Vielä vetoakseleista...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Vielä vetoakseleista...

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Ti Tammikuu 10. 7:39:27 2006

Tietääkö/muistaako kukaan lonkalta sanoa onko Sierran 24mm vetoakselissa saman verran pooria kuin 27mm:ssä? (sisäpäässä)

Kummatkin ovat tuupattavaa mallia toisen pesä on 72mm ja toisen 77mm.

Pienempi akseli autossa kiinni ei jaksa irroittaa ton takia!
Per aspera ad astra!!!
#647

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Ti Tammikuu 10. 8:48:04 2006

Eikö kellään ole tuntumaa?
Voisko olla sama poori?
Per aspera ad astra!!!
#647

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Tammikuu 10. 10:11:25 2006

Sama poori, itellä toisella puolella 27mm ja toisella 24mm.

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Ti Tammikuu 10. 11:24:27 2006

Ok! Kiitos :twisted:
Sen takia kysyin kun tarttis vaihtaa 2.0l Ohc:n lukkoperä ton tavallisen 1.6l Ohc:n lukottoman tilalle.
Jotkut sanoivat lukottoman olevan 6,5" ja lukollisen 7"!
Sopivuus on vähän hakusessa :oops:
Ja autohan on -90 Sierra.

Minkä vahvuinen on vetoakseli jos on 72mm pesä ja 23 pooria akselissa?
Per aspera ad astra!!!
#647

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Tammikuu 10. 12:19:22 2006

Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..

E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Viimeksi muokannut Jaakkoki, Ti Tammikuu 10. 12:33:42 2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Tammikuu 10. 12:26:13 2006

Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..
löytyy lukottomia 6.5",7" lukollisia (visko/kitka) ja lukottomia, lukollisia 7.5" periä. Vetareitakin on aivan liikaa.

edit: kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.

edit2: omassa sedanissa on myös Is:n lukoton perä.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Tammikuu 10. 12:32:39 2006

Nojoo, pitääköhän tuo lappu (aikaisempi viesti) paikkansa nuiden kokojen suhteen ?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Tammikuu 10. 12:34:41 2006

Jaakkoki kirjoitti:Nojoo, pitääköhän tuo lappu (aikaisempi viesti) paikkansa nuiden kokojen suhteen ?
kyllä se suht järkevältä näyttää.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Ti Tammikuu 10. 14:05:38 2006

Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..

E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
Per aspera ad astra!!!
#647

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Tammikuu 10. 14:07:00 2006

Cosworth kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..

E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
painotan edelleen tota --> kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.
ne on todellakin harvinaisia..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Tammikuu 10. 14:31:20 2006

Tää on aina yhtä mukava aihe väitellä, kun tehdas ei aikoinaan ole soveltanut mitään logiikkaa voimansiirron osien suhteen, niin kukaan ei ole oikeassa. Lukko ei ole pelkästään is ja stw mallien etuoikeus, sen on saanut lisävarusteena muihinkin malleihin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Tammikuu 10. 14:35:26 2006

Arska kirjoitti:Tää on aina yhtä mukava aihe väitellä, kun tehdas ei aikoinaan ole soveltanut mitään logiikkaa voimansiirron osien suhteen, niin kukaan ei ole oikeassa. Lukko ei ole pelkästään is ja stw mallien etuoikeus, sen on saanut lisävarusteena muihinkin malleihin.
Juu tais se olla saatavilla kaikkiin malleihin mutta toi on kyllä ihan totta ettei tehdas oo käyttäny minkäänlaista logiikkaa noiden perien/vetreiden suhteen.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ti Tammikuu 10. 16:59:03 2006

Cosworth kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..

E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
Toinenkin takapyörä riittää.. jos joutuu hampaat irvessä vääntämään, niin lukko löytyy.

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ti Tammikuu 10. 19:48:23 2006

jesus48 kirjoitti:
Cosworth kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..

E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
painotan edelleen tota --> kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.
ne on todellakin harvinaisia..
Mulla oli aikoinaan Is sierra, siinä oli ilmeisesti juuri tuo kitkalukollinen perä. Fordilla sanoivat että samaa perää ois granadassa? Pitäneekö tuo paikkaansa?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 10. 22:17:58 2006

Ei.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Tammikuu 10. 22:21:37 2006

Pitää paikkansa jos kyseessä on abs jarruilla oleva is jolloin laippavetariperä, ja scorpiosta käytetään brittinimikettä granada....
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Ke Tammikuu 11. 8:27:26 2006

jesus48 kirjoitti:
Cosworth kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..

