Virittämistä D-O-H-C

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Pe Marraskuu 4. 17:31:54 2005

Haynesin scorpio-kirjan mukaan kaikissa (siis kaasari/ruisku ilman kattia/ruisku katilla) Dohc koneissa on 10.3 puristus-suhde.

Nokka-akseli kaasari koneisissa imu 232ast pako 236ast
ruisku koneisissa imu 244ast pako 236ast

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Marraskuu 4. 17:38:38 2005

RS2600 kirjoitti:Haynesin scorpio-kirjan mukaan kaikissa (siis kaasari/ruisku ilman kattia/ruisku katilla) Dohc koneissa on 10.3 puristus-suhde.

Nokka-akseli kaasari koneisissa imu 232ast pako 236ast
ruisku koneisissa imu 244ast pako 236ast
Niin nyt puhut 8v dohc koneesta. 16v on eri asia.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Marraskuu 5. 3:43:39 2005

"Kattelin kuvia tosta scorppio 16v koneesta ja se piru on melkein saman näkönen rs2000... Minkähän laiset erot on scorpion, 8v sieran ja rs:n alakerroissa. Jos ovat hyvinkin käypäsiä keskenään niin ei ole ainakaan ongelma tulevaisuudessa jos pitää alkaa haalimaan ehjiä alakertoja. Scorpio ja rs kansi olivat kovin saman näköset...

Voiskohan onnistua jos ottas ja pulttais eec-5 ecun, johtosarjan ja ruiskun + nokka hal, tohon rs:n imusarjaan vaan raakasti kiinni. Saiskohan aikaan muutakin kun tuhoa... "

Scorppi 2.0 16-v ja RS2000 FWD kansi eroaa vaan noiden vesiläpien osalta ja RS2000 nenät on vähän rajummat.
DOHC ja RS2000 alakerta ei taida muuten erota kuin, että 36-1 triggeripyörä on vähän eri asennossa ja RS2000 lisälaitteiden hihnapyörien urat on lähempänä lohkoa. Tuohon mun 4x4 DOHCiin ei taida ainakaan palkin ja koneen korvien vuoksi sopia RS2000 lisälaitteet.
DOHCin männissä on niin monta koloa, kun venat on "epäjärjestyksessä" muistaakseni edestä I-P-P-I-I-P-P-I.
Miksi EEC-V pitäisi pultata RS2000 koneeseen, Scorppi koneessa on 14hv vähemmän?
Zetec koneeseen myydään sellaisia termarin siirtoputkistoja jolla ne saadaan sopimaan esim. takaveto Eccereihin, samanlaisen voi rakennella tohon RS2000 koneeseenkin.
Tuolta http://www.rs2000-16v.co.uk löytyy esim. ohjeet 2.3 alakerran yhdistämiseen Räsän konehuoneeseen ja varmaan RS2000 nokan speksitkin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Marraskuu 5. 12:13:21 2005

SLEI kirjoitti:"Kattelin kuvia tosta scorppio 16v koneesta ja se piru on melkein saman näkönen rs2000... Minkähän laiset erot on scorpion, 8v sieran ja rs:n alakerroissa. Jos ovat hyvinkin käypäsiä keskenään niin ei ole ainakaan ongelma tulevaisuudessa jos pitää alkaa haalimaan ehjiä alakertoja. Scorpio ja rs kansi olivat kovin saman näköset...

Voiskohan onnistua jos ottas ja pulttais eec-5 ecun, johtosarjan ja ruiskun + nokka hal, tohon rs:n imusarjaan vaan raakasti kiinni. Saiskohan aikaan muutakin kun tuhoa... "

