Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Kimmo's
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja Kimmo's » Ma Tammikuu 10. 22:53:58 2005
Mikä olis fiksu paikka ottaa turbolle menevän öljylinjan lähtö? Itselle ei tule mieleen muita paikkoja kuin öljynputsarin ryöstäjälaipasta tai öljynpaineanturin reiästä haaroittamalla...
Onko jotain parempaa paikkaa? Mielellään tietysti koneen pakosarjan puolella...
Saattaa olla aika trivia kysymys, mutta kun en ole noiden turbojen kanssa aikaisemmin ollu tekemisissä, niin kaikkea joutuu kyseleen
Niin ja kyseessä siis tanarin 2.0 OHC lohko...
-k
-
pylvis
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja pylvis » Ma Tammikuu 10. 23:35:23 2005
mulla on öljynpaineanturin reijästä t-haaralla otettu
-
toniwe
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja toniwe » Ma Tammikuu 10. 23:41:04 2005
pylvis kirjoitti:mulla on öljynpaineanturin reijästä t-haaralla otettu
Kuten myös mulla, aika yleinen paikka haaroittaa tuosta.
-
Kimmo's
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja Kimmo's » Ma Tammikuu 10. 23:42:24 2005
OK. Näin vähän ajattelinkin...
Onko muuten jonkinlainen öljynpaineen rajoitus tarpeen tuossa? Maailmalla myydään tollasia holkkeja tuohon turbon öljylinjan sisäänmenoon jossa öljy kulkee pienen reiän läpi:
Oil inlet restrictor for T series 1/8" NPT. Oil inlet restrictor for all T3, T3/T4, T04, T72 etc. Turbos with built-in oil restrictor (of .060 hole size). Installed at the oil inlet on turbo to reduce max oil pressure going into the turbo to prevent turbo seal damage due to excess pressure. Input is 1/8" NPT male and output is 1/8 NPT female.
Näyttää T-sarjassa reikä olevan 0,060" ja GT sarjassa 0,035".
Nuo löyty seuraavasta paikasta:
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=OIL
-k
-
pylvis
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja pylvis » Ma Tammikuu 10. 23:44:58 2005
en oo ikinä käyttäny mitään supistus holkkeja , ja ahdin on to4e
-
sprint
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Viesti
Kirjoittaja sprint » Ti Tammikuu 11. 7:44:59 2005
Supistusholkin käyttö on ehken tarpeen silloin jos turbo vie liikaa öljyä ja venttiilikoneistolle ei riitä tavaraa. Kokeiltu on itsekin kun oli epäillys yläkerran öljy vajeesta. Parempi vaihtoehto öljyn otolle turbolle on kun lattaa nelivetoisen öljynputsarin jalan ja tekee isoon kiinnitys mutteriin jengat. Näin varmistetaan että kampiakselin loppupäästä ei lopu öljy.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
NiceMan
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja NiceMan » Ti Tammikuu 11. 20:47:39 2005
Tätä tässä itsekkin mietin tuota supistusta, kaverini joka tekee ammatikseen ahtimia etc sanoin että ahtimelle tuleva öljynpaine saa olla max 4bar sitten alkaa ongelmat.
Itselläni on suurtuotto pumppu mutta mistä tietää että ahdin saa kanssa riittävästi öljyä? öljyhän myös jäähdyttää ahdinta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (
Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » Ke Tammikuu 4. 19:37:40 2006
Kuuma öljy virtaa kyllä aikahyvin pienestäkin rei'ästä. Eli kait periaatteessa pienikin öljynpaine riittää turbon voiteluun ja jäähdytykseen, virtausta kuitenkin riittää. Muutama tuttu on joutunut kuristaan turbon painepuolen öljynkiertoa kun öljynpaineet on alkanut tippuun. Omassa turbossani on tällähetkellä 7mm reikä painepuolella, mutta autoa ei ole vielä käytettä että kokemusta ei tuosta ole vielä.
Ei muutakun paluupuolen letku irti lohkosta ja ämpäriin, kone käyntiin niin kyllä sen jo voi järkeillä riittääkö öljynvirtaus

