lohkolämmitin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
lohkolämmitin
Kuinka pitkä tommosen lohkolämmittimen kestoikä on?
Piti tänään vaihtaa uusi vastus, kun entinen meni mykäksi, onneksi helppo vaihtaa ja ei ole kallis.
Ei ole joutunut koskaan noihin vanhempiin vehkeisiin tarvinnut vaihtaa vaikka on ollut yli 25 vuotta vanha vastus.
Autohan oli toi `98 esco.
Piti tänään vaihtaa uusi vastus, kun entinen meni mykäksi, onneksi helppo vaihtaa ja ei ole kallis.
Ei ole joutunut koskaan noihin vanhempiin vehkeisiin tarvinnut vaihtaa vaikka on ollut yli 25 vuotta vanha vastus.
Autohan oli toi `98 esco.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Kyllähän ne useta vuosia kestää, kunhan vaan varmistaa että jäähdytysneste on puhdasta ja järjestelmässä ei ole ilmaa. Oliko vanha karstottunut pahasti vastuksen pinnasta tai oliko sinertynyt/tummunut kokonaan tai osittain?
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Ei ollut tummunut eikä mitään muuta. Oli vastus kuin uusi vesitilanpuolelta, mut tietysti ulkoapäin ruosteessa.Hartza kirjoitti:Kyllähän ne useta vuosia kestää, kunhan vaan varmistaa että jäähdytysneste on puhdasta ja järjestelmässä ei ole ilmaa. Oliko vanha karstottunut pahasti vastuksen pinnasta tai oliko sinertynyt/tummunut kokonaan tai osittain?
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
mikähän jännite on pistokkeessa.
nimittäin jos jännite tippuu niin virta kasvaa koska vastus on vakio.
mittaappa tolpan jännite kun lämmitys on päällä.
lisäksi jos lämmitin on asennettuna sellaiseen asentoon että siellä on mahdollisuus olla ilma kupla niin se ilma lämpeää niin kuumaksi että vastus hajoaa.
mun eteen on tullut yksi tällainen tapaus mutta sekin lämmitin oli 10v vanha.
nimittäin jos jännite tippuu niin virta kasvaa koska vastus on vakio.
mittaappa tolpan jännite kun lämmitys on päällä.
lisäksi jos lämmitin on asennettuna sellaiseen asentoon että siellä on mahdollisuus olla ilma kupla niin se ilma lämpeää niin kuumaksi että vastus hajoaa.
mun eteen on tullut yksi tällainen tapaus mutta sekin lämmitin oli 10v vanha.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
Näinpä. Menin muuten tohon kerran itekin. Sitte tarpeeks kauan kun PuimUrIa ja ohmin lakia kelasin niin homma taas valkeni... Sähkömies vieläFullspeed kirjoitti:Meinaakko että teho on vakio?? Jos vastus on vakio, niin kyllä se virtakin tippuu jännitettä laskiessa.

Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96
-
- Ylläpitäjä
Mulla meni käyttöpelistä (tojotan) vastus siten että koko vastus oli häipynyt ja kiristin oli häipymässä. Siis ruostunut kokonaan pois. Siks tihrutti nesteitä. Edellinen omistaja oli käyttänyt tojohuollossa jossa päivän ihmeteltiin mihin neste katoaa eikä saatu selvyyttä. Ex-ex omistaja oli jo tunkenu sinne "syylarinpaikkauslitkuja".
Sitten kun sitä vastusta vähän nitkutteli ni kiristintapin jämä pullahti pois ja loput nesteet lurahti hallin lattialle. Oli pysyny paikoillaan siks ku oli niin paskassa ulkoopäin. Koko jäähdytysjärjestelmä täynnä ruostevelliä.
Puutarhaletkulla vettä systeemin läpi tovin ja uus vastus kiinni. Nauratti vaan koko tojopaska.
Sitten kun sitä vastusta vähän nitkutteli ni kiristintapin jämä pullahti pois ja loput nesteet lurahti hallin lattialle. Oli pysyny paikoillaan siks ku oli niin paskassa ulkoopäin. Koko jäähdytysjärjestelmä täynnä ruostevelliä.
Puutarhaletkulla vettä systeemin läpi tovin ja uus vastus kiinni. Nauratti vaan koko tojopaska.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
- Paikkakunta: Kustavi
Lämmitelläänpä tätäkin aihetta uudelleen. Kylmä kun tuolla ulkona on.
Sanoi se minunkin lohkolämppäri sitten sopimuksen ilmeisesti irti
Yleismittarilla kaiketi asian voi tarkistaa. Siis, mikä vastusarvo on ehjässä Calix:in lämppärissä mitattuna pistokkeesta ?