E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
painotan edelleen tota --> kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.
ne on todellakin harvinaisia..
Eikö Scorpionissa ole tuupattavilla vetareilla olevaa lukkoperää?
Yksi kaveri kaupannut ko. perää...
Per aspera ad astra!!!
#647

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Tammikuu 11. 8:37:49 2006

Cosworth kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:
Cosworth kirjoitti: Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
painotan edelleen tota --> kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.
ne on todellakin harvinaisia..
Eikö Scorpionissa ole tuupattavilla vetareilla olevaa lukkoperää?
Yksi kaveri kaupannut ko. perää...
scorppionissa ei ole koskaan tuupattavia vetareita (Huom voi olla esisarjassa kokeiluna v-86)
en ole koskaan kuullut että olisi kitka perä scorpissa ,mutta miksi arpoa ja kysellä täällä.
Ota perä eteesi avaa taka kansi ja katso.
kitka levyt löytyy kyllä perästä ja jos se on visko niin sen murikan kyllä tunnistaa.

Kokeilin omasta issästä lukko hommaa ja ihmettelin kovasti.
nostin oikean taka pyörän ilmaan ja pyöritin. se ei pyörinyt ja ei siinä pitäis lukkoa olla.
mietiskenlin siinä nortin verran ja en tiedä mikä meni vikaan.
siksi kysyisin että millä viahteella se on parasta kokeilla.
kun kaikilla vaihteilla se oli samalla tavalla jumissa ,jopa pakilla
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Tammikuu 11. 8:46:23 2006

Arska kirjoitti:Pitää paikkansa jos kyseessä on abs jarruilla oleva is jolloin laippavetariperä, ja scorpiosta käytetään brittinimikettä granada....
ei sekään pidä paikkaansa.
abs jarrut eivät takaa laippoja molempiin päihin mulla on ollut vetarit jossa oli laippa ulkona mutta ei sisällä.
se perä oli lukoton.
eräs scorppi jonka toi maahan purettavaksi vuosia sitten eräs vantaalainen purkaamo piti allaan rumpujarrut (ei muuten alkuversioista abs vakio) ja lukko perän ja siinä oli laipat sisällä mutta ei ulkona


voisi suomalaiset varaosa myyjät pitää scorppioonin kohdalla turvat kiinni granadasta. sevain sotkee turhaan asioita.

se on totta että englannissa scorppio tuli vasta -95 mallisena mutta eihän ne britit tiedä kumma puolella ajaakkaan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Ke Tammikuu 11. 12:02:43 2006

Sitä paitsi onhan laipallinenkin perä tuupattavilla vetareilla :twisted: :twisted: :twisted:
Per aspera ad astra!!!
#647

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Tammikuu 11. 13:01:20 2006

sierra friikki kirjoitti: Kokeilin omasta issästä lukko hommaa ja ihmettelin kovasti.
nostin oikean taka pyörän ilmaan ja pyöritin. se ei pyörinyt ja ei siinä pitäis lukkoa olla.
mietiskenlin siinä nortin verran ja en tiedä mikä meni vikaan.
siksi kysyisin että millä viahteella se on parasta kokeilla.
kun kaikilla vaihteilla se oli samalla tavalla jumissa ,jopa pakilla
Tottakai se on jumissa jos toinen pyörä on maassa, se yrittää pyöriä toiseen suuntaan jos vaihde on päällä. Vapaalla sen pitäisi pyöriä, mutta siitä nyt ei tule hullua hurskaammaksi kun vaihteisto pyörii mukana.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Tammikuu 11. 14:26:58 2006

jeddah kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti: Kokeilin omasta issästä lukko hommaa ja ihmettelin kovasti.
nostin oikean taka pyörän ilmaan ja pyöritin. se ei pyörinyt ja ei siinä pitäis lukkoa olla.
mietiskenlin siinä nortin verran ja en tiedä mikä meni vikaan.
siksi kysyisin että millä viahteella se on parasta kokeilla.
kun kaikilla vaihteilla se oli samalla tavalla jumissa ,jopa pakilla
Tottakai se on jumissa jos toinen pyörä on maassa, se yrittää pyöriä toiseen suuntaan jos vaihde on päällä. Vapaalla sen pitäisi pyöriä, mutta siitä nyt ei tule hullua hurskaammaksi kun vaihteisto pyörii mukana.
eli vaihteisto ei saa pyöriä mukana!
onkos siellä sitten jotku tasauspyörästöt jotka vastustaa hurskauden.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Tammikuu 11. 20:04:26 2006

