Vanteiden ET
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
- Paikkakunta: Tampere
Vanteiden ET
Mitenkä se vanteiden ET nyt menikään. Kun luku kasvaa nii vanteen reuna liikkuu keskilinjasta mihin päin? Ulos vai sisään.
Onko kellään tietoa meneekö ET luvulla 11 olevat vanteet sierraan. Edelliset alut oli ET35 ja ne muistaakseni on useimmissa Sierraan sopivissa vanteissa.
Ulospäinhän tuota pystyy levittää vaikka miten paljo rälläkällä, mutta mikä ET oli että mahtuu eturenkaat vääntämään linkkuun ilman että ottaa lokareihin kiinni?
Tällasta tälläkertaa...
Onko kellään tietoa meneekö ET luvulla 11 olevat vanteet sierraan. Edelliset alut oli ET35 ja ne muistaakseni on useimmissa Sierraan sopivissa vanteissa.
Ulospäinhän tuota pystyy levittää vaikka miten paljo rälläkällä, mutta mikä ET oli että mahtuu eturenkaat vääntämään linkkuun ilman että ottaa lokareihin kiinni?
Tällasta tälläkertaa...
#764
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
ET eli offset on vanteen keskikohdan etäisyys kiinnityspinnasta millimetreinä. et:n ollessa positiivinen menee vanne kiinnityspintaan nähden "sisäänpäin" ja negatiivisella "ulospäin". näin ollen pienempi et luku = vanne ulompana.
ei se pelkkä ET vaikuta vielä juuri mihinkään, yhtä suuri merkitys on vanteen leveydellä.. eli jos vaikka vakiovanne on 5" leveä et35 ja tilalle laitetaan 7" leveä vanne samalla et:llä vaikuttaa vanteen leveyden muutos jo tuuman molemmille puolille ts. vanteen reuna tulee tuuman ulommas vakiovanteeseen nähden ET:n pysyessa samana. jos taas halutaan vielä 10mm ulommas lasketaan et 25 milliin..
ei se pelkkä ET vaikuta vielä juuri mihinkään, yhtä suuri merkitys on vanteen leveydellä.. eli jos vaikka vakiovanne on 5" leveä et35 ja tilalle laitetaan 7" leveä vanne samalla et:llä vaikuttaa vanteen leveyden muutos jo tuuman molemmille puolille ts. vanteen reuna tulee tuuman ulommas vakiovanteeseen nähden ET:n pysyessa samana. jos taas halutaan vielä 10mm ulommas lasketaan et 25 milliin..
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Näitä ET kyselyitä näkyy olevan vaikka millä mitalla, mutta laitampa tähän sitten omani...samiharju kirjoitti:vielä jäi sanomatta että ainakin joissain 4wd sierroissa on ainakin edessä vakiona isompi raideväli kun 2wd malleissa.
Eli kesän aikana jos säkällä saisi rakennettua oman nelikko dokin käyttökuntoon, niin siihen pitäisi hommailla aluja alle... Vanteiden kooksi kaavailin 16" ja mielellään en hirveän leveitä läskejä alle laittaisi, sanotaanko joku 195? Renkaan korkeus voisi olla esim 55 tai enemmän, muttei mielellään matalampi jos vaan mahtuu pyörimään. Kysymys kuuluukin, että kuinka leveät vanteet ja millä ET:llä pitäisi alle laittaa?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 248
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:09:17 2005
- Paikkakunta: Lahti-city
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
En ajatellut autoa madaltaa yhtään, koska kyseessä on kuitenkin neliveto joka ei mielellään saisi talvikeleissä kikkaillessa jäädä vatsastaan kiinni... Eli voisi kuvitella että madaltamattomana 205/55/16 gummit voisi mahtua alle?WRC taunus kirjoitti:Mulla oli 205/50/16 talvikumit.Vanne tais olla levee 7" ja ET oli 35.Alustaa tiputettu -40mm.Muuten mahtu pyörimään,mut isommassa töyssyssä raapas eturenkaan reunat lokarin kaareen.Ja nuo oli nelikko sierras.
Toinen juttu on että kun autoon kuormataan 20kpl keilapalloja á 7kg kappale ja neljä jannua yhteensä, niin saanee varmaan laittaa vahvistetut jouset taakse ettei ihan vallan pohjaisi

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Mulla oli ihan sama homma tossa mun sedanissa. Nyt on keula niin kova ettei renkaat varmaan osu kaariin.WRC taunus kirjoitti:Mulla oli 205/50/16 talvikumit.Vanne tais olla levee 7" ja ET oli 35.Alustaa tiputettu -40mm.Muuten mahtu pyörimään,mut isommassa töyssyssä raapas eturenkaan reunat lokarin kaareen.Ja nuo oli nelikko sierras.
edit: ja siis sama rengaskoko ja muutenkin samat speksit paitsi että kyseessä on takaveto.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 795
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002
Laitoin just kuutossierraan 7" ET35 205-50-16 kumit ja vähän hirvitti miten mahtuu pyörimään. Madaltamattomassa autossa ei ota kaariin kiinni (jäykemmät jouset kuin 4-koneisissa?), mutta jyrkässä käännöksessä hipaisee joskus sisälokariin/roiskeläppään. Eikä tullut edes kovin traktorin näköinen
.
