Escortin sähköissä häikkää [vika löytyi]

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Escortin sähköissä häikkää [vika löytyi]

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ma Joulukuu 12. 13:26:22 2005

Tarvitsisin kipeästi apua tälläiseen sähköpulmaan:

Autona on sigun kaupparassa eli 1.3 lazer.
Ongelma on seuraava:

Ensin lopetti toimintansa tykkänään kaikki mittarivalot lukuunlaskien myös ne valot mitkä on siinä lämmönsäätöpaneelissa, ainoastaan toimii kaikki varoitusvalot, kuten öljy-, sähkö-, käsijarru-, jne. toimivat.

No sen jälkeen lopettivat toimintansa seuraavana päivänä takavalot, eli kaikki muuta valot + vilkut toimivat paitsi takana ei toimi ajo- eikä jarruvalot.

Seuraavat asiat tiedän:

jarru + mittarivaloilla on sama sulake ja ajattelin heti sulakkeen palamista, mutta ehjä on, eikä tuo sulake selitä ajovalojen puuttumista takaa. Johtoja ränkläsin, mutta ei mitään. Vielä pitäisi kurkistaa sulakerasianpohjaan, mutta epäilen että sieltä ei mitään löydy. Onko näille siis olemassa jotain relettä tai muuta mikä aiheuttaisi tämmöistä "valottomuutta".

Se vielä mainittakoon, että mittarivalot eivät yksi päivä tulleet päälle, mutta n. 10km ajon jälkeen kaikki pilkahtivat toimimaan, mutta sen jälkeen ei mitään vaikka olen ajanut autolla reilut 50km.
Viimeksi muokannut cossuton, Ke Joulukuu 21. 11:38:59 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Joulukuu 12. 14:00:24 2005

Takavalojen johdotukset/liittimet ja ne valojen kiskot kannattaa tarkastaa. Sierrassa hävisi muistaakseni mittarinvalot kerran, ja syyksi paljastui takavalojen johdotukset. Palaako rekisterikilven valo ?

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ma Joulukuu 12. 14:40:03 2005

Jaakkoki kirjoitti:Takavalojen johdotukset/liittimet ja ne valojen kiskot kannattaa tarkastaa. Sierrassa hävisi muistaakseni mittarinvalot kerran, ja syyksi paljastui takavalojen johdotukset. Palaako rekisterikilven valo ?
Takavalojen maadoitus siis. Omassa rst:ssä syttyy välillä takalasin lämmittimen painikkeen merkkivalo, joka johtuu juuri noista takavalojen maadoituksesta. Vaikuttaneeko tuo maadoitus myös mittaristoon? Vaikuttaa maadoitus vialta..
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Joulukuu 12. 15:03:50 2005

Minulla sai virrat päälle jarrua painamalla...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ma Joulukuu 12. 15:39:44 2005

Maadoitusta olen myös alkanut tässä vähän epäilemään. Takavalojen maadoituskohta näyttää hieman ruosteiselta. Täytyy tarkistaa mokoma huomenissa. Sen verran unohdin vielä kertoa, että kuskinpuolen takavalojen virrat on ryöstetty apparin takavaloista. Pari kertaa on joutunu ronklaamaan johtoja parempaa asentoon, kun ei ole kuskinpuolen valoista palanut mikään, mutta silloinkin on toinen puoli pelannut mainiosti.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ma Joulukuu 12. 16:05:45 2005

Mulla on omassa mk4 escortissa(1.4 kaasarikone) kans pientä sähkövikaa. Lauantaina ajattelin autoa käyttää vähän, käänsin virrat päälle ja ihmettelin että miksi ei syty mittaristoon mitään valoja no tietysti ensin ajattelin että akku on ihan tyhjä. Sitten kuitenkin laitoin valot päälle niin syttyi mittaristoon mittari valot(siis ne mitkä siinä kuuluu olla päällä kun valot on päällä) ei siis mitään varoitusvaloja. No siinä sitten kun sain sen viimein käyntiin niin parkit ei toiminu edessä, takana kyllä toimi valot niinkuin pitää. Sitten kun vähän matkaa olin ajanut ja polkasin sitten ihan kunnolla kaasua niin ajovalot kirkastuivat ja käsijarrunmerkkivalo alkoi toimia samoin latausvalo. Öljynpainevalo ei ole koskaan toiminutkaan minun aikana.
Jäsen #1112

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ma Joulukuu 12. 17:20:00 2005