-
Mikitic
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mikitic » Ke Tammikuu 4. 22:00:07 2006
Asiasta poiketen, Kuinka monella menee se öljynpaluu siihen lohkossa olevasta reiästä? itse laitoin sitä kautta ja porasin siihen proppuun 12,5mm reiän
-
ytte
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti
Kirjoittaja ytte » Ke Tammikuu 4. 22:23:34 2006
mikimikkola kirjoitti:Asiasta poiketen, Kuinka monella menee se öljynpaluu siihen lohkossa olevasta reiästä? itse laitoin sitä kautta ja porasin siihen proppuun 12,5mm reiän
jääautossa menee noin. Jaksanu ruveta konetta nostelee pois =)
-
Mikke
- Viestit: 297
- Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
- Paikkakunta: sipoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mikke » Ke Tammikuu 4. 23:42:47 2006
mikimikkola kirjoitti:Asiasta poiketen, Kuinka monella menee se öljynpaluu siihen lohkossa olevasta reiästä? itse laitoin sitä kautta ja porasin siihen proppuun 12,5mm reiän
Mulla menee kanssa toisessa autos siihen proppuun.. mutta en porailut mitään reikiä siihen vaan kävin hakee hydrauli liikkeestä toisen nipän jossa oli jo reikä valmiin niin ei tartenu ku liittää letku siihen
Niin ja hyvin on toiminu siin

Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » To Tammikuu 5. 19:09:46 2006
mikimikkola kirjoitti:Asiasta poiketen, Kuinka monella menee se öljynpaluu siihen lohkossa olevasta reiästä? itse laitoin sitä kautta ja porasin siihen proppuun 12,5mm reiän
Jeps sama reikä. Itse kans kairasin n.13mm sisähalkaisijan
-
Jaakkoki
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jaakkoki » To Tammikuu 5. 19:14:16 2006
Tosinaiset laittaa öljypohjaan sen paluun..
-
Mikitic
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mikitic » To Tammikuu 5. 21:04:27 2006
turhaa työtä

???
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » To Tammikuu 5. 21:17:37 2006
Helppo plus nopee, ei tartte purkaa mitää.
Muhvi, hitsillä kii öljypohjaan sopivaan paikkaan ja lyö teräväkärkisen rautatapin siitä läpi vasaralla

Jäsen #606
-
Mikitic
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mikitic » To Tammikuu 5. 21:24:22 2006
no joo, käyhän se tietysti niinkin. jokainen tavallaan...

-
Colognevsa
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Viesti
Kirjoittaja Colognevsa » Pe Tammikuu 6. 12:56:18 2006
olafu kirjoitti:Helppo plus nopee, ei tartte purkaa mitää.
Muhvi, hitsillä kii öljypohjaan sopivaan paikkaan ja lyö teräväkärkisen rautatapin siitä läpi vasaralla

Eikös ihan "aidoissa" Stockman-turboissakin menetelty näin? Yhen Stocka-turbon öljypohjan oon nähny ja siinä oli lähes ylläolevan tekstin kuvauksen mukainen viritelmä! Syynäpitkälti se ettei oo tarvinnu ottaa öljypohjaa irti.
-
nprteam
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Viesti
Kirjoittaja nprteam » La Tammikuu 7. 13:44:14 2006
Colognevsa kirjoitti:olafu kirjoitti:Helppo plus nopee, ei tartte purkaa mitää.
Muhvi, hitsillä kii öljypohjaan sopivaan paikkaan ja lyö teräväkärkisen rautatapin siitä läpi vasaralla

