Vanteiden ET

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Vanteiden ET

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ma Lokakuu 24. 19:11:56 2005

Mitenkä se vanteiden ET nyt menikään. Kun luku kasvaa nii vanteen reuna liikkuu keskilinjasta mihin päin? Ulos vai sisään.

Onko kellään tietoa meneekö ET luvulla 11 olevat vanteet sierraan. Edelliset alut oli ET35 ja ne muistaakseni on useimmissa Sierraan sopivissa vanteissa.

Ulospäinhän tuota pystyy levittää vaikka miten paljo rälläkällä, mutta mikä ET oli että mahtuu eturenkaat vääntämään linkkuun ilman että ottaa lokareihin kiinni?

Tällasta tälläkertaa...
#764

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 24. 19:38:47 2005

ET eli offset on vanteen keskikohdan etäisyys kiinnityspinnasta millimetreinä. et:n ollessa positiivinen menee vanne kiinnityspintaan nähden "sisäänpäin" ja negatiivisella "ulospäin". näin ollen pienempi et luku = vanne ulompana.

ei se pelkkä ET vaikuta vielä juuri mihinkään, yhtä suuri merkitys on vanteen leveydellä.. eli jos vaikka vakiovanne on 5" leveä et35 ja tilalle laitetaan 7" leveä vanne samalla et:llä vaikuttaa vanteen leveyden muutos jo tuuman molemmille puolille ts. vanteen reuna tulee tuuman ulommas vakiovanteeseen nähden ET:n pysyessa samana. jos taas halutaan vielä 10mm ulommas lasketaan et 25 milliin..

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 24. 19:40:22 2005

vielä jäi sanomatta että ainakin joissain 4wd sierroissa on ainakin edessä vakiona isompi raideväli kun 2wd malleissa.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ma Lokakuu 24. 23:15:34 2005

Kiitosta!

Tuolla ohjeistuksella pystyn jo laskemaan suurinpiirtein mahtuuko vanne paikalleen.
#764

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 24. 23:32:36 2005

joor velkam.

noita mä opetan työkseni amiksessa eli tuli rutiinilla XD

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Huhtikuu 5. 15:48:27 2006

samiharju kirjoitti:vielä jäi sanomatta että ainakin joissain 4wd sierroissa on ainakin edessä vakiona isompi raideväli kun 2wd malleissa.
Näitä ET kyselyitä näkyy olevan vaikka millä mitalla, mutta laitampa tähän sitten omani...

Eli kesän aikana jos säkällä saisi rakennettua oman nelikko dokin käyttökuntoon, niin siihen pitäisi hommailla aluja alle... Vanteiden kooksi kaavailin 16" ja mielellään en hirveän leveitä läskejä alle laittaisi, sanotaanko joku 195? Renkaan korkeus voisi olla esim 55 tai enemmän, muttei mielellään matalampi jos vaan mahtuu pyörimään. Kysymys kuuluukin, että kuinka leveät vanteet ja millä ET:llä pitäisi alle laittaa?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

WRC taunus
Viestit: 248
Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:09:17 2005
Paikkakunta: Lahti-city

Viesti Kirjoittaja WRC taunus » Ke Huhtikuu 5. 16:25:25 2006

Mulla oli 205/50/16 talvikumit.Vanne tais olla levee 7" ja ET oli 35.Alustaa tiputettu -40mm.Muuten mahtu pyörimään,mut isommassa töyssyssä raapas eturenkaan reunat lokarin kaareen.Ja nuo oli nelikko sierras.
XR3I Escort Cabriolet -90

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ke Huhtikuu 5. 18:15:09 2006

samiharju kirjoitti:vielä jäi sanomatta että ainakin joissain 4wd sierroissa on ainakin edessä vakiona isompi raideväli kun 2wd malleissa.
Joo Dokinelikossa tuli escocossun vanteet n.3cm yli lokarista ja cossun olka-akseleilla jäi reunan tuntumaan.
#350

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Huhtikuu 5. 22:47:39 2006

WRC taunus kirjoitti:Mulla oli 205/50/16 talvikumit.Vanne tais olla levee 7" ja ET oli 35.Alustaa tiputettu -40mm.Muuten mahtu pyörimään,mut isommassa töyssyssä raapas eturenkaan reunat lokarin kaareen.Ja nuo oli nelikko sierras.
En ajatellut autoa madaltaa yhtään, koska kyseessä on kuitenkin neliveto joka ei mielellään saisi talvikeleissä kikkaillessa jäädä vatsastaan kiinni... Eli voisi kuvitella että madaltamattomana 205/55/16 gummit voisi mahtua alle?