AnttiR kirjoitti:Mulla on omassa mk4 escortissa(1.4 kaasarikone) kans pientä sähkövikaa. Lauantaina ajattelin autoa käyttää vähän, käänsin virrat päälle ja ihmettelin että miksi ei syty mittaristoon mitään valoja no tietysti ensin ajattelin että akku on ihan tyhjä. Sitten kuitenkin laitoin valot päälle niin syttyi mittaristoon mittari valot(siis ne mitkä siinä kuuluu olla päällä kun valot on päällä) ei siis mitään varoitusvaloja. No siinä sitten kun sain sen viimein käyntiin niin parkit ei toiminu edessä, takana kyllä toimi valot niinkuin pitää. Sitten kun vähän matkaa olin ajanut ja polkasin sitten ihan kunnolla kaasua niin ajovalot kirkastuivat ja käsijarrunmerkkivalo alkoi toimia samoin latausvalo. Öljynpainevalo ei ole koskaan toiminutkaan minun aikana.
Niin on mullakin tehny että valot kirkastuu yleensä pienen polkaisun jälkeen, mutta tää on ihan uutta. btw, jos haluut ton öljynpainevalon palaamaan,niin vaihda poltin sinne. Onnistuu jopa ilman mittarin irroitusta, jos on pienikätinen tai vaimo paikalla :wink: (ja ps ps ps, multa löytyy noita polttimoja, joissa kanta integroituna).
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Joulukuu 12. 17:30:20 2005

cossuton kirjoitti:(ja ps ps ps, multa löytyy noita polttimoja, joissa kanta integroituna).
Menee hieman off-topicin puolelle, mutta mainittakoon että noihin Fordin mittarivaloihin pystyy vaihtamaan uuden lasikantalampun palaneen tilalle (sekä isompiin että pienempiin). Tarttee vaan vähän jippoilla että saa sen lasikantalampun pois kannastansa. Noilla suoraan Fordin mittaristoon tarkoitetuilla lampuilla jossa tulee uusi kanta mukana on aika suolaiset hinnat...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Joulukuu 12. 17:46:23 2005

joo ainaki oli euron kappale ku ite ostin paikallisesta varaosa putkasta :smt045
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ma Joulukuu 12. 17:57:36 2005

Zipi kirjoitti:
cossuton kirjoitti:(ja ps ps ps, multa löytyy noita polttimoja, joissa kanta integroituna).
Menee hieman off-topicin puolelle, mutta mainittakoon että noihin Fordin mittarivaloihin pystyy vaihtamaan uuden lasikantalampun palaneen tilalle (sekä isompiin että pienempiin). Tarttee vaan vähän jippoilla että saa sen lasikantalampun pois kannastansa. Noilla suoraan Fordin mittaristoon tarkoitetuilla lampuilla jossa tulee uusi kanta mukana on aika suolaiset hinnat...
En väittänytkään etteikö sais kikkailtua, mutta meikäläisen käsille vähän turhan pientä näpräämistä. Ne isot polttimot on ihan vaihdettavissa ja niitä voi ostaa jopa citymarketista, mutta noi pienemmän on kolvattu kannoistaan kiinni ja ärsyttävä homma irroittaa. Ja niinkuin Fullspeed sanoikin, niin ei hinnat päätä huimaa foordillakaan. :yawinkle:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Joulukuu 12. 18:10:38 2005

Fullspeed kirjoitti:joo ainaki oli euron kappale ku ite ostin paikallisesta varaosa putkasta :smt045
Ootpas halavalla saanu :D

Viimeeks kun täällä Imatran seudulla noita lamppuja etsiskelin, niin ei löytyny muualta kuin Ford liikkeestä ja siellä oli 6 egeä kappale. Eli jos euron kappale saa kaupasta, niin sitten ei kyllä kannata näpertää.

