neuvoja ohc turbotukseen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

osku78
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 20:09:19 2005
Paikkakunta: Outokumpu

neuvoja ohc turbotukseen

Viesti Kirjoittaja osku78 » Pe Marraskuu 25. 17:19:16 2005

Heips! Nyt tarvittas neuvoja/kokemuksia ohc välijäähdytetyn turbomoottorin rakentamiseen katukäyttöön. Aihiona 86 vm 2 litranen IS moottori. Lohko tarkoitus porata 92mm kuplan takomännille. Kiertokankina joko Is:n omat f-kanget tai 900 saabin kanget. Puristukset tulisi 7,5-8,5 välille, Kansi IS vakio. Hevosvoimia pitäs saada ulos noin 200, ehkä enemmänkin. Mikähän turbo olis paras vaihtoehto kyseiseen moottoriin ja millä paineilla? Olisko kellään myydä sellasta? Stockmannin ihi rhp 5 löytys pakosarjoineen hyllystä , mutta ilmeisesti pakopuolen ahdistus on kyseisessa ahtimessa sen verran suuri että saattaa tuhota moottorin. Voiko stockmann pakosarjaa käyttää isomman ahtimen kanssa, vai pitääkö tehdä ns.peltisarja? Polttoaineen syöttämiseen tarkoitus hyödyntää Is omaa ruiskua megasguirtilla varustettuna. Onko kokemuksia toimivuudesta? Entä nokka-akseli, mikä olisi toimivin vaihtoehto? ja kestääkö tavan kannentiiviste? millaisen kytkimen käyttö olisi suositeltavaa? Tässäpä kysymyksiä näin aluksi..toivottavasti saisin myös vastauksia, kaikki neuvot tervetulleita.. Kiitos jo etukäteen!

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Marraskuu 25. 17:21:48 2005

Kirjoita hakuun "turbo and ohc" , niin jotain juttua löytyy... :roll:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Marraskuu 25. 17:26:26 2005

Ja tuo ihi kannattanee unohtaa heti alkuunsa, perustelit jo itse miksi. Stokkan pakosarjaa voi kyllä käyttää, mutta joutuu tekemään jonkulaisen "välilaipan", jos esim aikoo to3:sta käyttää. Fel-pro:n tiiviste on kestänyt omassani ihan hyvin, mutta kannattaa muistaa että se on vakiotiivistettä ohkasempi. Sitten vähän kalliimpi ja parempi vaihtoehto vois olla cossun orkkis tiiviste. Ja haulla kyllä löytyy aikapaljon juttua koskien ohc:n turbotusta.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Marraskuu 25. 20:10:18 2005

Onkohan mulla tuol tallis Stockkan pakosarja, oisko jollain heittää kuvaa? siihen meni ainakin T03 ihan bolt-on.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Pe Marraskuu 25. 20:50:25 2005

Jossain Stockkapakosarjas oli ainakin TO3:n ja IHI:n kiinnitysmahdollisuudet, eli molemmat pulttijaot. Ilmeisesti se pakosarja alunperin tehty TO3:lle?
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Su Marraskuu 27. 19:52:34 2005

Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Marraskuu 27. 20:46:40 2005

ainakaa 1.6 stokkan sarjassa ei ollu muita kiinnitysreikiä ku ihi rhb5:lle.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Marraskuu 27. 21:16:49 2005

Ittellä on tai oikeestaan oli juur 2.0i OHC Turbo IC, täysin vakiokoneeseen propelli kiinni ja g-tech tehoa 200 pyörillä. Lisäruisku tosin on. Ahdin meni hajalle, jonka takia otan koko paketin irti, koska kyllä se menee näin talvella sliipissä taas ilman turbookin :D
Jäsen #606

osku78
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 20:09:19 2005
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja osku78 » Ma Marraskuu 28. 17:21:20 2005