Onko kokemuksia, kannattaako yrittää katsastaa noille kumeille vai pistää suosiolla pienemmät renkaat alle konttorikäynnille? Renkaan halkaisiahan on kutakuinkin sama kuin vakio 195-65-14 renkaissa.

Onko kokemuksia, kannattaako yrittää katsastaa noille kumeille vai pistää suosiolla pienemmät renkaat alle konttorikäynnille? Renkaan halkaisiahan on kutakuinkin sama kuin vakio 195-65-14 renkaissa.
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Kyllä mä ainakin katsastin. Mutta tohon xr:ään tulee kyllä 205/45R16 kumit.Miku kirjoitti:Laitoin just kuutossierraan 7" ET35 205-50-16 kumit ja vähän hirvitti miten mahtuu pyörimään. Madaltamattomassa autossa ei ota kaariin kiinni (jäykemmät jouset kuin 4-koneisissa?), mutta jyrkässä käännöksessä hipaisee joskus sisälokariin/roiskeläppään. Eikä tullut edes kovin traktorin näköinen.
Onko kokemuksia, kannattaako yrittää katsastaa noille kumeille vai pistää suosiolla pienemmät renkaat alle konttorikäynnille? Renkaan halkaisiahan on kutakuinkin sama kuin vakio 195-65-14 renkaissa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 248
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:09:17 2005
- Paikkakunta: Lahti-city
Renkaan koko saa muutoskatsastamatta kasvaa tuuman suuremmaksi ja 30mm leveämmäksi.Jos rekisteriote sanoo 185/65/14,nii voi mahdollisesti inssi huomauttaa asiasta.Mut jos ne pyörii siellä niin kuin pitää,niin miksi ei sitten muutoskatsastaisi niitä?Maksaa hieman,mut ompa sitten lailliset.Itse henkilökohtaisesti olen muutoskatsastanut lelut alla oleville renkaille.
XR3I Escort Cabriolet -90
-
- Ylläpitäjä
Käsittääkseni offset mitataan vanteen sisä reunasta keskiöön(ilmeisesti jenkit käyttävät tätä mittaus tapaa) ja ET kuten edellä mainittu.. Voin toki olla väärässäsamiharju kirjoitti:ET eli offset on vanteen keskikohdan etäisyys kiinnityspinnasta millimetreinä. et:n ollessa positiivinen menee vanne kiinnityspintaan nähden "sisäänpäin" ja negatiivisella "ulospäin". näin ollen pienempi et luku = vanne ulompana.
ei se pelkkä ET vaikuta vielä juuri mihinkään, yhtä suuri merkitys on vanteen leveydellä.. eli jos vaikka vakiovanne on 5" leveä et35 ja tilalle laitetaan 7" leveä vanne samalla et:llä vaikuttaa vanteen leveyden muutos jo tuuman molemmille puolille ts. vanteen reuna tulee tuuman ulommas vakiovanteeseen nähden ET:n pysyessa samana. jos taas halutaan vielä 10mm ulommas lasketaan et 25 milliin..
-
- Ylläpitäjä
Toihan on ihan BS, eli backspacing mitataan vanteen sisäpuolelta ulkoreunalta. ET = Vanteen leveys/2 - BS + n. 12-13mm . Tuo n. puoli tuumaa tulee siitä, että vanteen leveys on kumikehän sisäpuolelta mitattuna ja BS vanteen ulkoreunalta ja eroa tuppaa olemaan puoli tuumaa. Ja astiasta kolmanteen, tuosta johtuu monet riidat vannekaupoissa -"perkele, eihän se ollutkaan seittemän tuuman vanne vaan kuuren tuuman vanne", -"novarmaanperkele oli, itte mittasin ja leveys oli seittämän tuumaa".sleepperi kirjoitti:Käsittääkseni offset mitataan vanteen sisä reunasta keskiöön(ilmeisesti jenkit käyttävät tätä mittaus tapaa) ja ET kuten edellä mainittu.. Voin toki olla väärässä
Offset on sama kuin ET. Joskus jopa tarkemmin sanottuna positiivinen ET on inset ja negatiivinen outset.
