Painekotelo suunnittelua
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Painekotelo suunnittelua
Noista Ilpon pajan kuvista villiintyneenä kummittelee painekotelo mielessäin. Tuollaisen mitoittamisesta/suunnittelusta ei nyt kokemusta ole niin onko täällä klubilla tähän tietoa, ja vieläpä jaettavaksi asti?
-Kuinka paksua nuo seinämät pitäisi olla, että kestää, mitään hirmupaksua on hieman vaikea alkaa muotoilemaan jo. Alumiini on siis materiaali.
Tarkoituksena olisi tuosta efin imusarjasta yläosa heivata mäkeen ja sen tilalle tinata uusi, tai ainakin suunnitella sitä, toteutus on taas aivan eri juttu...
-Muistaako kukaan onko nuo imuputket tuossa imusarjassa saman pituisia tuohon sarjan katkeamiskohtaan asti
Näyttää ainakin hieman eripituisilta.
-Jos ovat eripituiset, kannattaisiko tämä pituusero tasoittaa eri mittaisilla imutorvilla?
-Imutorvia näyttää ainakin billetti tommilta saaavan edullisesti,
Tässä jokin mitoitusohje niille, mitä mieltä gurut on tästä?
-Suurimpana kysymysmerkkinä on tuon kotelon muoto.
Jotain perustetta 1 ja kaksi.
Nämä eivät nyt paljoa sano. Monenlaista on kuvissa nähty, mikä olisi toimivin? Ilman taittelua voisi jostain isosta putkesta jos ikinä sellaista löytäisi saada ainakin kaarevan yläosan tuolla kotelolle.
-Kotelon tilavuus, sama teos mistä nuo kuvat on otettu ehdottaa sen olevan noin 50-70% koneen tilavuudesta eli nyt 0,8-1,1L, onko tähän sanottavaa kellään?
Pystyykö Ilpo valaisemaan oman kotelonsa perusteita, vai onko homma top secret? Mielenkiintoisinta siinä on sen toisen pitkän päädyn muoto, mitä tällä ajetaan takaa? Muutkin toki kiinnostaa kovasti.
Ahkerakaan googletus ei oikein tuonut tuloksia tähän aihepiiriin tai edes mitään kirjaa missä tästä olisi kerrottu.
-Kuinka paksua nuo seinämät pitäisi olla, että kestää, mitään hirmupaksua on hieman vaikea alkaa muotoilemaan jo. Alumiini on siis materiaali.
Tarkoituksena olisi tuosta efin imusarjasta yläosa heivata mäkeen ja sen tilalle tinata uusi, tai ainakin suunnitella sitä, toteutus on taas aivan eri juttu...
-Muistaako kukaan onko nuo imuputket tuossa imusarjassa saman pituisia tuohon sarjan katkeamiskohtaan asti
Näyttää ainakin hieman eripituisilta.
-Jos ovat eripituiset, kannattaisiko tämä pituusero tasoittaa eri mittaisilla imutorvilla?
-Imutorvia näyttää ainakin billetti tommilta saaavan edullisesti,
Tässä jokin mitoitusohje niille, mitä mieltä gurut on tästä?
-Suurimpana kysymysmerkkinä on tuon kotelon muoto.
Jotain perustetta 1 ja kaksi.
Nämä eivät nyt paljoa sano. Monenlaista on kuvissa nähty, mikä olisi toimivin? Ilman taittelua voisi jostain isosta putkesta jos ikinä sellaista löytäisi saada ainakin kaarevan yläosan tuolla kotelolle.
-Kotelon tilavuus, sama teos mistä nuo kuvat on otettu ehdottaa sen olevan noin 50-70% koneen tilavuudesta eli nyt 0,8-1,1L, onko tähän sanottavaa kellään?
Pystyykö Ilpo valaisemaan oman kotelonsa perusteita, vai onko homma top secret? Mielenkiintoisinta siinä on sen toisen pitkän päädyn muoto, mitä tällä ajetaan takaa? Muutkin toki kiinnostaa kovasti.
