Eli onko siis niin, että jos laittaa scoopin nii täytyy olla umpinainen tai sitten ei vaan ajeta sateella?

Valvoja: CRSC Hallitus
ihan hyvä lähteä siitä liikenteeseen, että asentaa ne oikein päin.Eeros kirjoitti:
Eli onko siis niin, että jos laittaa scoopin nii täytyy olla umpinainen tai sitten ei vaan ajeta sateella?
anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienotrspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen.![]()
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla.
no kertokaa sitten parempi versio vesiruiskutuksen hyödystä turbomoottorissa? viilentäähän se mutta on siinä muutakin taikaa...olafu kirjoitti:Ei juu voi kyllä. Tohon vois verrata että "mistäs se paska koostuukaan, ruuasta ja juomasta".. Olipas paska juttu. Heh hehFullspeed kirjoitti:Ei taida se vesi muuttua hapeksi ja vedyksi vielä polttomoottorissa.![]()
![]()
No happeahan sieltä vapautuu..samiharju kirjoitti:no kertokaa sitten parempi versio vesiruiskutuksen hyödystä turbomoottorissa? viilentäähän se mutta on siinä muutakin taikaa...olafu kirjoitti:Ei juu voi kyllä. Tohon vois verrata että "mistäs se paska koostuukaan, ruuasta ja juomasta".. Olipas paska juttu. Heh hehFullspeed kirjoitti:Ei taida se vesi muuttua hapeksi ja vedyksi vielä polttomoottorissa.![]()
![]()
Epäilykseni on ettei niistä ole/ollut kuin haittaa; painavat ilmaa "kohtaan" jossa pitäisi olla alipaineJ kirjoitti:anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienotrspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen.![]()
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla.
edit: oikeaa antituninkia ne scoopit, eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Ja keula keveni älyttömästi motari nopeuksissa.jjs kirjoitti:Epäilykseni on ettei niistä ole/ollut kuin haittaa; painavat ilmaa "kohtaan" jossa pitäisi olla alipaineJ kirjoitti:anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienotrspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen.![]()
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla.
edit: oikeaa antituninkia ne scoopit, eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Legendaariset uimaräpylät....
Näin on.Sine kirjoitti:RS Turbossa (S2) toisesta ritilästä on muistaakseni suora näköyhteys laturiin.nprteam kirjoitti:No ei noissa oo mun mielestä mitää muuta kun vain katsoo ettei, satavvesi tai sulavalumi valu suoraan sähkölaitteisiin(pääasiassa laturi ja sytty) ja tulpankoloihin.
On ihan mitattuakin tietoa niiden scooppien toimivuudesta. Toimi.jjs kirjoitti:Epäilykseni on ettei niistä ole/ollut kuin haittaa; painavat ilmaa "kohtaan" jossa pitäisi olla alipaineJ kirjoitti:anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienotrspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen.![]()
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla.
edit: oikeaa antituninkia ne scoopit, eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Legendaariset uimaräpylät....
Riippuu tietysti hälyttimestä saako sitä vaiennettua.jjs kirjoitti:Ja siipicossussa vasemmasta pääsee näppärästi vetämään piiiitkillä pihdeillä konepellin vaijerista pellin aukiSitten voi vaimentaa hälyttimen. Ai mistäkö tiedän... Olisi pitänyt olla ckollin natolankaviritys hälärin ympärillä.
Kyllä se vaimenee paraskin häly, kun sen paiskaa muutaman kerran katuun...siipicossu kirjoitti:Riippuu tietysti hälyttimestä saako sitä vaiennettua.jjs kirjoitti:Ja siipicossussa vasemmasta pääsee näppärästi vetämään piiiitkillä pihdeillä konepellin vaijerista pellin aukiSitten voi vaimentaa hälyttimen. Ai mistäkö tiedän... Olisi pitänyt olla ckollin natolankaviritys hälärin ympärillä.
Tätä tarkoitin. Ei ole järkeä puskea konehuoneeseen ilmaa -> tehdä ylipainetta koska silloin ilma ei vaihdu kunnolla. Tarkoitus olisi saada jäähdyttimien läpi paljon ilmaa, ja jos niiden taakse johdetaan ilmaa "tulee seinä vastaan". Siksi epäilin noiden scooppien toimintaa tuossa RSpeten nykyisessä autossa. Varmasti lämpötila on scoopeilla alempana tuossa koneen päällä, mutta oleellisempi olisi jäähdyttimien kohdalla tapahtuva nopea virtaus -> lämpötilan lasku.Fullspeed kirjoitti:Varsinaisestihan sitä ilmaa koitetaan poistaa sieltä konetilasta, ei ne ilmanpoisto aukot turhan takia cossussa ja rst:ssä ole lähempänä etureunaa ku takareunaa. Silloin aukot on alipaine alueella, ja konetilan tuuletus tehostuu. Konetilaan ilman ois tarkotus tulla lähinnä syylärin ym. coolerin läpi, ja aukot niiden edessä taas on ylipaine alueella. Sitä enemmän ilmaa pyrkii virtaamaan syylärisoolereiden läpi, mitä suurempi paine-ero niiden etu- ja takapuolien välille muodostuu. Sitten taas konepellin taka laita-alkaa olla painealueella, tuulilasin vaikutuksen takia. Sisäilmanotto on yleensä laitettu juurikin sen takia siihen konepellin/tuulilasin taitteeseen, koska silloin sisäilman tuuletus tehostuu ja toimii ajaessa myös ilman puhaltimen moottoria. Siinä mielessä konepellin takalaidan nosto ideana kusee. Ylipaineen eli tuulilasin jälkeen tulee taas alipainealue, kattoluukun kanssa sen huomaa helposti, ilma imeytyy ulos. Sama pätee sivuikkunoihin, suuremmissa nopuksissa saatta olla jo hankalaa laittaa ikkunaa kiinni, kun se ei halua mennä ylälaidan tiivisteeseen, vaan pyrkii alipaineen vaikutuksesta taittumaan ulospäin.
Scoopilla taas pyritään "haukkaamaan" ilmaa (tehdään ylipainealue) , ja sehän on aukko joka on nostettu konepellin pinnasta enemmän tai vähemmän. Esimerkkeinä jenkkiautojen ram-air hässäkät kaasareille, juurikin se pajeron, ja vaikka wrx-imprezan scooppi välijäähdyttimille. Eli rohkesti ilman poisto aukkoa alipainealueelle konepeltiin ja moottorin ilmanotto jonnekin ylipainealueelle (pois ne vaparisuodattimet niistä turboista :smt076 ).
Sitten se vesiruiskuhässäkkä. Se vesi jatkaa lämmönsitomista varmaan vielä puristustahdissakin, ja siten nostaa nakutusrajaa, kai, emmätiiä, turbohärveleissähän siitä suurin hyöty on. Mutta happea se ei sinne tuo, vesi poistuu vetenä vielä palotapahtuman jälkeen, eikä siis osallistu siihen, kuten typpikään jota ilmassa on ~70%... :rolleyes: