2.9 efi hiukan lisää potkua

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

kekkonen68
Viestit: 117
Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
Paikkakunta: kajaani

2.9 efi hiukan lisää potkua

Viesti Kirjoittaja kekkonen68 » Su Lokakuu 16. 21:33:04 2005

Olisiko vinkkejä kautta tietoa onko lastua ym ns. helppoa voiman lisäystä kyseiseen koneeseen, pata kiinni -90 mallisessa korpissa ja on 12 v. Mistä vapari suodattimet halvalla.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Lokakuu 16. 21:55:31 2005

vastaus on: ahda se :-) loistava turboaihio.. pari pikkuturboa kylkiin kii ja swwiuuuuuhh..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Lokakuu 16. 21:56:55 2005

Koo'oo koneeseen ei ole olemassakaan ns. helppoa tehon lisäystä johtuen viriosien heikosta saannista. Perus-setit siihenkin silti puree. Nokka, kannet, pakosarjat, putkisto, tötteröt ja jne jne... Noilla eväillä ollaankin sitten jo ns. turvallisesti 180 hp:n maastossa ja vääntö varmasi muikea.

Onko Scorppisi muten vähäpäästöinen? Pelkkien kattien poisto jo helpottaa ja sitä voisi sanoa ns. helpoksi viritykseksi.

Kahdella ahtimella saisi jo ihmeitä aikaan. Ihan miedoilla paineillakin voisi saada pelaamaan ok ilman ihmeempiä muutoksia...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

kekkonen68
Viestit: 117
Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
Paikkakunta: kajaani

2.9 efi hiukan lisää potkua

Viesti Kirjoittaja kekkonen68 » Su Lokakuu 16. 22:16:22 2005

Kyllähän se ahtaminen on aina se reiluin viritys, mutta kun tämä tapaaus on katti peli. Tarkoitus pitää vaparina, kun sattuu vielä olemaan tuolla fordin tekemällä sulake laatikolla eli a4ld. Nokkaakseli hommasta on niin huonoja kokemuksia ainakin noista kattipeleistä päästöjen kohdalta, että nokan vaihto aika huono ajatus. yhteen v6 granuun laitettiin toi v6t3 nokkamalli ( muistaakseni oli tuollainen koodi) ja kyllähän se antoi potkua mutta päästöt oli pienimmillään 1860 hc. Peltisarjat, vapaavirtaus putsarit ja katit pois taitaa olla ainoa keino. Onko tuossa muuten kaksi kattia peräkkäin sellaisia pieniä näkyy olevan.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Lokakuu 16. 22:29:47 2005

On on, kaksi kattia perätysten. Korvaa ne suoralla putkella ja jo herää paremmin yläkierroksilla.

Tuota tuota... Siis onko vähäpäästöinen vai ei? Onko rekisteriotteessa maininta vähäpäästöisyydestä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » Su Lokakuu 16. 22:31:00 2005

Tarkotus olis päästä ajaan ensimetrit kyseisellä koneella alkavalla viikolla.
Motille tehty seuraavaa:
Kent cams V6T46 nokka,kanavat ja venttiilit muotoiltu,2.8 EFI imusarja,Megasquirt+Edis6.
Ainakin kuullostaa äreeltä.(niinhän ne aina :roll: )
Laitan ajokokemuksista jotain kommettia tähän perään, jos hyvin käy ja pääsen kokeileen.
20m 2.9 -65 ms&edis

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Lokakuu 16. 23:27:31 2005

olski kirjoitti:Tarkotus olis päästä ajaan ensimetrit kyseisellä koneella alkavalla viikolla.
Motille tehty seuraavaa:
Kent cams V6T46 nokka,kanavat ja venttiilit muotoiltu,2.8 EFI imusarja,Megasquirt+Edis6.
Ainakin kuullostaa äreeltä.(niinhän ne aina :roll: )
Laitan ajokokemuksista jotain kommettia tähän perään, jos hyvin käy ja pääsen kokeileen.
Onkos tuossa 2.8n imusarjassa paremmat kanavat kuin 2.9n ja sattuuko kanavat 2.9n kansiin miten hyvin kohdalleen?
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » Ma Lokakuu 17. 0:12:25 2005