Minkälaista ahdinta oot käyttänyt ja millä paineilla tuo 200hv?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Marraskuu 28. 17:39:39 2005

osku78 kirjoitti:Minkälaista ahdinta oot käyttänyt ja millä paineilla tuo 200hv?
tuolla on turinaa aika paljon kaikesta ohc:n turbotukseen liittyvästä --> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... =ohc+turbo

mutta garretin to3 vois olla aika sopiva ahdin noille tehoille.

edit: linkki korjattu.
Viimeksi muokannut Hesus, Ma Joulukuu 5. 10:37:34 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Marraskuu 28. 17:52:36 2005

jesus48 kirjoitti:
osku78 kirjoitti:Minkälaista ahdinta oot käyttänyt ja millä paineilla tuo 200hv?
tuolla on turinaa aika paljon kaikesta ohc:n turbotukseen liittyvästä --> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/s ... 80&start=0

mutta garretin to3 vois olla aika sopiva ahdin noille tehoille.

ei toimi toi linkki
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Joulukuu 5. 9:26:34 2005

Onks kellään nyt hajua mikä tuo tommonen on? :smt120
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ma Joulukuu 5. 10:13:56 2005

qreippi kirjoitti:
Onks kellään nyt hajua mikä tuo tommonen on? :smt120
No se on jonkun kyläsepän väkertämä turbopakosarja, mallia on varmaankin otettu stokkaturbon sarjasta. Se on suunnilleen samanmuotoinen, mutta valettu.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Joulukuu 5. 11:52:52 2005

Jay kirjoitti:
qreippi kirjoitti:
Onks kellään nyt hajua mikä tuo tommonen on? :smt120
No se on jonkun kyläsepän väkertämä turbopakosarja, mallia on varmaankin otettu stokkaturbon sarjasta. Se on suunnilleen samanmuotoinen, mutta valettu.
Taitaa olla melkoinen "kyläseppä" kun on stanssannut numerotkin sarjaan. :wink: :lol: :lol:

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Joulukuu 5. 12:22:56 2005

Niin.. ite kelasin et jos olis muokattu stokkan sarjaa, mutta onko kellään kuvaa semmosesta? tai numeroista mitä semmoses mahdollisesti on? ite en oo livenä koskaan semmosta nähnyt.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Joulukuu 5. 12:52:49 2005

AE turbo lukee siinä sarjassa..hmm,voisin kattoa jos löytäisin kuvan siitä,mulla pyöri semmonen nurkissa n. vuosi sitten.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ma Joulukuu 5. 13:25:30 2005

Bootsi kirjoitti:
Jay kirjoitti:
qreippi kirjoitti: Onks kellään nyt hajua mikä tuo tommonen on? :smt120
No se on jonkun kyläsepän väkertämä turbopakosarja, mallia on varmaankin otettu stokkaturbon sarjasta. Se on suunnilleen samanmuotoinen, mutta valettu.
Taitaa olla melkoinen "kyläseppä" kun on stanssannut numerotkin sarjaan. :wink: :lol: :lol:
Mitäköhän toikin tarkotti?

Valkeakoskelta yksi heppu teki aikalailla ton näköisiä turbopakosarjoja ainakin, jotain vastaavia stanssauksia niissäkin oli. En muista nimeä, mutta noissa klubin miiteissä se on pyörinyt mustalla 4x4 cossulla.
Tällä:
http://www.cosworthrsclub.com/kuvagalle ... 01_11.html

edit: Niin en tarkoittanut tota kyläseppä nimitystä mitenkään negatiivisessa mielessä, jos joku sen niin ymmärsi.
Viimeksi muokannut Jay, Ma Joulukuu 5. 13:38:23 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Joulukuu 5. 13:36:14 2005

Niin ja jos pystyy tekemään nuin hienon sarjan niin ei luulisi yksi stanssaus tuottavan ongelmaa :wink:

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Joulukuu 5. 15:56:39 2005

Näyttää ainakin aivan samanlaiselta,kuin sen valkeaskoskelaisen jannun tekeleet.Ostin joskus sellaisen sarjan,mutten muista oliko siinä noita numeroita.Eikä nuo numerot muutenkaan sen enempää kerro,taitaa olla tekijän muistilista,mistä aineesta tuo sarja on tehty.