Eikös ihan "aidoissa" Stockman-turboissakin menetelty näin? Yhen Stocka-turbon öljypohjan oon nähny ja siinä oli lähes ylläolevan tekstin kuvauksen mukainen viritelmä! Syynäpitkälti se ettei oo tarvinnu ottaa öljypohjaa irti.
kyllähän se öljypohjaan tulee siinä, en kylläkään ole tutkinut reiän työstö menetelmää.
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » La Tammikuu 7. 20:57:34 2006
Öljynpaine ahtimelle on hyvä ottaa haaroittimella öljynpaine-anturilta. Näin on monessa alkuperäisessä turbo asennuksessa.
Öljynpainetta ei pidä rajoittaa ahtimelle koska ainakin päittäisvälys laakerointi on riippuvainen öljynpaineesta (mitä kovempaa ahtopainetta käytät sitä enemmän öljynpainetta tarvitaan) kompura siipeen kohdistuu suurempi paine jota vastaan öljynpaine "taistelee" lisäksi kun ahtimen pyörintänopeus kasvaa (ahtopainetta nostetaan) sitä enemmän ahdin läpäisee öljyä.
Tyhjäkäynnillä ahdin pyörii hitaasti ja kuormituksessa täydellä paineella kierroksia akselilla voi olla jopa 100000rpm.
Akselin laakerit ovat rei-itettyjä ja öljyä menee nopeammin ahtimesta läpi kun ahdin pyörii kovilla kierroksilla.
Samalla ahtimen läpi virtaavaan öljyyn sekoittuu ilmaa ja paluupuolelta tuleva öljy vaatii paksumman putken ja vapaan tilan minne purkautua. Eli jos öljypohjaan asentaa paluuputken sen pitää olla öljynpinnan yläpuolella, muuten saattaa tulla savutus ongelmia.
Suurempia ahtimia käytettäessä esiintyy usein öljynpaineen laskua silloin täytyy vain moottorin öljypumppua suurentaa, muuten ahtimen/moottorin kesto-ikä saattaa lyhentyä.
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » La Tammikuu 7. 21:24:07 2006
Totta tuo mitä TVR kirjoitti, mutta muistakaa, että juuri mikään tuosta ei sitten päde jos leikkii kuulalaakeriahtimien kanssa. Ne vaatii sopivan kuristuksen öljylle ja päittäislaakereitakaan ei muistaakseni erikseen ole.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Ma Tammikuu 9. 16:46:31 2006
Juu, kuulalaakeri turboissa se kuristin on itsessään. Niihinkään ei tarvitse alkaa itse kuristimia rakentamaan vaan normaalisti öljynpaine koneesta ahtimelle.
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 21. 20:35:05 2006
Mikä on tuon lohkossa olevan reiän kierteet, jos kävisi ostamassa sopivan muhvin (?) siihen johon saa letkun kiristettyä suoraan.
Eikö ko. reikä ole
kuvassa näkyvä iso reikä lohkon alareunassa?
PS. Mikä on tuo reikä sen yläpuolella, muistaakseni menee vesitilaan? Toisella puolellahan on öljyn anturin reikä.
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » To Joulukuu 21. 20:44:38 2006
Sultzi kirjoitti:Eikö ko. reikä ole
kuvassa näkyvä iso reikä lohkon alareunassa?
Jeps juuri tuo, en muista mikä kierre, mutta ota se tulppa irti ja mukaan
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » To Joulukuu 21. 20:46:12 2006
Tuosta reiästähän minä aina vaihdan öljyt, tulee imemällä tyhjemmäksi kuin ropun kautta ja säästää ropun tiivisteen hinnan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 21. 20:49:19 2006
fsohc kirjoitti:Sultzi kirjoitti:Eikö ko. reikä ole
kuvassa näkyvä iso reikä lohkon alareunassa?
Jeps juuri tuo, en muista mikä kierre, mutta ota se tulppa irti ja mukaan
Muuten kyllä, mutta lohkon mukana ei tullut tulppaa ja lohko on koululla nyt ja koulu jatkuu vasta 2.1.2007

-
STOCKMANN
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja STOCKMANN » To Joulukuu 21. 20:49:55 2006
Sultzi kirjoitti:Mikä on tuon lohkossa olevan reiän kierteet, jos kävisi ostamassa sopivan muhvin (?) siihen johon saa letkun kiristettyä suoraan.
Eikö ko. reikä ole
kuvassa näkyvä iso reikä lohkon alareunassa?
PS. Mikä on tuo reikä sen yläpuolella, muistaakseni menee vesitilaan? Toisella puolellahan on öljyn anturin reikä.
Vesiholehan se on juu..ja siiitä stokka turbon ö-pohja reijän tekotavasta,sillee irrottamattahan tuo reikä siihen on tehty,itellä semmonen ylimääränen tallessa jos joku ostaa?!

