Diisseli ei hehkuta?!?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Diisseli ei hehkuta?!?

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Ma Joulukuu 5. 0:01:42 2005

Eli itellä on tuo diesel scorpioni, 2.5 turboton... Hehkun merkkivalo ei tahdo syttyä oikeastaan ikinä, eikä kyllä hehkuta ollenkaan...

Vika ilmestyi aivan yhtäkkiä, aikaisemmin ei ole ollut ongelmia.. Hehkun rele naksuu niinkun pitääkin, eli siinä ei pitäs olla vikaa... Olisko jollain viisaita neuvoja, kiitos jo etukäteen... :D
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Joulukuu 5. 0:06:13 2005

Voi kait siinä releessä olla "kilometrit täynnä" vaikka raksuukin. Jos on vaikka releen sisällä kontaktipinnat ajansaatossa hiukkasen hapettuneet tai suurten virtojen vuoksi palaneet.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Joulukuu 5. 0:25:51 2005

no mittaa nyt vaikka ensiksi hehkulta tuleeko sinne potkua, kun yrittää hehkuttaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Ma Joulukuu 5. 0:34:28 2005

no tehtiin tuossa viikonloppuna semmonen yli 800km reissu korpparilla, ja matkalla rupes ottamaan omituisia jännitepiikkejä, esim: kaikki polttimot palo tajuttoman kirkkaina, lyhkäset valotkin palo niin kirkkaina, että porukka vilkutteli valoja, sähköikkunat, ja pyyhkijät jne toimi turbovauhtia ym kivaa, tosin yksikään lamppu ei kärähtäny, vaikka sitä eniten pelkäsin pimeellä... :shock: Joten vaikuttasko tuo sit asiaan, nyt taas toimii kaikki sähköt muuten normaalisti...
Seuraavana aamuna hehkutti vielä normaalisti, jonka jälkeen ei ole hehkuttanu kun ehkä 1/50 starttausyritystä...

Ilmeisesti joku latauksen säädin ym vastaava otti sillon häikkää, kun nuo valot kirkastu... :?
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Ke Joulukuu 7. 9:24:26 2005

No nyt löyty semmonen vika, että hehkun merkkivalo toimii vain ja ainoastaan kun auto(moottori on lämmin, kylmällä ei toimi... Mistähän tuo merkkivalo saa virran..?
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Joulukuu 7. 14:35:02 2005

Vaihoin omaan 2.3D Sierraani vähän aikaa sitten jännitteensäätimen, koska entinen teki tenät... Entinen säädin lisäsi voltteja sitä mukaa kun kierrokset koneessa nousi. Vanha säädin oli silleen "hassusti" sulanut kun pois irroittelin.

Ja ihan vinkkinä vaan että vaihda ajoissa se säädin, sillä se polttaa muuten lamput ja keittää akun. Hehkuihin ei sinänsä pitäisi vaikuttaa koska moottori ei ole käynnissä silloin kun hehkuttelet. Uusi säädin kun ei ole kovin kallis (ainakin jos siinä oman saman lainen Bosch:n laturi kuin minulla).

[EDIT]Wautsi mikä näppihäiriö :D [/EDIT]
Viimeksi muokannut Zipi, Ke Joulukuu 7. 16:53:01 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Ke Joulukuu 7. 16:11:37 2005

Zipi kirjoitti:Vaihoin omaan 2.3D Sierraani vähän aikaa sitten jännitteensäätimen, koska entinen teki tenät... Entinen säädin lisäsi voltteja sitä mukaa kun kierrokset koneessa nousi. Vanha säädin oli silleen "hassusti" sulanut kun pois irroittelin.

Ja ihan vinkkinä vaan että vaihda ajoissa se säädin, sillä se polttaa muuten lamput ja keittää akun. Hehkuihin ei sinänsä pitäisi vaikuttaa koska moottori ei ole käynnissä silloin kun hehkuttelet. Uusi säädin kun ei ole kovin kallis (ainakin jos siinä oman saman lainen Bosch:n laturi kuin minulla).
Nyt täytyy kyllä nolona kysyy, että missä kohdassa konehuonetta se säädin mahtaa piileskellä..? :oops:
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Joulukuu 7. 16:39:04 2005

Laturin persiissähän säädin on. Kahdella ruuvilla kiinni, samassa on hiilet.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ke Joulukuu 7. 17:08:52 2005

Mulla teki samaa joskus niin hehkureleen vaihto autto.
Ryssänkonstilla voit pistää suoraan akusta plussaa hehkukiskoon niin saat ainakin hehkutettua ettei tartte minuutti tolkulla pyörittää konetta.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 8. 19:06:24 2005

Laturikin saattaa hajota siitä jos säädin on täysillä kokoajan.
Jäsen #606

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » To Joulukuu 8. 19:38:17 2005

Tänään kävin uudet hehkut, ja tuon jännitteensäätimen/tasaajan/hiilet...
Huomenna vaihdan...