Kuitenkin tuo sarja oli hintaansa nähden ihan laadukas.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ma Joulukuu 5. 17:41:37 2005

Kyllä tuo valkeakosken kaverin pakosarjalta näyttää ja samalta kun tuo omassa hyllyssä oleva. On muuten todella hyvää jälkeä ja pitäisi kestää, omia kokemuksia ei vielä ole. Mutta samanlaisella sarjalla Järvelän Marko ajeli jonkun aikaa.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Joulukuu 5. 20:10:33 2005

Jay:lla tänään katseltiin tota Stockmannin sarjaa ja onhan tossa vähän mallia siitä otettu 8)
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Joulukuu 5. 20:16:18 2005

"kyläsepällä" on vaan mun korvissa just se negatiivinen kaiku. :wink:
Kyllä toi näyttäis olevan tehty "ihan tosissaan" ja numeroitukkin varmaan just sen materiaalin takia.
..niin, ei se stanssaaminen tosiaankaan paljon vaadi, sen osaan minäkin. :lol: :lol:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 6. 12:45:22 2005

osku78 kirjoitti:Minkälaista ahdinta oot käyttänyt ja millä paineilla tuo 200hv?
Painetta joku 0.6-0.7, pirun pieni ahdin. Schwitzer S1B. Oli kyllä kokolailla kaikki, mitä tommosella ahtimella saa tommosesta koneesta... Itse tehty pakosarjaan integroitu hukkaportti :D Ennakkoo oli sillain, että saatto nakuttaa välillä, hain semmosen kohdan missä se lakkas korvin kuultavasti nakuttamasta ja siitä pari astetta myöhäsemmälle :twisted:

Kone on muuten ehjä vieläkin, on jo reilun viikon palvellut vaparimopona taas. Luulin ensin, että se oli rikki, kun lähdin ajaan sillä vaparina ku se ei mennykkän enää mihkän :D

Ainiin, hintapolitiikkaa: Turbo 160e, keulan kokonen cooleri 50e, ahtoputket ja letkut klemmareineen n. 100e (uusia osia) pakoputki n. 100e, pakosarja oli jo ennestään, hintaa kertyi muutama kymppi+jokunen tunti, anturi ja seosmittari 120e, lisäruisku ja suutin oli lainassa, öljyputket ja letkut, lisäsuuttimen polttoaineletku yms. tilpehöörit uusia osia, varmaan yht. noin 100e...

Yht. noin 630e. Aika alakanttiin mutta tota luokkaa.
Jäsen #606

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Joulukuu 7. 12:51:57 2005

Immosen Karihan noita pakosarjoja tekee. Todella kestäviä ja riittää oharin turbotuksessa melko pitkälle. Malleja on kaksi erilaista, toisessa turbon laippa keskellä, toisessa hieman sivussa (kuten kuvassa).

Mulla on yksi ylimääräinen uusi, jos joku on kiinnostunut.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ke Joulukuu 7. 15:22:49 2005

Mulla on kans tollanen pakosarja paikoillaan tällä hetkellä. Onko tuo sit hyvä, vai kannattaako tässä alkaa tekemään putkista pakosarjaa? Jäälin autosäädön Prokkola vaan meinas, että alkaa ylemmillä kierrosalueilla tuo satsi vähän ahdistaan, ku siellä autoa säädössä käytin. Ite sain 1,1barin paineilla 240 hummaa puristettua tuosta koneesta. Kierroksia oli vaan 5200 huipputehon kohdalla.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Joulukuu 8. 13:24:29 2005

Ei tuo mikään ihanteellinen ole, mutta ei vielä 350hv+ koneessa pakopaineet mitkään kovat ollu, joten tuskin sulla siitä ahdistaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » To Joulukuu 8. 15:40:27 2005

jos tuntuu et ahistaa, niin sitä voi vinkulla vähän muokata, turbonlaipassa on melkeen sentti suuntaansa ylimäärästä.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Tonis
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesäkuu 7. 9:10:57 2005
Paikkakunta: Helsinki

neuvoja

Viesti Kirjoittaja Tonis » Pe Joulukuu 9. 21:01:42 2005

mimmosia ohc turbo koneita teillä on mitä tavaroita sisältää ja paljo puristukset, tehot, paljon ahtoja. Olen alkamassa rakentaa tuommoista 2.0 ohc ruiskua joten neuvoja kaivataan...

FST
Viestit: 35
Liittynyt: La Elokuu 20. 22:42:14 2005

Viesti Kirjoittaja FST » Pe Joulukuu 9. 21:37:30 2005

kannattaa käyttää tota hakua... löytyy aika paljon(kaikki ohc:n turbottamisesta). itellä on alakerrassa tako mahlet, saabin veivit, hp öljypumppu, kannessa piper cams pb285 nokkasarja. turbona garret to4 erillisellä hukkaportilla (omatekonen pakosarja). is:n vakio imusarja 390cc suuttimilla, moottorin ohjauksesta vastaa megasquirt. tottakai sintteri kytkin kiree asetelma ja ym.... no noista männistä varmaanki kaikki on eri mieltä mutta tää on mun kone!
ford sierra 2.1 tic
ford sierra 1.8td

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 23. 18:32:10 2005

Evo moottori: Garrett GT37, pakopesä auki vielä, ahtimesta puuttuu se kokonaan. Cossu 4WD männät, cossun kanget, vakio kampi, kytkin auki vielä. Minkä nokan mä tohon ostan, kaikki tuntus kehuvan tota piperin 285 :ttä että on hyvä nokka jne, mutta kuinkas tommosen isohkon ahtimen kanssa? Tehoja pitäs saada sen verran mitä noi alakerran osat kestää, eli 400-500 väliin pitäs päästä.

Missä noita piperin nokkien tietoja on? piperin sivuilta löysin vain taulukon missä oli listattu, mitä tulee mukaan kun ostaa nokkasarjan OHC koneeseen... :roll:
Jäsen #606

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Pe Joulukuu 23. 19:29:31 2005

http://www.cosworthrsclub.com/jasenauto ... to185.html

tossa mun ex ohc turbo riesassa oli kent cams fr1, joka toimi nätisti alhaalta ylös saakka, tehoa oli 437hv/5800rpm, jolloin suuttimet loppuivat kesken...
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Elokuu 23. 20:07:40 2006

Voiko vanhan taunuslohkon (20) porata huoletta 92mm kokuun?

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Elokuu 23. 21:36:03 2006

kyllä voi..

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: neuvoja ohc turbotukseen

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Elokuu 23. 22:46:53 2006

osku78 kirjoitti:Polttoaineen syöttämiseen tarkoitus hyödyntää Is omaa ruiskua megasguirtilla varustettuna. Onko kokemuksia toimivuudesta?
Mulla on iS:n imusarja megan ohjaamana. Suuttimet 2WD cossun vakiosuuttimet.
Ahtimena GT28R, paineina toistaiseksi ollut vain 0,4bar kun ei oo kerinny nostaa :)
Mega ohjaa myös sytkää, sytytyspuolen hiluina edis-4.

Mega toimii tuossa kokoonpanossa kuin kello!

- Kimmo

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Elokuu 24. 18:08:56 2006

Onko kukaan tehnyt tämän tyyppistä muokkausta kampiakselin runkolaakereiden voitelurei'ille? Tuo on yleistä noissa Fiatin koneissa, mutta tuskin tuosta mitään haittaa on myöskään Fordin kampurassa?

Vastaa Viestiin