-
- Ylläpitäjä
Johtuuko jenkeistä tilatun vanteen eri offset yllä mainitusta..? EsimerkkiArto65FB kirjoitti:Toihan on ihan BS, eli backspacing mitataan vanteen sisäpuolelta ulkoreunalta. ET = Vanteen leveys/2 - BS + n. 12-13mm . Tuo n. puoli tuumaa tulee siitä, että vanteen leveys on kumikehän sisäpuolelta mitattuna ja BS vanteen ulkoreunalta ja eroa tuppaa olemaan puoli tuumaa. Ja astiasta kolmanteen, tuosta johtuu monet riidat vannekaupoissa -"perkele, eihän se ollutkaan seittemän tuuman vanne vaan kuuren tuuman vanne", -"novarmaanperkele oli, itte mittasin ja leveys oli seittämän tuumaa".sleepperi kirjoitti:Käsittääkseni offset mitataan vanteen sisä reunasta keskiöön(ilmeisesti jenkit käyttävät tätä mittaus tapaa) ja ET kuten edellä mainittu.. Voin toki olla väärässä
Offset on sama kuin ET. Joskus jopa tarkemmin sanottuna positiivinen ET on inset ja negatiivinen outset.
10 tuumaa leveä vanne tilattuna lätäkön takaa offset/ET 0. backspacing oli 5.5 tuumaa???
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
225/40R16 7"x16" vanteelle et38,mahtuuko pyörimään xr4x4:ssa? Mietityttää toi surillusen kuuluisa jousilautanen. Leveys mietityttää. Korkeuden puolesta pyörii kyllä.
edit: homma ratkesi jo,mahtuuhan ne.
edit: homma ratkesi jo,mahtuuhan ne.
Viimeksi muokannut Hesus, Ke Huhtikuu 26. 17:37:06 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Ylläpitäjä
10 tuuman vanne on siis ulkolaidoilta mitattuna n. 11 tuumaa, eli puoli tuumaa per puoli. Kyllä se on periaatteessa noin maasta riippumatta, muissa maissa vaan harvemmin käytetään tuota BS-termiä, vaan kun se on simppeli käsite niin yksinkertainen jenkkikin sen tajuaa.sleepperi kirjoitti: Johtuuko jenkeistä tilatun vanteen eri offset yllä mainitusta..? Esimerkki
10 tuumaa leveä vanne tilattuna lätäkön takaa offset/ET 0. backspacing oli 5.5 tuumaa???
Ihan oikeasti, amerikkalaisten ajatusmaailma on paljon konkreettisempi ja käytännönläheisempi kuin eurooppalaisilla.
Viimeksi muokannut Arto65FB, Ke Huhtikuu 26. 17:09:37 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Leveyden puolesta kyllä mahtuu ainakin taakse mutta tuo profiili on kyllä liian korkea. 35 profiililla mahtuu mutta ei 45Miku kirjoitti:En ole kokeillut, mutta veikkaan että tuskinpa mahtuu. On sen verran hurja halkaisija ja leveys noissa.tony the tiger kirjoitti:Mahtuiskos -86 hb sierraan 17 tuumaset, 7,5 leveät et 38 vanteet, 235/45 kumeilla? Vakio alustalla...
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Vanhoja viestejä mutta todetaan että kyllä 235/45-17" mahtuu pyörimään takana ET35:llä.siipicossu kirjoitti:Leveyden puolesta kyllä mahtuu ainakin taakse mutta tuo profiili on kyllä liian korkea. 35 profiililla mahtuu mutta ei 45Miku kirjoitti:En ole kokeillut, mutta veikkaan että tuskinpa mahtuu. On sen verran hurja halkaisija ja leveys noissa.tony the tiger kirjoitti:Mahtuiskos -86 hb sierraan 17 tuumaset, 7,5 leveät et 38 vanteet, 235/45 kumeilla? Vakio alustalla...
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
- Viesti:
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Tuolta pitäis löytyä ainakin -> http://www.imagewheels.co.uk/pages/wheels_cast.html ja tuolta -> http://www.german-wheels.com/.avoesco kirjoitti:Olisko kellään tietoa mistä saisi 15-17" 9-11 leveitä 0et:llä vanteita 4*108
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
- Viesti:
imagewheelssiltä löyty yhdet hyvät nuokultaisella keskiosalla.Hesus kirjoitti:Tuolta pitäis löytyä ainakin -> http://www.imagewheels.co.uk/pages/wheels_cast.html ja tuolta -> http://www.german-wheels.com/.avoesco kirjoitti:Olisko kellään tietoa mistä saisi 15-17" 9-11 leveitä 0et:llä vanteita 4*108
http://www.imagewheels.co.uk/large_wheel_pages/brm.html
pyörisin sielä vähän aikaa mutta en löytänyt et lukuja ollenkaan.
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu)
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu)