tumi kirjoitti:
olski kirjoitti:Tarkotus olis päästä ajaan ensimetrit kyseisellä koneella alkavalla viikolla.
Motille tehty seuraavaa:
Kent cams V6T46 nokka,kanavat ja venttiilit muotoiltu,2.8 EFI imusarja,Megasquirt+Edis6.
Ainakin kuullostaa äreeltä.(niinhän ne aina :roll: )
Laitan ajokokemuksista jotain kommettia tähän perään, jos hyvin käy ja pääsen kokeileen.
Onkos tuossa 2.8n imusarjassa paremmat kanavat kuin 2.9n ja sattuuko kanavat 2.9n kansiin miten hyvin kohdalleen?
En tiedä kuinka paljon parempi toi on,jos ollenkaan.Isompi läppärunko on ainakin ja oon kuullu huhuja että olis parempi.Mun silmään ainakin näyttää paremmalta kuin toi 2.9.
Keskimmäiset kanavat ei oikein hyvin istu. 2.8 on kapeempi ja korkeempi kanava.Pultinreikiä joutuu myös viilaileen.
20m 2.9 -65 ms&edis

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Lokakuu 17. 12:22:18 2005

Minkähänlaista parannusta tuo katti pois+peltisarjat antaisi? Ei huvittaisi turhaan pilata muuten hiljaista autoa millään teiniäänillä.. Turbotus on hardcoreasentajien juttuja. Taitaa olla tekemistä saada yhdenkin turbon tee-se-itse-vehkeet pelaamaan kunnolla.

kekkonen68
Viestit: 117
Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
Paikkakunta: kajaani

2.9 lisää tehoja

Viesti Kirjoittaja kekkonen68 » Ma Lokakuu 17. 15:58:27 2005

Mou tine kyseli onko vähäpäästöinen on se kyllä tai siis ikävä kyllä. Aika rajattuja noi tehon hakemiset jos pitää sen laillisena. Kaikki on aina hauskaa siihen asti kun räpsäytät auton leppiin tai ajat sillä kolarin ja menee lunastukseen, sit ollaan lirissä. Meinasin tollaisen kokeilla jos vetäisi tulplaputket rinnan taka-akselille asti, toinen katti toiselle ja siellä toinen putki toiselle puolelle, tuon kyllä pitäisi riittää suodattaa yhdellä katilla 3 pyttyä, Nelari koneessa jossa on katissa 2 elementtiä peräkkäin, toinen hajosi eli mureni, no ravistelin murut pois, rupes hengittämään ja meni vielä päästöistä läpi ( -00 mallin esko 1.6 kyseessä). Täytyy kokeilla vielä forte huuhtelu tolle koneelle, sen verran raksuttaa nuo nostajat, -93 mallin mondeossa se kyllä auttoi, ihme aine täytyy sanoa, eikä ollut kallis purkki 23 e.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Lokakuu 17. 16:29:52 2005

Miku kirjoitti:Turbotus on hardcoreasentajien juttuja. Taitaa olla tekemistä saada yhdenkin turbon tee-se-itse-vehkeet pelaamaan kunnolla.
Miten niin muka? :?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Lokakuu 17. 17:02:54 2005

Kyllähän nuo päästöjutut sekoitettuna näihin kolari-juttuihin on lähinnä urbaaneja legendoja. Että sen varaan on mielestäni turha laskea. Kekkoselle suosittelisin reseptiksi ehdottomasi kattien korvaamista kahdella laippakiinnitteisellä katilla, jotka olisivat sen pari tuntia vuodessa kiinni. Muutoin suora- tai tyhjäputki. Sen lisäksi vielä kun askartelee putkiston ja vaikkapa pakosarjat niin hyvä on ja helpolla pääsee.

Miku... Sanoisin noin 10hp. Ehkä enempi. Caprissa helpotti 15hp ja 20nm, kun heivasi katit pois ja paremmat putkistot ja tötterön. Pakosarjat toistaiseksi vakiot. Jos äänet haluat pitää normaaleina, niin älä kajoa vaimentimiin, poista vaan katit. Peltisarjoistakin joku sanoi että pitää supsuttavaa ääntä. Itse en kyllä huomannut mitään eroa aikoinaan 2.8i koneessa kun siirryin orkkis valusarjoista peltisiin.

