lohkolämmitin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja Rytinä » La Joulukuu 31. 14:50:36 2005

Kuinka pitkä tommosen lohkolämmittimen kestoikä on?
Piti tänään vaihtaa uusi vastus, kun entinen meni mykäksi, onneksi helppo vaihtaa ja ei ole kallis.
Ei ole joutunut koskaan noihin vanhempiin vehkeisiin tarvinnut vaihtaa vaikka on ollut yli 25 vuotta vanha vastus.

Autohan oli toi `98 esco.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Joulukuu 31. 15:49:58 2005

Kyllähän ne useta vuosia kestää, kunhan vaan varmistaa että jäähdytysneste on puhdasta ja järjestelmässä ei ole ilmaa. Oliko vanha karstottunut pahasti vastuksen pinnasta tai oliko sinertynyt/tummunut kokonaan tai osittain?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » La Joulukuu 31. 19:51:20 2005

Hartza kirjoitti:Kyllähän ne useta vuosia kestää, kunhan vaan varmistaa että jäähdytysneste on puhdasta ja järjestelmässä ei ole ilmaa. Oliko vanha karstottunut pahasti vastuksen pinnasta tai oliko sinertynyt/tummunut kokonaan tai osittain?
Ei ollut tummunut eikä mitään muuta. Oli vastus kuin uusi vesitilanpuolelta, mut tietysti ulkoapäin ruosteessa.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Joulukuu 31. 21:18:48 2005

Uudemmat vastukset on selvästi heikompia kuin vanhanajan vehkeet. Lämpimään koneeseen ei kannata tarjota virtaa ollenkaan, eikä pitkät lämmitysajatkaan hyvää tee.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Ti Tammikuu 31. 17:55:00 2006

Perskeles, kuukausi sitten vaihdettu lohkis meni taas paskaksi!
Mikähän noita syö? Onneksi meni uusi takuuseen, mut silti ottaa päähän vaihtaa noita vastuksia kuukauden välein.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ti Tammikuu 31. 18:24:19 2006

Olenpa nähnyt sellaistakin, että iltapäivällä töistä tullessa laitetaan lohkolämmitin valmiiksi päälle aamua varten!

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ti Tammikuu 31. 18:29:44 2006

Latexi kirjoitti:Olenpa nähnyt sellaistakin, että iltapäivällä töistä tullessa laitetaan lohkolämmitin valmiiksi päälle aamua varten!
Meil duunis lämpee tolpat ainaki kokoajan.. ei varmaa pitäis kyl lämmetä.. :roll:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Ti Tammikuu 31. 18:42:45 2006

Latexi kirjoitti:Olenpa nähnyt sellaistakin, että iltapäivällä töistä tullessa laitetaan lohkolämmitin valmiiksi päälle aamua varten!
Aamulla on ajastimella 2 tuntia ja töissä 2-3 tuntia pakkasesta riippuen...
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Helmikuu 1. 11:19:48 2006

mikähän jännite on pistokkeessa.
nimittäin jos jännite tippuu niin virta kasvaa koska vastus on vakio.
mittaappa tolpan jännite kun lämmitys on päällä.
lisäksi jos lämmitin on asennettuna sellaiseen asentoon että siellä on mahdollisuus olla ilma kupla niin se ilma lämpeää niin kuumaksi että vastus hajoaa.
mun eteen on tullut yksi tällainen tapaus mutta sekin lämmitin oli 10v vanha.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Helmikuu 1. 11:58:52 2006

Meinaakko että teho on vakio?? Jos vastus on vakio, niin kyllä se virtakin tippuu jännitettä laskiessa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Helmikuu 1. 14:32:46 2006

Fullspeed kirjoitti:Meinaakko että teho on vakio?? Jos vastus on vakio, niin kyllä se virtakin tippuu jännitettä laskiessa.
Näinpä. Menin muuten tohon kerran itekin. Sitte tarpeeks kauan kun PuimUrIa ja ohmin lakia kelasin niin homma taas valkeni... Sähkömies vielä :oops: No. eipä noita hirveesti koulun jälkeen tuu laskettua...
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

vellu1
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja vellu1 » To Helmikuu 2. 11:57:27 2006

Mulla meni käyttöpelistä (tojotan) vastus siten että koko vastus oli häipynyt ja kiristin oli häipymässä. Siis ruostunut kokonaan pois. Siks tihrutti nesteitä. Edellinen omistaja oli käyttänyt tojohuollossa jossa päivän ihmeteltiin mihin neste katoaa eikä saatu selvyyttä. Ex-ex omistaja oli jo tunkenu sinne "syylarinpaikkauslitkuja".