-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 21. 20:51:27 2006
Aihetta sivuten, mistä kannattaa ottaa turbolle vesikierto? Ainakin sen verran paljon on noita liittimiä turbossa, jotta pakko olla vesijäähdytettykin. TD04HL-16T on turbo.
-
STOCKMANN
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja STOCKMANN » To Joulukuu 21. 22:08:12 2006
Sultzi kirjoitti:Aihetta sivuten, mistä kannattaa ottaa turbolle vesikierto? Ainakin sen verran paljon on noita liittimiä turbossa, jotta pakko olla vesijäähdytettykin. TD04HL-16T on turbo.
mulla lähtee vesipumpulta ohut letku mikä menee lämppäri kennolle,haarottuu turbon kohdalla ahtimelle ja jatkuu siitä lämppärikennoon.....ja turbolta menee siihe lohkos olevaan vesitilan reikään mistä oli juttua edellä..
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 21. 22:09:49 2006
Joo, eli siihen lohkon reikään voi paluun laittaa tyytyväisenä? Hyvä. Eli lämppärinletku vain poikki ja t-putkea väliin. Kiitän!
-
STOCKMANN
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja STOCKMANN » To Joulukuu 21. 22:16:47 2006
Sultzi kirjoitti:Joo, eli siihen lohkon reikään voi paluun laittaa tyytyväisenä? Hyvä. Eli lämppärinletku vain poikki ja t-putkea väliin. Kiitän!
jep,onhan tuo näyttäny olevan noin asennettu vuodesta 1990 saakka kiinni

