Painekotelo suunnittelua

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Painekotelo suunnittelua

Viesti Kirjoittaja _P_ » Pe Joulukuu 23. 22:17:39 2005

Noista Ilpon pajan kuvista villiintyneenä kummittelee painekotelo mielessäin. Tuollaisen mitoittamisesta/suunnittelusta ei nyt kokemusta ole niin onko täällä klubilla tähän tietoa, ja vieläpä jaettavaksi asti?

-Kuinka paksua nuo seinämät pitäisi olla, että kestää, mitään hirmupaksua on hieman vaikea alkaa muotoilemaan jo. Alumiini on siis materiaali.

Tarkoituksena olisi tuosta efin imusarjasta yläosa heivata mäkeen ja sen tilalle tinata uusi, tai ainakin suunnitella sitä, toteutus on taas aivan eri juttu...

-Muistaako kukaan onko nuo imuputket tuossa imusarjassa saman pituisia tuohon sarjan katkeamiskohtaan asti
Näyttää ainakin hieman eripituisilta.

-Jos ovat eripituiset, kannattaisiko tämä pituusero tasoittaa eri mittaisilla imutorvilla?

-Imutorvia näyttää ainakin billetti tommilta saaavan edullisesti,
Tässä jokin mitoitusohje niille, mitä mieltä gurut on tästä?

-Suurimpana kysymysmerkkinä on tuon kotelon muoto.
Jotain perustetta 1 ja kaksi.
Nämä eivät nyt paljoa sano. Monenlaista on kuvissa nähty, mikä olisi toimivin? Ilman taittelua voisi jostain isosta putkesta jos ikinä sellaista löytäisi saada ainakin kaarevan yläosan tuolla kotelolle.

-Kotelon tilavuus, sama teos mistä nuo kuvat on otettu ehdottaa sen olevan noin 50-70% koneen tilavuudesta eli nyt 0,8-1,1L, onko tähän sanottavaa kellään?

Pystyykö Ilpo valaisemaan oman kotelonsa perusteita, vai onko homma top secret? Mielenkiintoisinta siinä on sen toisen pitkän päädyn muoto, mitä tällä ajetaan takaa? Muutkin toki kiinnostaa kovasti.
Ahkerakaan googletus ei oikein tuonut tuloksia tähän aihepiiriin tai edes mitään kirjaa missä tästä olisi kerrottu.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Su Joulukuu 25. 13:13:32 2005

No eipä tämäkään aihe näytä juuri ketään kiinnostavan. Kerron nyt kuitenkin jotain juttuja tuon oman painekotelon suunnittelusta.

Materiaalin vahvuudessa käytettiin nyrkkisääntöä "milli / baari" eli oma on tehty 3 mm alumiinista. Ei todellakaan helppo muovata mutta pysyypähän muodossaan.

Tuon EFi:n imusarjan alaosan putkien pituuksia ei kyllä ole tullut mitattua, toivotaan siis että mittaero on merkityksetön.

Oman imusarjan imutorvet on tehty ihan arviosta puristamalla prässissä sopivan kokoisen putken pää kartiolle. Mitään matemaattista perustetta ei ole käytetty.

Kotelon tilavuuskin on syntynyt täysin sen mukaan mitä tila ja muoto on sallinut. Tästä löytyy niin montaa mielipidettä ja laskukaavaa että kaikille löytyy sopiva perustelu.

Tuosta oman kotelon periaattesta vielä. Idea on saatu matkimalla muitten tekeleitä ja kyselemällä. Idea on se että itse painekotelon kyljessä on ura jota pitkin ilma virtaa koteloon. Tämän uran pinta-ala on sama kuin kaasuläpän pinta-ala. Ilma syötetään tähän uraan kartiolla joka kapenee kaasuläpän halkaisijasta tuon uran leveyteen. Kaasuläppä on siis tämän syöttökartion isommassa päässä. Omassa toteutuksessa kartiosta ei tullut aivan tarpeeksi "tiukka" eli loppupään halkaisijaksi jäi n. 20 mm. Uran leveys on n. 6 mm. Näin tiukan kartion tekeminen on aika vaikeaa. Kuvat tuosta omasta tekeleestä on kadonnet bittien taivaaseen, jos ne nyt jotakuta suunnattomasti kiinnostaa niin voin koittaa kaivella esille.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Joulukuu 25. 13:26:00 2005