Tuo edellinen kommenttini perustuu siihen että kun kerran mittariston jaksaa pois ruuvata ja vaihtaa palaneen lampun, niin samalla kannattaa kyllä vaihtaa kaikki lamput, niin ei ihan heti tarttee taas aukoa. Mutta 6 egeä lampulta täys vaihdolle jo kertyy hintaa...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Ma Joulukuu 12. 18:16:53 2005

Samalla kannattaa katsoa sulakerasian pohjaan näykyykö mitään omituista.
itellä oli vähän tapahtunu sulamis efektiä ja six sähköt kettuili
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ma Joulukuu 12. 18:24:41 2005

cossuton kirjoitti:Niin on mullakin tehny että valot kirkastuu yleensä pienen polkaisun jälkeen, mutta tää on ihan uutta.
Niin se taitaa olla aika monessa autossa että valot kirkastuu kun polkasee sitä kaasua. Mutta lähinnä sillä sanoin että sen jälkeen alkoi toimia ne mittari valot ja lammityslaite pyörimään nopeammin.
cossuton kirjoitti:btw, jos haluut ton öljynpainevalon palaamaan,niin vaihda poltin sinne.
Ei ole polttimossa vika, on vaihdettu jo. Ja helppo vaihtaa kun ei ole nyt ollenkaan kojelautaa paikallaan
Zipi kirjoitti:Menee hieman off-topicin puolelle, mutta mainittakoon että noihin Fordin mittarivaloihin pystyy vaihtamaan uuden lasikantalampun palaneen tilalle (sekä isompiin että pienempiin). Tarttee vaan vähän jippoilla että saa sen lasikantalampun pois kannastansa. Noilla suoraan Fordin mittaristoon tarkoitetuilla lampuilla jossa tulee uusi kanta mukana on aika suolaiset hinnat..
Tulipahan tuokin huomattua. Niitä pieniä lamppuja löytyy tarvikeliikkeestä ihan kantoineen ja hinta oli muistaakseni 1€/kpl. Mutta kun kysyin niitä isompia kysyin niin sanoivat että hae fordilta menin kysymään niin olivat tosiaan aika kalliita, menin onneks kysymään vielä yhdestä tarvikeliikkeestä niin myyjä sano heti että niihin kantoihin saa sen lampun vaihdettua. Ja hajoittamalla otin pois ne vanhat lamput niistä kannoista.
Jäsen #1112

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Joulukuu 12. 21:08:31 2005

AnttiR kirjoitti: Mutta kun kysyin niitä isompia kysyin niin sanoivat että hae fordilta menin kysymään niin olivat tosiaan aika kalliita, menin onneks kysymään vielä yhdestä tarvikeliikkeestä niin myyjä sano heti että niihin kantoihin saa sen lampun vaihdettua. Ja hajoittamalla otin pois ne vanhat lamput niistä kannoista.
Lamppuja ei tarttee hajoittaa kun kiertää kevyesti kiinni vaikka ruuvipenkkiin, ottaa leveää maalarinteippiä noin 4-5cm pätkän ja kiertää sen lampun lasiosan päälle. Sitten vaan teipistä vetämään ja nylkyttämään, niin kyllä se lamppu sieltä melkein ehjänä irtoaa. Lampun kannan alaosasta saattaa ihan pieni muru irrota, mutta se tulee ylösalaisin kolauttamalla ulos. (tämä siis isoille lampuille). Teipistä vetäessä kannattaa pitää kiinni myös siitä osasta joka on lampun lasiosan päällä tai muuten se irtoaa.

Pienet lamput taas purkautuu niin että ne metalliset lärpykkeet sieltä sivuista nousee mukana ylös. Nämä onkin jo hieman hankalampi purkaa kuin isommat, mutta oikeilla työtavoilla lähtee aika kivuttomasti. Uusia lamppuja ei tarvise tinata, laittaa vaan uuden lampun jalat samalla lailla kuin vanhankin ja painaa paikoilleen. Sen jälkeen pienellä ruuvimeisselillä työtää lampun jalan metallilärpykän ja lampunmuovikannan väliin ja se on siinä.

Mutta koska pienet lamput ovat halpoja tätä ei kannattane alkaa tekemään. Ja nyt ollaan hieman sivuraiteilla alkuperäisestä aiheesta...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Joulukuu 13. 14:25:22 2005

Nojoo, vika tuli tänään korjattua tuossa koulun jälkeen. Eli seuraavat asiat mitä tein:

- avasin sulakerasianpohjan ja nylkytin johtoja :)
- ränkläsin takavalojen johtoja
- putsasin maajohdon seutua

Ja taas valot toimii (ainakin hetken). Kiitoksia avuista!
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Ti Joulukuu 13. 15:25:38 2005

cossuton kirjoitti:Nojoo, vika tuli tänään korjattua tuossa koulun jälkeen. Eli seuraavat asiat mitä tein:

- avasin sulakerasianpohjan ja nylkytin johtoja :)
- ränkläsin takavalojen johtoja
- putsasin maajohdon seutua

