Mistä turbolle öljylinja

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mistä turbolle öljylinja

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Tammikuu 10. 22:53:58 2005

Mikä olis fiksu paikka ottaa turbolle menevän öljylinjan lähtö? Itselle ei tule mieleen muita paikkoja kuin öljynputsarin ryöstäjälaipasta tai öljynpaineanturin reiästä haaroittamalla...

Onko jotain parempaa paikkaa? Mielellään tietysti koneen pakosarjan puolella...

Saattaa olla aika trivia kysymys, mutta kun en ole noiden turbojen kanssa aikaisemmin ollu tekemisissä, niin kaikkea joutuu kyseleen :(

Niin ja kyseessä siis tanarin 2.0 OHC lohko...

-k

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ma Tammikuu 10. 23:35:23 2005

mulla on öljynpaineanturin reijästä t-haaralla otettu
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ma Tammikuu 10. 23:41:04 2005

pylvis kirjoitti:mulla on öljynpaineanturin reijästä t-haaralla otettu
Kuten myös mulla, aika yleinen paikka haaroittaa tuosta.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Tammikuu 10. 23:42:24 2005

OK. Näin vähän ajattelinkin...

Onko muuten jonkinlainen öljynpaineen rajoitus tarpeen tuossa? Maailmalla myydään tollasia holkkeja tuohon turbon öljylinjan sisäänmenoon jossa öljy kulkee pienen reiän läpi:

Oil inlet restrictor for T series 1/8" NPT. Oil inlet restrictor for all T3, T3/T4, T04, T72 etc. Turbos with built-in oil restrictor (of .060 hole size). Installed at the oil inlet on turbo to reduce max oil pressure going into the turbo to prevent turbo seal damage due to excess pressure. Input is 1/8" NPT male and output is 1/8 NPT female.

Näyttää T-sarjassa reikä olevan 0,060" ja GT sarjassa 0,035".

Nuo löyty seuraavasta paikasta: http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=OIL

-k

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ma Tammikuu 10. 23:44:58 2005

en oo ikinä käyttäny mitään supistus holkkeja , ja ahdin on to4e
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Tammikuu 11. 7:44:59 2005

Supistusholkin käyttö on ehken tarpeen silloin jos turbo vie liikaa öljyä ja venttiilikoneistolle ei riitä tavaraa. Kokeiltu on itsekin kun oli epäillys yläkerran öljy vajeesta. Parempi vaihtoehto öljyn otolle turbolle on kun lattaa nelivetoisen öljynputsarin jalan ja tekee isoon kiinnitys mutteriin jengat. Näin varmistetaan että kampiakselin loppupäästä ei lopu öljy.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Tammikuu 11. 20:47:39 2005

Tätä tässä itsekkin mietin tuota supistusta, kaverini joka tekee ammatikseen ahtimia etc sanoin että ahtimelle tuleva öljynpaine saa olla max 4bar sitten alkaa ongelmat.

Itselläni on suurtuotto pumppu mutta mistä tietää että ahdin saa kanssa riittävästi öljyä? öljyhän myös jäähdyttää ahdinta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Tammikuu 4. 19:37:40 2006

Kuuma öljy virtaa kyllä aikahyvin pienestäkin rei'ästä. Eli kait periaatteessa pienikin öljynpaine riittää turbon voiteluun ja jäähdytykseen, virtausta kuitenkin riittää. Muutama tuttu on joutunut kuristaan turbon painepuolen öljynkiertoa kun öljynpaineet on alkanut tippuun. Omassa turbossani on tällähetkellä 7mm reikä painepuolella, mutta autoa ei ole vielä käytettä että kokemusta ei tuosta ole vielä.

Ei muutakun paluupuolen letku irti lohkosta ja ämpäriin, kone käyntiin niin kyllä sen jo voi järkeillä riittääkö öljynvirtaus :)

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Tammikuu 4. 22:00:07 2006

Asiasta poiketen, Kuinka monella menee se öljynpaluu siihen lohkossa olevasta reiästä? itse laitoin sitä kautta ja porasin siihen proppuun 12,5mm reiän

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Tammikuu 4. 22:23:34 2006

mikimikkola kirjoitti:Asiasta poiketen, Kuinka monella menee se öljynpaluu siihen lohkossa olevasta reiästä? itse laitoin sitä kautta ja porasin siihen proppuun 12,5mm reiän
jääautossa menee noin. Jaksanu ruveta konetta nostelee pois =)

