuota turbon imuilmaa nyt ei kummoisesti passaa alkaa rajoittamaan.. Ainakin kuorma-autoissa raju kuristus imuilmassa aiheuttaa turbon sakkaamista.. Itse laittaisin turbon lähtöpuolelle sen holkin..

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Lokakuu 23. 22:29:21 2005

PowerUp kirjoitti:Tuota turbon imuilmaa nyt ei kummoisesti passaa alkaa rajoittamaan.. Ainakin kuorma-autoissa raju kuristus imuilmassa aiheuttaa turbon sakkaamista.. Itse laittaisin turbon lähtöpuolelle sen holkin..
Kerrotko tarkemmin tuosta sakkaamisesta kun en oikein ymmärtänyt ? :roll:

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Su Lokakuu 23. 22:32:11 2005

PowerUp kirjoitti:Tuota turbon imuilmaa nyt ei kummoisesti passaa alkaa rajoittamaan.. Ainakin kuorma-autoissa raju kuristus imuilmassa aiheuttaa turbon sakkaamista.. Itse laittaisin turbon lähtöpuolelle sen holkin..
Onhan wrc koslissakin rajoittimet turbon imupuolella vai meinaatko että siellä loppuu tietotaito kesken?
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Su Lokakuu 23. 23:42:15 2005

J kirjoitti:
PowerUp kirjoitti:Tuota turbon imuilmaa nyt ei kummoisesti passaa alkaa rajoittamaan.. Ainakin kuorma-autoissa raju kuristus imuilmassa aiheuttaa turbon sakkaamista.. Itse laittaisin turbon lähtöpuolelle sen holkin..
Onhan wrc koslissakin rajoittimet turbon imupuolella vai meinaatko että siellä loppuu tietotaito kesken?
siellä taitaa olla toi ihan sääntöjen sanelemaa toi imupuolen kuristus... ei kait ne niitä ihan huvikseenkaan kurista :lol:

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Su Lokakuu 23. 23:47:37 2005

Tharkad kirjoitti:
J kirjoitti:
PowerUp kirjoitti:Tuota turbon imuilmaa nyt ei kummoisesti passaa alkaa rajoittamaan.. Ainakin kuorma-autoissa raju kuristus imuilmassa aiheuttaa turbon sakkaamista.. Itse laittaisin turbon lähtöpuolelle sen holkin..
Onhan wrc koslissakin rajoittimet turbon imupuolella vai meinaatko että siellä loppuu tietotaito kesken?
siellä taitaa olla toi ihan sääntöjen sanelemaa toi imupuolen kuristus... ei kait ne niitä ihan huvikseenkaan kurista :lol:
aivan, mutta se ei ollu se pointti :!:
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ma Lokakuu 24. 16:29:52 2005

NiceMan kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:eikö ole helpompaa laittaa se säädettävä varoventtiili ja sillä miksailla sopivat paineet. ? Meinasitko kenties hukkiksen kellon tilalle tuota solenoidia vai solenoidia joka säätää kellolle menevää painetta vai... ?
Oli vähän huonosti kirjoitettu... tarkoitin sen hukkiksen kellon tilalle solenoidia, tuosta ohjelmoitavasta ruiskuboxista saa ulosoton sen ohjaukseen ahtopaineen mukaan.
Tarviit minusta kylläkin sitä kelloa liikuttamaan sitä venttiiliä. Vai mitä meinasit? Mulla kello liikuttaa venttiiliä, ja semmoinen ohivuotosähköventtiili kelloa ja megasquirt ohivuotosähköventtiiliä. Ei ole kylläkään vielä käytössa, mutta näin me se ohjaus tehdään.

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Lokakuu 24. 19:36:39 2005

Mulla saatiin tehot kohdilleen löysäämällä kaasuvaijeria. Ei kovinkaan vaativa toimenpide....Asia tietysti eri jos on sähköisesti ohjattu kaasuläppä.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Lokakuu 24. 22:15:51 2005

NiceMan kirjoitti:No voihan siihen releen tai vastaavan laittaa väliin vahvistuksena =)
Ei kai siihen ihan normirele käy? :)

Mitenkäs toi lisäilmavenan ohjaus toimii, onko se on/off auki vai jopa siltä väliltä?