Scorppi 2.0 16-v ja RS2000 FWD kansi eroaa vaan noiden vesiläpien osalta ja RS2000 nenät on vähän rajummat.
DOHC ja RS2000 alakerta ei taida muuten erota kuin, että 36-1 triggeripyörä on vähän eri asennossa ja RS2000 lisälaitteiden hihnapyörien urat on lähempänä lohkoa. Tuohon mun 4x4 DOHCiin ei taida ainakaan palkin ja koneen korvien vuoksi sopia RS2000 lisälaitteet.
DOHCin männissä on niin monta koloa, kun venat on "epäjärjestyksessä" muistaakseni edestä I-P-P-I-I-P-P-I.
Miksi EEC-V pitäisi pultata RS2000 koneeseen, Scorppi koneessa on 14hv vähemmän?
Zetec koneeseen myydään sellaisia termarin siirtoputkistoja jolla ne saadaan sopimaan esim. takaveto Eccereihin, samanlaisen voi rakennella tohon RS2000 koneeseenkin.
Tuolta http://www.rs2000-16v.co.uk löytyy esim. ohjeet 2.3 alakerran yhdistämiseen Räsän konehuoneeseen ja varmaan RS2000 nokan speksitkin.
Tuon sivuston mukaan rs2000 on samat nokat kuin scorpio.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » La Marraskuu 5. 21:03:09 2005

Skorppi kirjoitti:
SLEI kirjoitti:"Kattelin kuvia tosta scorppio 16v koneesta ja se piru on melkein saman näkönen rs2000... Minkähän laiset erot on scorpion, 8v sieran ja rs:n alakerroissa. Jos ovat hyvinkin käypäsiä keskenään niin ei ole ainakaan ongelma tulevaisuudessa jos pitää alkaa haalimaan ehjiä alakertoja. Scorpio ja rs kansi olivat kovin saman näköset...

Voiskohan onnistua jos ottas ja pulttais eec-5 ecun, johtosarjan ja ruiskun + nokka hal, tohon rs:n imusarjaan vaan raakasti kiinni. Saiskohan aikaan muutakin kun tuhoa... "

Scorppi 2.0 16-v ja RS2000 FWD kansi eroaa vaan noiden vesiläpien osalta ja RS2000 nenät on vähän rajummat.
DOHC ja RS2000 alakerta ei taida muuten erota kuin, että 36-1 triggeripyörä on vähän eri asennossa ja RS2000 lisälaitteiden hihnapyörien urat on lähempänä lohkoa. Tuohon mun 4x4 DOHCiin ei taida ainakaan palkin ja koneen korvien vuoksi sopia RS2000 lisälaitteet.
DOHCin männissä on niin monta koloa, kun venat on "epäjärjestyksessä" muistaakseni edestä I-P-P-I-I-P-P-I.
Miksi EEC-V pitäisi pultata RS2000 koneeseen, Scorppi koneessa on 14hv vähemmän?
Zetec koneeseen myydään sellaisia termarin siirtoputkistoja jolla ne saadaan sopimaan esim. takaveto Eccereihin, samanlaisen voi rakennella tohon RS2000 koneeseenkin.
Tuolta http://www.rs2000-16v.co.uk löytyy esim. ohjeet 2.3 alakerran yhdistämiseen Räsän konehuoneeseen ja varmaan RS2000 nokan speksitkin.
Tuon sivuston mukaan rs2000 on samat nokat kuin scorpio.
Joo mistä kohdasta löysit speksit? Etsin noita nokkien tietoja yhden illan :evil: . Aika outo homma jos scorpissa ja rs:ssä on samat nokat. Luulis että olis rs:ssä pikkusen kireemmät. Pitää Kysyä ensviikolla ford liikkeestä osaako samalla numerolla rs:n ja scorpin nokat.

Sitä scorpion moottorin ohjausta havittelin sentakia kun se olis sekventaalinen. Oikeilla mausteilla sais varmaan paremmin tehoa ulos. Mutta helpoin tie on varmaan hommata MegaSquirt...

Missä olet nähnyt myynnissä niitä termarin muunto paloja? Jos oikein innostus hankkimaan...