Mikke
Viestit: 297
Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
Paikkakunta: sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikke » Ke Tammikuu 4. 23:42:47 2006

mikimikkola kirjoitti:Asiasta poiketen, Kuinka monella menee se öljynpaluu siihen lohkossa olevasta reiästä? itse laitoin sitä kautta ja porasin siihen proppuun 12,5mm reiän

Mulla menee kanssa toisessa autos siihen proppuun.. mutta en porailut mitään reikiä siihen vaan kävin hakee hydrauli liikkeestä toisen nipän jossa oli jo reikä valmiin niin ei tartenu ku liittää letku siihen :D

Niin ja hyvin on toiminu siin :D
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Tammikuu 5. 19:09:46 2006

mikimikkola kirjoitti:Asiasta poiketen, Kuinka monella menee se öljynpaluu siihen lohkossa olevasta reiästä? itse laitoin sitä kautta ja porasin siihen proppuun 12,5mm reiän
Jeps sama reikä. Itse kans kairasin n.13mm sisähalkaisijan

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Tammikuu 5. 19:14:16 2006

Tosinaiset laittaa öljypohjaan sen paluun..

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Tammikuu 5. 21:04:27 2006

turhaa työtä :roll: ???

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Tammikuu 5. 21:17:37 2006

Helppo plus nopee, ei tartte purkaa mitää.
Muhvi, hitsillä kii öljypohjaan sopivaan paikkaan ja lyö teräväkärkisen rautatapin siitä läpi vasaralla :lol:
Jäsen #606

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Tammikuu 5. 21:24:22 2006

no joo, käyhän se tietysti niinkin. jokainen tavallaan... :wink:

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Tammikuu 6. 12:56:18 2006

olafu kirjoitti:Helppo plus nopee, ei tartte purkaa mitää.
Muhvi, hitsillä kii öljypohjaan sopivaan paikkaan ja lyö teräväkärkisen rautatapin siitä läpi vasaralla :lol:
Eikös ihan "aidoissa" Stockman-turboissakin menetelty näin? Yhen Stocka-turbon öljypohjan oon nähny ja siinä oli lähes ylläolevan tekstin kuvauksen mukainen viritelmä! Syynäpitkälti se ettei oo tarvinnu ottaa öljypohjaa irti.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » La Tammikuu 7. 13:44:14 2006

Colognevsa kirjoitti:
olafu kirjoitti:Helppo plus nopee, ei tartte purkaa mitää.
Muhvi, hitsillä kii öljypohjaan sopivaan paikkaan ja lyö teräväkärkisen rautatapin siitä läpi vasaralla :lol:
Eikös ihan "aidoissa" Stockman-turboissakin menetelty näin? Yhen Stocka-turbon öljypohjan oon nähny ja siinä oli lähes ylläolevan tekstin kuvauksen mukainen viritelmä! Syynäpitkälti se ettei oo tarvinnu ottaa öljypohjaa irti.
kyllähän se öljypohjaan tulee siinä, en kylläkään ole tutkinut reiän työstö menetelmää.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Tammikuu 7. 20:57:34 2006

Öljynpaine ahtimelle on hyvä ottaa haaroittimella öljynpaine-anturilta. Näin on monessa alkuperäisessä turbo asennuksessa.

Öljynpainetta ei pidä rajoittaa ahtimelle koska ainakin päittäisvälys laakerointi on riippuvainen öljynpaineesta (mitä kovempaa ahtopainetta käytät sitä enemmän öljynpainetta tarvitaan) kompura siipeen kohdistuu suurempi paine jota vastaan öljynpaine "taistelee" lisäksi kun ahtimen pyörintänopeus kasvaa (ahtopainetta nostetaan) sitä enemmän ahdin läpäisee öljyä.

Tyhjäkäynnillä ahdin pyörii hitaasti ja kuormituksessa täydellä paineella kierroksia akselilla voi olla jopa 100000rpm.

Akselin laakerit ovat rei-itettyjä ja öljyä menee nopeammin ahtimesta läpi kun ahdin pyörii kovilla kierroksilla.
Samalla ahtimen läpi virtaavaan öljyyn sekoittuu ilmaa ja paluupuolelta tuleva öljy vaatii paksumman putken ja vapaan tilan minne purkautua. Eli jos öljypohjaan asentaa paluuputken sen pitää olla öljynpinnan yläpuolella, muuten saattaa tulla savutus ongelmia.

