Turbotus + katsastus + solenoidi
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Turbotus + katsastus + solenoidi
Miten olette turbot muutoskatsastaneet? Onko ollut ongelmia? Lupia vaadittu?
Ihan mielenkiinnosta ajattelin laittaa tämmöisen pystyyn koska itse rakennan(kukaanhan ei tiedä...) turbo systeemiä ja haluaisin tietää miten ovat noi yleisesti konttorilla suhtautuneet varsinkin jos teho menee 20% yli mallin tehokkaimasta... Hyväksyvätkö jollain konstilla vai pitääkö vain tehoja rajoittaa katsastuksen ajaksi??
Tähän lisä kysymykseksi mielipide solenoidi ohjatusta hukkaportista... tuosta boxista saa ohjauksen ulos ahtopaineen mukaan (on/off) joten voisi ihan kannettavalla muuttaa ahtopainetta ja se menisi imusarjan paineen mukaan joten kaikki matkalla tapahtuvat häviöt kompensoituisivat... Eli jos laittaisi solenoidin tuon alipaine kellon tilalle.
Ihan mielenkiinnosta ajattelin laittaa tämmöisen pystyyn koska itse rakennan(kukaanhan ei tiedä...) turbo systeemiä ja haluaisin tietää miten ovat noi yleisesti konttorilla suhtautuneet varsinkin jos teho menee 20% yli mallin tehokkaimasta... Hyväksyvätkö jollain konstilla vai pitääkö vain tehoja rajoittaa katsastuksen ajaksi??
Tähän lisä kysymykseksi mielipide solenoidi ohjatusta hukkaportista... tuosta boxista saa ohjauksen ulos ahtopaineen mukaan (on/off) joten voisi ihan kannettavalla muuttaa ahtopainetta ja se menisi imusarjan paineen mukaan joten kaikki matkalla tapahtuvat häviöt kompensoituisivat... Eli jos laittaisi solenoidin tuon alipaine kellon tilalle.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 2093
- Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
- Paikkakunta: varsinainen-suomi
Re: Turbotus + katsastus + solenoidi
ei katsastuksen ajaksi, vaan siksi aikaa kun meet penkittää sen ja sitten sillä maks +20% teholapulla meet sinne konttorille.NiceMan kirjoitti: Hyväksyvätkö jollain konstilla vai pitääkö vain tehoja rajoittaa katsastuksen ajaksi??
periaatteessa. mutta eiköhän ne "kuristukset" kannata pitää myös katsastukseen asti.
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Kuristin turbon imupuolelle?!?!_pexi kirjoitti:Mikäköhän olis helpoin tapa kuristaa esimerkiksi noin 300 hevosvoimainen OHC turbo moottori niin, että sieltä sais tollasen ~130hv lapun? Ahdot alas, ja .....?
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 198
- Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 13:32:31 2004
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Mulla oli turbolla kuristimena holkki jossa 20mm reikä, ahtoja 0,28 ja 119 hepoa kirjattiin lappuun..sierra4x4tbo kirjoitti:Kuristin turbon imupuolelle?!?!_pexi kirjoitti:Mikäköhän olis helpoin tapa kuristaa esimerkiksi noin 300 hevosvoimainen OHC turbo moottori niin, että sieltä sais tollasen ~130hv lapun? Ahdot alas, ja .....?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Niin sopivilla lapuillahan nuo menee läpi katsastuksesta. Eli penkistä konstilla tai toisella vain max +20% teholaput mitä jarrut ym vastaa.
Ja jos on 7/87 (en muista kuukautta ihan varmasti) tai tuoreempi auto, niin sitten katti putkeen. Paitti jos on alunperin jo vähäpäästöinen, niin... unoha koko juttu.
Ja jos on 7/87 (en muista kuukautta ihan varmasti) tai tuoreempi auto, niin sitten katti putkeen. Paitti jos on alunperin jo vähäpäästöinen, niin... unoha koko juttu.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
- Paikkakunta: Vaasa
jos ahtoja ei meinaa tarpeeksi alas saada niin ahtoputkeen muttereita ja pultit perään, ja niitä sit availla niin kauan et miellyttää_pexi kirjoitti:Mikäköhän olis helpoin tapa kuristaa esimerkiksi noin 300 hevosvoimainen OHC turbo moottori niin, että sieltä sais tollasen ~130hv lapun? Ahdot alas, ja .....?

Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001
Jäsen #1001
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Päivämäärä tais olla 1.7-87Popi kirjoitti:Niin sopivilla lapuillahan nuo menee läpi katsastuksesta. Eli penkistä konstilla tai toisella vain max +20% teholaput mitä jarrut ym vastaa.