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ma Lokakuu 24. 22:16:04 2005

öö.. Juu.. Eli sakkaamisella tarkoitetaan vähän samaa kuin hävittäjissä ym. moottorin ahtimen sakkaamista. Eli alkaa tavallaan siivet juoksemaan "kehää" ja akseli ei keskitä itseään enää painovoiman ja öljyn avulla.. Tuo ei esim. wrc-autoissa vaikuta juurikaan, kun siellä se kuristaminen ei lätkäise sitä imuilmaa pitkästi alipaineen puolelle, mutta esim. metsäkoneissa on meilläkin ollut jälkiä ahtimen rungossa ja siivissä juurikin sakkaamisesta..

Joissakin työmailla työntiimellyksessä on yksinkertaisesti putsari päässyt lumen ym. takia pakkasessa jäätymään tukkoon noskakelin jälkeen, niin moottori tukehtuu aika totaalisesti.. Volvon vanhassa F12 kuormurissa, 12 litran rivi 6 ja väljä ohjaamo, niin katolle menevä torvi runttasi välillä sen imuletkun täysin tukkoon ja johtikin sitten lopulta hajoamiseen.. Laakereilta onneksi.. Mutta maksoi siivet..

Ikimuistoinen jyrkkä ylämäki tuossa parin kilsan päässä, 25c pakkasta, tie irtolumella.. Tuiskuttanut töyssyn tielle, jonka jälkeen moottori sammui 60km vauhdissa.. That's it.. Takaisin tultiin aika varovasti, että ei lähdetä kone kyydissä pulkkamäkeen..

Edit; Eli kestää hetkellisesti, mutta pitkää matkaa rajusti rajoitettuna en suosittele..

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Lokakuu 24. 22:22:57 2005

Eihän sitä imuilmaa tarvitse niin paljoa kuristaa. Jos turbon jälkeen laittaisi kuristimen niin se reikä saisi olla melko pieni että samaan tulokseen pääsee.

Ite kyllä suosittelen kans tota kaasun rajottamista dynottamisessa jos haluu tehot pysyvän kurissa.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ma Lokakuu 24. 22:26:50 2005

Niin, ja yksi 10 pisteen toteutus (oooppelimiehiltä kuultuna :oops: ) on nykäistä yhdn suuttimen johto irti.. Kaasarikoneissa tulppa/johto pois :D

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Lokakuu 24. 22:28:55 2005

Taidan tietää tapauksen :D

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Lokakuu 24. 22:45:55 2005

ytte kirjoitti: Jos turbon jälkeen laittaisi kuristimen niin se reikä saisi olla melko pieni että samaan tulokseen pääsee.

Ite kyllä suosittelen kans tota kaasun rajottamista dynottamisessa jos haluu tehot pysyvän kurissa.
Anteeks jos olen yksinkertainen, mutta mitä eroa noilla on? Eikös sen kaasuläpän ainut tehtävä ole kuristaa imuilmaa koneeseen? Ja se sijaitsee tyypillisesti just tossa turbon jälkeen?

Lähes koko ajan normaaliajossa sitä koneen tehoa rajoitetaan nimenomaan kaasuläpällä eikä millään muulla. Eikä varmaankaan missään säännöksissä sanota, että kaasuläppä pitää aueta kokonaan esimerkiksi katsastuksessa!

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Lokakuu 25. 8:23:58 2005

Kimmo's kirjoitti:
ytte kirjoitti: Jos turbon jälkeen laittaisi kuristimen niin se reikä saisi olla melko pieni että samaan tulokseen pääsee.

Ite kyllä suosittelen kans tota kaasun rajottamista dynottamisessa jos haluu tehot pysyvän kurissa.
Anteeks jos olen yksinkertainen, mutta mitä eroa noilla on? Eikös sen kaasuläpän ainut tehtävä ole kuristaa imuilmaa koneeseen? Ja se sijaitsee tyypillisesti just tossa turbon jälkeen?