sierra friikki kirjoitti:
jeddah kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti: Kokeilin omasta issästä lukko hommaa ja ihmettelin kovasti.
nostin oikean taka pyörän ilmaan ja pyöritin. se ei pyörinyt ja ei siinä pitäis lukkoa olla.
mietiskenlin siinä nortin verran ja en tiedä mikä meni vikaan.
siksi kysyisin että millä viahteella se on parasta kokeilla.
kun kaikilla vaihteilla se oli samalla tavalla jumissa ,jopa pakilla
Tottakai se on jumissa jos toinen pyörä on maassa, se yrittää pyöriä toiseen suuntaan jos vaihde on päällä. Vapaalla sen pitäisi pyöriä, mutta siitä nyt ei tule hullua hurskaammaksi kun vaihteisto pyörii mukana.
eli vaihteisto ei saa pyöriä mukana!
onkos siellä sitten jotku tasauspyörästöt jotka vastustaa hurskauden.
No siis saahan se pyöriä siinä, kyllä siitäkin voi todeta onko lukkoa vai ei, se voi vaan hämätä kun se loota kuitenkin vastustaa sitä pyörimistä...

Lukoton perähän toimii niin, että jos kardaani ei pyöri niin vetävät pyörät pääsevät vapaasti pyörimään toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin. Lukko ainoastaan jäykistää tämän liikkeen, eli sekin pyörii tuolla lailla eri suuntiin mutta aika tahmeasti. Koko perse autosta ylös niin sitten tiedät varmasti mitä se on syönyt...

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Ke Tammikuu 11. 23:31:42 2006

Lukoton perähän toimii niin, että jos kardaani ei pyöri niin vetävät pyörät pääsevät vapaasti pyörimään toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin. Lukko ainoastaan jäykistää tämän liikkeen, eli sekin pyörii tuolla lailla eri suuntiin mutta aika tahmeasti. Koko perse autosta ylös niin sitten tiedät varmasti mitä se on syönyt...[/quote]

Siis kitka lukollisen perän vetoakselit pyörii siis sittenkin vastakkaisiin suuntiin vetarista pyörittämällä?

Kuinka tahmeasti pyöritin käsin kohtuu voimalla!

Onko mitään ulkoista tunnistetta kitka lukollisen ja lukottoman perän välillä?

Ja onko molemmat vetoakselit yhtä pitkät?
Minulla on 2 ylämääräistä akselia ja kummatkin ovat eri mittasia!
Per aspera ad astra!!!
#647

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Tammikuu 12. 12:16:17 2006

Cosworth kirjoitti: Siis kitka lukollisen perän vetoakselit pyörii siis sittenkin vastakkaisiin suuntiin vetarista pyörittämällä?

Kuinka tahmeasti pyöritin käsin kohtuu voimalla!

Onko mitään ulkoista tunnistetta kitka lukollisen ja lukottoman perän välillä?

Ja onko molemmat vetoakselit yhtä pitkät?
Minulla on 2 ylämääräistä akselia ja kummatkin ovat eri mittasia!
Sehän taisi olla tökättävillä vetareilla? Vasemmanpuoleinen on ainakin tavallisessa perässä pidempi.
En tiedä mistä sen kitkalukkoperän tunnistaisi, joku muu voisi kertoa joka niitä on purkanut. En ole kitkalukkoperien kanssa pelleillyt, mutta sen pitäisi olla jonkin verran lukossa koko ajan - jos se sattuu edes toimimaan... Muutenhan se toimii kuin tavallinen perä, siinä vain on kitkapinnat jotka laahaavat kun yrittää pyörittää vetareita eri suuntiin. Autossasi ei siis ilmeisesti ole ainakaan toimivaa lukkoa jos se pyöri suht vapaan tuntuisesti.....

Joku voisi kertoa lisää kuka noita Foortin kitkalukkoja on purkanut

Vastaa Viestiin