Ja jos on 7/87 (en muista kuukautta ihan varmasti) tai tuoreempi auto, niin sitten katti putkeen. Paitti jos on alunperin jo vähäpäästöinen, niin... unoha koko juttu.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Oli vähän huonosti kirjoitettu... tarkoitin sen hukkiksen kellon tilalle solenoidia, tuosta ohjelmoitavasta ruiskuboxista saa ulosoton sen ohjaukseen ahtopaineen mukaan.Jaakkoki kirjoitti:eikö ole helpompaa laittaa se säädettävä varoventtiili ja sillä miksailla sopivat paineet. ? Meinasitko kenties hukkiksen kellon tilalle tuota solenoidia vai solenoidia joka säätää kellolle menevää painetta vai... ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Riittääkö siinä ulostulossa jenku ohjaamaan suoraan jotain sen kokoista solenoidia? Amalvenan ohjaushan oisi ihan helppo homma.NiceMan kirjoitti:Oli vähän huonosti kirjoitettu... tarkoitin sen hukkiksen kellon tilalle solenoidia, tuosta ohjelmoitavasta ruiskuboxista saa ulosoton sen ohjaukseen ahtopaineen mukaan.Jaakkoki kirjoitti:eikö ole helpompaa laittaa se säädettävä varoventtiili ja sillä miksailla sopivat paineet. ? Meinasitko kenties hukkiksen kellon tilalle tuota solenoidia vai solenoidia joka säätää kellolle menevää painetta vai... ?
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
No voihan siihen releen tai vastaavan laittaa väliin vahvistuksena =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
- Paikkakunta: Karjala
- Viesti:
Onhan wrc koslissakin rajoittimet turbon imupuolella vai meinaatko että siellä loppuu tietotaito kesken?PowerUp kirjoitti:Tuota turbon imuilmaa nyt ei kummoisesti passaa alkaa rajoittamaan.. Ainakin kuorma-autoissa raju kuristus imuilmassa aiheuttaa turbon sakkaamista.. Itse laittaisin turbon lähtöpuolelle sen holkin..
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
siellä taitaa olla toi ihan sääntöjen sanelemaa toi imupuolen kuristus... ei kait ne niitä ihan huvikseenkaan kuristaJ kirjoitti:Onhan wrc koslissakin rajoittimet turbon imupuolella vai meinaatko että siellä loppuu tietotaito kesken?PowerUp kirjoitti:Tuota turbon imuilmaa nyt ei kummoisesti passaa alkaa rajoittamaan.. Ainakin kuorma-autoissa raju kuristus imuilmassa aiheuttaa turbon sakkaamista.. Itse laittaisin turbon lähtöpuolelle sen holkin..

-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
- Paikkakunta: Karjala
- Viesti:
aivan, mutta se ei ollu se pointtiTharkad kirjoitti:siellä taitaa olla toi ihan sääntöjen sanelemaa toi imupuolen kuristus... ei kait ne niitä ihan huvikseenkaan kuristaJ kirjoitti:Onhan wrc koslissakin rajoittimet turbon imupuolella vai meinaatko että siellä loppuu tietotaito kesken?PowerUp kirjoitti:Tuota turbon imuilmaa nyt ei kummoisesti passaa alkaa rajoittamaan.. Ainakin kuorma-autoissa raju kuristus imuilmassa aiheuttaa turbon sakkaamista.. Itse laittaisin turbon lähtöpuolelle sen holkin..

Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.
-
- Ylläpitäjä
Tarviit minusta kylläkin sitä kelloa liikuttamaan sitä venttiiliä. Vai mitä meinasit? Mulla kello liikuttaa venttiiliä, ja semmoinen ohivuotosähköventtiili kelloa ja megasquirt ohivuotosähköventtiiliä. Ei ole kylläkään vielä käytössa, mutta näin me se ohjaus tehdään.NiceMan kirjoitti:Oli vähän huonosti kirjoitettu... tarkoitin sen hukkiksen kellon tilalle solenoidia, tuosta ohjelmoitavasta ruiskuboxista saa ulosoton sen ohjaukseen ahtopaineen mukaan.Jaakkoki kirjoitti:eikö ole helpompaa laittaa se säädettävä varoventtiili ja sillä miksailla sopivat paineet. ? Meinasitko kenties hukkiksen kellon tilalle tuota solenoidia vai solenoidia joka säätää kellolle menevää painetta vai... ?
