Scooppi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Eeros
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Huhtikuu 15. 23:23:58 2005
Paikkakunta: Helsinki

Scooppi

Viesti Kirjoittaja Eeros » Pe Joulukuu 16. 10:05:07 2005

Mites tommonen avo scooppi (esim. evo tai cossun vakio) niin eikö niistä tule sateella vesi sisälle konehuoneeseen? Ja eihän se nyt voi ihan hyvästä olla, että näin tapahtuu?

Eli onko siis niin, että jos laittaa scoopin nii täytyy olla umpinainen tai sitten ei vaan ajeta sateella? :D
Escort Rs2000 -96 (Kolaroitu ja myyty)
Escort Rs2000 -95 Mk6
- Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmä kysyjä -

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Joulukuu 16. 10:23:47 2005

:D onneks et ole tosissasi....vai ootkos :shock:
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Pe Joulukuu 16. 11:24:38 2005

Loiskelevyn kun rakentaa konepellin sisäpuolelle, niin ei kone kastu... :wink:
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Joulukuu 16. 11:41:27 2005

mistäs se vesi koostuukaan? happi edistää palamista ja vety on palava kaasu.. tästä päästäänkin vesiruiskutukseen mutta siitä lisää joskus toiste :-)

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Joulukuu 16. 11:47:34 2005

No ei noissa oo mun mielestä mitää muuta kun vain katsoo ettei, satavvesi tai sulavalumi valu suoraan sähkölaitteisiin(pääasiassa laturi ja sytty) ja tulpankoloihin.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Joulukuu 16. 11:59:44 2005

Ei taida se vesi muuttua hapeksi ja vedyksi vielä polttomoottorissa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Re: Scooppi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Pe Joulukuu 16. 14:21:25 2005

Eeros kirjoitti:
Eli onko siis niin, että jos laittaa scoopin nii täytyy olla umpinainen tai sitten ei vaan ajeta sateella? :D
ihan hyvä lähteä siitä liikenteeseen, että asentaa ne oikein päin.
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

Esa
Viestit: 393
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 20:39:21 2002

scooppi

Viesti Kirjoittaja Esa » Pe Joulukuu 16. 16:04:00 2005

mulla olis ratkasu pulmaan lumihangessa köllöttää pajeron scooppi(istuu hienosti eskonkonepeltiin ja on pienempi ku sarviksen pulkka) voisin luopua siitä :lol:

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Pe Joulukuu 16. 17:50:47 2005

Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen. :shock:
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla. :P
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 16. 18:03:00 2005

Fullspeed kirjoitti:Ei taida se vesi muuttua hapeksi ja vedyksi vielä polttomoottorissa.
Ei juu voi kyllä. Tohon vois verrata että "mistäs se paska koostuukaan, ruuasta ja juomasta".. Olipas paska juttu. Heh heh :?:

:twisted: :twisted:
Jäsen #606

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Joulukuu 16. 18:16:42 2005

olafu kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:Ei taida se vesi muuttua hapeksi ja vedyksi vielä polttomoottorissa.
Ei juu voi kyllä. Tohon vois verrata että "mistäs se paska koostuukaan, ruuasta ja juomasta".. Olipas paska juttu. Heh heh :?:

:twisted: :twisted:
Niin... ja mitä lokin paskassa on se musta?..



..no sitä samaa paskaa. :lol: :lol: :lol:

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Pe Joulukuu 16. 18:36:07 2005

Miten porukka on tehny konepeltiin ne ilmanottoritilän reijät? Noi siipicossun ritilät vissiin tulee siis suoraan siitä pellistä läpi ja se pellin reuna jää siten näkyviin. Eikö vaan? Eli sen reijän pitää sit olla just eikä melkein. Millä työkalulla saa siisteimmän?

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Pe Joulukuu 16. 18:52:12 2005

rspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen. :shock:
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla. :P
anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienot 8)

edit: oikeaa antituninkia ne scoopit :) , eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Viimeksi muokannut J, Pe Joulukuu 16. 19:19:37 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Joulukuu 16. 19:15:17 2005

olafu kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:Ei taida se vesi muuttua hapeksi ja vedyksi vielä polttomoottorissa.
Ei juu voi kyllä. Tohon vois verrata että "mistäs se paska koostuukaan, ruuasta ja juomasta".. Olipas paska juttu. Heh heh :?:

:twisted: :twisted:
no kertokaa sitten parempi versio vesiruiskutuksen hyödystä turbomoottorissa? viilentäähän se mutta on siinä muutakin taikaa...