lämpiää vedetki nopeesti ku on vesikierto turbolta,huippu talvi auto

-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Skorppi » Pe Joulukuu 22. 7:30:27 2006
Ahtimen öljy olis syytä ottaa sieltä suodattimen seudulta suoraan, tuo ö-painekellolta haarottaminen ei ole kovin hyvä kikka. Se on aivan totaalisen typerässä paikassa, pääöljykanavassa 3-4 rl-pukin välissä. Ei ole varmaan vaikea kuvitella mistä tuo kaikki ahtimelle menevä öljy on pois. Varsinkin isolla ahtimella ja kunnon letkuilla saa helposti ongelmia aikaiseksi. Itse olen yhen cossun kampuran ja veivin pilannut tuon takia.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 9:39:42 2006
Skorppi kirjoitti:Ahtimen öljy olis syytä ottaa sieltä suodattimen seudulta suoraan, tuo ö-painekellolta haarottaminen ei ole kovin hyvä kikka. Se on aivan totaalisen typerässä paikassa, pääöljykanavassa 3-4 rl-pukin välissä. Ei ole varmaan vaikea kuvitella mistä tuo kaikki ahtimelle menevä öljy on pois. Varsinkin isolla ahtimella ja kunnon letkuilla saa helposti ongelmia aikaiseksi. Itse olen yhen cossun kampuran ja veivin pilannut tuon takia.
Mut jos pumppu tuottaa x määrän öljyä, onko sillä väliä mistä kohtaa sen öljyn sille ahtimelle ottaa?
Jos ei öljy riitä niin tarvii sit sitä pumppua isontaa.
Se on kyllä parempi systeemi ottaa se öljy niinkuin noissa kilpatallien rakentamissa turbokoneissa.
Mutta jos on vakionakin tehty monessa niin että haarotetaan ö-paine anturilta ja alat turbo ohc:ta rakentaa garretin TO3:sella niin ei siitä mitään hyödy jos rakentelee ryöstö systeemit öljynsuodattimelle.
Veikkaisin että 95% suomen jälkiasennus turbo systeemeistä on öljynpaine anturilta otettu.
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Skorppi » Pe Joulukuu 22. 10:01:07 2006
TVR kirjoitti:Skorppi kirjoitti:Ahtimen öljy olis syytä ottaa sieltä suodattimen seudulta suoraan, tuo ö-painekellolta haarottaminen ei ole kovin hyvä kikka. Se on aivan totaalisen typerässä paikassa, pääöljykanavassa 3-4 rl-pukin välissä. Ei ole varmaan vaikea kuvitella mistä tuo kaikki ahtimelle menevä öljy on pois. Varsinkin isolla ahtimella ja kunnon letkuilla saa helposti ongelmia aikaiseksi. Itse olen yhen cossun kampuran ja veivin pilannut tuon takia.
Mut jos pumppu tuottaa x määrän öljyä, onko sillä väliä mistä kohtaa sen öljyn sille ahtimelle ottaa?
Jos ei öljy riitä niin tarvii sit sitä pumppua isontaa.
Se on kyllä parempi systeemi ottaa se öljy niinkuin noissa kilpatallien rakentamissa turbokoneissa.
Mutta jos on vakionakin tehty monessa niin että haarotetaan ö-paine anturilta ja alat turbo ohc:ta rakentaa garretin TO3:sella niin ei siitä mitään hyödy jos rakentelee ryöstö systeemit öljynsuodattimelle.
Veikkaisin että 95% suomen jälkiasennus turbo systeemeistä on öljynpaine anturilta otettu.
Tottakai sillä on väliä mistä sen öljyn ottaa. En mitenkään pysyty ajattelemaan noin mustavalkoisesti että aivan sama mistä sen öljyn ottaa pois. Pitkän ö-kanavan päästä ennen rl-kaulaa ei varmasti ole hyvä paikka ja tuo aiheuttaa sen että öljyn saanti ei _välttämättä_ ole viimiselle pukille yhtä hyvää kuin edelliselle. Se on totta toki että raju pumppu helpoittaa tilannetta ja pienellä letkulla ja t3:lla tuo paikka varmasti toimii.