Vaihteleeko tuo arvo paljonkin eri merkkisissä vastuksissa?
Sanoi se minunkin lohkolämppäri sitten sopimuksen ilmeisesti irti

Yleismittarilla kaiketi asian voi tarkistaa. Siis, mikä vastusarvo on ehjässä Calix:in lämppärissä mitattuna pistokkeesta ?
Vaihteleeko tuo arvo paljonkin eri merkkisissä vastuksissa?
-
- Viestit: 769
- Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
- Paikkakunta: E-P
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
- Paikkakunta: Tampere
Meikän eskossa näyttää vastusmittari lohkolämppärille 80 ohm, mittarin mukaan maadotus ei oo yhteydessä vaiheeseen eikä nollaan. Auton rungosta taasen maadotus näyttää o ohm, eli siis kunnossa tuokin mun tietojen mukaan, mutta silti polttaa sulakkeen joka kerta kun tarjoo töpseliä pistokkeeseen. Mikähän tuossa?
Pitää tänään vielä koittaa toisella tolppajohdolla.
Ei oo onneks kallis tuohon mk5:seen uus lämmitysvastus...
Pitää tänään vielä koittaa toisella tolppajohdolla.
Ei oo onneks kallis tuohon mk5:seen uus lämmitysvastus...
#764
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Siis mittasit vastuksen vain johdon päästä?Axeman kirjoitti:Meikän eskossa näyttää vastusmittari lohkolämppärille 80 ohm, mittarin mukaan maadotus ei oo yhteydessä vaiheeseen eikä nollaan. Auton rungosta taasen maadotus näyttää o ohm, eli siis kunnossa tuokin mun tietojen mukaan, mutta silti polttaa sulakkeen joka kerta kun tarjoo töpseliä pistokkeeseen. Mikähän tuossa?
Pitää tänään vielä koittaa toisella tolppajohdolla.
Ei oo onneks kallis tuohon mk5:seen uus lämmitysvastus...
Vikahan voi olla johdossa jos sulakkeita syö?
Ei aina kannata vastuksen piikkiin laittaa...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
**nimittäin jos jännite tippuu niin virta kasvaa koska vastus on vakio**
Bull*hit(Tom Cruise).. anteeksi... jos vastus pysyy vakiona ja jännite tippuu niin tehokin pieneneen jonka takia myös virtakin pienenee jolloin taas lämpötilakin tippuu... *1
Puimuri <-tuossa laskukaavat.
Tosin laatu on tainut tippua, defasta on kuulut juttuja joissa elementti on hajonnut vuodessa... itselläni on defan peli joten pitää katsoa kauanko kestää.. eka talvi menossa...
*1 Lämmitysvastuksen resistansi ei pysy vakiona vaan resistannsi suurenee lämmetessä jolloin virta pienenee ja vastaavasti kylmän elementin resistanssi on pienin jolloin läpimenevän virran määräkin on suurin.
Mutta jännitevaihtelut kyllä voi rikkoa elementin jos on suurta jatkuvaa vaihtelua, jotkut taloyhtiät käytti katkeilevaa sähköä joissa virta oli esim. 15m päällä ja 10m pois... noissa taloyhtiöissä elementtejä paikkui tiuhaan.
Omassa taloyhtiössä tuolaisesta onneksi luovuttiin koska olisi tullut yhtiölle kalliimaksi korvata nuo hajonneet elementit kuin säätynyt sähkö lasku.
T=V*J
A=T/J
J=T/V
Noi suomalainen kaava jossa T=Teho eli Watti(W), V=Virta eli Ampeeri(A) ja J=Jännite eli... olkoon vaikka U mutta ei ulla tai ulina varsinkaan ullakolla.
12v * 10A = 120W
Bull*hit(Tom Cruise).. anteeksi... jos vastus pysyy vakiona ja jännite tippuu niin tehokin pieneneen jonka takia myös virtakin pienenee jolloin taas lämpötilakin tippuu... *1
Puimuri <-tuossa laskukaavat.
Tosin laatu on tainut tippua, defasta on kuulut juttuja joissa elementti on hajonnut vuodessa... itselläni on defan peli joten pitää katsoa kauanko kestää.. eka talvi menossa...
*1 Lämmitysvastuksen resistansi ei pysy vakiona vaan resistannsi suurenee lämmetessä jolloin virta pienenee ja vastaavasti kylmän elementin resistanssi on pienin jolloin läpimenevän virran määräkin on suurin.
Mutta jännitevaihtelut kyllä voi rikkoa elementin jos on suurta jatkuvaa vaihtelua, jotkut taloyhtiät käytti katkeilevaa sähköä joissa virta oli esim. 15m päällä ja 10m pois... noissa taloyhtiöissä elementtejä paikkui tiuhaan.