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Joulukuu 16. 19:20:11 2005

samiharju kirjoitti:
olafu kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:Ei taida se vesi muuttua hapeksi ja vedyksi vielä polttomoottorissa.
Ei juu voi kyllä. Tohon vois verrata että "mistäs se paska koostuukaan, ruuasta ja juomasta".. Olipas paska juttu. Heh heh :?:

:twisted: :twisted:
no kertokaa sitten parempi versio vesiruiskutuksen hyödystä turbomoottorissa? viilentäähän se mutta on siinä muutakin taikaa...
No happeahan sieltä vapautuu..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 16. 19:39:43 2005

J kirjoitti:
rspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen. :shock:
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla. :P
anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienot 8)

edit: oikeaa antituninkia ne scoopit :) , eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Epäilykseni on ettei niistä ole/ollut kuin haittaa; painavat ilmaa "kohtaan" jossa pitäisi olla alipaine :wink: Legendaariset uimaräpylät....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Pe Joulukuu 16. 20:19:15 2005

jjs kirjoitti:
J kirjoitti:
rspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen. :shock:
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla. :P
anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienot 8)

edit: oikeaa antituninkia ne scoopit :) , eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Epäilykseni on ettei niistä ole/ollut kuin haittaa; painavat ilmaa "kohtaan" jossa pitäisi olla alipaine :wink: Legendaariset uimaräpylät....
Ja keula keveni älyttömästi motari nopeuksissa.
Pelti on nykyään is sierrassa. :D
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Joulukuu 16. 20:44:40 2005

On kyllä käynyt ittekkin mielessä noitten avoscooppien soveltuvuus kaatosateella ja räntäkelillä silloin kun auto seisoo paikallaan.

Äkkiä se turpo ainakin cossussa kuivuu tietenkin,mutta mites toisella puolella olevat laitteet.

En ole läheltä moisia scooppeja kattellut ,vai onko ne rivat käännetty jotenkin silleen,ettei vesi sada suoraan sisään.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Joulukuu 16. 23:38:31 2005

nprteam kirjoitti:No ei noissa oo mun mielestä mitää muuta kun vain katsoo ettei, satavvesi tai sulavalumi valu suoraan sähkölaitteisiin(pääasiassa laturi ja sytty) ja tulpankoloihin.
RS Turbossa (S2) toisesta ritilästä on muistaakseni suora näköyhteys laturiin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 16. 23:58:55 2005

Ja siipicossussa vasemmasta pääsee näppärästi vetämään piiiitkillä pihdeillä konepellin vaijerista pellin auki :evil: Sitten voi vaimentaa hälyttimen. Ai mistäkö tiedän... Olisi pitänyt olla ckollin natolankaviritys hälärin ympärillä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » La Joulukuu 17. 0:03:45 2005

Sine kirjoitti:
nprteam kirjoitti:No ei noissa oo mun mielestä mitää muuta kun vain katsoo ettei, satavvesi tai sulavalumi valu suoraan sähkölaitteisiin(pääasiassa laturi ja sytty) ja tulpankoloihin.
RS Turbossa (S2) toisesta ritilästä on muistaakseni suora näköyhteys laturiin.
Näin on.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » La Joulukuu 17. 3:56:07 2005

Nosta konepellin takareunaa vähän ylös niin johan rupee ilman kiertään... 8)
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » La Joulukuu 17. 8:37:40 2005

jjs kirjoitti:
J kirjoitti:
rspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen. :shock:
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla. :P
anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienot 8)

edit: oikeaa antituninkia ne scoopit :) , eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Epäilykseni on ettei niistä ole/ollut kuin haittaa; painavat ilmaa "kohtaan" jossa pitäisi olla alipaine :wink: Legendaariset uimaräpylät....
On ihan mitattuakin tietoa niiden scooppien toimivuudesta. Toimi.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Joulukuu 17. 10:34:11 2005

jjs kirjoitti:Ja siipicossussa vasemmasta pääsee näppärästi vetämään piiiitkillä pihdeillä konepellin vaijerista pellin auki :evil: Sitten voi vaimentaa hälyttimen. Ai mistäkö tiedän... Olisi pitänyt olla ckollin natolankaviritys hälärin ympärillä.
Riippuu tietysti hälyttimestä saako sitä vaiennettua.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Joulukuu 17. 17:00:20 2005

ckolli kirjoitti:On ihan mitattuakin tietoa niiden scooppien toimivuudesta. Toimi.
Katsos :shock: , vähän kun härnää niin kirjoittaahan se calvin kleinkin vielä jotain... :D
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Joulukuu 19. 3:05:34 2005