Lähes koko ajan normaaliajossa sitä koneen tehoa rajoitetaan nimenomaan kaasuläpällä eikä millään muulla. Eikä varmaankaan missään säännöksissä sanota, että kaasuläppä pitää aueta kokonaan esimerkiksi katsastuksessa!
Tossa on pointtia. :) Turhaan sitä ilmaa kahteen kertaan kuristaa, eli tässä tultiin nyt siihen että turha koko kuristin kerran voi kaasuläpällä rajoittaa.

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ti Lokakuu 25. 15:21:26 2005

tuompas oman lusikkani soppaan. Eli kyseessä tehojen lasku penkitykseen.

Ensiksi tuo kaasun pohjaan painaminen. Toimii, mutta riippuu penkin omistajasta, antaako hyväksyttäviä papereita jos fuskaa. (jos sattuu tiukkapiposetä....teoriassa).

Toiseksi turbon imupuolta ei kannata kuristaa juurikin sakkaamisen takia. Ei tee turbolle hyvää vonguttaa tarkoituksella ylikierroksilla.
Sama 'vika' ilmenee, jos vuodattaa ahdettua ilmaa harakoille.

Kolmas, ja minusta paras, tapa on laittaa sopiva iso rikka ahtopaineputkeen. Vaikka ennen välijäähdytintä olevan kumiletkun sisään. Jos on ruisku niin ennen ilmamäärämittaria mutta kuitenkin turbon ahtopainemittauksen jälkeen.

Näin saadaan mittarin näyttämäksi ahtopaineeksi vaikka 1,5bar, mutta imusarjassa paine on pienempi (ruisku antaa bensat tämän pienemmän paineen mukaan). Toimii samalla periaatteella kuin tukkoinen välijäähy.

Ja patentti voi olla paikalla niin kauan kuin tarpeen koneen siitä vaurioitumatta.

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » To Lokakuu 27. 10:28:30 2005

Niin siis laitontahan sillä autolla on ajella liikenteessä, jos tehot ylittyy vertailumoottoriin verrattuna yli 20% vaikka mittauksessa olisi mitattu mitä, mutta jos nyt ajatellaan vain tuota mittausta niin eihän siitä kukaan voi syyttää jos mittauksen aikana on vahingossa livahtanut kaasupolkimen alle jotain tavaraa, esim. kakkosnelosen pala.
Joskus on näin käynyt... vahingossa siis :D

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Lokakuu 27. 11:02:45 2005

Rasmus kirjoitti: Jos on ruisku niin ennen ilmamäärämittaria mutta kuitenkin turbon ahtopainemittauksen jälkeen.
Harvassa turbofordissa on ilmamäärämittari ja missään se ei kyllä ole painepuolella.
Ja joka tapauksessa se painemittaus tehdään aina läpän jäkeen, eihän sillä muuten ole mitään virkaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ma Lokakuu 31. 12:25:30 2005

JesseT kirjoitti:
Rasmus kirjoitti: Jos on ruisku niin ennen ilmamäärämittaria mutta kuitenkin turbon ahtopainemittauksen jälkeen.
Harvassa turbofordissa on ilmamäärämittari ja missään se ei kyllä ole painepuolella.
Ja joka tapauksessa se painemittaus tehdään aina läpän jäkeen, eihän sillä muuten ole mitään virkaa.
Kyllä on määrämittaria asennettu painepuolellekin mutta tuppaa "räjähtämään" vähä isommilla paineilla. Ja ilmeisesti tapauskohtaista että miten määrämittari toimii painepuolella/ennen turboa, mutta ei siitä sen enempää.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ma Lokakuu 31. 17:58:57 2005

Colognevsa kirjoitti: Kyllä on määrämittaria asennettu painepuolellekin mutta tuppaa "räjähtämään" vähä isommilla paineilla. Ja ilmeisesti tapauskohtaista että miten määrämittari toimii painepuolella/ennen turboa, mutta ei siitä sen enempää.
Kuumalangalla toimii jotenkuten paremmin kuin sillä perinteisellä, mutta kuten sanottu, varminta ottaa ennen turboa.

Kuumalanka kun hieman muuttaa niitä tietojaan ilman lämpötilan mukaan, niin 100% tarkkuuteen sitä ei saa. Ei tosin saa tuota läppä-malliakaan, mutta sitähän vartenhan se lämpötilamittari siellä ilmaputkessa on :roll:

Vastaa Viestiin