Lohkoista olis vaan semmosta jos ne on muuten samat paitsi triggerit ja männät. Niitä saa kaupasta. Vaihtaa vaan rs:n osat scorppi/DOHC8v lohkoon. Samoin lisälaite telineet ja hihnapyörät. Toi orkkis rs hihnapyörä on muuten sukupuuton partaalla kun ei saa uutta enää ford kaupasta. Tulee sellanen muuten sama mutta joutuu tekeen helan akselinpäähän että tulee samalle tasolle muiden lisälaitteiden kanssa. Siten vaihtaisi vielä männät ja triggeripyörän.!? Ei loppusi lohkot kesken jos hajottaa omansa... Mäntiäkään kun ei saa kun standardi koossa. Joutus putkittaa lohkon tai tilaa jotkut ¤it*n kalliit takomännät.

Saako muuten noita 8vDohc mäntiä ylikokosena? Jos saa ja käyvät rs:lohkoon ja kanteen niin ratkeis toinenkin ongelma.... :twisted:
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » La Marraskuu 5. 23:11:57 2005

Scorpio 2.0 16v ja RS2000 = samat nokka-akselit/ajoitukset.
Scorpio 2.3 16v erillaiset nokka-akselit ja luonnollisesti muös ajoitukset.
Nostoissa ja asteissa ei isoja eroja.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Marraskuu 6. 10:29:35 2005

http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf tuosta löytyy rs2000 nokkien speksit

http://www.fordscorpio.co.uk/engdata16v.htm ja tuolta löytyy scorpion myllyn speksit.

Hassua on myös se että rs2000 on noiden mukaan rajotin 6175rpm, scorpio kiertää 6675 asti. :roll:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Ernok
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Ernok » Ma Tammikuu 9. 0:09:16 2006

Herätellääs vähän vanhaa topiccia..

Eli suunnitelmissa olisi kyseisen koneen hienoista piristämistä kansiremontin yhteydessä. Olen ajatellut että poraisi sylinterit vaikka millin ylikokoon ja laskisi hiukan kantta puristussuhteen nostamiseksi. Myös piperin miedot nokat kuullostaisivat hyvältä. Sitten tietenkin putkistoksi vaikka marteliuksen 2,5" + peltisatsi.

Näillä luulisi saavan tehot nostettua lähelle 140 kaakkia, vai? :wink:

Olisiko jotai erityistä mitä pitäisi vielä huomioida? Ehkäpä jotain joka saattaisi hieman vielä nostaa tehoja? :?:

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

oktanes

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ma Tammikuu 9. 1:46:55 2006

Missä on 8v nelkku dokissa sytkänmyöshästys piuhat? ja mikä vedetään maihin jos halutaan ajaa 98e?


Mitäs b-paineitä vakiossa kuuluu olla? Entä millä te olette ajaneet?
(Montako kierrosta kiinni asennosta aukipäin?)
Onko siitä pannusta mahdollista saada ns helppoja hepoja millään helvetilläkään?

Putkisto, ilmanp., imuputket ja kylmän tuonti on jo kunnossa. Katit poistettu. Kantta ei lähetä irroittaan ainakaa vielä mutta toi oktaanihommeli voisi kiinnostaa



Aiemmin topicissa puhuttiin imusarja reiästä, mikäs reikä? Sekö joka on lähinnä tuuliilasia, mapin läheisyydessä? Miten mapin toiminnan voi testata?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Tammikuu 9. 2:33:38 2006

"Missä on 8v nelkku dokissa sytkänmyöshästys piuhat? ja mikä vedetään maihin jos halutaan ajaa 98e?"

Puolan vieressä kolmiomainen liitin, eikä vedetä yhtään maihin jos käytetään 98E.
Jos luet aiempia postauksia niin kulkee 95:lla vaikka ei olisi yhtään sytkän myöhäistystä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Tammikuu 9. 14:19:21 2006

Ernok kirjoitti:Herätellääs vähän vanhaa topiccia..

Eli suunnitelmissa olisi kyseisen koneen hienoista piristämistä kansiremontin yhteydessä. Olen ajatellut että poraisi sylinterit vaikka millin ylikokoon ja laskisi hiukan kantta puristussuhteen nostamiseksi. Myös piperin miedot nokat kuullostaisivat hyvältä. Sitten tietenkin putkistoksi vaikka marteliuksen 2,5" + peltisatsi.