Hehkut makso 11€ kappale, foordilla hiukan alle neljäkymppiä...

:shock:

Foordilla hehkun rele 129€, motonetillä 58€....taidan kyllä silti hakea romuttamolta... :lol:

Nyt vielä sais selvitettyä mistä tuo merkkivalo ottaa virtansa, releeltä se tuskin ottaa, eli sillon kun merkkivalo toimii, eli merkkivalo sammuu normaalisti, niin hehkutus jatkuu silti, katoin virtakynällä hehkuista... :?
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 8. 19:46:56 2005

Ei kannata hakee mistään romikselta toista paskaa hehkurelettä, saattaa olla jumissa ja polttaa uudet hehkut hetkessä.
Jäsen #606

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » To Joulukuu 8. 21:32:57 2005

Ratsastetaan aiheella.
Onko tuossa endura- de:ssä ominaisuus pitkä startti hehkun jälkeen?
Tasasesti kyllä potkii kaikilla, mutta starttaus kylmänä on aika pitkä vaikka antais kaksikin hehkua ennen starttia..
Polttoainepuoli on nyt kunnossa.
Lämpimällä koneella rysähtää hyvin tulille..
Eli saa taas kysyä, että onko kyseessä vika vai ominaisuus. Omat kokemukseni fordin dieseleistä rajoittuu tähän yksilöön.
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Joulukuu 8. 22:19:31 2005

Itseasiassa hehkutus jatkuu ilmeisesti vielä ainakin kaksi/kolme kertaa sen ajan kun valo on sammunut...

Minulla on autossani amppeerimittari ja se menee tappiin heti kun hehkutus alkaa. Se palaa nolla-asentoon vasta noin 30-40sek kuluttua kun on hehkut kääntänyt päälle. (siis jos ei starttaa)

Eli ilmeisesti toi merkkivalo sammuu aiemmin normaalin lyhkäisen hehkun merkiksi, mutta hehkutus jatkuu vielä pidempään, jos tahtoo pitkät hehkut vetäistä. (voisin kyllä selvittää tämän varmuudella mittaamalla volttimittarilla hehkuille menevää virtaa verrattuna hehkuvaloon/amppeerimittariin, niin saisi varmaa tietoa...)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Pe Joulukuu 9. 14:30:18 2005

Tuo hehkun valo ilmeisesti toimii jonkun lämpö/aika-anturin kautta...?

:?
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Joulukuu 9. 19:25:13 2005

jleinon2 kirjoitti:Tuo hehkun valo ilmeisesti toimii jonkun lämpö/aika-anturin kautta...?
Itse väittäisin näin perstuntumalta että toimii ainakin minulla pelkästään ajalla, eli ei ota kantaa lämpötilaan.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Pe Joulukuu 9. 19:48:01 2005

Zipi kirjoitti:
jleinon2 kirjoitti:Tuo hehkun valo ilmeisesti toimii jonkun lämpö/aika-anturin kautta...?
Itse väittäisin näin perstuntumalta että toimii ainakin minulla pelkästään ajalla, eli ei ota kantaa lämpötilaan.
Ajattelin vaan, kun esim. viimetalvena -20 asteen pakkasella piti hehkuttaa jumalattoman pitkään, mut -10 asteessa huomattavasti lyhyempään... Tai sit se kylmässä odottaminen tuntu pitkältä... :lol:
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Joulukuu 9. 20:00:20 2005

Eihän sitä tiedä jos vaikka tossa Scorpparissa ois toisenlainen hehkusysteemi kuin 2.3D Sierrassa...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Pe Joulukuu 9. 21:57:08 2005

Kyllä 2.3d mk2 -87 sierra ainakin hehkuttaa kelin mukaan. kesällä n 5sekunttia ja talvella n 20sekunttia.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Pe Joulukuu 9. 23:29:43 2005

Zipi kirjoitti:Eihän sitä tiedä jos vaikka tossa Scorpparissa ois toisenlainen hehkusysteemi kuin 2.3D Sierrassa...
No tekniikanvaihto autohan tuo korppari on, mut hehkun rele on ainakin samassa paikassa kuin tehdasversioissa :roll:
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Vastaa Viestiin