Toinen juttu on että kun autoon kuormataan 20kpl keilapalloja á 7kg kappale ja neljä jannua yhteensä, niin saanee varmaan laittaa vahvistetut jouset taakse ettei ihan vallan pohjaisi :) Noilla joukkueen kanssa tehtävillä reissuilla kun painoa kyydissä piisaa....
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Huhtikuu 6. 14:15:47 2006

WRC taunus kirjoitti:Mulla oli 205/50/16 talvikumit.Vanne tais olla levee 7" ja ET oli 35.Alustaa tiputettu -40mm.Muuten mahtu pyörimään,mut isommassa töyssyssä raapas eturenkaan reunat lokarin kaareen.Ja nuo oli nelikko sierras.
Mulla oli ihan sama homma tossa mun sedanissa. Nyt on keula niin kova ettei renkaat varmaan osu kaariin.

edit: ja siis sama rengaskoko ja muutenkin samat speksit paitsi että kyseessä on takaveto.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » To Huhtikuu 20. 16:19:30 2006

Laitoin just kuutossierraan 7" ET35 205-50-16 kumit ja vähän hirvitti miten mahtuu pyörimään. Madaltamattomassa autossa ei ota kaariin kiinni (jäykemmät jouset kuin 4-koneisissa?), mutta jyrkässä käännöksessä hipaisee joskus sisälokariin/roiskeläppään. Eikä tullut edes kovin traktorin näköinen :) .

Onko kokemuksia, kannattaako yrittää katsastaa noille kumeille vai pistää suosiolla pienemmät renkaat alle konttorikäynnille? Renkaan halkaisiahan on kutakuinkin sama kuin vakio 195-65-14 renkaissa.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Huhtikuu 20. 16:36:59 2006

Miku kirjoitti:Laitoin just kuutossierraan 7" ET35 205-50-16 kumit ja vähän hirvitti miten mahtuu pyörimään. Madaltamattomassa autossa ei ota kaariin kiinni (jäykemmät jouset kuin 4-koneisissa?), mutta jyrkässä käännöksessä hipaisee joskus sisälokariin/roiskeläppään. Eikä tullut edes kovin traktorin näköinen :) .

Onko kokemuksia, kannattaako yrittää katsastaa noille kumeille vai pistää suosiolla pienemmät renkaat alle konttorikäynnille? Renkaan halkaisiahan on kutakuinkin sama kuin vakio 195-65-14 renkaissa.
Kyllä mä ainakin katsastin. Mutta tohon xr:ään tulee kyllä 205/45R16 kumit.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

WRC taunus
Viestit: 248
Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:09:17 2005
Paikkakunta: Lahti-city

Viesti Kirjoittaja WRC taunus » To Huhtikuu 20. 17:56:11 2006

Renkaan koko saa muutoskatsastamatta kasvaa tuuman suuremmaksi ja 30mm leveämmäksi.Jos rekisteriote sanoo 185/65/14,nii voi mahdollisesti inssi huomauttaa asiasta.Mut jos ne pyörii siellä niin kuin pitää,niin miksi ei sitten muutoskatsastaisi niitä?Maksaa hieman,mut ompa sitten lailliset.Itse henkilökohtaisesti olen muutoskatsastanut lelut alla oleville renkaille.
XR3I Escort Cabriolet -90

sleepperi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sleepperi » Pe Huhtikuu 21. 13:03:02 2006

samiharju kirjoitti:ET eli offset on vanteen keskikohdan etäisyys kiinnityspinnasta millimetreinä. et:n ollessa positiivinen menee vanne kiinnityspintaan nähden "sisäänpäin" ja negatiivisella "ulospäin". näin ollen pienempi et luku = vanne ulompana.