Näillä luulisi saavan tehot nostettua lähelle 140 kaakkia, vai? :wink:

Olisiko jotai erityistä mitä pitäisi vielä huomioida? Ehkäpä jotain joka saattaisi hieman vielä nostaa tehoja? :?:
Eiköhän siitä saa 140hp poraamattakin...
Ja jos jostain löydät siihen mäntiä ja nokkia niin kerro ihmeessä mistä.. Eipä ole täällä pohjolassa saatavilla juuri muuta kuin pakosarjoja.
Ne imupuolen ahdistuslaatikot kannattaa purkaa pois.

Toisaalta 86mm mäntiä on aika monessa autossa, itse ajattelin purkaa tallin nurkassa lojuvan Mazdan 2.0 koneenraadon ja katsoa saisiko niistä osista mitään aikaiseksi...

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Tammikuu 9. 14:26:13 2006

jeddah kirjoitti: Ja jos jostain löydät siihen mäntiä ja nokkia niin kerro ihmeessä mistä..
Piper:llä on vissiin nokkia kyseiseen koneeseen ja Rallyrace myy Piperia. Kannattaa kysellä sieltä.

http://www.rallyracefin.fi/pipercams/Pi ... kselit.pdf
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Tammikuu 9. 15:05:18 2006

jesus48 kirjoitti:
jeddah kirjoitti: Ja jos jostain löydät siihen mäntiä ja nokkia niin kerro ihmeessä mistä..
Piper:llä on vissiin nokkia kyseiseen koneeseen ja Rallyrace myy Piperia. Kannattaa kysellä sieltä.

http://www.rallyracefin.fi/pipercams/Pi ... kselit.pdf
Dbilas firmalla oli DOHC nokkia listattu 290 asteeseen asti.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Zibura
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 23:02:12 2005
Paikkakunta: Turku

B paineet

Viesti Kirjoittaja Zibura » Ti Tammikuu 10. 22:41:49 2006

Paljonko olette avanneet bensanpaineen säädintä kiinni asennosta aukipäin?
dokki on ihmisen paras ystävä...

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » To Helmikuu 9. 15:05:15 2006

aiheen herätys...

ohc:n vauhtipyörä ei sovi dohc:n

onko kellään kuvaa rs2000 vauhtipyörästä???
että olisko kevyempi ku 8v dohc
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Helmikuu 9. 17:34:41 2006

Joku kertoi laittaneensa OHC:n vauhtipyörän DOHCiin sorvaamalla keskireiän isommaksi.
Joku multa osti 270 asteiset DOHC nokat, voisi tähän topiciin hihkaista mitä niillä aikaan saatiin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » To Helmikuu 9. 21:19:21 2006

Juu, eli mullahan noi 270 asteiset Piperit on paikoillaan. Alle 2500 kierroksen ehkä hieman tehottomampi kuin vakionokilla, mutta vetää siitä ylöspäin paremmin. Tyhjäkäynti ihan normaali. Penkissä pitäs käydä vielä, nii näkis todellisen vaikutuksen.

Noissa aikaisemmissa viesteissä kyselemäni tyhjäkäyntiongelmat johtuivat "väärin" hiotuista nokista. Oli hiottu koville nostajille :shock: , joten asteita hieman liikaa ainakin vakioruiskulle.

Noista bensanpaineista sen verran et itellä ruuvattu 1,5 kierrosta kiinnipäin eli rikkaammalle. Paineet tällöin n. 3,5 bar ilman alipainetta (vakio n. 3,0bar). Tuntuu pelaavan ok, ja seosmittarin mukaan seokset myös passelit. Sopiva arvo tietenki konekohtainen.
Ford Sierra 4x4 DOHC -90

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » To Helmikuu 9. 23:01:08 2006

ainakin mitä mää mittasin niin pulttijako on joku 10mm suuremmalla kehällä, siis kauempana??