Ahkerakaan googletus ei oikein tuonut tuloksia tähän aihepiiriin tai edes mitään kirjaa missä tästä olisi kerrottu.
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
No eipä tämäkään aihe näytä juuri ketään kiinnostavan. Kerron nyt kuitenkin jotain juttuja tuon oman painekotelon suunnittelusta.
Materiaalin vahvuudessa käytettiin nyrkkisääntöä "milli / baari" eli oma on tehty 3 mm alumiinista. Ei todellakaan helppo muovata mutta pysyypähän muodossaan.
Tuon EFi:n imusarjan alaosan putkien pituuksia ei kyllä ole tullut mitattua, toivotaan siis että mittaero on merkityksetön.
Oman imusarjan imutorvet on tehty ihan arviosta puristamalla prässissä sopivan kokoisen putken pää kartiolle. Mitään matemaattista perustetta ei ole käytetty.
Kotelon tilavuuskin on syntynyt täysin sen mukaan mitä tila ja muoto on sallinut. Tästä löytyy niin montaa mielipidettä ja laskukaavaa että kaikille löytyy sopiva perustelu.
Tuosta oman kotelon periaattesta vielä. Idea on saatu matkimalla muitten tekeleitä ja kyselemällä. Idea on se että itse painekotelon kyljessä on ura jota pitkin ilma virtaa koteloon. Tämän uran pinta-ala on sama kuin kaasuläpän pinta-ala. Ilma syötetään tähän uraan kartiolla joka kapenee kaasuläpän halkaisijasta tuon uran leveyteen. Kaasuläppä on siis tämän syöttökartion isommassa päässä. Omassa toteutuksessa kartiosta ei tullut aivan tarpeeksi "tiukka" eli loppupään halkaisijaksi jäi n. 20 mm. Uran leveys on n. 6 mm. Näin tiukan kartion tekeminen on aika vaikeaa. Kuvat tuosta omasta tekeleestä on kadonnet bittien taivaaseen, jos ne nyt jotakuta suunnattomasti kiinnostaa niin voin koittaa kaivella esille.
Materiaalin vahvuudessa käytettiin nyrkkisääntöä "milli / baari" eli oma on tehty 3 mm alumiinista. Ei todellakaan helppo muovata mutta pysyypähän muodossaan.
Tuon EFi:n imusarjan alaosan putkien pituuksia ei kyllä ole tullut mitattua, toivotaan siis että mittaero on merkityksetön.
Oman imusarjan imutorvet on tehty ihan arviosta puristamalla prässissä sopivan kokoisen putken pää kartiolle. Mitään matemaattista perustetta ei ole käytetty.
Kotelon tilavuuskin on syntynyt täysin sen mukaan mitä tila ja muoto on sallinut. Tästä löytyy niin montaa mielipidettä ja laskukaavaa että kaikille löytyy sopiva perustelu.
Tuosta oman kotelon periaattesta vielä. Idea on saatu matkimalla muitten tekeleitä ja kyselemällä. Idea on se että itse painekotelon kyljessä on ura jota pitkin ilma virtaa koteloon. Tämän uran pinta-ala on sama kuin kaasuläpän pinta-ala. Ilma syötetään tähän uraan kartiolla joka kapenee kaasuläpän halkaisijasta tuon uran leveyteen. Kaasuläppä on siis tämän syöttökartion isommassa päässä. Omassa toteutuksessa kartiosta ei tullut aivan tarpeeksi "tiukka" eli loppupään halkaisijaksi jäi n. 20 mm. Uran leveys on n. 6 mm. Näin tiukan kartion tekeminen on aika vaikeaa. Kuvat tuosta omasta tekeleestä on kadonnet bittien taivaaseen, jos ne nyt jotakuta suunnattomasti kiinnostaa niin voin koittaa kaivella esille.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
mua kiinnostaa ne kuvat, jos Ilpo antaa luvan niin laita ihmeessä kuvat esille.JesseT kirjoitti:Teetkö pari ylimääräistä siten saman tien. Voisin tietää pari ottajaa![]()
Mulla on tallessa kymmenkunta kuvaa tuosta Ilpon kotelosta jotka voin kyllä linkittää tänne jos Ilpo sallii. Myös kuvia muista ratkaisuista löytyy jos kiinnostaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Tässä muutama kuva:
Kartion alkupää
Kartion loppupää
Takaa
Mutka
Alapuoli
Toteutus on parin kaverin käsialaa, itse olin mukana lähinnä työnjohtopuolella
Sarjatuotannosta sen verran että kaveri joka tuon pääasiassa teki, ilmoitti heti että toista samanlaista ei tule. Kaikki meidän pajan tuotteet on siis uniikkeja
Läppärungot olis jo hyllyssä odottamassa, pitäisköhän sitä alkaa taas miettimään uusia kujeita...
Kartion alkupää
Kartion loppupää
Takaa
Mutka
Alapuoli
Toteutus on parin kaverin käsialaa, itse olin mukana lähinnä työnjohtopuolella


Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Täyttää seuraavat kriteerit:
1. Mahtuu pellin alle
2. Torvet sisällä
3. Kierrelähtöjä tarpeen mukaan
4. Jakaa tasaisesti jokaiselle kanavalle ahtoputkeen lisänä syötetyt sekalaiset liemet
5. Pulttijako riittävän kokoiselle kaasuläpälle
Tarkemmin jos olisin halunnut tietää niin olisin soittanu vaikka Ossi Oikariselle tai Ilmorin pajalle. Joutavista pohdinnoista säästyneen ajan käytin sanaristikoiden täyttämiseen.
1. Mahtuu pellin alle
2. Torvet sisällä
3. Kierrelähtöjä tarpeen mukaan
4. Jakaa tasaisesti jokaiselle kanavalle ahtoputkeen lisänä syötetyt sekalaiset liemet
5. Pulttijako riittävän kokoiselle kaasuläpälle
Tarkemmin jos olisin halunnut tietää niin olisin soittanu vaikka Ossi Oikariselle tai Ilmorin pajalle. Joutavista pohdinnoista säästyneen ajan käytin sanaristikoiden täyttämiseen.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
No siinähän ne kriteerit on. Lähinnä oli mielessä että mitä keinoja on käytettävissä että nuo tavoiteet saavutetaan.Arska kirjoitti:Täyttää seuraavat kriteerit:
1. Mahtuu pellin alle
2. Torvet sisällä
3. Kierrelähtöjä tarpeen mukaan
4. Jakaa tasaisesti jokaiselle kanavalle ahtoputkeen lisänä syötetyt sekalaiset liemet
5. Pulttijako riittävän kokoiselle kaasuläpälle
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
no yleisesti ottaen iso koko auttaa valtavasti (ja lisää viiveitä..). jos ei ole tilaa niin sitten joutuu tarkemmin miettimään niitä virtauksia. ja alipainepuoli on virtauksiltaan erilainen kuin ylipainepuoli. kannattaa panostaa ylipainepuolen miettimiseen, alipaineella moottoririkko ei ole niin todennäköinen. hyvän mielikuvan saa kun miettii esim cossun vakiokoteloa, virtaus menee imusuppiloiden taakse, kohtuullisen tasaisesti 1-2 ja 3-4 sylintereiden väliin. ahdashan se on mutta varmaan ihan hyvän mallinen virtauksiltaan kuitenkin. siihen kun laitetaan paksu välipala kotelon ja imusarjan väliin (sentin välipapala ei varmaan vielä haittaa..), menetetään nämä "suunnitellut" ominaisuudet, mutta tilavuus kasvaa mikä hieman kompensoi asiaa. hyöty <-> haitta, hmmmm...