-
- Viestit: 1335
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
- Paikkakunta: Espoo
-
- Ylläpitäjä
öö.. Juu.. Eli sakkaamisella tarkoitetaan vähän samaa kuin hävittäjissä ym. moottorin ahtimen sakkaamista. Eli alkaa tavallaan siivet juoksemaan "kehää" ja akseli ei keskitä itseään enää painovoiman ja öljyn avulla.. Tuo ei esim. wrc-autoissa vaikuta juurikaan, kun siellä se kuristaminen ei lätkäise sitä imuilmaa pitkästi alipaineen puolelle, mutta esim. metsäkoneissa on meilläkin ollut jälkiä ahtimen rungossa ja siivissä juurikin sakkaamisesta..
Joissakin työmailla työntiimellyksessä on yksinkertaisesti putsari päässyt lumen ym. takia pakkasessa jäätymään tukkoon noskakelin jälkeen, niin moottori tukehtuu aika totaalisesti.. Volvon vanhassa F12 kuormurissa, 12 litran rivi 6 ja väljä ohjaamo, niin katolle menevä torvi runttasi välillä sen imuletkun täysin tukkoon ja johtikin sitten lopulta hajoamiseen.. Laakereilta onneksi.. Mutta maksoi siivet..
Ikimuistoinen jyrkkä ylämäki tuossa parin kilsan päässä, 25c pakkasta, tie irtolumella.. Tuiskuttanut töyssyn tielle, jonka jälkeen moottori sammui 60km vauhdissa.. That's it.. Takaisin tultiin aika varovasti, että ei lähdetä kone kyydissä pulkkamäkeen..
Edit; Eli kestää hetkellisesti, mutta pitkää matkaa rajusti rajoitettuna en suosittele..
Joissakin työmailla työntiimellyksessä on yksinkertaisesti putsari päässyt lumen ym. takia pakkasessa jäätymään tukkoon noskakelin jälkeen, niin moottori tukehtuu aika totaalisesti.. Volvon vanhassa F12 kuormurissa, 12 litran rivi 6 ja väljä ohjaamo, niin katolle menevä torvi runttasi välillä sen imuletkun täysin tukkoon ja johtikin sitten lopulta hajoamiseen.. Laakereilta onneksi.. Mutta maksoi siivet..
Ikimuistoinen jyrkkä ylämäki tuossa parin kilsan päässä, 25c pakkasta, tie irtolumella.. Tuiskuttanut töyssyn tielle, jonka jälkeen moottori sammui 60km vauhdissa.. That's it.. Takaisin tultiin aika varovasti, että ei lähdetä kone kyydissä pulkkamäkeen..
Edit; Eli kestää hetkellisesti, mutta pitkää matkaa rajusti rajoitettuna en suosittele..
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Anteeks jos olen yksinkertainen, mutta mitä eroa noilla on? Eikös sen kaasuläpän ainut tehtävä ole kuristaa imuilmaa koneeseen? Ja se sijaitsee tyypillisesti just tossa turbon jälkeen?ytte kirjoitti: Jos turbon jälkeen laittaisi kuristimen niin se reikä saisi olla melko pieni että samaan tulokseen pääsee.
Ite kyllä suosittelen kans tota kaasun rajottamista dynottamisessa jos haluu tehot pysyvän kurissa.
Lähes koko ajan normaaliajossa sitä koneen tehoa rajoitetaan nimenomaan kaasuläpällä eikä millään muulla. Eikä varmaankaan missään säännöksissä sanota, että kaasuläppä pitää aueta kokonaan esimerkiksi katsastuksessa!
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Tossa on pointtia.Kimmo's kirjoitti:Anteeks jos olen yksinkertainen, mutta mitä eroa noilla on? Eikös sen kaasuläpän ainut tehtävä ole kuristaa imuilmaa koneeseen? Ja se sijaitsee tyypillisesti just tossa turbon jälkeen?ytte kirjoitti: Jos turbon jälkeen laittaisi kuristimen niin se reikä saisi olla melko pieni että samaan tulokseen pääsee.
Ite kyllä suosittelen kans tota kaasun rajottamista dynottamisessa jos haluu tehot pysyvän kurissa.
Lähes koko ajan normaaliajossa sitä koneen tehoa rajoitetaan nimenomaan kaasuläpällä eikä millään muulla. Eikä varmaankaan missään säännöksissä sanota, että kaasuläppä pitää aueta kokonaan esimerkiksi katsastuksessa!

-
- Ylläpitäjä
tuompas oman lusikkani soppaan. Eli kyseessä tehojen lasku penkitykseen.
Ensiksi tuo kaasun pohjaan painaminen. Toimii, mutta riippuu penkin omistajasta, antaako hyväksyttäviä papereita jos fuskaa. (jos sattuu tiukkapiposetä....teoriassa).