mittasin kylläkin vitutuksen vallassa että en vastaa jos oon väärässä.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Helmikuu 10. 10:24:49 2006

SLEI kirjoitti:Joku kertoi laittaneensa OHC:n vauhtipyörän DOHCiin sorvaamalla keskireiän isommaksi.
Mikäs estää samalla vaivalla sorvaamasta sitä DOHCin vauhtipyörää... Äkkiseltään tutkittuna siinä näyttäisi olevan noin kaksi kolmasosaa tavarasta työstövaraa, on sen verran julman kokoinen limppu. :)

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Helmikuu 10. 12:43:52 2006

Mulla on tossa Dohcissa kevennetty vauhtipyörä ja toimii ihan ok ainakin sillä. Vaikea sanoa miten se on vaikuttanu ,kun se oli valmiina jo kun ton ostin. Luultavasti vääntö on saatu sillä laskemaan olemattomiin verrattuna vakioon. Nokat myös normaalia kireämmät hieman.

Kauheella huudatuksella tapahtuu jotain ,mutta aika paska virityskohde toi dohc tuntuu olevan.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Helmikuu 10. 12:50:31 2006

Mihin se vääntö häviää kevyemmällä v-pyörällä...? :roll: :roll:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Helmikuu 10. 13:03:33 2006

Fullspeed kirjoitti:Mihin se vääntö häviää kevyemmällä v-pyörällä...? :roll: :roll:
No eihän se minnekkään oikeesti häviä ,mutta mitään hyötyä tosta kevennyksestä ei ainakaan ole tommoseen avuttomaan vehkeeseen.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Helmikuu 10. 13:05:49 2006

Se on varmasti totta.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Helmikuu 10. 13:22:18 2006

Se on vaan sääli ,kun ton mun dohcin edellinen omistaja on nähnyt paljon vaivaa ja polttanut hirveen kasan euroja koneen viritykseen ja tulos on noin laiska.
Kone toimii muuten hienosti ,mutta tehoja ei ole saatu yhtään lisää käyttökelpoisella kierrosalueella. Esim ohc on paljon parempi virityskohde mielestäni. Siihen saa huomattavasti edullisemmin ja helpommin mukavan lisäpotkun kuin dochiin.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Helmikuu 10. 14:02:07 2006

KtK kirjoitti:Se on vaan sääli ,kun ton mun dohcin edellinen omistaja on nähnyt paljon vaivaa ja polttanut hirveen kasan euroja koneen viritykseen ja tulos on noin laiska.
Kone toimii muuten hienosti ,mutta tehoja ei ole saatu yhtään lisää käyttökelpoisella kierrosalueella. Esim ohc on paljon parempi virityskohde mielestäni. Siihen saa huomattavasti edullisemmin ja helpommin mukavan lisäpotkun kuin dochiin.
Niinhän se o aina näitten pienten vaparien virittäminen, rahaa palaa ja silti ei mee mihkää :wink:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » La Helmikuu 11. 18:49:33 2006

voiko vauhtipyörästä kytkimen puolelta sorvaka lastua pois??
muistan jonkun joskus sanoneen että se olis karkastu tai jotain levyn kitkapinnan kohdalta... onko tossa mitään perää???
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Su Helmikuu 12. 11:29:23 2006

mjh kirjoitti: Noista bensanpaineista sen verran et itellä ruuvattu 1,5 kierrosta kiinnipäin eli rikkaammalle. Paineet tällöin n. 3,5 bar ilman alipainetta (vakio n. 3,0bar). Tuntuu pelaavan ok, ja seosmittarin mukaan seokset myös passelit. Sopiva arvo tietenki konekohtainen.
Viittitkö testata montako kierrosta se on aivan kiinni asennosta auki päin...

Nimimerkillä: ei mitään havaintoa oman auton paineista.. edellinen omistaja niitä on ilmeisesti ruuvannut ja hieman epäilyttää...