Isommissa koneissa hyöty on suurempi kattien poiston jälkeen. Jossakin DOHC Sierrassa ero taitaa olla marginaalinen. Vaikkakin silti jaksan joka kevät tuon käyttö-Sierrani alla pyöriä asentamassa sen katin pätkän laimaa varten.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

kekkonen68
Viestit: 117
Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
Paikkakunta: kajaani

2.9 v6 lisää potkua

Viesti Kirjoittaja kekkonen68 » Ma Lokakuu 17. 17:23:14 2005

Kyllä ne katit saa väistyä sivuun ja suorat hormit tilalle. vapaavirtaus suotimet tilalle kun näkyy tuo orkkis putsarin kotelo olevan aika huono imu ilma puolelta, ottaa ilmaa lampun takaa.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Lokakuu 17. 17:38:10 2005

Se alkuperäinen ottaa ilman lampun alta puskurin takaa, ehdottomasti parempi kuin nuo sukkahoususuodattimet mitkä imee kaiken rojun lisäksi kuumaa ilmaa konehuoneesta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ma Lokakuu 17. 17:43:00 2005

Se alkuperäinen filtteri on ihan jees. Mittasin joskus omasta alipaineita, niin pahin rajoittaja on se ilmaputki sinne putsaripönttöön. Sen kun heivaa vek, ja kaivaa kolon lokarin läpi pohjasta alkoi ilma virtaamaan eri tavalla. Eikä sitä skeidaa tullut juurikaan, kun siinä on heti sisälokari suojaamassa.

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

kekkonen68
Viestit: 117
Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
Paikkakunta: kajaani

2.9 lisää tehoja

Viesti Kirjoittaja kekkonen68 » Ma Lokakuu 17. 17:56:02 2005

Muistelen että alkuperäiseen koteloon on myös saatavilla vapari suodinta ei ole niin horo kuin nuo sukkahoususuotimet, mutta öljyä pitää käyttää kuitenkin niissäkin. Imuilma on tosiaan hyvä johtaa jostain muualta koteloon, kun se lampun tausta tahtoo olla myös aika lämmin paikka.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ti Lokakuu 18. 8:14:32 2005

pau kirjoitti:Se alkuperäinen filtteri on ihan jees.
Näin minustakin näyttäisi olevan, eli ilmaa tulee kyllä senkin kautta. Filtteripari on tietysti näyttävämpi paketti. Pakosarjat maksaa Marteliuksella 330€, mutta niitä tehdään näköjään vain tilauksesta isompi erä. Ei tuo kallis olisi, mutta tällä hetkellä olisi Sierraan muitakin tarpeellisia hankintoja. Reilut 10hv olisi kyllä aika hyvä jo noinkin pienellä virillä.

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » Ti Lokakuu 18. 21:41:33 2005

olski kirjoitti:Tarkotus olis päästä ajaan ensimetrit kyseisellä koneella alkavalla viikolla.
Motille tehty seuraavaa:
Kent cams V6T46 nokka,kanavat ja venttiilit muotoiltu,2.8 EFI imusarja,Megasquirt+Edis6.
Ainakin kuullostaa äreeltä.(niinhän ne aina :roll: )
Laitan ajokokemuksista jotain kommettia tähän perään, jos hyvin käy ja pääsen kokeileen.
Ei nyt taas mee ihan suunnitelmien mukaan.Pensapumppu mäjähti.Sain sentään tänään vaihdettua uuteen.Nyt mulla on kaksi-kolmesylinterinen voortti.Ei käy kaikilla.Toivottavasti on vaan tulppia pimeenä.Haen huomenna uudet, jos ei tokene nii kattellaan kevväämmällä. :evil:
20m 2.9 -65 ms&edis

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » La Lokakuu 22. 21:49:49 2005