Sitten kun sitä vastusta vähän nitkutteli ni kiristintapin jämä pullahti pois ja loput nesteet lurahti hallin lattialle. Oli pysyny paikoillaan siks ku oli niin paskassa ulkoopäin. Koko jäähdytysjärjestelmä täynnä ruostevelliä.
Puutarhaletkulla vettä systeemin läpi tovin ja uus vastus kiinni. Nauratti vaan koko tojopaska.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Helmikuu 2. 23:31:54 2006

kannattaa tarkistella se tolppa ja johto kanssa. toisaalta, on sitä huonoa tuuria ollut jokaisella joskus, nyt voi olla ollut sulla vain se hetki, kun meni vastus noin nopeasti paskaksi.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ma Tammikuu 29. 21:36:44 2007

Lämmitelläänpä tätäkin aihetta uudelleen. Kylmä kun tuolla ulkona on.

Sanoi se minunkin lohkolämppäri sitten sopimuksen ilmeisesti irti :?

Yleismittarilla kaiketi asian voi tarkistaa. Siis, mikä vastusarvo on ehjässä Calix:in lämppärissä mitattuna pistokkeesta ?
Vaihteleeko tuo arvo paljonkin eri merkkisissä vastuksissa?

tupu
Viestit: 769
Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja tupu » Ma Tammikuu 29. 21:42:02 2007

joku 80-90ohmia. näyttää ääretöntä jos on vastus rikki.

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ti Tammikuu 30. 23:29:05 2007

Ok. Mittailenpa huomenna, kun pääsen tallille.

Mukavasti forum toimii. Vastaukset tulee vauhdilla.
Kiitos.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ke Tammikuu 31. 14:41:03 2007

Meikän eskossa näyttää vastusmittari lohkolämppärille 80 ohm, mittarin mukaan maadotus ei oo yhteydessä vaiheeseen eikä nollaan. Auton rungosta taasen maadotus näyttää o ohm, eli siis kunnossa tuokin mun tietojen mukaan, mutta silti polttaa sulakkeen joka kerta kun tarjoo töpseliä pistokkeeseen. Mikähän tuossa?

Pitää tänään vielä koittaa toisella tolppajohdolla.

Ei oo onneks kallis tuohon mk5:seen uus lämmitysvastus...
#764

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Tammikuu 31. 17:48:00 2007

Axeman kirjoitti:Meikän eskossa näyttää vastusmittari lohkolämppärille 80 ohm, mittarin mukaan maadotus ei oo yhteydessä vaiheeseen eikä nollaan. Auton rungosta taasen maadotus näyttää o ohm, eli siis kunnossa tuokin mun tietojen mukaan, mutta silti polttaa sulakkeen joka kerta kun tarjoo töpseliä pistokkeeseen. Mikähän tuossa?

Pitää tänään vielä koittaa toisella tolppajohdolla.

Ei oo onneks kallis tuohon mk5:seen uus lämmitysvastus...
Siis mittasit vastuksen vain johdon päästä?
Vikahan voi olla johdossa jos sulakkeita syö?
Ei aina kannata vastuksen piikkiin laittaa... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 31. 17:54:06 2007

Eli toisinsanoen tökkäät sen "tolppajohdon" kiinni autoon ja siitä johdon päästä mittaat vastukset (vaihe ja nolla about tuo 80ohm, vaihe ja runko ääretön, nolla ja runko ääretön, suojamaa ja runko lähellä 0 ohm)

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Tammikuu 31. 23:39:26 2007

**nimittäin jos jännite tippuu niin virta kasvaa koska vastus on vakio**

Bull*hit(Tom Cruise).. anteeksi... jos vastus pysyy vakiona ja jännite tippuu niin tehokin pieneneen jonka takia myös virtakin pienenee jolloin taas lämpötilakin tippuu... *1

Puimuri <-tuossa laskukaavat.

Tosin laatu on tainut tippua, defasta on kuulut juttuja joissa elementti on hajonnut vuodessa... itselläni on defan peli joten pitää katsoa kauanko kestää.. eka talvi menossa...

*1 Lämmitysvastuksen resistansi ei pysy vakiona vaan resistannsi suurenee lämmetessä jolloin virta pienenee ja vastaavasti kylmän elementin resistanssi on pienin jolloin läpimenevän virran määräkin on suurin.

Mutta jännitevaihtelut kyllä voi rikkoa elementin jos on suurta jatkuvaa vaihtelua, jotkut taloyhtiät käytti katkeilevaa sähköä joissa virta oli esim. 15m päällä ja 10m pois... noissa taloyhtiöissä elementtejä paikkui tiuhaan.
Omassa taloyhtiössä tuolaisesta onneksi luovuttiin koska olisi tullut yhtiölle kalliimaksi korvata nuo hajonneet elementit kuin säätynyt sähkö lasku.