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Helmikuu 12. 20:49:57 2006

Rahtinalle kirjoitti:voiko vauhtipyörästä kytkimen puolelta sorvaka lastua pois??
muistan jonkun joskus sanoneen että se olis karkastu tai jotain levyn kitkapinnan kohdalta... onko tossa mitään perää???
P****n marjat tuskin sentään ja mitä sitten, terästähän se vain on, kyllä se sorvia tottelee....

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Helmikuu 12. 21:33:02 2006

aattelin toiseen suuntaan että kuluuko se v-pyörä helpommin??

mikä olisi minimi paksuus vauhtipyörälle? riittääkö 10mm enää??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Helmikuu 13. 21:16:25 2006

Rahtinalle kirjoitti:aattelin toiseen suuntaan että kuluuko se v-pyörä helpommin??

mikä olisi minimi paksuus vauhtipyörälle? riittääkö 10mm enää??
Vanhoissa jenkki-kasikoneissa vauhtipyörä muistutti usein peltiä.... Luulisi että kestää 2.0 Sierran koneessa jos noissa isolohko-voimamoottoreissa

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Helmikuu 13. 21:19:36 2006

jeddah kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:aattelin toiseen suuntaan että kuluuko se v-pyörä helpommin??

mikä olisi minimi paksuus vauhtipyörälle? riittääkö 10mm enää??
Vanhoissa jenkki-kasikoneissa vauhtipyörä muistutti usein peltiä.... Luulisi että kestää 2.0 Sierran koneessa jos noissa isolohko-voimamoottoreissa
Taitaa olla kyseessä vetolevy (automaattilaatikko=vähemmän rasitusta) ..ja niistäkin usein murtuu pulttikehä irti keskeltä. :wink:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Helmikuu 14. 12:13:56 2006

Onko joku tehnyt DOHCiin peltisarjaa käytettävissä olevan tilan ehdoilla eikä niinkään laskukaavojen antamien lukemien mukaan ja mitä siitä syntyi?

Kannesta lähtee niin isot horot epämuotoiset reiät ettei siihen oikean kokoista pyöreää putkea kovin nätisti saa. Vizardin OHC kirjassa kehutaan pakosarjaa jossa kannesta tulee ulos lyhyet kanavan muotoiset tumpit ja ne sylkee kaasut isompaan putkeen. Ajattelin laittaa tavallista paksumman laipan ja siinä kasata kanavan pienemmäksi ehkä 45mm pyöryläksi. Seuraava helposti saatava putkikoko taitaa olla sitten 2" eli aika isot röörit ihan katukoneeseen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Pe Helmikuu 17. 22:28:30 2006

onko jollain heittää mitään minimi paksuutta tolle vauhtipyörälle että kestäis turvallisesti???
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Helmikuu 17. 22:31:08 2006

tuskin sitä pystyy kukaan määrittelemään... jokainen teräs kappale on yksilökohtainen :wink:

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Pe Helmikuu 17. 22:51:24 2006

no entäs onko joku tehnyt imusarjaa itse, siis muokannut tai jotain??

millasia tuloksia on saatu??

itellä on jo tommonen cossun tyylinen, läppä päässä oleva systeemi..
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » La Helmikuu 18. 15:42:40 2006

FroZ kirjoitti:
mjh kirjoitti: Noista bensanpaineista sen verran et itellä ruuvattu 1,5 kierrosta kiinnipäin eli rikkaammalle. Paineet tällöin n. 3,5 bar ilman alipainetta (vakio n. 3,0bar). Tuntuu pelaavan ok, ja seosmittarin mukaan seokset myös passelit. Sopiva arvo tietenki konekohtainen.
Viittitkö testata montako kierrosta se on aivan kiinni asennosta auki päin...

Nimimerkillä: ei mitään havaintoa oman auton paineista.. edellinen omistaja niitä on ilmeisesti ruuvannut ja hieman epäilyttää...
Oisko jotain 2 kierrosta. Vähän vaikea kokeilla ku ei oo selvää kiinniasentoa. Vakioasennossahan se ruuvi on aikalailla sen pinnan tasossa, eli kierrettä ei näy.
Ford Sierra 4x4 DOHC -90

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 8. 4:43:28 2006

Tämä on nyt vähän off, mutta herätetään vähän samalla vanhaa topicia, eli jo aiemminkin siellä täällä mainittu DOHC ja RS2000 öljypumppu asia. Nelarissa ei nouse öljynpaineet enää kohtuullisessa ajassa ja epäilen pumpun paineensäätimen ruuvin löystyneen. Avasin varaosalohkosta alakerran tukiakseni saako sen kuinka helposti purettua ja minkälaisia osia tarvitsen kasaamiseen ja siitä oli kanssa pumpusta kiertynyt ruuvi auki.
Ilmeisesti kaikkiin DOHC ja RS2000 koneisiin on sitten asennettu tuollainen itsetuhomekanismi jo tehtaalla? DOHC ei kovin halukkaasti kierrä ja saattaa tulla pitempäänkin toimeen "kevennetyllä" öljynpaineella, mutta RS2000 koneita on varmaan aika laajasti vaarassa mennä hylkyyn.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Huhtikuu 11. 16:08:07 2006

Kävin mittaamassa ton dohcin päästöt ja käy ihan sairaan rikkaalla. Sen haisto jo muutenkin tyhjäkäynnillä ,kun on niin tunkkaset pakokaasut.

Hc heitteli reilusti yli tonnissa. Mistä kannattais vikaa lähteä etsimään.
Lambda mulla on ekana mielessä.
Pystyykö lambda anturia jotenkin tarkastamaan irtonaisena.

Jotain arvoa sieltä yleismittarilla tossa syksyllä sain ja ei paljon muuttunut kaasua antaessa.

Sierra 1,6-2,9 90--93 Lambda-anturi 4 johtoa. . . . . . . . 28-3422 49.90 ???

Tommosta myy motonet ainakin ,onkohan siinä se liitinosa mukana.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Huhtikuu 11. 16:28:55 2006

KtK kirjoitti:Kävin mittaamassa ton dohcin päästöt ja käy ihan sairaan rikkaalla. Sen haisto jo muutenkin tyhjäkäynnillä ,kun on niin tunkkaset pakokaasut.

Hc heitteli reilusti yli tonnissa. Mistä kannattais vikaa lähteä etsimään.
Lambda mulla on ekana mielessä.
Pystyykö lambda anturia jotenkin tarkastamaan irtonaisena.

Jotain arvoa sieltä yleismittarilla tossa syksyllä sain ja ei paljon muuttunut kaasua antaessa.

Sierra 1,6-2,9 90--93 Lambda-anturi 4 johtoa. . . . . . . . 28-3422 49.90 ???

Tommosta myy motonet ainakin ,onkohan siinä se liitinosa mukana.
Tarvike lambdoissa ei yleensä ole liitintä mukana

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Huhtikuu 11. 17:05:35 2006

jeddah kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:voiko vauhtipyörästä kytkimen puolelta sorvaka lastua pois??
muistan jonkun joskus sanoneen että se olis karkastu tai jotain levyn kitkapinnan kohdalta... onko tossa mitään perää???
P****n marjat tuskin sentään ja mitä sitten, terästähän se vain on, kyllä se sorvia tottelee....
Vaikeempi on sorvata kytkimen kohdalta, se ei suinkaan ole tarkoituksella karkaistu, vaan kytkinlevy kuumentaa sen ja se karkenee itsestään. Pikateräs ei pure, kokeiltu on, tarvitaan kovametallia.
Jäsen #606

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Huhtikuu 12. 15:58:17 2006

Ihan tämmösenä pikakyssärinä: Eikös lambdan voltit pitäis mennä alaspäin ,jos on imuvuoto. Otin yhden tulpan auki imusarjasta ja kone tietenkin rupes käymään heikosti.

Jännite lambdalta tuskin hievahti. On koko ajan 0.985-0.995 välillä.
Imuilman lämpöanturin tai veden lämmön valvonta anturin liittimen irrotus ei vaikuta mitään.

Mapin letkun irrotus ei arvoa edes hirveesti liikuttanut mutta koneen käynti ihan sekaisin ja sammuu herkästi.

