Paljonko tehoja saatu 2.8 colognesta?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Maaliskuu 4. 13:57:55 2004

ylimark kirjoitti:Juu ne neljä runkolaakeria on aika helposti vaihdettavissa vaikka kuuteen?
Taitaa sieltä muut osat tulla ensin ulos ku kampiakseli. Onhan 903cc fiiatin koneessakin vaan 3 runkolaakeria jo ne koneet kierää parhaimmiillaan yli 10 000 rpm ;)

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Maaliskuu 4. 15:22:08 2004

Juu, mutta kampura on hiukan lyhyempi ja muutenkin kevyempi. Kietarit on myös lyhyemmät ja kevyemmät.

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » To Maaliskuu 4. 16:08:30 2004

ootkos kokeillu sit kierrättää tota kutosta ite, vai onko tämäkin esson baari tietoa :wink:
sierra xr4x4
escort mk1

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Maaliskuu 4. 17:15:49 2004

Sierra xr4x4 kirjoitti:ootkos kokeillu sit kierrättää tota kutosta ite, vai onko tämäkin esson baari tietoa :wink:
Enpä oo :) On vaan tullu eteen kisakoneita jotaka on kieräneet yli 7000rpm. Mut sopii mulle että se kone ei kestä yli 6500rpm millään :)

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Maaliskuu 4. 18:41:20 2004

ytte kirjoitti:
Sierra xr4x4 kirjoitti:ootkos kokeillu sit kierrättää tota kutosta ite, vai onko tämäkin esson baari tietoa :wink:
Enpä oo :) On vaan tullu eteen kisakoneita jotaka on kieräneet yli 7000rpm. Mut sopii mulle että se kone ei kestä yli 6500rpm millään :)
tommoiset kiekathan on silkkaa murhaa kutoskoneelle,varsinkin v-mallin... :shock:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Maaliskuu 4. 19:34:42 2004

fomoco3 kirjoitti:
ytte kirjoitti:
Sierra xr4x4 kirjoitti:ootkos kokeillu sit kierrättää tota kutosta ite, vai onko tämäkin esson baari tietoa :wink:
Enpä oo :) On vaan tullu eteen kisakoneita jotaka on kieräneet yli 7000rpm. Mut sopii mulle että se kone ei kestä yli 6500rpm millään :)
tommoiset kiekathan on silkkaa murhaa kutoskoneelle,varsinkin v-mallin... :shock:
Joo... Ei sitä kutosta, ku kutosta kannata yli 4000 kierättää, tiiä millon hajoo :)

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Maaliskuu 4. 19:41:42 2004

Oon ainakin laulattanu kossun kutosta rajottajan tuntumassa ja paljon, eikä ainakaan 15tkm aikana tullu mitään ulos :D
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Maaliskuu 4. 20:05:29 2004

Skorppi kirjoitti:Oon ainakin laulattanu kossun kutosta rajottajan tuntumassa ja paljon, eikä ainakaan 15tkm aikana tullu mitään ulos :D
Ei se voi kestää... Siinä on vaan 4 runkolaakeria ;)

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Maaliskuu 4. 20:41:02 2004

Skorppi kirjoitti:Oon ainakin laulattanu kossun kutosta rajottajan tuntumassa ja paljon, eikä ainakaan 15tkm aikana tullu mitään ulos :D
En usko..hähä :D :wink:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » To Maaliskuu 4. 20:42:18 2004

Heh tämäpä on kirvottanu kielen kantoja....
Itellä kokemusta kolmesta kutvosesta... Aika ajoin kierrättämistä ainaskii kestää.
Tietenkää ihan joka päiväsestä rääkkämisestä en tiiä

MUTTA MUTTA Eikös ne kutvoset kuitenkii oo vääntö pelejä?? :shock:

Taitaapi olla nuo riisikupit kierrättämistä varten.. HÄH?? :twisted:
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Maaliskuu 4. 20:48:42 2004

onhan se varmaan toi tikkukone, mut 24v ainakin heräs vasta siinä 4000rpm:n kohdalla :)