ei se pelkkä ET vaikuta vielä juuri mihinkään, yhtä suuri merkitys on vanteen leveydellä.. eli jos vaikka vakiovanne on 5" leveä et35 ja tilalle laitetaan 7" leveä vanne samalla et:llä vaikuttaa vanteen leveyden muutos jo tuuman molemmille puolille ts. vanteen reuna tulee tuuman ulommas vakiovanteeseen nähden ET:n pysyessa samana. jos taas halutaan vielä 10mm ulommas lasketaan et 25 milliin..
Käsittääkseni offset mitataan vanteen sisä reunasta keskiöön(ilmeisesti jenkit käyttävät tätä mittaus tapaa) ja ET kuten edellä mainittu.. Voin toki olla väärässä

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Huhtikuu 21. 15:06:06 2006

sleepperi kirjoitti:Käsittääkseni offset mitataan vanteen sisä reunasta keskiöön(ilmeisesti jenkit käyttävät tätä mittaus tapaa) ja ET kuten edellä mainittu.. Voin toki olla väärässä
Toihan on ihan BS, eli backspacing mitataan vanteen sisäpuolelta ulkoreunalta. ET = Vanteen leveys/2 - BS + n. 12-13mm . Tuo n. puoli tuumaa tulee siitä, että vanteen leveys on kumikehän sisäpuolelta mitattuna ja BS vanteen ulkoreunalta ja eroa tuppaa olemaan puoli tuumaa. Ja astiasta kolmanteen, tuosta johtuu monet riidat vannekaupoissa -"perkele, eihän se ollutkaan seittemän tuuman vanne vaan kuuren tuuman vanne", -"novarmaanperkele oli, itte mittasin ja leveys oli seittämän tuumaa".

Offset on sama kuin ET. Joskus jopa tarkemmin sanottuna positiivinen ET on inset ja negatiivinen outset.

sleepperi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sleepperi » Pe Huhtikuu 21. 15:32:16 2006

Arto65FB kirjoitti:
sleepperi kirjoitti:Käsittääkseni offset mitataan vanteen sisä reunasta keskiöön(ilmeisesti jenkit käyttävät tätä mittaus tapaa) ja ET kuten edellä mainittu.. Voin toki olla väärässä
Toihan on ihan BS, eli backspacing mitataan vanteen sisäpuolelta ulkoreunalta. ET = Vanteen leveys/2 - BS + n. 12-13mm . Tuo n. puoli tuumaa tulee siitä, että vanteen leveys on kumikehän sisäpuolelta mitattuna ja BS vanteen ulkoreunalta ja eroa tuppaa olemaan puoli tuumaa. Ja astiasta kolmanteen, tuosta johtuu monet riidat vannekaupoissa -"perkele, eihän se ollutkaan seittemän tuuman vanne vaan kuuren tuuman vanne", -"novarmaanperkele oli, itte mittasin ja leveys oli seittämän tuumaa".

Offset on sama kuin ET. Joskus jopa tarkemmin sanottuna positiivinen ET on inset ja negatiivinen outset.
Johtuuko jenkeistä tilatun vanteen eri offset yllä mainitusta..? Esimerkki
10 tuumaa leveä vanne tilattuna lätäkön takaa offset/ET 0. backspacing oli 5.5 tuumaa???

Fiesta3
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E

Viesti Kirjoittaja Fiesta3 » Pe Huhtikuu 21. 15:37:21 2006

Jos kiinnostaa, niin voisin laittaa esille OpenOfficella tekemäni simppelin laskentataulukon, jolla voi vertailla eri leveyksiä ja offsetteja.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Huhtikuu 25. 14:46:37 2006