Suurempia ahtimia käytettäessä esiintyy usein öljynpaineen laskua silloin täytyy vain moottorin öljypumppua suurentaa, muuten ahtimen/moottorin kesto-ikä saattaa lyhentyä.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Tammikuu 7. 21:24:07 2006

Totta tuo mitä TVR kirjoitti, mutta muistakaa, että juuri mikään tuosta ei sitten päde jos leikkii kuulalaakeriahtimien kanssa. Ne vaatii sopivan kuristuksen öljylle ja päittäislaakereitakaan ei muistaakseni erikseen ole.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Tammikuu 9. 16:46:31 2006

Juu, kuulalaakeri turboissa se kuristin on itsessään. Niihinkään ei tarvitse alkaa itse kuristimia rakentamaan vaan normaalisti öljynpaine koneesta ahtimelle.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 21. 20:35:05 2006

Mikä on tuon lohkossa olevan reiän kierteet, jos kävisi ostamassa sopivan muhvin (?) siihen johon saa letkun kiristettyä suoraan.

Eikö ko. reikä ole kuvassa näkyvä iso reikä lohkon alareunassa?

PS. Mikä on tuo reikä sen yläpuolella, muistaakseni menee vesitilaan? Toisella puolellahan on öljyn anturin reikä.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Joulukuu 21. 20:44:38 2006

Sultzi kirjoitti:Eikö ko. reikä ole kuvassa näkyvä iso reikä lohkon alareunassa?
Jeps juuri tuo, en muista mikä kierre, mutta ota se tulppa irti ja mukaan
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Joulukuu 21. 20:46:12 2006

Tuosta reiästähän minä aina vaihdan öljyt, tulee imemällä tyhjemmäksi kuin ropun kautta ja säästää ropun tiivisteen hinnan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 21. 20:49:19 2006

fsohc kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Eikö ko. reikä ole kuvassa näkyvä iso reikä lohkon alareunassa?
Jeps juuri tuo, en muista mikä kierre, mutta ota se tulppa irti ja mukaan
Muuten kyllä, mutta lohkon mukana ei tullut tulppaa ja lohko on koululla nyt ja koulu jatkuu vasta 2.1.2007 :lol:

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » To Joulukuu 21. 20:49:55 2006

Sultzi kirjoitti:Mikä on tuon lohkossa olevan reiän kierteet, jos kävisi ostamassa sopivan muhvin (?) siihen johon saa letkun kiristettyä suoraan.

Eikö ko. reikä ole kuvassa näkyvä iso reikä lohkon alareunassa?

PS. Mikä on tuo reikä sen yläpuolella, muistaakseni menee vesitilaan? Toisella puolellahan on öljyn anturin reikä.
Vesiholehan se on juu..ja siiitä stokka turbon ö-pohja reijän tekotavasta,sillee irrottamattahan tuo reikä siihen on tehty,itellä semmonen ylimääränen tallessa jos joku ostaa?! :wink:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 21. 20:51:27 2006

Aihetta sivuten, mistä kannattaa ottaa turbolle vesikierto? Ainakin sen verran paljon on noita liittimiä turbossa, jotta pakko olla vesijäähdytettykin. TD04HL-16T on turbo.

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » To Joulukuu 21. 22:08:12 2006

Sultzi kirjoitti:Aihetta sivuten, mistä kannattaa ottaa turbolle vesikierto? Ainakin sen verran paljon on noita liittimiä turbossa, jotta pakko olla vesijäähdytettykin. TD04HL-16T on turbo.
mulla lähtee vesipumpulta ohut letku mikä menee lämppäri kennolle,haarottuu turbon kohdalla ahtimelle ja jatkuu siitä lämppärikennoon.....ja turbolta menee siihe lohkos olevaan vesitilan reikään mistä oli juttua edellä..

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 21. 22:09:49 2006

Joo, eli siihen lohkon reikään voi paluun laittaa tyytyväisenä? Hyvä. Eli lämppärinletku vain poikki ja t-putkea väliin. Kiitän!