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Maaliskuu 4. 21:34:54 2004

ytte kirjoitti:onhan se varmaan toi tikkukone, mut 24v ainakin heräs vasta siinä 4000rpm:n kohdalla :)
Näin on, ennen sitä on aika vaisua.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » To Maaliskuu 4. 21:59:11 2004

mäkin oon aina ku oon ajanu tolla 2.9:llä nii vetäny 2 ja 3 rajottimelle 8)
sierra xr4x4
escort mk1

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Maaliskuu 5. 16:45:45 2004

ytte kirjoitti:
ylimark kirjoitti:Juu ne neljä runkolaakeria on aika helposti vaihdettavissa vaikka kuuteen?
Taitaa sieltä muut osat tulla ensin ulos ku kampiakseli. Onhan 903cc fiiatin koneessakin vaan 3 runkolaakeria jo ne koneet kierää parhaimmiillaan yli 10 000 rpm ;)

Kierroksista en tiedä, taisi olla ahdistettu kone. Mutta kampura kesti, lohko ei!

http://www.corral.net/forums/showthread ... did=387871

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Maaliskuu 5. 18:36:14 2004

Arto65FB kirjoitti: Kierroksista en tiedä, taisi olla ahdistettu kone. Mutta kampura kesti, lohko ei!

http://www.corral.net/forums/showthread ... did=387871
Hieman erikoisen näköinen V6:nen :roll:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Pe Maaliskuu 5. 20:55:18 2004

Ilmeisesti miehet on räjäytelleet ja rakentaneet useankin koneen kun tietävät mitä kestää ja mitä ei. Cologne vakio alakerralla maksimi kierrokset 6500, mielellellään 6000. 2.8i tuottaa 'korkeimman' maksimitehon (160hp versio) 5800rpm, 2.9 ja muut reilusti alle tuon. maksimitehon kierrosten jälkeen tehokäyrä tippuu näissä kuin lehmän häntä eikä kiihtyvyys todellakaan enää parane. Mitään perusteita kierrättää vakio kutosta yli 6000 ei ole. Jos se jonkun mielestä vielä kiihtyy niin silloin ei tiedä kiihtymisestä mitään.

Kyllähän nuo saa kestämään ja kiertämään vaikka 8000, mutta yhteisiä osia vakio moottoriin on silloin luokkaa kampura ja lohko. Ja kyllähän vakio mosakin (hyvä yksilö) kestää hetkellisesti vaikka 7000rpm, syyt tällaiseen rääkkiin löytyvät aina omistajan pääkopasta ja seuraukset kärsii kukkaro.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » La Maaliskuu 6. 7:31:16 2004

No nyt on koneen kaikki alakerran osat ja koko lohko särötarkastettu että ei ainakaan vielä ole orastavia vikoja... Ja tarkoituksena mulla tuskin on kierrättää tota tappiin... Ainakaan joka kerta... Vaikka mitenkä sen nyt ottaa jos pelkkää streetreissiä vaan ajetaan. Ja sitten: Onko noissa 2.8:seis rajoitinta ja missä kierrosalueella se mahtaa pätkäistä??? Ja voiko kytkee pois niin vois kokeilla että mitä mä saan sen kiertämään :)

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » La Maaliskuu 6. 12:29:05 2004

Colognevsa kirjoitti:. Ja sitten: Onko noissa 2.8:seis rajoitinta ja missä kierrosalueella se mahtaa pätkäistä??? Ja voiko kytkee pois niin vois kokeilla että mitä mä saan sen kiertämään :)
Ei kai niissä rajoitinta ole?? Lyöt vehkeet nippuun, pedaalin pohjaan ja pyydät katsojia siirtymään hieman kauemmaksi. :wink:
S a a b & F o r d

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » La Maaliskuu 6. 14:47:48 2004

:) kiekkarajoittimesta...

Korjaapa skorppi, mutta muistelen että 6250 kiekassa tuo rajoitin pätkäisee. siis 2,8 koneessa, ja sama se taitaapi olla myös tässä kossun kutosessa.