Omassa taloyhtiössä tuolaisesta onneksi luovuttiin koska olisi tullut yhtiölle kalliimaksi korvata nuo hajonneet elementit kuin säätynyt sähkö lasku.
T=V*J
A=T/J
J=T/V
Noi suomalainen kaava jossa T=Teho eli Watti(W), V=Virta eli Ampeeri(A) ja J=Jännite eli... olkoon vaikka U mutta ei ulla tai ulina varsinkaan ullakolla.
12v * 10A = 120W
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
No toi NiceManin vuodatus meni multa kyllä täysin yli hilseen. Mutta ainakin meijän sähköpistokkeissa on jänä 230V (vai joko on 240V) eikä 12V. Parempi siis käyttää sitä jos oli tarkotus laskea lohkolämppärin tehoja/vastuksia.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Oli sierra friikin viestiin vastaukseni =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä on nyt sekotettu kaksi eri asiaa. Täytyy muistaa, että laskukaavat eivät ole näin yksinkertaiset, kun lasketaan vaihtosähköllä ja epälineaarisilla kuormilla (induktiivinen / kapasitiivinen kuorma). Avuksi täytyy silloin ottaa kompleksiluvut ja kirjoitetaan S=U*I ja U = Z*I, jossa S on näennäisteho j Z on kuorman impedanssi.NiceMan kirjoitti:**nimittäin jos jännite tippuu niin virta kasvaa koska vastus on vakio**
Bull*hit(Tom Cruise).. anteeksi... jos vastus pysyy vakiona ja jännite tippuu niin tehokin pieneneen jonka takia myös virtakin pienenee jolloin taas lämpötilakin tippuu... *1
Puimuri <-tuossa laskukaavat.
Tosin laatu on tainut tippua, defasta on kuulut juttuja joissa elementti on hajonnut vuodessa... itselläni on defan peli joten pitää katsoa kauanko kestää.. eka talvi menossa...
*1 Lämmitysvastuksen resistansi ei pysy vakiona vaan resistannsi suurenee lämmetessä jolloin virta pienenee ja vastaavasti kylmän elementin resistanssi on pienin jolloin läpimenevän virran määräkin on suurin.
Mutta jännitevaihtelut kyllä voi rikkoa elementin jos on suurta jatkuvaa vaihtelua, jotkut taloyhtiät käytti katkeilevaa sähköä joissa virta oli esim. 15m päällä ja 10m pois... noissa taloyhtiöissä elementtejä paikkui tiuhaan.
Omassa taloyhtiössä tuolaisesta onneksi luovuttiin koska olisi tullut yhtiölle kalliimaksi korvata nuo hajonneet elementit kuin säätynyt sähkö lasku.
T=V*J
A=T/J
J=T/V
Noi suomalainen kaava jossa T=Teho eli Watti(W), V=Virta eli Ampeeri(A) ja J=Jännite eli... olkoon vaikka U mutta ei ulla tai ulina varsinkaan ullakolla.
12v * 10A = 120W
-----
esim. RCL-piirin tapauksessa Z= R + j*(omega)*L + 1 / (j*(omega)*C), missä j = imaginääriyksikkö ja omega = 2*pii*f
----
Induktiivisissa kuormissa (kuten sähkömoottorit) virta kasvaa kun syöttöjännite pienenee aivan kuten sierra friikki kirjoitti. Moottorin teho on siis vakio. Tässä on syy siihen, miksi sähkömoottorit yleensä hajoavat mikäli esiintyy alijännitettä --> virta kasvaa ja moottori palaa.
Sen sijaan puhtaasti lineaarisissa kuormissa, kuten vastukset em. laskukaavat pätevät eli I = U/R. Helpoiten tämän voi havainnollistaa hehkulampulla: Heikolla jännitteellä lamppu palaa himmeämmin ja kestää pidempään, kun taas jo 5% nimellisjännitettä korkeampi jännite lyhentää lampun käyttöiän puoleen, mutta vastaavasti lamppu palaa kirkkaammin.
Tarkennetaan lisäksi vielä kommenttia katkeilevasta sähköstä. Eli jännitevaihtelut sinänsä eivät ole vahingollisia vastuksille (lampuille, lämmitysvastuksille), mikäli ei puhuta suurista ylijännitteistä. Sen sijaan sähköä pätkimällä saadaan aikaan jatkuvaa lämmönvaihtelua, mikä taas mm. lämpölaajenemisen takia lyhentää käyttöikää.
EDIT Huolimattomuusvirhe korjattu
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)