Varsinaisestihan sitä ilmaa koitetaan poistaa sieltä konetilasta, ei ne ilmanpoisto aukot turhan takia cossussa ja rst:ssä ole lähempänä etureunaa ku takareunaa. Silloin aukot on alipaine alueella, ja konetilan tuuletus tehostuu. Konetilaan ilman ois tarkotus tulla lähinnä syylärin ym. coolerin läpi, ja aukot niiden edessä taas on ylipaine alueella. Sitä enemmän ilmaa pyrkii virtaamaan syylärisoolereiden läpi, mitä suurempi paine-ero niiden etu- ja takapuolien välille muodostuu. Sitten taas konepellin taka laita-alkaa olla painealueella, tuulilasin vaikutuksen takia. Sisäilmanotto on yleensä laitettu juurikin sen takia siihen konepellin/tuulilasin taitteeseen, koska silloin sisäilman tuuletus tehostuu ja toimii ajaessa myös ilman puhaltimen moottoria. Siinä mielessä konepellin takalaidan nosto ideana kusee. Ylipaineen eli tuulilasin jälkeen tulee taas alipainealue, kattoluukun kanssa sen huomaa helposti, ilma imeytyy ulos. Sama pätee sivuikkunoihin, suuremmissa nopuksissa saatta olla jo hankalaa laittaa ikkunaa kiinni, kun se ei halua mennä ylälaidan tiivisteeseen, vaan pyrkii alipaineen vaikutuksesta taittumaan ulospäin.
Scoopilla taas pyritään "haukkaamaan" ilmaa (tehdään ylipainealue) , ja sehän on aukko joka on nostettu konepellin pinnasta enemmän tai vähemmän. Esimerkkeinä jenkkiautojen ram-air hässäkät kaasareille, juurikin se pajeron, ja vaikka wrx-imprezan scooppi välijäähdyttimille. Eli rohkesti ilman poisto aukkoa alipainealueelle konepeltiin ja moottorin ilmanotto jonnekin ylipainealueelle (pois ne vaparisuodattimet niistä turboista :smt076 ).
Sitten se vesiruiskuhässäkkä. Se vesi jatkaa lämmönsitomista varmaan vielä puristustahdissakin, ja siten nostaa nakutusrajaa, kai, emmätiiä, turbohärveleissähän siitä suurin hyöty on. Mutta happea se ei sinne tuo, vesi poistuu vetenä vielä palotapahtuman jälkeen, eikä siis osallistu siihen, kuten typpikään jota ilmassa on ~70%... :rolleyes:

Noista lokinjätöskommenteista tuli vielä mieleen vanha totuus, että kaikkihan on paskaa...
...paitsi kusi. :smt105 :smt043
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Joulukuu 19. 13:14:37 2005

siipicossu kirjoitti:
jjs kirjoitti:Ja siipicossussa vasemmasta pääsee näppärästi vetämään piiiitkillä pihdeillä konepellin vaijerista pellin auki :evil: Sitten voi vaimentaa hälyttimen. Ai mistäkö tiedän... Olisi pitänyt olla ckollin natolankaviritys hälärin ympärillä.
Riippuu tietysti hälyttimestä saako sitä vaiennettua.
Kyllä se vaimenee paraskin häly, kun sen paiskaa muutaman kerran katuun...
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 19. 13:43:19 2005

ovat uretaaniakin pistäneet sinne sisään kuulemma. luulis kyllä että vaimenee silläkin.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Joulukuu 19. 15:49:48 2005