ei auta sun efi rakentelua valtavasti tämä pohdinta mutta keskustelun pohjaksi..
ei auta sun efi rakentelua valtavasti tämä pohdinta mutta keskustelun pohjaksi..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Mittasko erikseen vielä joka kanavan?JesseT kirjoitti:Joku kotelon tehnyt tässä hiljattain kirjoitteli, että oli mitannut virtauksen ilman sisällä olevia torvia sekä niiden kanssa ja oli ollut 18% ero virtauksessa. Noita torviahan ei niin valtavasti näissä vakio CVH-plenumeissa oikein ole...
Jäsen #606
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei ollut puhetta moisista, kunhan ohimennen mainitsi.olafu kirjoitti:Mittasko erikseen vielä joka kanavan?JesseT kirjoitti:Joku kotelon tehnyt tässä hiljattain kirjoitteli, että oli mitannut virtauksen ilman sisällä olevia torvia sekä niiden kanssa ja oli ollut 18% ero virtauksessa. Noita torviahan ei niin valtavasti näissä vakio CVH-plenumeissa oikein ole...
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Laitetaas nyt linkkiä jonkun projektiin kun on ihan hyviä kuvia:
http://www.passionford.com/forum/viewto ... &start=120
http://www.passionford.com/forum/viewto ... &start=120
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Sen verran pitkät torvet, että saat ne puristettua oikeaan muotoon ilman, että se trattiosa muuttaa muotoaan.tanari kirjoitti:onko suurta merkitystä imutorvien pituuksilla? painekotelosta tulee ns. kiila minkä leveämmässä päässä on läppä, kanavat on ovaalit, eli pitäisikö torvetkin olla ovaalit, vai tigata pyöreet torvet ja snurrailla ne ovaaleiks kurkusta?
Jäsen #606
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Tuo torvikysymys on ollut itselläkin ongelmana.
Billetti tommi kauppaa halvalla ~25€ 4kpl mittojen mukaan torvia ilman kiinnityslaippoja (tai niiden kanssa) mutta koskaan ei ole tullut mitä on tilattu että siihen meni sekin halpuus.
Nuo tuplakaasareihin myytävänä olevat vois olla ihan ok, voihan ne kait kiinnittää pulteilla laippaan kiinni niinkuin engelsmannien jossain teelmyksessä oli tehty, mutta tietääkö joku jos niistä katkaisee sen kiinnityslaipan veke ja poistaa sen pinnoitteen jotenkin ovatko ne hitsattavissa? Ainakin joidenkin luetteloiden mukaan alumiinia niiden pitäisi olla mutta tuo tiggaaminen on hepreaa mulle.
Nyt olis katkaistuja alumiiniputken paloja joista voisi koettaa prässätä jos ei parempaa löydy, ja sopiva muotti olisi, kuula tai vastaava?
Billetti tommi kauppaa halvalla ~25€ 4kpl mittojen mukaan torvia ilman kiinnityslaippoja (tai niiden kanssa) mutta koskaan ei ole tullut mitä on tilattu että siihen meni sekin halpuus.
Nuo tuplakaasareihin myytävänä olevat vois olla ihan ok, voihan ne kait kiinnittää pulteilla laippaan kiinni niinkuin engelsmannien jossain teelmyksessä oli tehty, mutta tietääkö joku jos niistä katkaisee sen kiinnityslaipan veke ja poistaa sen pinnoitteen jotenkin ovatko ne hitsattavissa? Ainakin joidenkin luetteloiden mukaan alumiinia niiden pitäisi olla mutta tuo tiggaaminen on hepreaa mulle.
Nyt olis katkaistuja alumiiniputken paloja joista voisi koettaa prässätä jos ei parempaa löydy, ja sopiva muotti olisi, kuula tai vastaava?