T=V*J
A=T/J
J=T/V

Noi suomalainen kaava jossa T=Teho eli Watti(W), V=Virta eli Ampeeri(A) ja J=Jännite eli... olkoon vaikka U mutta ei ulla tai ulina varsinkaan ullakolla.

12v * 10A = 120W
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » To Helmikuu 1. 7:30:01 2007

No toi NiceManin vuodatus meni multa kyllä täysin yli hilseen. Mutta ainakin meijän sähköpistokkeissa on jänä 230V (vai joko on 240V) eikä 12V. Parempi siis käyttää sitä jos oli tarkotus laskea lohkolämppärin tehoja/vastuksia.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Helmikuu 1. 9:26:48 2007

Oli sierra friikin viestiin vastaukseni =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Helmikuu 5. 13:25:08 2007

NiceMan kirjoitti:**nimittäin jos jännite tippuu niin virta kasvaa koska vastus on vakio**

Bull*hit(Tom Cruise).. anteeksi... jos vastus pysyy vakiona ja jännite tippuu niin tehokin pieneneen jonka takia myös virtakin pienenee jolloin taas lämpötilakin tippuu... *1

Puimuri <-tuossa laskukaavat.

Tosin laatu on tainut tippua, defasta on kuulut juttuja joissa elementti on hajonnut vuodessa... itselläni on defan peli joten pitää katsoa kauanko kestää.. eka talvi menossa...

*1 Lämmitysvastuksen resistansi ei pysy vakiona vaan resistannsi suurenee lämmetessä jolloin virta pienenee ja vastaavasti kylmän elementin resistanssi on pienin jolloin läpimenevän virran määräkin on suurin.

Mutta jännitevaihtelut kyllä voi rikkoa elementin jos on suurta jatkuvaa vaihtelua, jotkut taloyhtiät käytti katkeilevaa sähköä joissa virta oli esim. 15m päällä ja 10m pois... noissa taloyhtiöissä elementtejä paikkui tiuhaan.
Omassa taloyhtiössä tuolaisesta onneksi luovuttiin koska olisi tullut yhtiölle kalliimaksi korvata nuo hajonneet elementit kuin säätynyt sähkö lasku.

T=V*J
A=T/J
J=T/V

Noi suomalainen kaava jossa T=Teho eli Watti(W), V=Virta eli Ampeeri(A) ja J=Jännite eli... olkoon vaikka U mutta ei ulla tai ulina varsinkaan ullakolla.

12v * 10A = 120W
Tässä on nyt sekotettu kaksi eri asiaa. Täytyy muistaa, että laskukaavat eivät ole näin yksinkertaiset, kun lasketaan vaihtosähköllä ja epälineaarisilla kuormilla (induktiivinen / kapasitiivinen kuorma). Avuksi täytyy silloin ottaa kompleksiluvut ja kirjoitetaan S=U*I ja U = Z*I, jossa S on näennäisteho j Z on kuorman impedanssi.
-----
esim. RCL-piirin tapauksessa Z= R + j*(omega)*L + 1 / (j*(omega)*C), missä j = imaginääriyksikkö ja omega = 2*pii*f
----

Induktiivisissa kuormissa (kuten sähkömoottorit) virta kasvaa kun syöttöjännite pienenee aivan kuten sierra friikki kirjoitti. Moottorin teho on siis vakio. Tässä on syy siihen, miksi sähkömoottorit yleensä hajoavat mikäli esiintyy alijännitettä --> virta kasvaa ja moottori palaa.

Sen sijaan puhtaasti lineaarisissa kuormissa, kuten vastukset em. laskukaavat pätevät eli I = U/R. Helpoiten tämän voi havainnollistaa hehkulampulla: Heikolla jännitteellä lamppu palaa himmeämmin ja kestää pidempään, kun taas jo 5% nimellisjännitettä korkeampi jännite lyhentää lampun käyttöiän puoleen, mutta vastaavasti lamppu palaa kirkkaammin.

Tarkennetaan lisäksi vielä kommenttia katkeilevasta sähköstä. Eli jännitevaihtelut sinänsä eivät ole vahingollisia vastuksille (lampuille, lämmitysvastuksille), mikäli ei puhuta suurista ylijännitteistä. Sen sijaan sähköä pätkimällä saadaan aikaan jatkuvaa lämmönvaihtelua, mikä taas mm. lämpölaajenemisen takia lyhentää käyttöikää.

EDIT Huolimattomuusvirhe korjattu
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ma Helmikuu 5. 19:48:09 2007

Mitattu on ja onneksi lämppäri on ihan ok.
Vika oli liitosjohdossa, oli ilmeisesti saanut Savon pakkasista siipeensä.
Onneksi oli tallissa vaihturi, että sai koneen lämpiämään.

Vastaa Viestiin