Ja kyllä, kyllä on tullut tutuksi hyvin monta kertaa kyseinen ilmiö... sattui kerran tuolla vanhalla koneella kesäkuumalla motarille kiihdytyksen aikana moinen, antoi melkoisen afterburner -efektin. Sen huomasi myös peräkoukkua kutitellut chevy-kaappi kuskeineen... nousi jalka kaasulta, oletti vissiin että pakoputkesta tulee seuraavaksi muutakin perässä :lol: Nykyään tuolla radalla en ole kokenut uhkaavana päästää silloin tällöin rajoitintakin sanomaan sanottavansa, mutta onhan tuo kierrosluku ainakin kölniläiselle jo twilight zone, ei enää paljon tapahdu. :wink:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Maaliskuu 10. 18:20:47 2004

Eikös tollasesta kutosesta luulis saavan vaparinakin virittämällä tuhdisti alavääntöä ja ainakin kohtuulliset huipputehot kumminkin. Luulisin ,että 180Hv gologne on mukavampi ajettava kuin 240Hv ohc ,missä ei alavääntöä takuulla ole lainkaan.
Mielestäni liikaa tuijotetaan huipputehopiikin lukemaa ,mistä ei katukäytössä kumminkaan pääse kovin usein nauttimaan ,muutakuin täysillä kiihdytettäessä.

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ke Maaliskuu 10. 18:33:52 2004

juuri näin! ja eikö tärkein että harrastamme samaa lajia :P
sierra xr4x4
escort mk1

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Maaliskuu 10. 19:44:40 2004

Cossun kutosessa rajoitin on sen noin 6250 kierrosta, mutta 2.8:n rajoittimesta ei ole mitään havaintoa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ke Maaliskuu 10. 20:06:41 2004

muisteekseni tuo 6250 tai 6400... pitää tarkastaa ohjekirjasta ku kerkee... siis ainakin tossa k-jetronikissa
sierra xr4x4
escort mk1

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ke Maaliskuu 10. 21:41:43 2004

Sierraxr4x4 kirjoitti:muisteekseni tuo 6250 tai 6400... pitää tarkastaa ohjekirjasta ku kerkee... siis ainakin tossa k-jetronikissa
Muistuttakaapas ny et mikä riusku oli mikäkin: OHC:ssä muistaakseni EFI ainakin oli L-jetronic ja joku joskus väitti että DOHC:ssa olis ollu K-Jetronic? EFIN:n ja MFI:n eron kyllä tiedän! Mutta mikä esim. tää mun ruisku on siinä on 2kpl ilmamäärämittareita ja tietenkin ne 6kpl suuttimia?????

capri2
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 8:24:00 2002
Paikkakunta: Myrskylä

Viesti Kirjoittaja capri2 » To Maaliskuu 11. 8:12:28 2004

EEC-IV

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Maaliskuu 16. 14:57:01 2004

:roll: löytyykö muuten tästä maasta yhtään 24v-cossunmyllyä (Bob/Boc) jossa on tuo EEC V (mulkosilmäskorpparista), joka olisi istutettu johonkin muuhun? Tokihan mulkkariskorppareita cossuina on joitakin, mutta entä tuollaisia?

Taitaapi se sähköjuttu hieman rajoittaa suosiota siihen...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ti Maaliskuu 16. 17:20:46 2004

Täällä raahessa on mk1 scorpio jossa on mulkosilmä scorppari tekniikka ja omistajaa sanoo että johtosarja kytkeminen ei todellakaan ole mikään pikkujuttu
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Maaliskuu 19. 20:20:28 2004

totteleekohan nimeä Järnberg? vai olikohan hän edes Raahesta...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Pe Maaliskuu 19. 20:47:45 2004

xrissane kirjoitti:totteleekohan nimeä Järnberg? vai olikohan hän edes Raahesta...
Ei ole, Rauman suunnalta.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Pe Maaliskuu 19. 21:08:41 2004

ei tällä kaverilla ole tiimiä kuin itsensä kanssa :lol:
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » Pe Maaliskuu 19. 23:45:48 2004