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » To Joulukuu 21. 22:16:47 2006

Sultzi kirjoitti:Joo, eli siihen lohkon reikään voi paluun laittaa tyytyväisenä? Hyvä. Eli lämppärinletku vain poikki ja t-putkea väliin. Kiitän!
jep,onhan tuo näyttäny olevan noin asennettu vuodesta 1990 saakka kiinni :) lämpiää vedetki nopeesti ku on vesikierto turbolta,huippu talvi auto :wink:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Joulukuu 22. 7:30:27 2006

Ahtimen öljy olis syytä ottaa sieltä suodattimen seudulta suoraan, tuo ö-painekellolta haarottaminen ei ole kovin hyvä kikka. Se on aivan totaalisen typerässä paikassa, pääöljykanavassa 3-4 rl-pukin välissä. Ei ole varmaan vaikea kuvitella mistä tuo kaikki ahtimelle menevä öljy on pois. Varsinkin isolla ahtimella ja kunnon letkuilla saa helposti ongelmia aikaiseksi. Itse olen yhen cossun kampuran ja veivin pilannut tuon takia.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 9:39:42 2006

Skorppi kirjoitti:Ahtimen öljy olis syytä ottaa sieltä suodattimen seudulta suoraan, tuo ö-painekellolta haarottaminen ei ole kovin hyvä kikka. Se on aivan totaalisen typerässä paikassa, pääöljykanavassa 3-4 rl-pukin välissä. Ei ole varmaan vaikea kuvitella mistä tuo kaikki ahtimelle menevä öljy on pois. Varsinkin isolla ahtimella ja kunnon letkuilla saa helposti ongelmia aikaiseksi. Itse olen yhen cossun kampuran ja veivin pilannut tuon takia.
Mut jos pumppu tuottaa x määrän öljyä, onko sillä väliä mistä kohtaa sen öljyn sille ahtimelle ottaa?
Jos ei öljy riitä niin tarvii sit sitä pumppua isontaa.
Se on kyllä parempi systeemi ottaa se öljy niinkuin noissa kilpatallien rakentamissa turbokoneissa.
Mutta jos on vakionakin tehty monessa niin että haarotetaan ö-paine anturilta ja alat turbo ohc:ta rakentaa garretin TO3:sella niin ei siitä mitään hyödy jos rakentelee ryöstö systeemit öljynsuodattimelle.
Veikkaisin että 95% suomen jälkiasennus turbo systeemeistä on öljynpaine anturilta otettu.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Joulukuu 22. 10:01:07 2006

TVR kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Ahtimen öljy olis syytä ottaa sieltä suodattimen seudulta suoraan, tuo ö-painekellolta haarottaminen ei ole kovin hyvä kikka. Se on aivan totaalisen typerässä paikassa, pääöljykanavassa 3-4 rl-pukin välissä. Ei ole varmaan vaikea kuvitella mistä tuo kaikki ahtimelle menevä öljy on pois. Varsinkin isolla ahtimella ja kunnon letkuilla saa helposti ongelmia aikaiseksi. Itse olen yhen cossun kampuran ja veivin pilannut tuon takia.
Mut jos pumppu tuottaa x määrän öljyä, onko sillä väliä mistä kohtaa sen öljyn sille ahtimelle ottaa?
Jos ei öljy riitä niin tarvii sit sitä pumppua isontaa.
Se on kyllä parempi systeemi ottaa se öljy niinkuin noissa kilpatallien rakentamissa turbokoneissa.
Mutta jos on vakionakin tehty monessa niin että haarotetaan ö-paine anturilta ja alat turbo ohc:ta rakentaa garretin TO3:sella niin ei siitä mitään hyödy jos rakentelee ryöstö systeemit öljynsuodattimelle.
Veikkaisin että 95% suomen jälkiasennus turbo systeemeistä on öljynpaine anturilta otettu.
Tottakai sillä on väliä mistä sen öljyn ottaa. En mitenkään pysyty ajattelemaan noin mustavalkoisesti että aivan sama mistä sen öljyn ottaa pois. Pitkän ö-kanavan päästä ennen rl-kaulaa ei varmasti ole hyvä paikka ja tuo aiheuttaa sen että öljyn saanti ei _välttämättä_ ole viimiselle pukille yhtä hyvää kuin edelliselle. Se on totta toki että raju pumppu helpoittaa tilannetta ja pienellä letkulla ja t3:lla tuo paikka varmasti toimii.

Mutta joka tapauksessa on parempi ottaa se öljy vaikka siitä suodattimesta.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 13:11:25 2006

Kyllä, aivan oikeassa olet Skorppi se on paras mahdollinen tapa laittaa öljy tulemaan turbolle.