Ja taas valot toimii (ainakin hetken). Kiitoksia avuista!
Mullakin lähti sähkövermeet toimimaan ku rynkytti sulakerasiaa.
Oli sulanu muovia sinne kontaktipinnalle.
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Ke Joulukuu 14. 13:53:21 2005

Mulla on scorpionissa niinkin mielenkiintoinen vika kuin: Auton kun laittaa kylmänä käyntiin, niin ensimmäiseen ½-1 minuuttiin lämppärin puhallin ja sähköikkunat ei pelitä, mut sit jossain vaiheessa lähtee pelittämään normaalisti... :shock: Aiheuttajasta ei mitään tietoa... :cry:
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Joulukuu 14. 14:33:17 2005

jleinon2 kirjoitti:Mulla on scorpionissa niinkin mielenkiintoinen vika kuin: Auton kun laittaa kylmänä käyntiin, niin ensimmäiseen ½-1 minuuttiin lämppärin puhallin ja sähköikkunat ei pelitä, mut sit jossain vaiheessa lähtee pelittämään normaalisti... :shock: Aiheuttajasta ei mitään tietoa... :cry:
Eiköhän nää oo sitä tyypillistä kosketushäikkää liittimissä mikä omaa Sierraanikin riivasi. Nää kosketushäiriöt on vaan siitä ilkeitä että semmoisissa paikoissa missä liikkuu paljon virtaa tuppaa muovit ennemmin tai myöhemmin sulamaan. Kaikkihan varmasti tietää että huonot liitokset tuppaa kuumenemaan ja aina liitoksen huonontuessa se kuumenee yhä enemmän. Jos oikein huonoon paikkaan sattuu niin saattaa vaikka syttyä palamaan, mutta useimmiten kontakti häviää kokonaan muovit on tarpeeksi sulat.

Joskus juuri lämpötilavaihtelu saattaa saada huonoon liitokseen sen verran kontaktia että lähtee laitteet pyörimään, mutta kokemuksesta voin kertoa että ei nuo liitokset ajanmyötä ainakaan parempaan suuntaan mene. Eli jos meinaat autoa pitää itselläsi, niin kannattaa jossain välissä lähteä seuraamaan virtasyöttöjä pelistä tippuvilta laitteilta, niin eiköhän se sieltä joskus vastaan tulene. Kannattaa irroittaa kaikki vastaan tulevat liitokset ja putsata liitinpinnat, sillä liitin saattaa näyttää päällepäin ehjältä mutta on sisältä "kypsä". Näin ainakin oli omassa Sierrassani.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Ke Joulukuu 14. 14:37:53 2005

Zipi kirjoitti:
jleinon2 kirjoitti:Mulla on scorpionissa niinkin mielenkiintoinen vika kuin: Auton kun laittaa kylmänä käyntiin, niin ensimmäiseen ½-1 minuuttiin lämppärin puhallin ja sähköikkunat ei pelitä, mut sit jossain vaiheessa lähtee pelittämään normaalisti... :shock: Aiheuttajasta ei mitään tietoa... :cry:
Eiköhän nää oo sitä tyypillistä kosketushäikkää liittimissä mikä omaa Sierraanikin riivasi. Nää kosketushäiriöt on vaan siitä ilkeitä että semmoisissa paikoissa missä liikkuu paljon virtaa tuppaa muovit ennemmin tai myöhemmin sulamaan. Kaikkihan varmasti tietää että huonot liitokset tuppaa kuumenemaan ja aina liitoksen huonontuessa se kuumenee yhä enemmän. Jos oikein huonoon paikkaan sattuu niin saattaa vaikka syttyä palamaan, mutta useimmiten kontakti häviää kokonaan muovit on tarpeeksi sulat.

Joskus juuri lämpötilavaihtelu saattaa saada huonoon liitokseen sen verran kontaktia että lähtee laitteet pyörimään, mutta kokemuksesta voin kertoa että ei nuo liitokset ajanmyötä ainakaan parempaan suuntaan mene. Eli jos meinaat autoa pitää itselläsi, niin kannattaa jossain välissä lähteä seuraamaan virtasyöttöjä pelistä tippuvilta laitteilta, niin eiköhän se sieltä joskus vastaan tulene. Kannattaa irroittaa kaikki vastaan tulevat liitokset ja putsata liitinpinnat, sillä liitin saattaa näyttää päällepäin ehjältä mutta on sisältä "kypsä". Näin ainakin oli omassa Sierrassani.
Ilmeisesti tuo puhallin ja sähköikkunat ottaa virran samasta paikasta, tai jotain vastaavaa... Pitää tutkia sitä legendaarista sulakeboksia... Mut toisaalta, kuskin ovi auki nuo ikkunat toimii niinkuin pitääkin....siis kylmälläkin... :-k
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Joulukuu 14. 14:41:32 2005

