Käytettyä ahdinta ostamassa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Käytettyä ahdinta ostamassa

Viesti Kirjoittaja AnttiR » La Tammikuu 7. 0:29:27 2006

Kun tuo ahdin on minulle vielä aika tuntematon kapistus. Ja sellaista olen nyt ostamassa kun sattui sopiva kohdalle.
Niin kysyisinkin että: Mitä pitää kaikkea ahtimesta pitää/kannattaa tarkistaa?(tietysti onko laakereissa väljää yms. mutta miten? kokeilenko vain sormilla vai pitäisikö mukana olla jotain työkaluja. Ja paljonko välystä saa olla)
Ahdin on kuulemma huollettu vähän aikaa sitten mutta siinä on ilmeisesti tiivistevika kun puhaltaa kuulemma läpi. Onkohan tiivisteet vaikea vaihtaa itse? Köyhä kun olen niin ei oikein viitsisi viedä huoltoon.
Ahdin on peräisin kuulemma s1 rs turbo escortista. Ja pesät ja siivet on kuulemma kunnossa. Ja ei olisi pahan hintainen joten kysynkin teiltä jotka asiasta enemmän tietävät että olisiko tämä kannattava ostos ja mitä kaikkea olisi tarkistettava siitä kun käyn sitä katsomassa? Kiitokset jo etukäteen.
Jäsen #1112

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Tammikuu 7. 0:44:49 2006

Päittäistä välystä ei saa olla, säteittäistä kylläkin (kuuluukin olla). Onko pakopesä halki (yleensä hukkaportin läpän alta). Puuttuuko imu/ pakosiivistä palasia tai onko niissä kolhuja? Huolto kannattaa teettää jollakin asiantuntevalla yrityksellä (ahdin räjähtäessään saattaa rikkoa paljon muutakin koneesta...) Hinta huollolle karkeasti 250e. Käytetyssä ahtimessa on aina riskinsä, kaikkea ei näe päällepäin, esim akseli saattaa olla taipunut...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Tammikuu 7. 9:17:23 2006

Osta suosiolla ihan alan liikkeestä uusi tai kunnostettu ahdin, tulee halvemmaksi kuin ostaa aihio mikä on rikki eikä siitä saa yhtään ehjää osaa kunnostuksessa. Samalla saat valita juuri sellaisen mikä on moottoriisi sopiva.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » La Tammikuu 7. 17:55:36 2006

Lisätään nyt vielä että niitä tiivisteitä ei pyst käytännössä itse vaihtamaan, koska imusiiven joutuu irroittamaan.
Eikä sen ahtimen pitäisi puhaltaa öljyä läpi jos juuri on huollettu.
Ahdin siis vaatii uuden huollon ja mikäli se on jo paljon kilometrejä nähnyt niin akselin laakeripinnat on niin kulunu ettei uusilla laakereillakaan saa timmiä ym.. Pienet hiushalkeamat eivät välttämättä pakopuolella haittaa esim. siinä hukkaportin reunassa, mutta nekin voivat joskus revetä lisää. Jos pakopesää on "voideltu" öljyllä niin hius murtumia on vaikeampi havaita. Vastaavasti esim lasikuulapuhalletusta pinnasta erottuu halkeamat helposti.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » La Tammikuu 7. 21:24:59 2006

[quote="jarkkoscosworth"]Lisätään nyt vielä että niitä tiivisteitä ei pyst käytännössä itse vaihtamaan, koska imusiiven joutuu irroittamaan.

Miksi ei pysty itse kompurasiipeä irroittamaan ja tiivisteitä vaihtamaan???
+XXXhv

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » La Tammikuu 7. 21:26:52 2006

Millä ton päittäisvälyksen saa korjattua? laakerien vaihdolla?

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Tammikuu 7. 22:03:45 2006

mikimikkola kirjoitti:Millä ton päittäisvälyksen saa korjattua? laakerien vaihdolla?
Eipä siihen taida muuta korjauskeinoa olla.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Tammikuu 7. 22:06:09 2006

ect kirjoitti:
jarkkoscosworth kirjoitti:Lisätään nyt vielä että niitä tiivisteitä ei pyst käytännössä itse vaihtamaan, koska imusiiven joutuu irroittamaan.