Mutta jos laakerit prakaa en lähtis sillä pelkästään ongelmaa korjaamaan, ehkäpä paras on tehdä kummatkin. Teho pumppu ja ahtimelle öljy röstölaipalla, niin varmiten kestää.
Kuivasumppu tulee kyllä sit uuteen kisamottiin, ja turbolle öljy tolla parhaalla tavalla :wink:

Mä aattelen tota öljyhommaa runkolinjasta laakereille, vähän samaan tyyliin kun bensakiskoo suuttimille. Eli jos ei riitä bensantuotto suuttimille niin sit isonnetaan/lisätään pumppuja. (siitä se "musta valkosuus" tulee)

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Joulukuu 22. 16:44:13 2006

TVR kirjoitti:Kyllä, aivan oikeassa olet Skorppi se on paras mahdollinen tapa laittaa öljy tulemaan turbolle.

Mutta jos laakerit prakaa en lähtis sillä pelkästään ongelmaa korjaamaan, ehkäpä paras on tehdä kummatkin. Teho pumppu ja ahtimelle öljy röstölaipalla, niin varmiten kestää.
Kuivasumppu tulee kyllä sit uuteen kisamottiin, ja turbolle öljy tolla parhaalla tavalla :wink:

Mä aattelen tota öljyhommaa runkolinjasta laakereille, vähän samaan tyyliin kun bensakiskoo suuttimille. Eli jos ei riitä bensantuotto suuttimille niin sit isonnetaan/lisätään pumppuja. (siitä se "musta valkosuus" tulee)
Joo mulla oli varmasti osasyyllinen orkkis pumppu, nyt on parempi pumppu ja öljyt suoraa suodattimelta.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Joulukuu 22. 18:58:12 2006

Mitenkäs toi öljyn otto suoraan suodattimelta on helpoin toteuttaa?

Roppu lohkon kylkeen vai jotenkin siitä välicuulerista?

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 22:07:24 2006

Öljyn oton turbolle voi tehdä sieltä öljynsuodattimen alta, ns. ryöstölaipalla kun öljy kierrätetään öljyn jäähdyttimen kautta, väliltä haaroitetaan letku turbolle.
Kannattaa haaroittaa jäähdyttimen jälkeen niin turbo saa paremman jäähdytyksen.
Mutta täytyy käyttää sellaista ryöstölaippaa jossa ei ole termostaattia!
Sillä jos termostaatillinen ryöstölaippa silloin turbo ei saa öljyä ennenkuin öljy riittävän lämpöistä että termostaatti avaa öljynkierron jäähdyttimelle.
Kuvassa vasemmanpuoleinen ryöstölaippa tarkoitukseen sopiva ja oikeanpuoleisessa termari http://www.tvracing.net/images/Oljylaipat.JPG

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Joulukuu 22. 22:28:22 2006

mites kun ryöstää painekellolta, niin kai siihen väliin voi viellä jäähdyttimen laittaa?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 22:44:11 2006

VooDoo kirjoitti:mites kun ryöstää painekellolta, niin kai siihen väliin voi viellä jäähdyttimen laittaa?
No ei mielestäni estettä jäähdyttimen väliin asentamiselle.
Turbohan ei niin kovin hirveästi öljyä läpäise että sillä jäähdyttimellä ei koneen öljykapasiteettia juurikaan jäähdytetä, eli hyöty silloin pääasiassa turbolle.
Normaalit öljyjäähdyttimet mitoitettu yleensä koko öljymäärää/virtausta jäähdyttämään, että aika pieni se jäähdytin vois olla :arrow: mutua en oo aatellu koskaan tuolleen laittaa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Joulukuu 22. 22:49:08 2006

noku olis just sopivasti tollanen pieni öljynjäähdytin, ranult 1.3l turbokoneesta peräisin. ehkä joku 6*25*5cm (korkeus,leveys,paksuus)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Joulukuu 22. 22:50:22 2006

Juuei tarvita.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 22:50:51 2006

VooDoo kirjoitti:noku olis just sopivasti tollanen pieni öljynjäähdytin, ranult 1.3l turbokoneesta peräisin. ehkä joku 6*25*5cm (korkeus,leveys,paksuus)
No laita kii :wink:

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Joulukuu 22. 22:52:40 2006

kai se tarvii jossai välissä laittaa, kuha saa eka ton tekniikan kasaan, ja sitten jonku korin hankittua, mihin laittaa ko tekniikka :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Joulukuu 22. 23:06:43 2006

VooDoo kirjoitti:kai se tarvii jossai välissä laittaa, kuha saa eka ton tekniikan kasaan, ja sitten jonku korin hankittua, mihin laittaa ko tekniikka :)
Eli homma on suunniteltu jo niinkin pitkälle :D ROTTAKOROLLA!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 28. 20:07:30 2006

Kääntyykö mitsubishi td04hl-16t keskusta? Eli se missä on öljy/vesiliitännät? Tuossa kun pakosarjaa lähdin tekemään, niin aika pitkälle päästyäni huomasin testata turboa päälle ja huomasin että öljynpaluu olisi 45 asteen kulmassa alaspäin, ei siis kohtisuoraan, kuten pitäisi?