Mutta joka tapauksessa on parempi ottaa se öljy vaikka siitä suodattimesta.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 13:11:25 2006
Kyllä, aivan oikeassa olet Skorppi se on paras mahdollinen tapa laittaa öljy tulemaan turbolle.
Mutta jos laakerit prakaa en lähtis sillä pelkästään ongelmaa korjaamaan, ehkäpä paras on tehdä kummatkin. Teho pumppu ja ahtimelle öljy röstölaipalla, niin varmiten kestää.
Kuivasumppu tulee kyllä sit uuteen kisamottiin, ja turbolle öljy tolla parhaalla tavalla
Mä aattelen tota öljyhommaa runkolinjasta laakereille, vähän samaan tyyliin kun bensakiskoo suuttimille. Eli jos ei riitä bensantuotto suuttimille niin sit isonnetaan/lisätään pumppuja. (siitä se "musta valkosuus" tulee)
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Skorppi » Pe Joulukuu 22. 16:44:13 2006
TVR kirjoitti:Kyllä, aivan oikeassa olet Skorppi se on paras mahdollinen tapa laittaa öljy tulemaan turbolle.
Mutta jos laakerit prakaa en lähtis sillä pelkästään ongelmaa korjaamaan, ehkäpä paras on tehdä kummatkin. Teho pumppu ja ahtimelle öljy röstölaipalla, niin varmiten kestää.
Kuivasumppu tulee kyllä sit uuteen kisamottiin, ja turbolle öljy tolla parhaalla tavalla
Mä aattelen tota öljyhommaa runkolinjasta laakereille, vähän samaan tyyliin kun bensakiskoo suuttimille. Eli jos ei riitä bensantuotto suuttimille niin sit isonnetaan/lisätään pumppuja. (siitä se "musta valkosuus" tulee)
Joo mulla oli varmasti osasyyllinen orkkis pumppu, nyt on parempi pumppu ja öljyt suoraa suodattimelta.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
-
MikkoT
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Viesti
Kirjoittaja MikkoT » Pe Joulukuu 22. 18:58:12 2006
Mitenkäs toi öljyn otto suoraan suodattimelta on helpoin toteuttaa?
Roppu lohkon kylkeen vai jotenkin siitä välicuulerista?
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 22:07:24 2006
Öljyn oton turbolle voi tehdä sieltä öljynsuodattimen alta, ns. ryöstölaipalla kun öljy kierrätetään öljyn jäähdyttimen kautta, väliltä haaroitetaan letku turbolle.
Kannattaa haaroittaa jäähdyttimen jälkeen niin turbo saa paremman jäähdytyksen.
Mutta täytyy käyttää sellaista ryöstölaippaa jossa ei ole termostaattia!
Sillä jos termostaatillinen ryöstölaippa silloin turbo ei saa öljyä ennenkuin öljy riittävän lämpöistä että termostaatti avaa öljynkierron jäähdyttimelle.
Kuvassa vasemmanpuoleinen ryöstölaippa tarkoitukseen sopiva ja oikeanpuoleisessa termari
http://www.tvracing.net/images/Oljylaipat.JPG
-
VooDoo
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja VooDoo » Pe Joulukuu 22. 22:28:22 2006
mites kun ryöstää painekellolta, niin kai siihen väliin voi viellä jäähdyttimen laittaa?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 22:44:11 2006
VooDoo kirjoitti:mites kun ryöstää painekellolta, niin kai siihen väliin voi viellä jäähdyttimen laittaa?
No ei mielestäni estettä jäähdyttimen väliin asentamiselle.
Turbohan ei niin kovin hirveästi öljyä läpäise että sillä jäähdyttimellä ei koneen öljykapasiteettia juurikaan jäähdytetä, eli hyöty silloin pääasiassa turbolle.
Normaalit öljyjäähdyttimet mitoitettu yleensä koko öljymäärää/virtausta jäähdyttämään, että aika pieni se jäähdytin vois olla