jleinon2 kirjoitti:
Zipi kirjoitti:
jleinon2 kirjoitti:Mulla on scorpionissa niinkin mielenkiintoinen vika kuin: Auton kun laittaa kylmänä käyntiin, niin ensimmäiseen ½-1 minuuttiin lämppärin puhallin ja sähköikkunat ei pelitä, mut sit jossain vaiheessa lähtee pelittämään normaalisti... :shock: Aiheuttajasta ei mitään tietoa... :cry:
Eiköhän nää oo sitä tyypillistä kosketushäikkää liittimissä mikä omaa Sierraanikin riivasi. Nää kosketushäiriöt on vaan siitä ilkeitä että semmoisissa paikoissa missä liikkuu paljon virtaa tuppaa muovit ennemmin tai myöhemmin sulamaan. Kaikkihan varmasti tietää että huonot liitokset tuppaa kuumenemaan ja aina liitoksen huonontuessa se kuumenee yhä enemmän. Jos oikein huonoon paikkaan sattuu niin saattaa vaikka syttyä palamaan, mutta useimmiten kontakti häviää kokonaan muovit on tarpeeksi sulat.

Joskus juuri lämpötilavaihtelu saattaa saada huonoon liitokseen sen verran kontaktia että lähtee laitteet pyörimään, mutta kokemuksesta voin kertoa että ei nuo liitokset ajanmyötä ainakaan parempaan suuntaan mene. Eli jos meinaat autoa pitää itselläsi, niin kannattaa jossain välissä lähteä seuraamaan virtasyöttöjä pelistä tippuvilta laitteilta, niin eiköhän se sieltä joskus vastaan tulene. Kannattaa irroittaa kaikki vastaan tulevat liitokset ja putsata liitinpinnat, sillä liitin saattaa näyttää päällepäin ehjältä mutta on sisältä "kypsä". Näin ainakin oli omassa Sierrassani.
Ilmeisesti tuo puhallin ja sähköikkunat ottaa virran samasta paikasta, tai jotain vastaavaa... Pitää tutkia sitä legendaarista sulakeboksia... Mut toisaalta, kuskin ovi auki nuo ikkunat toimii niinkuin pitääkin....siis kylmälläkin... :-k
Ettei katsis sitten kattoo se haitarikumi? Eli kun ovi on auki, niin kumin sisällä johdot ei enään ole huonosti vaan saa kosketusta. Jos siis oikein ymmärsin?
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Ke Joulukuu 14. 14:52:05 2005

cossuton kirjoitti:
jleinon2 kirjoitti:
Zipi kirjoitti: Eiköhän nää oo sitä tyypillistä kosketushäikkää liittimissä mikä omaa Sierraanikin riivasi. Nää kosketushäiriöt on vaan siitä ilkeitä että semmoisissa paikoissa missä liikkuu paljon virtaa tuppaa muovit ennemmin tai myöhemmin sulamaan. Kaikkihan varmasti tietää että huonot liitokset tuppaa kuumenemaan ja aina liitoksen huonontuessa se kuumenee yhä enemmän. Jos oikein huonoon paikkaan sattuu niin saattaa vaikka syttyä palamaan, mutta useimmiten kontakti häviää kokonaan muovit on tarpeeksi sulat.

Joskus juuri lämpötilavaihtelu saattaa saada huonoon liitokseen sen verran kontaktia että lähtee laitteet pyörimään, mutta kokemuksesta voin kertoa että ei nuo liitokset ajanmyötä ainakaan parempaan suuntaan mene. Eli jos meinaat autoa pitää itselläsi, niin kannattaa jossain välissä lähteä seuraamaan virtasyöttöjä pelistä tippuvilta laitteilta, niin eiköhän se sieltä joskus vastaan tulene. Kannattaa irroittaa kaikki vastaan tulevat liitokset ja putsata liitinpinnat, sillä liitin saattaa näyttää päällepäin ehjältä mutta on sisältä "kypsä". Näin ainakin oli omassa Sierrassani.
Ilmeisesti tuo puhallin ja sähköikkunat ottaa virran samasta paikasta, tai jotain vastaavaa... Pitää tutkia sitä legendaarista sulakeboksia... Mut toisaalta, kuskin ovi auki nuo ikkunat toimii niinkuin pitääkin....siis kylmälläkin... :-k
Ettei katsis sitten kattoo se haitarikumi? Eli kun ovi on auki, niin kumin sisällä johdot ei enään ole huonosti vaan saa kosketusta. Jos siis oikein ymmärsin?
Sori ois pitäny selittää tarkemmin... :oops:

Eli siis noissa Scorpioneissahan on se hieno ominaisuus, että ikkunat saa avattua, ja suljettua, kun kuskin ovi on auki, eikä avain ole virtalukossa... Eli kylminä (ja tottakai lämpimänä) aamuina tämä ominaisuus toimii niinkuin pitääkin, mutta kun meneen autoon, ja ja käännän virrat päälle niin: Puhallin ei pyöri, pyyhkijät ei pelitä eikä ikkunat toimi oven ollessa suljettuna....(eikä siis puhallin ja pyyhkijät toimi siltikään vaikka ovi olisi auki) laitan auton käyntiin, ja käytän about minuutin, niin sit lähtee puhallin, ikkunat, ja pyyhkijät toimimaan... Toivottavasti ei tee tuota ominaisuutta keskelä ei mitään -30 asteen pakkasella... :shock:

Toivottavasti selitin tarpeeks vaikeesti... :?
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » La Joulukuu 17. 14:36:43 2005

Nonni, se siitä kauan kestoisesta viankorjuusta. Eli vika on palannut uusin kujein. Tälläistä olen seuraavaksi tehny:

Vika:

Mitä toimii
- korjattu vika: jarruvalot toimivat nykyään
- pakkivalot toimii

Mitä ei toimi:
- mittarivalot eivät pala edelleenkään
- uusi vika: etuparkit eivät toimi
- takaseisontavalot ei pala edelleenkään ja se tässä ärsyttää eniten
- uusi vika: takarekisterivalo ei toimi eikä tosiaan ole tarpeellinen toimiakkaan

Vedin takavaloille tulevat johdot poikki sieltä sivusta ja kolvasin kaikki johdot uusiksi, jolloin jarruvalot alkoivat toimimaan. Putsasin takavalojen kuoret kaikista muka hapettumista sekä vaihdoin varmuudeksi lamput. Kaikki johdot on nyt kolvattu eikä missään enään ole ryöstöliittimiä eikä myöskään apikoita.

Nyt siis epäilen vahvasti sitä perkeleen sulakerasiaa, mutta mikä siellä nyt voisi mättää? Viimeksi kun katoin niin mitään ei näkynyt tai vastaavaa. Auttaisiko, jos ruikskuttaisi jotain crc:tä niistä sulakkeen pinneistä sisään ja räpläisi ja renkuttaisi johtoja? Voisiko rele tehdä tämmöistä? Ja jos voisi niin mikä rele ja minkä näköinen?

Vituttaa tuolla pakkasessa sormet umpijäässä duunailla. No onneksi nyt sentään toimii jarruvalot niin ei ole "niin" vaarallista ajella muitten seassa.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Joulukuu 21. 11:36:39 2005

Jaahas. Ja vika sitten lopulta löytyi pitkän etsimisen jälkeen. Kun lähestulkoon kaikki muu oli käyty läpi paitsi VALOVIIKSI, niin päätin sen tuossa pihalla vielä ruuvata irti. Sisällä avasin mokoman ja aluksi näytti kaikki ok. Sitten avasin molemmat piirilevyt ja se kumpi säätää valoja oli jälkimmäisenä. Eipä ihme että sähköt ei kulkenu niinkuin piti. Piirilevy oli täynnä jotain vanhaa paskaa ja yhdessä piikissä oli reilusti ruostetta. Meni tovi kunnes sain kaikki putsattua, heitin sitten vielä vähän silikoonirasvaa päälle ja tänään kävin kasaamassa koko höskän. Nyt pelittää kaikki valot, ei enään mikään priisku tai räisky.

Eli noinkin "yksinkertainen" vika tällä kertaa ja monta asiaa oli toimimatta yhden 3cm x 3cm piirilevyn takia. Pelottaa vaan aatella miten käy kun uudet autot alkaa vanheta :roll:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Vastaa Viestiin