Kellään kuvaa millaista pakosarjaa on ollut tuolla ahtimella ohc:ssä?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Joulukuu 28. 20:58:56 2006

Itsellä ainakin tuo mitsun ahdin (numeroa en vieläkään muista)

Niin siitä keskeltä kun otti sen "klemmarin" auki niin sai pakopesän irti ja käännettyä. Ja Imupesän "takana" eli pesän ja vesi/öljylähtöjen välissä on sellainen julmetun kokoinen seekeri ja sen avaamalla lähti imupesä auki ja sai käännettyä. Imupesän välissä on o-rengas joten joutuu hieman kampeamaan jotta hyppää irti

Täytyy vaan olla varovainen vääntelee sitä imupesää ettei imupesän "sisäseinämät" ota imupuolen siipiin kiinni

Itsellä myös vähän samahomma että joutui kääntämään molemmat pesät jotta saa edes jotenkin järkevään suuntaan laipat ja putket

Kun nuo pesät kääntää niin joutuu tekemään hukkaportin kellolle uuden kiinnikkeen jos kiinteä portti ja jos kello on kiinni imupesässä kuten itsellä

Edit: kuinkas tarkkaa tuo muuten on että on ihan kohtisuoraa alaspäin tuo öljynpaluu

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 28. 21:59:32 2006

TVR kirjoitti:Öljyn oton turbolle voi tehdä sieltä öljynsuodattimen alta, ns. ryöstölaipalla kun öljy kierrätetään öljyn jäähdyttimen kautta, väliltä haaroitetaan letku turbolle.
Kannattaa haaroittaa jäähdyttimen jälkeen niin turbo saa paremman jäähdytyksen.
Mutta täytyy käyttää sellaista ryöstölaippaa jossa ei ole termostaattia!
Sillä jos termostaatillinen ryöstölaippa silloin turbo ei saa öljyä ennenkuin öljy riittävän lämpöistä että termostaatti avaa öljynkierron jäähdyttimelle.
Kuvassa vasemmanpuoleinen ryöstölaippa tarkoitukseen sopiva ja oikeanpuoleisessa termari http://www.tvracing.net/images/Oljylaipat.JPG
Paitsi että kumpikaan noista ryöstölaipoista EI ole tarkoitukseen sopiva. Öljyn lähtö on suodattimen likaiselta puolelta!

Tosta Mitsun TD04:stä muuten kääntyy kompurapesä ihan itsestään ilman niitä lukitustappeja. Ihmettelin kun ahtopaineet laski taunuksessa itsestään, syynä oli hukkiksen kellon siirtyminen kompurapesän mukana.
Viimeksi muokannut olafu, To Joulukuu 28. 22:07:49 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 28. 22:00:03 2006

Holysmoken foorumilla moni oli sitä mieltä että n. 30 astetta melko maksimikulmana missä tuo öljynpaluu voi olla.

Pannan avasin kyllä jo siitä pakopesästä, sekä irroitin hukkaportin tangon. Ei vaan tuntunut pesä silti irtoovan, taitaa olla hieman jämähtänyt kiinni. Varovasti kumivasarallakin kopauttelin. Noh, huomenna tarvitsee paremmin katsoa.

Ja tuon segerin bongasin myös. Itsellä tuskin tarvitsee tehdä uutta telinettä kellolle, kun vain pyöräytän sitä keskustaa toiseen asentoon.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 28. 22:09:53 2006

Sultzi kirjoitti:Ei vaan tuntunut pesä silti irtoovan, taitaa olla hieman jämähtänyt kiinni. Varovasti kumivasarallakin kopauttelin.
Kumivasaralla saa helposti hajalle jotain, kun sillä pitää lyödä niin turkasen lujaa ennenkuin tehoaa. Sitten kun irtoaa niin...
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 28. 22:19:45 2006

Joo, en sen enempää ruennut purkamaan, kun pakosarjaa heftailin kasaan, jostain syystä vain eksyin yrittämään purkamaan sitä turboa :lol:

Vaikkei topiciin taaskaan liity, mutta väliä kummasta vesiliitännästä vesi sisään ja ulos?

Vastaa Viestiin