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Ite oon prässänny "kiihdytys suppiloita" ihan silleen että esim. 60mm pyörötankoon sorvannu 45 asteen kären ja painanu sillä 40mm teräs putken sisään niin reunat rullaantuu nätisti kaarelle.
Ainut että jos on vahva sauma putkessa niin se kohta ei veny samoin, täytyy se vingulla ensin hioo matalax.
En oo alumiinille kokeillu mutta uskosin että pelaa samoin kunhan laittaa voiteluainetta väliin.
Mutta alumiiniset on yleensä sorvattu tangosta
http://www.tvracing.net/images/imutorvi.jpg
Imusarja/painekotelo http://www.tvracing.net/images/imusarja ... una%20.jpg
Ainut että jos on vahva sauma putkessa niin se kohta ei veny samoin, täytyy se vingulla ensin hioo matalax.
En oo alumiinille kokeillu mutta uskosin että pelaa samoin kunhan laittaa voiteluainetta väliin.
Mutta alumiiniset on yleensä sorvattu tangosta
http://www.tvracing.net/images/imutorvi.jpg
Imusarja/painekotelo http://www.tvracing.net/images/imusarja ... una%20.jpg
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
-
- Ylläpitäjä
No arvon rati, joko olette päässeet yhteisymmärrykseen painekotelon koosta?
Itsellä imusuppilot jo valmiina, joten niihin ei voi enää vaikuttaa.
jos vertauskohtana käytetään moottorin tilavuutta niin mikä on optimi koko?
Toiset puhuu 0,8-1,1 * moottorin tilavuus, toiset taas 1,5-2* moottorin tilavuus.
Vaikuttaako loppujen lopuksi muuhun kuin viiveeseen?
Itsellä imusuppilot jo valmiina, joten niihin ei voi enää vaikuttaa.
jos vertauskohtana käytetään moottorin tilavuutta niin mikä on optimi koko?
Toiset puhuu 0,8-1,1 * moottorin tilavuus, toiset taas 1,5-2* moottorin tilavuus.
Vaikuttaako loppujen lopuksi muuhun kuin viiveeseen?
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
noniin, nyt kaveri heftaili imusarjan mun autoon sovitettavaks, nyt vielä saumat, sanokaa mielipiteenne
imusarja 1
imusarja 2
imusarja 1
imusarja 2
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Mistä torvet ?tanari kirjoitti:noniin, nyt kaveri heftaili imusarjan mun autoon sovitettavaks, nyt vielä saumat, sanokaa mielipiteenne
imusarja 1
imusarja 2

Itsetehtyjä?
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
ne on joskus sorvattu taunusta varten kutoskoneeseen, jäi 2kpl yli_P_ kirjoitti:Mistä torvet ?tanari kirjoitti:noniin, nyt kaveri heftaili imusarjan mun autoon sovitettavaks, nyt vielä saumat, sanokaa mielipiteenne
imusarja 1
imusarja 2![]()
Itsetehtyjä?

ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Ylläpitäjä
Mulla on muistaakseni noin 8000cc painekotelo. Alumiinisuppilot joista suppilo tehty pienemmällä rautaputkella, jota vain pyöritin käsin ja sitten moskalla ja pirralla loput. Putki katkaistaan vasta suppilon teon jälkeen. Suppiloputki on alumiinitelineiden runkoputkea
.
Joissakin esituksissä olen nähnut että on tärkeää että torven pää on riittävän kaukana painekotelon moottorinpuoleisesta seinästä. Esitys löytyi muistaakseni hakusanalla helmhölz resonator tai helmholz intake runner tai jotain.
Tässä joku linkki:
http://www.team-integra.net/sections/ar ... icleID=471

Joissakin esituksissä olen nähnut että on tärkeää että torven pää on riittävän kaukana painekotelon moottorinpuoleisesta seinästä. Esitys löytyi muistaakseni hakusanalla helmhölz resonator tai helmholz intake runner tai jotain.
Tässä joku linkki:
http://www.team-integra.net/sections/ar ... icleID=471