Njoo.Koeajo on suoritettu.Vähiin jäi ajot kun ei oikein näkyny mitään(lasinpyyhkijät ei pelaa,sato vettä).Eipä tuo mikään tautinen tykki oo.Rikkaalle tuntu vetävän.Saattaa tietysti luonne muuttua paljonkin kunhan saa säätöihin.Täytyy asennella siihen toi innovate niin pystyy tarkkaileen seoksia paremmin.Toivottavasti ei muutu ainakaan huonommaks :?
20m 2.9 -65 ms&edis

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Kesäkuu 26. 23:16:04 2006

herätellääs vähän vanhaa topiccia... elikääs hei te kutosten ropaajat miten tuommoinen perus 2,8 kestää pientä ahtamista? jäärata sierra nelivedolla kyseessä...

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ti Kesäkuu 27. 12:25:17 2006

mikimikkola kirjoitti:herätellääs vähän vanhaa topiccia... elikääs hei te kutosten ropaajat miten tuommoinen perus 2,8 kestää pientä ahtamista? jäärata sierra nelivedolla kyseessä...
jos k-jetronic kyseessä niin
turbo audin/saabin warm up regulaattori vakion tilalle ja ahtopaineet 0,5bar. Tuskin enempää kannattaa sysätä vakio männille.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Kesäkuu 28. 20:30:57 2006

puuhapete kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti:herätellääs vähän vanhaa topiccia... elikääs hei te kutosten ropaajat miten tuommoinen perus 2,8 kestää pientä ahtamista? jäärata sierra nelivedolla kyseessä...
jos k-jetronic kyseessä niin
turbo audin/saabin warm up regulaattori vakion tilalle ja ahtopaineet 0,5bar. Tuskin enempää kannattaa sysätä vakio männille.
mikä tää tämmöinen regu on? toi k-jetti on ihan uutta mulle...

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Kesäkuu 28. 20:31:19 2006

puuhapete kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti:herätellääs vähän vanhaa topiccia... elikääs hei te kutosten ropaajat miten tuommoinen perus 2,8 kestää pientä ahtamista? jäärata sierra nelivedolla kyseessä...
jos k-jetronic kyseessä niin
turbo audin/saabin warm up regulaattori vakion tilalle ja ahtopaineet 0,5bar. Tuskin enempää kannattaa sysätä vakio männille.
mikä tää tämmöinen regu on? toi k-jetti on ihan uutta mulle... kylmäkäynnistin?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Kesäkuu 28. 21:38:53 2006

Ohjauspaineensäädin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Heinäkuu 6. 17:25:07 2006

Arska kirjoitti:Ohjauspaineensäädin.
sijaitseeko tämä ko laite missäpäin? :oops:

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Heinäkuu 6. 21:37:50 2006

Ohjausmännän yläpuolen ja järjestelmäpaineensäätimen paluulinjan välissä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » La Heinäkuu 8. 20:24:32 2006

mikimikkola kirjoitti:
Arska kirjoitti:Ohjauspaineensäädin.
sijaitseeko tämä ko laite missäpäin? :oops:
kuskin puolen venttiilinkopan edessä. tuntomerkit: 2bensaletkua erikokoisilla banjoilla plus yks bosch liitin sekä alipaineletku.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

jarkkoo
Viestit: 758
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 16:00:38 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarkkoo » La Heinäkuu 22. 21:03:33 2006

Kaveri juuri läjäsi koneen Sierran keulille, eli tuon 2.9 efin. On -89 Scorppiosta nykästy, kansista kanavat siloiteltu, imusarjaa kohdistettu jne, Piperin (hiottu) nokka. Tänään juuri soitteli, että kohtuullisen pirteältä tuntuu ekalla koeajolla, tosin ei kierrä kuin 4000 jostain syystä.

Tuohon nyt sitten vielä peltisarjat haussa mutta vaikeaa tuntuu olevan löytää moisia..

Sinänsä hauskaa oli, kun verrattiin tuota Piperin nokkaa, jonka tyypiä en nyt muista, alkuperäiseen: nostoa näyttäisi olevan selvästi vähemmän kuin alkuperäisessä? Nokkia profiilit toki erilaiset.
Subaru Impreza WRX MY06
Subaru Forester XT MY06

Vastaa Viestiin