Fullspeed kirjoitti:Varsinaisestihan sitä ilmaa koitetaan poistaa sieltä konetilasta, ei ne ilmanpoisto aukot turhan takia cossussa ja rst:ssä ole lähempänä etureunaa ku takareunaa. Silloin aukot on alipaine alueella, ja konetilan tuuletus tehostuu. Konetilaan ilman ois tarkotus tulla lähinnä syylärin ym. coolerin läpi, ja aukot niiden edessä taas on ylipaine alueella. Sitä enemmän ilmaa pyrkii virtaamaan syylärisoolereiden läpi, mitä suurempi paine-ero niiden etu- ja takapuolien välille muodostuu. Sitten taas konepellin taka laita-alkaa olla painealueella, tuulilasin vaikutuksen takia. Sisäilmanotto on yleensä laitettu juurikin sen takia siihen konepellin/tuulilasin taitteeseen, koska silloin sisäilman tuuletus tehostuu ja toimii ajaessa myös ilman puhaltimen moottoria. Siinä mielessä konepellin takalaidan nosto ideana kusee. Ylipaineen eli tuulilasin jälkeen tulee taas alipainealue, kattoluukun kanssa sen huomaa helposti, ilma imeytyy ulos. Sama pätee sivuikkunoihin, suuremmissa nopuksissa saatta olla jo hankalaa laittaa ikkunaa kiinni, kun se ei halua mennä ylälaidan tiivisteeseen, vaan pyrkii alipaineen vaikutuksesta taittumaan ulospäin.
Scoopilla taas pyritään "haukkaamaan" ilmaa (tehdään ylipainealue) , ja sehän on aukko joka on nostettu konepellin pinnasta enemmän tai vähemmän. Esimerkkeinä jenkkiautojen ram-air hässäkät kaasareille, juurikin se pajeron, ja vaikka wrx-imprezan scooppi välijäähdyttimille. Eli rohkesti ilman poisto aukkoa alipainealueelle konepeltiin ja moottorin ilmanotto jonnekin ylipainealueelle (pois ne vaparisuodattimet niistä turboista :smt076 ).
Sitten se vesiruiskuhässäkkä. Se vesi jatkaa lämmönsitomista varmaan vielä puristustahdissakin, ja siten nostaa nakutusrajaa, kai, emmätiiä, turbohärveleissähän siitä suurin hyöty on. Mutta happea se ei sinne tuo, vesi poistuu vetenä vielä palotapahtuman jälkeen, eikä siis osallistu siihen, kuten typpikään jota ilmassa on ~70%... :rolleyes:
Tätä tarkoitin. Ei ole järkeä puskea konehuoneeseen ilmaa -> tehdä ylipainetta koska silloin ilma ei vaihdu kunnolla. Tarkoitus olisi saada jäähdyttimien läpi paljon ilmaa, ja jos niiden taakse johdetaan ilmaa "tulee seinä vastaan". Siksi epäilin noiden scooppien toimintaa tuossa RSpeten nykyisessä autossa. Varmasti lämpötila on scoopeilla alempana tuossa koneen päällä, mutta oleellisempi olisi jäähdyttimien kohdalla tapahtuva nopea virtaus -> lämpötilan lasku.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ma Joulukuu 19. 15:53:43 2005

Perinteinen konepelti takareunasta parisenttiä ylemmäksi toimii ihan hyvin, ainakin minulla.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 19. 16:08:47 2005

konepellin ilma ritilöitä asennetaan molemmin suunnin.
esim.
cossun ritilät ovat auki taaksepäin jolloin konepellin imu vetää moottori tilasta ilmaa mukaan ja jäähdytys syylärin läpi kasvaa.
pajero
ritilä (scooppi) on menosuuntaan mutta jos avaat konepellin niin syy löytyy.
moottorin päällä on välihäähdytin jonka ilma otetaan konepellin päältä eikä etu ritilän läpi.

etupellin taka reunan nostossa on yksi muistettava asia.
siitä kohdasta mistä hytin ilma otetaan ,tulisi estää ilman tulo konepellin alta nimittäin sieltä tulee myös moottorista vuotavat kaasut hyttiin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Nsa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nsa » Ke Maaliskuu 29. 2:27:07 2006

Jatkan samaan aiheeseen kun oli niin hyvin juttua. Projektiautoon (Sierra pitkällä konepellillä) olen askartelemassa kuidusta peltiä ja mietin samalla toteuttaa lähinnä ulkonäöllisistä syistä hillityn scoopin. Tarkoitus olisi laskea konepellin keskiosaa hiukan alaspäin, joka jättäisi sisääntuloaukon konepellin keskivaiheille tai jopa hiukan edemmäksi. Samanlainen on mm. vanhemmissa 911 porcheissa (koko pellin mittainen ja liekö sisätilan tuuletusta varten vai puhtaasti ulkonäkösyy) ja uusissa toyota celicoissa (pellin etuosassa). Scoopin tarkoitus olisi toimia ilmanottona moottorille, mutta miten olisi paras estää veden pääsy moottoriin jos ollaan tekemässä suoraa ränniä scoopilta filsun kautta imusarjaan vai onko syytä tehdä scoopista ihan oikeasti pelkkä ulkonäöllinen seikka. Mietin, että jos filtterin työntää konehuoneeseen, ei se sielläkään kovin vilpoista saa ja jos sen puskurin eturitilän taakse laittaa, niin vettä se sielläkin imee. Auttaisiko jos konepellin etuosaan asentaisi "Cossu"-ritilän väärinpäin ja asentaisi filtterin umpion taakse kulmaukseen vai sotkeeko tämäkin konetilan paine-eroja?

Vastaa Viestiin