neuvoja ohc turbotukseen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 20:09:19 2005
- Paikkakunta: Outokumpu
neuvoja ohc turbotukseen
Heips! Nyt tarvittas neuvoja/kokemuksia ohc välijäähdytetyn turbomoottorin rakentamiseen katukäyttöön. Aihiona 86 vm 2 litranen IS moottori. Lohko tarkoitus porata 92mm kuplan takomännille. Kiertokankina joko Is:n omat f-kanget tai 900 saabin kanget. Puristukset tulisi 7,5-8,5 välille, Kansi IS vakio. Hevosvoimia pitäs saada ulos noin 200, ehkä enemmänkin. Mikähän turbo olis paras vaihtoehto kyseiseen moottoriin ja millä paineilla? Olisko kellään myydä sellasta? Stockmannin ihi rhp 5 löytys pakosarjoineen hyllystä , mutta ilmeisesti pakopuolen ahdistus on kyseisessa ahtimessa sen verran suuri että saattaa tuhota moottorin. Voiko stockmann pakosarjaa käyttää isomman ahtimen kanssa, vai pitääkö tehdä ns.peltisarja? Polttoaineen syöttämiseen tarkoitus hyödyntää Is omaa ruiskua megasguirtilla varustettuna. Onko kokemuksia toimivuudesta? Entä nokka-akseli, mikä olisi toimivin vaihtoehto? ja kestääkö tavan kannentiiviste? millaisen kytkimen käyttö olisi suositeltavaa? Tässäpä kysymyksiä näin aluksi..toivottavasti saisin myös vastauksia, kaikki neuvot tervetulleita.. Kiitos jo etukäteen!
-
- Ylläpitäjä
Ja tuo ihi kannattanee unohtaa heti alkuunsa, perustelit jo itse miksi. Stokkan pakosarjaa voi kyllä käyttää, mutta joutuu tekemään jonkulaisen "välilaipan", jos esim aikoo to3:sta käyttää. Fel-pro:n tiiviste on kestänyt omassani ihan hyvin, mutta kannattaa muistaa että se on vakiotiivistettä ohkasempi. Sitten vähän kalliimpi ja parempi vaihtoehto vois olla cossun orkkis tiiviste. Ja haulla kyllä löytyy aikapaljon juttua koskien ohc:n turbotusta.
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
tuolla on turinaa aika paljon kaikesta ohc:n turbotukseen liittyvästä --> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... =ohc+turboosku78 kirjoitti:Minkälaista ahdinta oot käyttänyt ja millä paineilla tuo 200hv?
mutta garretin to3 vois olla aika sopiva ahdin noille tehoille.
edit: linkki korjattu.
Viimeksi muokannut Hesus, Ma Joulukuu 5. 10:37:34 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
jesus48 kirjoitti:tuolla on turinaa aika paljon kaikesta ohc:n turbotukseen liittyvästä --> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/s ... 80&start=0osku78 kirjoitti:Minkälaista ahdinta oot käyttänyt ja millä paineilla tuo 200hv?
mutta garretin to3 vois olla aika sopiva ahdin noille tehoille.
ei toimi toi linkki
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
- Paikkakunta: Hämeenlinna
No se on jonkun kyläsepän väkertämä turbopakosarja, mallia on varmaankin otettu stokkaturbon sarjasta. Se on suunnilleen samanmuotoinen, mutta valettu.qreippi kirjoitti:Onks kellään nyt hajua mikä tuo tommonen on? :smt120
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Taitaa olla melkoinen "kyläseppä" kun on stanssannut numerotkin sarjaan.Jay kirjoitti:No se on jonkun kyläsepän väkertämä turbopakosarja, mallia on varmaankin otettu stokkaturbon sarjasta. Se on suunnilleen samanmuotoinen, mutta valettu.qreippi kirjoitti:Onks kellään nyt hajua mikä tuo tommonen on? :smt120



-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Mitäköhän toikin tarkotti?Bootsi kirjoitti:Taitaa olla melkoinen "kyläseppä" kun on stanssannut numerotkin sarjaan.Jay kirjoitti:No se on jonkun kyläsepän väkertämä turbopakosarja, mallia on varmaankin otettu stokkaturbon sarjasta. Se on suunnilleen samanmuotoinen, mutta valettu.qreippi kirjoitti: Onks kellään nyt hajua mikä tuo tommonen on? :smt120![]()
![]()
Valkeakoskelta yksi heppu teki aikalailla ton näköisiä turbopakosarjoja ainakin, jotain vastaavia stanssauksia niissäkin oli. En muista nimeä, mutta noissa klubin miiteissä se on pyörinyt mustalla 4x4 cossulla.
Tällä:
http://www.cosworthrsclub.com/kuvagalle ... 01_11.html
edit: Niin en tarkoittanut tota kyläseppä nimitystä mitenkään negatiivisessa mielessä, jos joku sen niin ymmärsi.
Viimeksi muokannut Jay, Ma Joulukuu 5. 13:38:23 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Näyttää ainakin aivan samanlaiselta,kuin sen valkeaskoskelaisen jannun tekeleet.Ostin joskus sellaisen sarjan,mutten muista oliko siinä noita numeroita.Eikä nuo numerot muutenkaan sen enempää kerro,taitaa olla tekijän muistilista,mistä aineesta tuo sarja on tehty.
Kuitenkin tuo sarja oli hintaansa nähden ihan laadukas.
Kuitenkin tuo sarja oli hintaansa nähden ihan laadukas.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Painetta joku 0.6-0.7, pirun pieni ahdin. Schwitzer S1B. Oli kyllä kokolailla kaikki, mitä tommosella ahtimella saa tommosesta koneesta... Itse tehty pakosarjaan integroitu hukkaporttiosku78 kirjoitti:Minkälaista ahdinta oot käyttänyt ja millä paineilla tuo 200hv?