Teetkö pari ylimääräistä siten saman tien. Voisin tietää pari ottajaa :roll:

Mulla on tallessa kymmenkunta kuvaa tuosta Ilpon kotelosta jotka voin kyllä linkittää tänne jos Ilpo sallii. Myös kuvia muista ratkaisuista löytyy jos kiinnostaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Joulukuu 25. 16:07:48 2005

Ainahan CVH-laitteiden kuvat kiinnostaa, että jos Ilpo sallii niin jakoon vaan :wink:. Jos vaikka saisi jotain ideoita omiin projekteihin.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Joulukuu 25. 16:09:25 2005

JesseT kirjoitti:Teetkö pari ylimääräistä siten saman tien. Voisin tietää pari ottajaa :roll:

Mulla on tallessa kymmenkunta kuvaa tuosta Ilpon kotelosta jotka voin kyllä linkittää tänne jos Ilpo sallii. Myös kuvia muista ratkaisuista löytyy jos kiinnostaa.
mua kiinnostaa ne kuvat, jos Ilpo antaa luvan niin laita ihmeessä kuvat esille.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Su Joulukuu 25. 18:24:01 2005

Kiitos tähänastisesta. Kuvat kyllä kiinnostaa todella paljon, Ilpon ja muiden omista mitä Jessellä oli myös.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Su Joulukuu 25. 21:05:32 2005

kuvat kiinnostais,kun tarvis muuttaa toi erst efi aikaan... kun vaan löytäis efi kilkkeet...
ford escort´79 tic

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Su Joulukuu 25. 21:35:08 2005

Tässä muutama kuva:

Kartion alkupää
Kartion loppupää
Takaa
Mutka
Alapuoli

Toteutus on parin kaverin käsialaa, itse olin mukana lähinnä työnjohtopuolella :wink: Sarjatuotannosta sen verran että kaveri joka tuon pääasiassa teki, ilmoitti heti että toista samanlaista ei tule. Kaikki meidän pajan tuotteet on siis uniikkeja :wink: Läppärungot olis jo hyllyssä odottamassa, pitäisköhän sitä alkaa taas miettimään uusia kujeita...
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Joulukuu 27. 9:40:46 2005

Ura olisi myös hyvä sijoittaa torvien takapuolelle.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Joulukuu 28. 12:38:08 2005

Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Tammikuu 2. 9:33:15 2006

Kai näitä nyt on joku muukin miettinyt/tehnyt? Olis vaan kiva kuulla muitakin näkemyksiä aiheesta. Vai meneekö tää (taas) yksinpuheluksi?
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Tammikuu 2. 9:48:30 2006

Aika äkkiä tuntui väki hiljentyvän...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Tammikuu 2. 10:33:46 2006

Täyttää seuraavat kriteerit:

1. Mahtuu pellin alle
2. Torvet sisällä
3. Kierrelähtöjä tarpeen mukaan
4. Jakaa tasaisesti jokaiselle kanavalle ahtoputkeen lisänä syötetyt sekalaiset liemet
5. Pulttijako riittävän kokoiselle kaasuläpälle

Tarkemmin jos olisin halunnut tietää niin olisin soittanu vaikka Ossi Oikariselle tai Ilmorin pajalle. Joutavista pohdinnoista säästyneen ajan käytin sanaristikoiden täyttämiseen.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Tammikuu 2. 13:01:05 2006

Arska kirjoitti:Täyttää seuraavat kriteerit:

1. Mahtuu pellin alle
2. Torvet sisällä
3. Kierrelähtöjä tarpeen mukaan
4. Jakaa tasaisesti jokaiselle kanavalle ahtoputkeen lisänä syötetyt sekalaiset liemet
5. Pulttijako riittävän kokoiselle kaasuläpälle
No siinähän ne kriteerit on. Lähinnä oli mielessä että mitä keinoja on käytettävissä että nuo tavoiteet saavutetaan.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Tammikuu 2. 13:20:12 2006

