Vielä vetoakseleista...
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
- Paikkakunta: Ikaalinen
Vielä vetoakseleista...
Tietääkö/muistaako kukaan lonkalta sanoa onko Sierran 24mm vetoakselissa saman verran pooria kuin 27mm:ssä? (sisäpäässä)
Kummatkin ovat tuupattavaa mallia toisen pesä on 72mm ja toisen 77mm.
Pienempi akseli autossa kiinni ei jaksa irroittaa ton takia!
Kummatkin ovat tuupattavaa mallia toisen pesä on 72mm ja toisen 77mm.
Pienempi akseli autossa kiinni ei jaksa irroittaa ton takia!
Per aspera ad astra!!!
#647
#647
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
- Paikkakunta: Ikaalinen
Ok! Kiitos 
Sen takia kysyin kun tarttis vaihtaa 2.0l Ohc:n lukkoperä ton tavallisen 1.6l Ohc:n lukottoman tilalle.
Jotkut sanoivat lukottoman olevan 6,5" ja lukollisen 7"!
Sopivuus on vähän hakusessa
Ja autohan on -90 Sierra.
Minkä vahvuinen on vetoakseli jos on 72mm pesä ja 23 pooria akselissa?

Sen takia kysyin kun tarttis vaihtaa 2.0l Ohc:n lukkoperä ton tavallisen 1.6l Ohc:n lukottoman tilalle.
Jotkut sanoivat lukottoman olevan 6,5" ja lukollisen 7"!
Sopivuus on vähän hakusessa

Ja autohan on -90 Sierra.
Minkä vahvuinen on vetoakseli jos on 72mm pesä ja 23 pooria akselissa?
Per aspera ad astra!!!
#647
#647
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
löytyy lukottomia 6.5",7" lukollisia (visko/kitka) ja lukottomia, lukollisia 7.5" periä. Vetareitakin on aivan liikaa.Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..
edit: kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.
edit2: omassa sedanissa on myös Is:n lukoton perä.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
- Paikkakunta: Ikaalinen
Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..
E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
Per aspera ad astra!!!
#647
#647
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
painotan edelleen tota --> kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.Cosworth kirjoitti:Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..
E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
ne on todellakin harvinaisia..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Tää on aina yhtä mukava aihe väitellä, kun tehdas ei aikoinaan ole soveltanut mitään logiikkaa voimansiirron osien suhteen, niin kukaan ei ole oikeassa. Lukko ei ole pelkästään is ja stw mallien etuoikeus, sen on saanut lisävarusteena muihinkin malleihin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Juu tais se olla saatavilla kaikkiin malleihin mutta toi on kyllä ihan totta ettei tehdas oo käyttäny minkäänlaista logiikkaa noiden perien/vetreiden suhteen.Arska kirjoitti:Tää on aina yhtä mukava aihe väitellä, kun tehdas ei aikoinaan ole soveltanut mitään logiikkaa voimansiirron osien suhteen, niin kukaan ei ole oikeassa. Lukko ei ole pelkästään is ja stw mallien etuoikeus, sen on saanut lisävarusteena muihinkin malleihin.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 795
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002
Toinenkin takapyörä riittää.. jos joutuu hampaat irvessä vääntämään, niin lukko löytyy.Cosworth kirjoitti:Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..
E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Mulla oli aikoinaan Is sierra, siinä oli ilmeisesti juuri tuo kitkalukollinen perä. Fordilla sanoivat että samaa perää ois granadassa? Pitäneekö tuo paikkaansa?jesus48 kirjoitti:painotan edelleen tota --> kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.Cosworth kirjoitti:Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..
E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
ne on todellakin harvinaisia..
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
- Paikkakunta: Ikaalinen
Eikö Scorpionissa ole tuupattavilla vetareilla olevaa lukkoperää?jesus48 kirjoitti:painotan edelleen tota --> kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.Cosworth kirjoitti:Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...Jaakkoki kirjoitti:Eikait tuossa mun is:n perässäkään ole lukkoa, 3.92 on välitys ja käsittääkseni se on kuitenkin 7" perä..
E: Tuossa on oikein fordin lappukin josta selviää mm. (kait) perien koot..
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
ne on todellakin harvinaisia..
Yksi kaveri kaupannut ko. perää...
Per aspera ad astra!!!
#647
#647
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
scorppionissa ei ole koskaan tuupattavia vetareita (Huom voi olla esisarjassa kokeiluna v-86)Cosworth kirjoitti:Eikö Scorpionissa ole tuupattavilla vetareilla olevaa lukkoperää?jesus48 kirjoitti:painotan edelleen tota --> kitkalukollisia periä tuupattavilla vetareilla on ollut harvoissa sierroissa mm. Is ja stw. Optiona on saanut semmosen joskus aikoinaan.Cosworth kirjoitti: Nosta perä irti maasta ja pyöritä pyörää...
Jos samaan suuntaan pyörii niin sitten on lukko...
ne on todellakin harvinaisia..
Yksi kaveri kaupannut ko. perää...
en ole koskaan kuullut että olisi kitka perä scorpissa ,mutta miksi arpoa ja kysellä täällä.
Ota perä eteesi avaa taka kansi ja katso.
kitka levyt löytyy kyllä perästä ja jos se on visko niin sen murikan kyllä tunnistaa.
Kokeilin omasta issästä lukko hommaa ja ihmettelin kovasti.
nostin oikean taka pyörän ilmaan ja pyöritin. se ei pyörinyt ja ei siinä pitäis lukkoa olla.
mietiskenlin siinä nortin verran ja en tiedä mikä meni vikaan.
siksi kysyisin että millä viahteella se on parasta kokeilla.
kun kaikilla vaihteilla se oli samalla tavalla jumissa ,jopa pakilla
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
ei sekään pidä paikkaansa.Arska kirjoitti:Pitää paikkansa jos kyseessä on abs jarruilla oleva is jolloin laippavetariperä, ja scorpiosta käytetään brittinimikettä granada....
abs jarrut eivät takaa laippoja molempiin päihin mulla on ollut vetarit jossa oli laippa ulkona mutta ei sisällä.
se perä oli lukoton.
eräs scorppi jonka toi maahan purettavaksi vuosia sitten eräs vantaalainen purkaamo piti allaan rumpujarrut (ei muuten alkuversioista abs vakio) ja lukko perän ja siinä oli laipat sisällä mutta ei ulkona
voisi suomalaiset varaosa myyjät pitää scorppioonin kohdalla turvat kiinni granadasta. sevain sotkee turhaan asioita.
se on totta että englannissa scorppio tuli vasta -95 mallisena mutta eihän ne britit tiedä kumma puolella ajaakkaan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Tottakai se on jumissa jos toinen pyörä on maassa, se yrittää pyöriä toiseen suuntaan jos vaihde on päällä. Vapaalla sen pitäisi pyöriä, mutta siitä nyt ei tule hullua hurskaammaksi kun vaihteisto pyörii mukana.sierra friikki kirjoitti: Kokeilin omasta issästä lukko hommaa ja ihmettelin kovasti.
nostin oikean taka pyörän ilmaan ja pyöritin. se ei pyörinyt ja ei siinä pitäis lukkoa olla.
mietiskenlin siinä nortin verran ja en tiedä mikä meni vikaan.
siksi kysyisin että millä viahteella se on parasta kokeilla.
kun kaikilla vaihteilla se oli samalla tavalla jumissa ,jopa pakilla
Mertie pub & 3D
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
eli vaihteisto ei saa pyöriä mukana!jeddah kirjoitti:Tottakai se on jumissa jos toinen pyörä on maassa, se yrittää pyöriä toiseen suuntaan jos vaihde on päällä. Vapaalla sen pitäisi pyöriä, mutta siitä nyt ei tule hullua hurskaammaksi kun vaihteisto pyörii mukana.sierra friikki kirjoitti: Kokeilin omasta issästä lukko hommaa ja ihmettelin kovasti.
nostin oikean taka pyörän ilmaan ja pyöritin. se ei pyörinyt ja ei siinä pitäis lukkoa olla.
mietiskenlin siinä nortin verran ja en tiedä mikä meni vikaan.
siksi kysyisin että millä viahteella se on parasta kokeilla.
kun kaikilla vaihteilla se oli samalla tavalla jumissa ,jopa pakilla
onkos siellä sitten jotku tasauspyörästöt jotka vastustaa hurskauden.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
No siis saahan se pyöriä siinä, kyllä siitäkin voi todeta onko lukkoa vai ei, se voi vaan hämätä kun se loota kuitenkin vastustaa sitä pyörimistä...sierra friikki kirjoitti:eli vaihteisto ei saa pyöriä mukana!jeddah kirjoitti:Tottakai se on jumissa jos toinen pyörä on maassa, se yrittää pyöriä toiseen suuntaan jos vaihde on päällä. Vapaalla sen pitäisi pyöriä, mutta siitä nyt ei tule hullua hurskaammaksi kun vaihteisto pyörii mukana.sierra friikki kirjoitti: Kokeilin omasta issästä lukko hommaa ja ihmettelin kovasti.
nostin oikean taka pyörän ilmaan ja pyöritin. se ei pyörinyt ja ei siinä pitäis lukkoa olla.
mietiskenlin siinä nortin verran ja en tiedä mikä meni vikaan.
siksi kysyisin että millä viahteella se on parasta kokeilla.
kun kaikilla vaihteilla se oli samalla tavalla jumissa ,jopa pakilla
onkos siellä sitten jotku tasauspyörästöt jotka vastustaa hurskauden.
Lukoton perähän toimii niin, että jos kardaani ei pyöri niin vetävät pyörät pääsevät vapaasti pyörimään toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin. Lukko ainoastaan jäykistää tämän liikkeen, eli sekin pyörii tuolla lailla eri suuntiin mutta aika tahmeasti. Koko perse autosta ylös niin sitten tiedät varmasti mitä se on syönyt...
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
- Paikkakunta: Ikaalinen
Lukoton perähän toimii niin, että jos kardaani ei pyöri niin vetävät pyörät pääsevät vapaasti pyörimään toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin. Lukko ainoastaan jäykistää tämän liikkeen, eli sekin pyörii tuolla lailla eri suuntiin mutta aika tahmeasti. Koko perse autosta ylös niin sitten tiedät varmasti mitä se on syönyt...[/quote]
Siis kitka lukollisen perän vetoakselit pyörii siis sittenkin vastakkaisiin suuntiin vetarista pyörittämällä?
Kuinka tahmeasti pyöritin käsin kohtuu voimalla!
Onko mitään ulkoista tunnistetta kitka lukollisen ja lukottoman perän välillä?
Ja onko molemmat vetoakselit yhtä pitkät?
Minulla on 2 ylämääräistä akselia ja kummatkin ovat eri mittasia!
Siis kitka lukollisen perän vetoakselit pyörii siis sittenkin vastakkaisiin suuntiin vetarista pyörittämällä?
Kuinka tahmeasti pyöritin käsin kohtuu voimalla!
Onko mitään ulkoista tunnistetta kitka lukollisen ja lukottoman perän välillä?
Ja onko molemmat vetoakselit yhtä pitkät?
Minulla on 2 ylämääräistä akselia ja kummatkin ovat eri mittasia!
Per aspera ad astra!!!
#647
#647
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Sehän taisi olla tökättävillä vetareilla? Vasemmanpuoleinen on ainakin tavallisessa perässä pidempi.Cosworth kirjoitti: Siis kitka lukollisen perän vetoakselit pyörii siis sittenkin vastakkaisiin suuntiin vetarista pyörittämällä?
Kuinka tahmeasti pyöritin käsin kohtuu voimalla!
Onko mitään ulkoista tunnistetta kitka lukollisen ja lukottoman perän välillä?
Ja onko molemmat vetoakselit yhtä pitkät?
Minulla on 2 ylämääräistä akselia ja kummatkin ovat eri mittasia!
En tiedä mistä sen kitkalukkoperän tunnistaisi, joku muu voisi kertoa joka niitä on purkanut. En ole kitkalukkoperien kanssa pelleillyt, mutta sen pitäisi olla jonkin verran lukossa koko ajan - jos se sattuu edes toimimaan... Muutenhan se toimii kuin tavallinen perä, siinä vain on kitkapinnat jotka laahaavat kun yrittää pyörittää vetareita eri suuntiin. Autossasi ei siis ilmeisesti ole ainakaan toimivaa lukkoa jos se pyöri suht vapaan tuntuisesti.....
Joku voisi kertoa lisää kuka noita Foortin kitkalukkoja on purkanut
Mertie pub & 3D