Mahtuiskos -86 hb sierraan 17 tuumaset, 7,5 leveät et 38 vanteet, 235/45 kumeilla? Vakio alustalla...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ti Huhtikuu 25. 14:59:25 2006

tony the tiger kirjoitti:Mahtuiskos -86 hb sierraan 17 tuumaset, 7,5 leveät et 38 vanteet, 235/45 kumeilla? Vakio alustalla...
En ole kokeillut, mutta veikkaan että tuskinpa mahtuu. On sen verran hurja halkaisija ja leveys noissa.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Huhtikuu 25. 15:01:28 2006

225/40R16 7"x16" vanteelle et38,mahtuuko pyörimään xr4x4:ssa? Mietityttää toi surillusen kuuluisa jousilautanen. Leveys mietityttää. Korkeuden puolesta pyörii kyllä.

edit: homma ratkesi jo,mahtuuhan ne.
Viimeksi muokannut Hesus, Ke Huhtikuu 26. 17:37:06 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Huhtikuu 26. 12:02:50 2006

sleepperi kirjoitti: Johtuuko jenkeistä tilatun vanteen eri offset yllä mainitusta..? Esimerkki
10 tuumaa leveä vanne tilattuna lätäkön takaa offset/ET 0. backspacing oli 5.5 tuumaa???
10 tuuman vanne on siis ulkolaidoilta mitattuna n. 11 tuumaa, eli puoli tuumaa per puoli. Kyllä se on periaatteessa noin maasta riippumatta, muissa maissa vaan harvemmin käytetään tuota BS-termiä, vaan kun se on simppeli käsite niin yksinkertainen jenkkikin sen tajuaa.

Ihan oikeasti, amerikkalaisten ajatusmaailma on paljon konkreettisempi ja käytännönläheisempi kuin eurooppalaisilla.
Viimeksi muokannut Arto65FB, Ke Huhtikuu 26. 17:09:37 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Huhtikuu 26. 12:49:00 2006

Miku kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti:Mahtuiskos -86 hb sierraan 17 tuumaset, 7,5 leveät et 38 vanteet, 235/45 kumeilla? Vakio alustalla...
En ole kokeillut, mutta veikkaan että tuskinpa mahtuu. On sen verran hurja halkaisija ja leveys noissa.
Leveyden puolesta kyllä mahtuu ainakin taakse mutta tuo profiili on kyllä liian korkea. 35 profiililla mahtuu mutta ei 45
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Maaliskuu 11. 14:53:55 2007

siipicossu kirjoitti:
Miku kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti:Mahtuiskos -86 hb sierraan 17 tuumaset, 7,5 leveät et 38 vanteet, 235/45 kumeilla? Vakio alustalla...
En ole kokeillut, mutta veikkaan että tuskinpa mahtuu. On sen verran hurja halkaisija ja leveys noissa.
Leveyden puolesta kyllä mahtuu ainakin taakse mutta tuo profiili on kyllä liian korkea. 35 profiililla mahtuu mutta ei 45
Vanhoja viestejä mutta todetaan että kyllä 235/45-17" mahtuu pyörimään takana ET35:llä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » Ti Heinäkuu 10. 9:38:26 2007

Olisko kellään tietoa mistä saisi 15-17" 9-11 leveitä 0et:llä vanteita 4*108
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Heinäkuu 10. 11:42:41 2007

avoesco kirjoitti:Olisko kellään tietoa mistä saisi 15-17" 9-11 leveitä 0et:llä vanteita 4*108
Tuolta pitäis löytyä ainakin -> http://www.imagewheels.co.uk/pages/wheels_cast.html ja tuolta -> http://www.german-wheels.com/.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » Ti Heinäkuu 10. 12:45:26 2007

Hesus kirjoitti:
avoesco kirjoitti:Olisko kellään tietoa mistä saisi 15-17" 9-11 leveitä 0et:llä vanteita 4*108
Tuolta pitäis löytyä ainakin -> http://www.imagewheels.co.uk/pages/wheels_cast.html ja tuolta -> http://www.german-wheels.com/.
imagewheelssiltä löyty yhdet hyvät nuokultaisella keskiosalla.
http://www.imagewheels.co.uk/large_wheel_pages/brm.html
pyörisin sielä vähän aikaa mutta en löytänyt et lukuja ollenkaan.
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

Vastaa Viestiin