Miksi ei pysty itse kompurasiipeä irroittamaan ja tiivisteitä vaihtamaan???
Kyllä ne irti saa ja tiivisteetkin pystyy varmaan vaihtamaan, mutta siipi ja mutteri pitää olla sitten TÄSMÄLLEEN samassa kohdassa kiinnityksen jälkeen akselilla kuin missä kohdassa ne on tasapainotettu.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » La Tammikuu 7. 22:34:09 2006

SLEI kirjoitti:
ect kirjoitti:
jarkkoscosworth kirjoitti:Lisätään nyt vielä että niitä tiivisteitä ei pyst käytännössä itse vaihtamaan, koska imusiiven joutuu irroittamaan.
Miksi ei pysty itse kompurasiipeä irroittamaan ja tiivisteitä vaihtamaan???
Kyllä ne irti saa ja tiivisteetkin pystyy varmaan vaihtamaan, mutta siipi ja mutteri pitää olla sitten TÄSMÄLLEEN samassa kohdassa kiinnityksen jälkeen akselilla kuin missä kohdassa ne on tasapainotettu.
Voiko sitä tasapainottaa uudestaan sitten?
Jäsen #1112

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » La Tammikuu 7. 22:51:37 2006

voi... myös mun to3 on tasapainotettu töissä...

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » La Tammikuu 7. 23:47:28 2006

mikimikkola kirjoitti:voi... myös mun to3 on tasapainotettu töissä...
Onko minkalainen operaatio tuo tasapainotus? Mitä kustantaa? Ihanko koneistamoilla tasapainottavat nuita?
Jäsen #1112

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Tammikuu 7. 23:56:55 2006

AnttiR kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti:voi... myös mun to3 on tasapainotettu töissä...
Onko minkalainen operaatio tuo tasapainotus? Mitä kustantaa? Ihanko koneistamoilla tasapainottavat nuita?
Ei taida ihan koneismoitten tarkkuus riittää turbojen tasapainotukseen.Puhutaan kuitenkin 10 kertaisesta kierros luvusta verrattuna koneeseen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » La Tammikuu 7. 23:58:17 2006

Aksu kirjoitti:
AnttiR kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti:voi... myös mun to3 on tasapainotettu töissä...
Onko minkalainen operaatio tuo tasapainotus? Mitä kustantaa? Ihanko koneistamoilla tasapainottavat nuita?
Ei taida ihan koneismoitten tarkkuus riittää turbojen tasapainotukseen.Puhutaan kuitenkin 10 kertaisesta kierros luvusta verrattuna koneeseen.
Sen takia kysynkin kun en tiedä.
Jäsen #1112

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Su Tammikuu 8. 0:42:14 2006

enpäs olekkaan missään koneistamolla töissä :lol: hinnoista en tiedä, selvisin kaljat tarjoamalla.

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Su Tammikuu 8. 1:08:15 2006

mikimikkola kirjoitti:enpäs olekkaan missään koneistamolla töissä :lol: hinnoista en tiedä, selvisin kaljat tarjoamalla.
Minkäs alan yrityksessä olet töissä?
Jäsen #1112

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Su Tammikuu 8. 13:25:07 2006

_.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-._
Viimeksi muokannut Mikitic, Su Tammikuu 8. 13:27:21 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Su Tammikuu 8. 13:25:41 2006

AnttiR kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti:enpäs olekkaan missään koneistamolla töissä :lol: hinnoista en tiedä, selvisin kaljat tarjoamalla.
Minkäs alan yrityksessä olet töissä?


enempää en sano kuin että liittyen lentämiseen :wink:

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Su Tammikuu 8. 14:02:35 2006

Saakohan niitä tasapainotettua täällä Jyväskylän seudulla missään? Onko kenelläkään tietoa.
Jäsen #1112

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ma Tammikuu 9. 9:40:14 2006

Luulis että jyväskylässäkin on ahdinhuoltoja missä tasapainottavat.
Joskus täällä tekniikassa (taisi olla nm.JJS) mainitsi tasapainotuksesta mikä tehdään vielä hienosäätönä tuohon tavallisen lisäksi.
Eli kun akseli on jo paikoillaan laitetaan ahdin kiinni johonkin penkkiin ö-paine sisään ja tasapainotetaan. Pitääköhän paikkansa vai muistanko väärin.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Tammikuu 9. 13:47:49 2006

liekkö tollanen vanha siipeesä saanu to3:n enää tasapainoo nähnykkää.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Tammikuu 9. 13:58:59 2006

mulla ei ainakaan ole kolhun kolhua siivissä...

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ma Tammikuu 9. 15:55:29 2006

Olis vaan mun kukkarolle sopiva(lue:alle 150€) tuo vähän pikkuvikainen jonka voisi korjata itse.
Jäsen #1112

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Tammikuu 9. 16:34:30 2006

Parempi ostaa 150-200e sellainen ahdin, minkä voi laittaa suoraan kiinni.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 9. 18:10:57 2006

Huomenna tulee tiivisteet ja laakerit garretin kolmoseen. Ajattelin ihan itte vaihtaa. Pitää vaan mitata akseli, jos se on kulunu niin tarttee laittaa osat jemmaan myöhempää käyttöö varten.
Jäsen #606

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Tammikuu 9. 20:21:12 2006

AnttiR kirjoitti:Olis vaan mun kukkarolle sopiva(lue:alle 150€) tuo vähän pikkuvikainen jonka voisi korjata itse.
Mitäs kukkaro sanoo korjaussarjasta 100€, mahdollisesti uusi akseli mitälie 150€, pakopesä 300€, sitten vielä huomataan että koko laakeripesä on entinen, hinta jotain kamalaa. Koossa on reilusti uuden ahtimen hinta, eikä tasapainoituksesta ole vielä kysytty edes tarjousta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ma Tammikuu 9. 20:24:00 2006

Arska kirjoitti:
AnttiR kirjoitti:Olis vaan mun kukkarolle sopiva(lue:alle 150€) tuo vähän pikkuvikainen jonka voisi korjata itse.
Mitäs kukkaro sanoo korjaussarjasta 100€, mahdollisesti uusi akseli mitälie 150€, pakopesä 300€, sitten vielä huomataan että koko laakeripesä on entinen, hinta jotain kamalaa. Koossa on reilusti uuden ahtimen hinta, eikä tasapainoituksesta ole vielä kysytty edes tarjousta.
On se sitten sijoitettava varmaan ihan toimivaan ahtimeen.
Jäsen #1112

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Tammikuu 9. 20:26:19 2006

ei passaa säästää väärässä kohtaa. 300e saa jo ihan kelpo ahtimia.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Tammikuu 9. 20:30:23 2006

Salapoliisityötä kannattaa harrastaa jos jotain tuollaista erikoisempaa juttua on ostamassa, esim. myyjän mahdollisista aiemmista projektikuvista selviää että paskainen kahdessa illassa sätöstelty letku, turahitsi rytörakennelma on merkki siitä että ahdin on todennäköisesti samaa sarjaa rakentajan kanssa... Ymmärryksen taso selviää myös aiempia viestejä lukemalla ja tietenkin viestien määräkin jo kertoo jotain.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Tammikuu 9. 20:57:27 2006

Arska kirjoitti: ja tietenkin viestien määräkin jo kertoo jotain.
No tuo ei kyllä todista välttämättä mitään

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ma Tammikuu 9. 20:58:45 2006

ytte kirjoitti:300e saa jo ihan kelpo ahtimia.
No jätettävä ihan suosiolla sitten kesäksi tuo ahtimen hankinta.
Jäsen #1112

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Tammikuu 13. 21:13:20 2006

Sain osat eilen. Ahtimessa on nyt uudet laakerit ja renkulat, pitää rasvansa, koneen öljynpainekin nousi nollan tuntumasta reiluun kiloon tyhjäkäynnillä. Ahtojakin tuli lisää, parhaimmillaan pukkaa 1.5 bar tossa dieselissä.
kesti ainakin menon, penkityksen ja paluun eikä vuoda vielä. Voidaanko pitää jo onnistuneena? :?: 8)
Jäsen #606

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Tammikuu 14. 12:14:41 2006

olafu kirjoitti:Sain osat eilen. Ahtimessa on nyt uudet laakerit ja renkulat, pitää rasvansa, koneen öljynpainekin nousi nollan tuntumasta reiluun kiloon tyhjäkäynnillä. Ahtojakin tuli lisää, parhaimmillaan pukkaa 1.5 bar tossa dieselissä.
kesti ainakin menon, penkityksen ja paluun eikä vuoda vielä. Voidaanko pitää jo onnistuneena? :?: 8)
Tuurilla ne laivatkin seilaa ;)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Tammikuu 14. 13:42:52 2006

70e muuten makso korjaussatsi.
Jäsen #606

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Tammikuu 14. 13:50:14 2006

olafu kirjoitti:70e muuten makso korjaussatsi.
Mistä tilasit ?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Tammikuu 14. 14:18:14 2006

Mistä tilasit ?
menin forssan tehokanteen ja sanoin että tartten tommosen, sitten menin parin päivän päästä hakeen sen sieltä ku se tuli sinne.
Jäsen #606

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Tammikuu 14. 22:03:48 2006

tossakin o se juttu että ei ehkä mitää ihan osumaa ottanutta kannata ruveta korjaa ku o 99.9% varmuudella se akseli kiero.

Vastaa Viestiin