mutua en oo aatellu koskaan tuolleen laittaa.
-
VooDoo
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja VooDoo » Pe Joulukuu 22. 22:49:08 2006
noku olis just sopivasti tollanen pieni öljynjäähdytin, ranult 1.3l turbokoneesta peräisin. ehkä joku 6*25*5cm (korkeus,leveys,paksuus)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Pe Joulukuu 22. 22:50:22 2006
Juuei tarvita.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 22. 22:50:51 2006
VooDoo kirjoitti:noku olis just sopivasti tollanen pieni öljynjäähdytin, ranult 1.3l turbokoneesta peräisin. ehkä joku 6*25*5cm (korkeus,leveys,paksuus)
No laita kii

-
VooDoo
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja VooDoo » Pe Joulukuu 22. 22:52:40 2006
kai se tarvii jossai välissä laittaa, kuha saa eka ton tekniikan kasaan, ja sitten jonku korin hankittua, mihin laittaa ko tekniikka

Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
Mikitic
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mikitic » Pe Joulukuu 22. 23:06:43 2006
VooDoo kirjoitti:kai se tarvii jossai välissä laittaa, kuha saa eka ton tekniikan kasaan, ja sitten jonku korin hankittua, mihin laittaa ko tekniikka

Eli homma on suunniteltu jo niinkin pitkälle

ROTTAKOROLLA!
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 28. 20:07:30 2006
Kääntyykö mitsubishi td04hl-16t keskusta? Eli se missä on öljy/vesiliitännät? Tuossa kun pakosarjaa lähdin tekemään, niin aika pitkälle päästyäni huomasin testata turboa päälle ja huomasin että öljynpaluu olisi 45 asteen kulmassa alaspäin, ei siis kohtisuoraan, kuten pitäisi?
Kellään kuvaa millaista pakosarjaa on ollut tuolla ahtimella ohc:ssä?
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » To Joulukuu 28. 20:58:56 2006
Itsellä ainakin tuo mitsun ahdin (numeroa en vieläkään muista)
Niin siitä keskeltä kun otti sen "klemmarin" auki niin sai pakopesän irti ja käännettyä. Ja Imupesän "takana" eli pesän ja vesi/öljylähtöjen välissä on sellainen julmetun kokoinen seekeri ja sen avaamalla lähti imupesä auki ja sai käännettyä. Imupesän välissä on o-rengas joten joutuu hieman kampeamaan jotta hyppää irti
Täytyy vaan olla varovainen vääntelee sitä imupesää ettei imupesän "sisäseinämät" ota imupuolen siipiin kiinni
Itsellä myös vähän samahomma että joutui kääntämään molemmat pesät jotta saa edes jotenkin järkevään suuntaan laipat ja putket
Kun nuo pesät kääntää niin joutuu tekemään hukkaportin kellolle uuden kiinnikkeen jos kiinteä portti ja jos kello on kiinni imupesässä kuten itsellä
Edit: kuinkas tarkkaa tuo muuten on että on ihan kohtisuoraa alaspäin tuo öljynpaluu
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 28. 21:59:32 2006
TVR kirjoitti:Öljyn oton turbolle voi tehdä sieltä öljynsuodattimen alta, ns. ryöstölaipalla kun öljy kierrätetään öljyn jäähdyttimen kautta, väliltä haaroitetaan letku turbolle.
Kannattaa haaroittaa jäähdyttimen jälkeen niin turbo saa paremman jäähdytyksen.
Mutta täytyy käyttää sellaista ryöstölaippaa jossa ei ole termostaattia!
Sillä jos termostaatillinen ryöstölaippa silloin turbo ei saa öljyä ennenkuin öljy riittävän lämpöistä että termostaatti avaa öljynkierron jäähdyttimelle.
Kuvassa vasemmanpuoleinen ryöstölaippa tarkoitukseen sopiva ja oikeanpuoleisessa termari
http://www.tvracing.net/images/Oljylaipat.JPG
Paitsi että kumpikaan noista ryöstölaipoista EI ole tarkoitukseen sopiva. Öljyn lähtö on suodattimen likaiselta puolelta!
Tosta Mitsun TD04:stä muuten kääntyy kompurapesä ihan itsestään ilman niitä lukitustappeja. Ihmettelin kun ahtopaineet laski taunuksessa itsestään, syynä oli hukkiksen kellon siirtyminen kompurapesän mukana.
Viimeksi muokannut
olafu, To Joulukuu 28. 22:07:49 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 28. 22:00:03 2006
Holysmoken foorumilla moni oli sitä mieltä että n. 30 astetta melko maksimikulmana missä tuo öljynpaluu voi olla.
Pannan avasin kyllä jo siitä pakopesästä, sekä irroitin hukkaportin tangon. Ei vaan tuntunut pesä silti irtoovan, taitaa olla hieman jämähtänyt kiinni. Varovasti kumivasarallakin kopauttelin. Noh, huomenna tarvitsee paremmin katsoa.
Ja tuon segerin bongasin myös. Itsellä tuskin tarvitsee tehdä uutta telinettä kellolle, kun vain pyöräytän sitä keskustaa toiseen asentoon.
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 28. 22:09:53 2006
Sultzi kirjoitti:Ei vaan tuntunut pesä silti irtoovan, taitaa olla hieman jämähtänyt kiinni. Varovasti kumivasarallakin kopauttelin.
Kumivasaralla saa helposti hajalle jotain, kun sillä pitää lyödä niin turkasen lujaa ennenkuin tehoaa. Sitten kun irtoaa niin...
Jäsen #606
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 28. 22:19:45 2006
Joo, en sen enempää ruennut purkamaan, kun pakosarjaa heftailin kasaan, jostain syystä vain eksyin yrittämään purkamaan sitä turboa
Vaikkei topiciin taaskaan liity, mutta väliä kummasta vesiliitännästä vesi sisään ja ulos?