no yleisesti ottaen iso koko auttaa valtavasti (ja lisää viiveitä..). jos ei ole tilaa niin sitten joutuu tarkemmin miettimään niitä virtauksia. ja alipainepuoli on virtauksiltaan erilainen kuin ylipainepuoli. kannattaa panostaa ylipainepuolen miettimiseen, alipaineella moottoririkko ei ole niin todennäköinen. hyvän mielikuvan saa kun miettii esim cossun vakiokoteloa, virtaus menee imusuppiloiden taakse, kohtuullisen tasaisesti 1-2 ja 3-4 sylintereiden väliin. ahdashan se on mutta varmaan ihan hyvän mallinen virtauksiltaan kuitenkin. siihen kun laitetaan paksu välipala kotelon ja imusarjan väliin (sentin välipapala ei varmaan vielä haittaa..), menetetään nämä "suunnitellut" ominaisuudet, mutta tilavuus kasvaa mikä hieman kompensoi asiaa. hyöty <-> haitta, hmmmm...

ei auta sun efi rakentelua valtavasti tämä pohdinta mutta keskustelun pohjaksi..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Tammikuu 2. 14:04:11 2006

Joku kotelon tehnyt tässä hiljattain kirjoitteli, että oli mitannut virtauksen ilman sisällä olevia torvia sekä niiden kanssa ja oli ollut 18% ero virtauksessa. Noita torviahan ei niin valtavasti näissä vakio CVH-plenumeissa oikein ole...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Tammikuu 2. 18:29:17 2006


olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 2. 20:18:06 2006

JesseT kirjoitti:Joku kotelon tehnyt tässä hiljattain kirjoitteli, että oli mitannut virtauksen ilman sisällä olevia torvia sekä niiden kanssa ja oli ollut 18% ero virtauksessa. Noita torviahan ei niin valtavasti näissä vakio CVH-plenumeissa oikein ole...
Mittasko erikseen vielä joka kanavan?
Jäsen #606

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Tammikuu 2. 20:29:51 2006

olafu kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Joku kotelon tehnyt tässä hiljattain kirjoitteli, että oli mitannut virtauksen ilman sisällä olevia torvia sekä niiden kanssa ja oli ollut 18% ero virtauksessa. Noita torviahan ei niin valtavasti näissä vakio CVH-plenumeissa oikein ole...
Mittasko erikseen vielä joka kanavan?
Ei ollut puhetta moisista, kunhan ohimennen mainitsi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Tammikuu 9. 20:34:50 2006

Laitetaas nyt linkkiä jonkun projektiin kun on ihan hyviä kuvia:

http://www.passionford.com/forum/viewto ... &start=120
Escort mk3 + 2x Focus mk1

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ti Lokakuu 17. 17:26:35 2006

onko suurta merkitystä imutorvien pituuksilla? painekotelosta tulee ns. kiila minkä leveämmässä päässä on läppä, kanavat on ovaalit, eli pitäisikö torvetkin olla ovaalit, vai tigata pyöreet torvet ja snurrailla ne ovaaleiks kurkusta? :roll:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Lokakuu 17. 17:50:34 2006

Asialla ratsastaen, mistä saa helpoiten asiaan sopivia imutorvia?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Lokakuu 17. 18:00:16 2006

tanari kirjoitti:onko suurta merkitystä imutorvien pituuksilla? painekotelosta tulee ns. kiila minkä leveämmässä päässä on läppä, kanavat on ovaalit, eli pitäisikö torvetkin olla ovaalit, vai tigata pyöreet torvet ja snurrailla ne ovaaleiks kurkusta? :roll:
Sen verran pitkät torvet, että saat ne puristettua oikeaan muotoon ilman, että se trattiosa muuttaa muotoaan.
Jäsen #606

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Lokakuu 17. 18:03:56 2006

mites ois tuplakaasuttimiin tarkoitetut torvet?

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Lokakuu 17. 20:15:59 2006

Tuo torvikysymys on ollut itselläkin ongelmana.
Billetti tommi kauppaa halvalla ~25€ 4kpl mittojen mukaan torvia ilman kiinnityslaippoja (tai niiden kanssa) mutta koskaan ei ole tullut mitä on tilattu että siihen meni sekin halpuus.

Nuo tuplakaasareihin myytävänä olevat vois olla ihan ok, voihan ne kait kiinnittää pulteilla laippaan kiinni niinkuin engelsmannien jossain teelmyksessä oli tehty, mutta tietääkö joku jos niistä katkaisee sen kiinnityslaipan veke ja poistaa sen pinnoitteen jotenkin ovatko ne hitsattavissa? Ainakin joidenkin luetteloiden mukaan alumiinia niiden pitäisi olla mutta tuo tiggaaminen on hepreaa mulle.