Tarina kuuvetosen kierroskestävyydestä, sarjassa "Miten tyhmä sitä voi ihminen olla":

Mulla oli aikoinaan vuonna miekka ja kypärä Taunus 2,3-litraisella Kölnillä. Oli sitä pikkuisen viilailtukin (ei ihan niin vähänkään oikeastaan) vaikkakin kone piti melkoista naputusta koko sen ajan kun se minulla oli. Tähän päivään mennessäkään en tiedä mikä siinä koneessa kolisi. No enivei. Siinä oli kerran sähköissä vähän jotain häikkää ja kävi niin, että kun ajoin kahvilan pihaan niin auto toimi siihen saakka ihan ok, mutta kahvilta tullessa ei oikein kaasupoljin sitten antanutkaan totuttua vastinetta. Menin pellin alle ihmettelemään ja totesin että kaasuvaijerin kuori oli lievästi sulaneen näköinen. (myöhemmin totesin että auto oli päättänyt maadoittaa moottorin kaasuvaijerin kautta -> vaijeri oli käynyt vähän kuumana...) Kuori oli sulanut sen verran vaijeriin kiinni, että kaasun toiminta oli hyvin ailahtelevaa. Päätin ajaa kuitenkin auton kotiin. Meno oli sellasta nykivää, kun painoi kaasua niin auto hyökkäsi ja kierrokset jäi päälle. Sitten kun napautti kaasua niin vaijeri hölläsi taas sen verran että kierrokset putosi. Lähellä kotia sitten eräässä ylämäessä alkoi nykiminen vituttaa siinä määrin paljon, että tuli sellainen "ON SE NYT VITTU"-fiilis ja runttasin polkimen pohjaan. No sehän sitten tietysti jäi sinne... :x Kierrosten noustessa ja vauhdin kiihtyessä iski paniikki ja siinä sekunnin ajassa kun ihmettelin mitä tehdä, niin tein tyhmimmän ajateltavissa olevan teon ja heitin vaihteen vapaalle. Siinä samassa tajusin virheeni ja käsi syöksyi virta-avaimelle, mutta ehdin nähdä (ja kuulla) kun rundikellon viisari heitti ns. tappiin, joka kyseisessä mittarissa oli 8000. Viisari meni vielä noin tuhannen kierroksen edestä suurimman merkin ohi. En ole koskaan muualla kuullut miten Fordin kuutonen kiekaisee sillä lailla... :shock: Olin aivan varma että se oli sen koneen menoa, mutta yllätys oli suuri kun shokista toivuttuani kokeilin konetta käymään. Lähti laakista ja kävi kuin kello. Ei mitään vauriota, koska auto kulki edelleen ihan samalla lailla kuin ennenkin.

Tarinan opetus: Tuurilla ne laivatkin seilaa ja tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Maaliskuu 20. 4:16:54 2004

Kyllä noi koneet tuntuu ylikiekkoja sietävän jonkinverran. Tuttavan parvekkeella katteltiin joskus -94 ,kun eräs vinukki pisti dx corollaa käyntiin pikku rempan jälkeen parkkiksella ,heti kun se sai koneen käymään ,meni kierrokset tappiin ja raa'an kierrätyksen seasta kuului sellaisia outoja rallatuksia välillä ,ennenkuin se sai paniikissaan sen sammumaan. Tais irrota irtopaskat männistä sen huudatuksen jälkeen ,mut ei leikannu kiinni kumminkaan ,siitä hatunnostot.

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » La Maaliskuu 20. 22:19:27 2004

musicman kirjoitti:Tarina kuuvetosen kierroskestävyydestä, sarjassa "Miten tyhmä sitä voi ihminen olla":

Tuurilla ne laivatkin seilaa ja tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
:? urps. Mahtoi olla onnentunne, kun et menettänyt tuota potilasta. Elikkä, aikoinaan armeijassa parasta päivässä oli se, kun pääsi aamujaskalle, siis sieltä ruokalasta tulon jälkeen. Ja varsinkin gonamiehenä, kun oli aikaa kykkiä.
¨
Siis tuollaista onnentunnetta tarkoitan :roll:

btw - nythän on niin, että kuutosten suhteen voidaan tässä(kin) klubissa puhua noista kuutiotuumien korvattavuusasioista ja ahtimien tarpeesta - jo aikoinaan siitä kuittailin noille merkurtyypeille ison-veden-tuolla-puolen jylläävässä IMON-foorumissa :lol:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » La Lokakuu 22. 22:01:53 2005

razorass kirjoitti:Aika aikaansa kutakin. Nyt on sen aika että rakennellaan neloskoneita, tähän myötävaikuttaa paljon myös se että osat löytyy jopa omilta tukkureilta erittäin sopivasti, jos ja kun paukahtaa. Toisekseen ei ole ennen tullut ohc:tä rakennettua, eli paljon puhuttua mielenkiintoa on runsaasti.
miten on, razorass, nyt :lol: :lol: :lol: takki kääntyi uudelleen :D lueskelin vaan vanhoja viestejä läpi.. :wink:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » La Lokakuu 22. 23:01:08 2005

ennenkuin hirveesti lähtee morkkaa V6 niin kannattaa muistaa esim. Rajamäen Arin 2.3 V6 coupe taunus

http://www.historicrace.fi/rsb29.htm

ilmoitettu teho on takapyöriltä ja kansina ihan normaalit 2. pakoreikäset.
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

kekkonen68
Viestit: 117
Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
Paikkakunta: kajaani

kutosesta voimaa

Viesti Kirjoittaja kekkonen68 » Su Lokakuu 23. 14:02:22 2005

Hyvä lähtökohta 2.8 viritykselle peruskone kuntoon poraus vaikka millinylikokoon, ollaan jo aika lähellä 3 litraa kannet pieni lasku , kanavat kohdalleen. peltisarjat. nokka vaikka v6t2 ( muistaakseni), vauhtipyörästä otettiin hiukan pois. Accelin johtosarjat ja jakaja kohdalleen (penkissä). peli oli vielä kaasarilla weberin sellaisella. Penkissä autosta irtosi jotain 185 heppaa ja väännöt jotain kivaa. Kone oli 80 mallin granadassa. Todistetusti auto kulki tuollaiset 230kmh Ajettiin sillä moottoritiellä kun perään tuli mp joka tuli huoltoasemalle perässä äijä kysyi että mikä v....u tuo härveli on siihen vastattiin vain että iso vanha taunus. Moottori pyörii vielä tänäkin päivänä ja on ihan hyvä kestoltaan. Muuta heikkoa kohtaa siinä ei ole kuin noi laakerit, huolehtii vain ettei ne pääse loppumaan.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Su Lokakuu 23. 14:34:03 2005

joo, en morkkaakkaan.. jos katsot mun viestiä, niin löydät "allakirjoituksesta" jotain yhteneväisyyksiä ko. moottorimallin kanssa :wink: mä halusin virittää tätä moottorimallia just siksi, että mua kiellettiin tekemästä sitä :P ja näitä moottoreja kun ei ole viritetty paljoa vaparina. täytyy sanoa, että olen ihan tyytyväinen lopputulokseen, eikä viritys moottoriremontin yhteydessä maksanut mansikoita. ja mikä parasta: alavääntö säilyi.
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Su Lokakuu 23. 17:50:33 2005

En tarkoittanut ketään erikoisesti vaan yleisesti kaikille !