Toiseksi turbon imupuolta ei kannata kuristaa juurikin sakkaamisen takia. Ei tee turbolle hyvää vonguttaa tarkoituksella ylikierroksilla.
Sama 'vika' ilmenee, jos vuodattaa ahdettua ilmaa harakoille.
Kolmas, ja minusta paras, tapa on laittaa sopiva iso rikka ahtopaineputkeen. Vaikka ennen välijäähdytintä olevan kumiletkun sisään. Jos on ruisku niin ennen ilmamäärämittaria mutta kuitenkin turbon ahtopainemittauksen jälkeen.
Näin saadaan mittarin näyttämäksi ahtopaineeksi vaikka 1,5bar, mutta imusarjassa paine on pienempi (ruisku antaa bensat tämän pienemmän paineen mukaan). Toimii samalla periaatteella kuin tukkoinen välijäähy.
Ja patentti voi olla paikalla niin kauan kuin tarpeen koneen siitä vaurioitumatta.
Ensiksi tuo kaasun pohjaan painaminen. Toimii, mutta riippuu penkin omistajasta, antaako hyväksyttäviä papereita jos fuskaa. (jos sattuu tiukkapiposetä....teoriassa).
Toiseksi turbon imupuolta ei kannata kuristaa juurikin sakkaamisen takia. Ei tee turbolle hyvää vonguttaa tarkoituksella ylikierroksilla.
Sama 'vika' ilmenee, jos vuodattaa ahdettua ilmaa harakoille.
Kolmas, ja minusta paras, tapa on laittaa sopiva iso rikka ahtopaineputkeen. Vaikka ennen välijäähdytintä olevan kumiletkun sisään. Jos on ruisku niin ennen ilmamäärämittaria mutta kuitenkin turbon ahtopainemittauksen jälkeen.
Näin saadaan mittarin näyttämäksi ahtopaineeksi vaikka 1,5bar, mutta imusarjassa paine on pienempi (ruisku antaa bensat tämän pienemmän paineen mukaan). Toimii samalla periaatteella kuin tukkoinen välijäähy.
Ja patentti voi olla paikalla niin kauan kuin tarpeen koneen siitä vaurioitumatta.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
- Paikkakunta: Vantaa
Niin siis laitontahan sillä autolla on ajella liikenteessä, jos tehot ylittyy vertailumoottoriin verrattuna yli 20% vaikka mittauksessa olisi mitattu mitä, mutta jos nyt ajatellaan vain tuota mittausta niin eihän siitä kukaan voi syyttää jos mittauksen aikana on vahingossa livahtanut kaasupolkimen alle jotain tavaraa, esim. kakkosnelosen pala.
Joskus on näin käynyt... vahingossa siis
Joskus on näin käynyt... vahingossa siis

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Harvassa turbofordissa on ilmamäärämittari ja missään se ei kyllä ole painepuolella.Rasmus kirjoitti: Jos on ruisku niin ennen ilmamäärämittaria mutta kuitenkin turbon ahtopainemittauksen jälkeen.
Ja joka tapauksessa se painemittaus tehdään aina läpän jäkeen, eihän sillä muuten ole mitään virkaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Kyllä on määrämittaria asennettu painepuolellekin mutta tuppaa "räjähtämään" vähä isommilla paineilla. Ja ilmeisesti tapauskohtaista että miten määrämittari toimii painepuolella/ennen turboa, mutta ei siitä sen enempää.JesseT kirjoitti:Harvassa turbofordissa on ilmamäärämittari ja missään se ei kyllä ole painepuolella.Rasmus kirjoitti: Jos on ruisku niin ennen ilmamäärämittaria mutta kuitenkin turbon ahtopainemittauksen jälkeen.
Ja joka tapauksessa se painemittaus tehdään aina läpän jäkeen, eihän sillä muuten ole mitään virkaa.
-
- Ylläpitäjä
Kuumalangalla toimii jotenkuten paremmin kuin sillä perinteisellä, mutta kuten sanottu, varminta ottaa ennen turboa.Colognevsa kirjoitti: Kyllä on määrämittaria asennettu painepuolellekin mutta tuppaa "räjähtämään" vähä isommilla paineilla. Ja ilmeisesti tapauskohtaista että miten määrämittari toimii painepuolella/ennen turboa, mutta ei siitä sen enempää.
Kuumalanka kun hieman muuttaa niitä tietojaan ilman lämpötilan mukaan, niin 100% tarkkuuteen sitä ei saa. Ei tosin saa tuota läppä-malliakaan, mutta sitähän vartenhan se lämpötilamittari siellä ilmaputkessa on