Nyt olis katkaistuja alumiiniputken paloja joista voisi koettaa prässätä jos ei parempaa löydy, ja sopiva muotti olisi, kuula tai vastaava?

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Lokakuu 17. 20:50:59 2006

Pinnoitte kyllä kuohuu saumassa jos sitä on vähänkin, mutta jos sen "nuolee" tarkasti niin onnistuu kyllä hitsata!

Minkäs kokoista putkea olet ajatellut prässätä?
#295

Rstf
Xr2i

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Lokakuu 17. 20:54:10 2006

Ite oon prässänny "kiihdytys suppiloita" ihan silleen että esim. 60mm pyörötankoon sorvannu 45 asteen kären ja painanu sillä 40mm teräs putken sisään niin reunat rullaantuu nätisti kaarelle.
Ainut että jos on vahva sauma putkessa niin se kohta ei veny samoin, täytyy se vingulla ensin hioo matalax.
En oo alumiinille kokeillu mutta uskosin että pelaa samoin kunhan laittaa voiteluainetta väliin.
Mutta alumiiniset on yleensä sorvattu tangosta
http://www.tvracing.net/images/imutorvi.jpg
Imusarja/painekotelo http://www.tvracing.net/images/imusarja ... una%20.jpg

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Lokakuu 17. 21:18:10 2006

fiffe kirjoitti:Pinnoitte kyllä kuohuu saumassa jos sitä on vähänkin, mutta jos sen "nuolee" tarkasti niin onnistuu kyllä hitsata!

Minkäs kokoista putkea olet ajatellut prässätä?
50mm tuo putki on, mutta jos jostain järjellisellä hinnalla saa valmiita niin vaaka kallistuu niihin.

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ke Lokakuu 18. 12:08:35 2006

No arvon rati, joko olette päässeet yhteisymmärrykseen painekotelon koosta?

Itsellä imusuppilot jo valmiina, joten niihin ei voi enää vaikuttaa.
jos vertauskohtana käytetään moottorin tilavuutta niin mikä on optimi koko?

Toiset puhuu 0,8-1,1 * moottorin tilavuus, toiset taas 1,5-2* moottorin tilavuus.

Vaikuttaako loppujen lopuksi muuhun kuin viiveeseen?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Lokakuu 19. 19:50:41 2006


tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Lokakuu 26. 23:06:22 2006

noniin, nyt kaveri heftaili imusarjan mun autoon sovitettavaks, nyt vielä saumat, sanokaa mielipiteenne

imusarja 1
imusarja 2
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » To Lokakuu 26. 23:13:26 2006

tanari kirjoitti:noniin, nyt kaveri heftaili imusarjan mun autoon sovitettavaks, nyt vielä saumat, sanokaa mielipiteenne

imusarja 1
imusarja 2
Mistä torvet ? :D
Itsetehtyjä?

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Lokakuu 26. 23:15:31 2006

_P_ kirjoitti:
tanari kirjoitti:noniin, nyt kaveri heftaili imusarjan mun autoon sovitettavaks, nyt vielä saumat, sanokaa mielipiteenne

imusarja 1
imusarja 2
Mistä torvet ? :D
Itsetehtyjä?
ne on joskus sorvattu taunusta varten kutoskoneeseen, jäi 2kpl yli :lol:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » La Lokakuu 28. 13:20:20 2006

Mulla on muistaakseni noin 8000cc painekotelo. Alumiinisuppilot joista suppilo tehty pienemmällä rautaputkella, jota vain pyöritin käsin ja sitten moskalla ja pirralla loput. Putki katkaistaan vasta suppilon teon jälkeen. Suppiloputki on alumiinitelineiden runkoputkea :lol: .

Joissakin esituksissä olen nähnut että on tärkeää että torven pää on riittävän kaukana painekotelon moottorinpuoleisesta seinästä. Esitys löytyi muistaakseni hakusanalla helmhölz resonator tai helmholz intake runner tai jotain.

Tässä joku linkki:
http://www.team-integra.net/sections/ar ... icleID=471

Vastaa Viestiin