Kone on muuten ehjä vieläkin, on jo reilun viikon palvellut vaparimopona taas. Luulin ensin, että se oli rikki, kun lähdin ajaan sillä vaparina ku se ei mennykkän enää mihkän

Ainiin, hintapolitiikkaa: Turbo 160e, keulan kokonen cooleri 50e, ahtoputket ja letkut klemmareineen n. 100e (uusia osia) pakoputki n. 100e, pakosarja oli jo ennestään, hintaa kertyi muutama kymppi+jokunen tunti, anturi ja seosmittari 120e, lisäruisku ja suutin oli lainassa, öljyputket ja letkut, lisäsuuttimen polttoaineletku yms. tilpehöörit uusia osia, varmaan yht. noin 100e...
Yht. noin 630e. Aika alakanttiin mutta tota luokkaa.
Jäsen #606
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Immosen Karihan noita pakosarjoja tekee. Todella kestäviä ja riittää oharin turbotuksessa melko pitkälle. Malleja on kaksi erilaista, toisessa turbon laippa keskellä, toisessa hieman sivussa (kuten kuvassa).
Mulla on yksi ylimääräinen uusi, jos joku on kiinnostunut.
Mulla on yksi ylimääräinen uusi, jos joku on kiinnostunut.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Mulla on kans tollanen pakosarja paikoillaan tällä hetkellä. Onko tuo sit hyvä, vai kannattaako tässä alkaa tekemään putkista pakosarjaa? Jäälin autosäädön Prokkola vaan meinas, että alkaa ylemmillä kierrosalueilla tuo satsi vähän ahdistaan, ku siellä autoa säädössä käytin. Ite sain 1,1barin paineilla 240 hummaa puristettua tuosta koneesta. Kierroksia oli vaan 5200 huipputehon kohdalla.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Ei tuo mikään ihanteellinen ole, mutta ei vielä 350hv+ koneessa pakopaineet mitkään kovat ollu, joten tuskin sulla siitä ahdistaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: La Elokuu 20. 22:42:14 2005
kannattaa käyttää tota hakua... löytyy aika paljon(kaikki ohc:n turbottamisesta). itellä on alakerrassa tako mahlet, saabin veivit, hp öljypumppu, kannessa piper cams pb285 nokkasarja. turbona garret to4 erillisellä hukkaportilla (omatekonen pakosarja). is:n vakio imusarja 390cc suuttimilla, moottorin ohjauksesta vastaa megasquirt. tottakai sintteri kytkin kiree asetelma ja ym.... no noista männistä varmaanki kaikki on eri mieltä mutta tää on mun kone!
ford sierra 2.1 tic
ford sierra 1.8td
ford sierra 1.8td
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Evo moottori: Garrett GT37, pakopesä auki vielä, ahtimesta puuttuu se kokonaan. Cossu 4WD männät, cossun kanget, vakio kampi, kytkin auki vielä. Minkä nokan mä tohon ostan, kaikki tuntus kehuvan tota piperin 285 :ttä että on hyvä nokka jne, mutta kuinkas tommosen isohkon ahtimen kanssa? Tehoja pitäs saada sen verran mitä noi alakerran osat kestää, eli 400-500 väliin pitäs päästä.
Missä noita piperin nokkien tietoja on? piperin sivuilta löysin vain taulukon missä oli listattu, mitä tulee mukaan kun ostaa nokkasarjan OHC koneeseen...
Missä noita piperin nokkien tietoja on? piperin sivuilta löysin vain taulukon missä oli listattu, mitä tulee mukaan kun ostaa nokkasarjan OHC koneeseen...

Jäsen #606
-
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
http://www.cosworthrsclub.com/jasenauto ... to185.html
tossa mun ex ohc turbo riesassa oli kent cams fr1, joka toimi nätisti alhaalta ylös saakka, tehoa oli 437hv/5800rpm, jolloin suuttimet loppuivat kesken...
tossa mun ex ohc turbo riesassa oli kent cams fr1, joka toimi nätisti alhaalta ylös saakka, tehoa oli 437hv/5800rpm, jolloin suuttimet loppuivat kesken...
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: neuvoja ohc turbotukseen
Mulla on iS:n imusarja megan ohjaamana. Suuttimet 2WD cossun vakiosuuttimet.osku78 kirjoitti:Polttoaineen syöttämiseen tarkoitus hyödyntää Is omaa ruiskua megasguirtilla varustettuna. Onko kokemuksia toimivuudesta?
Ahtimena GT28R, paineina toistaiseksi ollut vain 0,4bar kun ei oo kerinny nostaa

Mega ohjaa myös sytkää, sytytyspuolen hiluina edis-4.
Mega toimii tuossa kokoonpanossa kuin kello!
- Kimmo