Kun -60/70 luvun taitteessa ajettiin Caprilla ratasarjaa Westlaken virittämillä A-blockin V6 nämä oli porattu liki 3 litraisiksi ja teho saatiin yli 300.. mutta näissä oli luotettavuus ongelmaa venttiilikoneiston ja lohkojen kestävyyden suhteen.
Tilanne muuttui kun cosworthin paja tuli ja teki 3.0 essex:stä 24v Dohc version ja 3.4l ylikoossa, tehoja saatiin jonkun matkaa yli 400



Alakertaan voi laittaa laatulaakerit esim. clevite 77 trimetal ja tasapainottaa limpun mäntineen ja v-pyörineen. Myös kevyempää mäntää ja kankea.
Hintaa tulee mutta pitäs kestääkin 7000 rpm ylitykset
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Su Lokakuu 23. 18:46:20 2005

cologne kirjoitti:muistaa esim. Rajamäen Arin 2.3 V6 coupe taunus
ilmoitettu teho on takapyöriltä ja kansina ihan normaalit 2. pakoreikäset.
No ei siinä sitä tehonpaskaa niin paljoa ole --> vrt. Taunus clubin tehopenkitykset Sporttiautossa.

Hyvään vauhtiin Ari on autonsa kyllä saanut! :twisted:
S a a b & F o r d

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Lokakuu 23. 19:27:57 2005

taneli kirjoitti:
razorass kirjoitti:Aika aikaansa kutakin. Nyt on sen aika että rakennellaan neloskoneita, tähän myötävaikuttaa paljon myös se että osat löytyy jopa omilta tukkureilta erittäin sopivasti, jos ja kun paukahtaa. Toisekseen ei ole ennen tullut ohc:tä rakennettua, eli paljon puhuttua mielenkiintoa on runsaasti.
miten on, razorass, nyt :lol: :lol: :lol: takki kääntyi uudelleen :D lueskelin vaan vanhoja viestejä läpi.. :wink:
joo... No sex like essex. Eikä ohc:ssä mitään vikaa ole, mun vanha kone palvelee edelleen Caprissa muttei omassa. Ei vaan oikein neloskone tuohon mun pyydykseen enää oikeen istu.

Voimasta.. Vakio alakerralla+Vakiokanavilla Essexistä 200+hp ja about 300nm vääntöä. Heti kun lunta on niin paljon maassa ettei enää liikkeelle pääse niin menee kone muttereiksi. Alakerta tehdään kokonaan uusiksi kestämään 7000rpm jatkuvaa rääkkiä ja kannet käy JR-tehokannessa portattavana. Melkeinpä uskallan sitten väittää että nykyisillä välityksillä ja tehopainosuhteella saa olla kohtuullisesti viritetty sierra että pysyy mukana 200km/h asti. Ja tokihan sitä saa tulla koittaan, Keväällä taas varmasti tavataan Alastarossa! Vai mitä taneli? ;)

Ja talven aikana voi pellin alle tulla pikku päivitys kaasaripuolellekin.. hehe
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Su Lokakuu 23. 23:33:02 2005

joo.. pitää tulla koettamaan, voi olla ettei aika kyllä parane kun 0.3- 0.4s, kun ei taida olla varaa kun tuohon tasauspyörästön lukkoon, jos siihenkään.14.3 tai 14.4:n aika kun tulee, niin olen tyytyväinen. pitää nääs ostaa talviauto, sierra tai joku, siihen menee rahat.koneesta saisi kyllä se parikymmentä heppaa vielä iri,ja newttoneitakin, kun olisi rahaa ja inspistä.. :roll: kyllä köyhän elämä on vittumaista. :cry:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Ma Lokakuu 24. 17:46:51 2005

Tähtisilmä kirjoitti:
cologne kirjoitti:muistaa esim. Rajamäen Arin 2.3 V6 coupe taunus
ilmoitettu teho on takapyöriltä ja kansina ihan normaalit 2. pakoreikäset.
No ei siinä sitä tehonpaskaa niin paljoa ole --> vrt. Taunus clubin tehopenkitykset Sporttiautossa.

Hyvään vauhtiin Ari on autonsa kyllä saanut! :twisted:
joo ei ole enää, muistaakseni luin/kuulin jostain, että siihen tehtiin jotain muutoksia (tai jotain vst.) ja mentiin huonompaan suuntaan.
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Ma Lokakuu 24. 20:11:32 2005

jos ajattelee että takapyöriltä on mitattu 220hv, niin koneessa pitäis olla n. 260hv.. aika helvetisti tehoa 2.3 litraseen cologneen varsinkin jos kone on rehti 2.3:nen. täytyy sanoa että viritys on enemmän kuin onnistunut. mutta on sitä konetta hierottukin mun käsityksen mukaan. siis tätä arin mottia.
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Lokakuu 24. 20:56:02 2005

All do respect and so on, but... Esitän noiden tehojen perusteella epäilyni iskutilavuuden osalta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

kekkonen68
Viestit: 117
Liittynyt: To Maaliskuu 31. 9:06:36 2005
Paikkakunta: kajaani

2.8

Viesti Kirjoittaja kekkonen68 » Ma Lokakuu 24. 21:08:14 2005

Aika hyvistä osista on kone kylläkin tehty, tehot voi ollakkin oikeita riippuen missä mitattu, onhan noita meinaan monenlaisia penkkejä suomen maalla. Yläviritteinen, miten lie ala väännöt. Yksi pata tehtiin 2.3 sta ja käyttöalue oli 4000-6500, sillä paras vetoalue. Penkissä tehoja oli tuollaiset 135 hv.
Ford Mondeo -01 1.8 ambiente sportback
Fiesta 1.6 ssssss -90
Ford Explorer 4.0 xlt -96
Ford Mustang 351 4v -72

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Lokakuu 24. 21:12:25 2005

Skorppi kirjoitti:Oon ainakin laulattanu kossun kutosta rajottajan tuntumassa ja paljon, eikä ainakaan 15tkm aikana tullu mitään ulos :D
Joo ja sama testi on jatkunut jo yli 50tkm :lol: Ei hajoo millään.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Lokakuu 24. 21:55:44 2005

taneli kirjoitti:joo.. pitää tulla koettamaan, voi olla ettei aika kyllä parane kun 0.3- 0.4s, kun ei taida olla varaa kun tuohon tasauspyörästön lukkoon, jos siihenkään.14.3 tai 14.4:n aika kun tulee, niin olen tyytyväinen. pitää nääs ostaa talviauto, sierra tai joku, siihen menee rahat.koneesta saisi kyllä se parikymmentä heppaa vielä iri,ja newttoneitakin, kun olisi rahaa ja inspistä.. :roll: kyllä köyhän elämä on vittumaista. :cry:
Mitä sulla oli 60-jalkaa alastarossa? Mulla meni parhaimmillaan muutamasatku päälle 2sek. Ja se 14.39 tuli helpohkosti heti kun lähti sutimatta liikkeelle, sutien aika painui heti 14.5-14.7 tuntumaan. Nyt on joka kerta aika parantunut kun on käynyt koettamassa eli kaippa sitä 13sek puolelle on seuraavaksi ajettava. ..mutta kuten sanotaan; Kauas on pitkä matka.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Lokakuu 24. 22:26:12 2005

TeRoK kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Oon ainakin laulattanu kossun kutosta rajottajan tuntumassa ja paljon, eikä ainakaan 15tkm aikana tullu mitään ulos :D
Joo ja sama testi on jatkunut jo yli 50tkm :lol: Ei hajoo millään.
paa painetta,ni rupee ääni muuttuu kellossa,(hajoamisenkin suhteen) :lol:

silti tosi moottori,en vaihda,paitsi ehjään samanlaiseen :wink:

nii,ja rajotin tietty 6800,ettei rajota huippunopeutta :!:
Viimeksi muokannut Timppa, Ma Lokakuu 24. 22:30:30 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Timppa 24V

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Ma Lokakuu 24. 22:29:44 2005

eikös tällainen olis kova sana... :wink:

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Ma Lokakuu 24. 23:19:54 2005

se oli 2.354, ja videosta näki että suti lähes loppuun asti ykkösellä, yhdellä renkaalla. suosii hantin puolta, perskele :lol: kahden pintaan se pitäis saada menemään 60 jalkaa.
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Vastaa Viestiin