Kovilla kiekannostoilla arvo muuttui laihemman suuntaan. Ei oikein muuten.

Auton sammuttamisen jälkeen tippuu ihan hiljakseen alaspäin. Röökin ehtii vetää ja näyttää vieläkin 0.3-0.4 volttia.

Haen nyt uuden lambdan ja katon tuleeko eri arvoja. Toi tämän hetkinen Anturi kumminkin antaa suht rikkaita arvoja ,mutta ei boksi ainakaan laihemmalle koita säätää näköjään???

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Huhtikuu 12. 21:31:48 2006

Uudella lambdalla tokeni vaivat ja seosmittarikin toimii taas. Vanha lambda oli jotenkin jämähtänyt näyttämään melkein yhtä ja samaa volttia koko ajan ,uudella reagoi seoksen muutoksiin ihan eri tavalla.

Kulkukin parani huomattavasti ja nyt rupee jo huomaamaan ,että tossa on virinokat,lastut ja rensselit. Ei mikään hirvee tykki tietenkään ,mutta kun oli niin pahuksen nuhanen ja vastasi huonosti kaasuun. Kyllä tollakin ittensä telottuu jo saa liian huolettomalla ajotyylillä.

Bensankulutus tipahtaa varmaan reilusti ,kun toi söi enemmän kuin janonen kossu mielestäni.

Ainoa homma ,joka ei ihan vielä ole hanskassa ,on tyhjäkäynnillä seoksen seilailu laihan puolelle ja takas "vihreelle" ihan kuin cossussa vääntäis seokset karvan liian laihalle.
Ehkä vaatii hiukan lisää bensanpaineita.

Täytyypi hiukan mittailla Gtechillä tehoja tossa pääsiäisenä :)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 8. 3:31:12 2006

DOHC virittäjille varoituksen sana bensapumpusta. Sen lisäksi, että pumppu on ankeen pieni se ei ole kunnolla kiinni bensaputkissa, bensanpaineita nostettaessa pumppu voi ruveta vuotamaan tankissa tai muljahtaa vaikka irti kokonaan. Pumppu on vain työnnetty jonkinlaiseen paineakkuun kiinni kuin myös ulos lähtevä putki ja rakenteet on aika heikkoja.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » La Elokuu 26. 17:47:53 2006

Mitäs ootte mieltä tämmösestä jutusta. Kokeilin tuossa ihan muuten vaan yhdistää nuo sytkän myöhäistyspiuhat. Yllätyin melko lailla kun auto alkoki vetämään paljon paremmin. :shock: kierroksilla vetää iloisesti melkeen punarajalle, aikasemmin vetoalue loppunu jo 5000 paikkeilla. Perstuntumalla teholisäys luokkaa 5-10hv. :shock: Alakierroksillaki terävemmän tuntunen ja vääntää paremmin.. pakoäänetki jotenki kireämmän kuuloiset 8)
Ainoa miinuspuoli hommassa on se että kun alakierroksilla alle 3000rpm painaa kaasua reilusti kerralla lisää nii veto katkeaa hetkeksi, ikäänkuin booaa.. Mistä tämäkin vois johtua? aikasemmin ei nykiny ollenkaan. Bensana käytetty 95 välillä tankattu 98kin. Mites muilla vaikuttaa tuo sytkän säätö?
Nii ja tosiaan autossa peltisarjat, putket, ei kattia, vaparisuotimet, bensanpaineet säädetty ja Piperin nokat.
Ford Sierra 4x4 DOHC -90

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Elokuu 26. 19:03:00 2006

Minä ainakin olen sitä mieltä, että siksi säädettäviä ruiskuja ja uusia lastuja laitetaan viritettyihin koneisiin koska vakion säädöt ei toimi välttämättä viritetyssä.
Niitä sytkäpiuhoja voi muistaakseni ropata myös vauhdissa eli kytkintä kiinni johtoihin ja 2-4-6 astetta on pelivaraa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » La Elokuu 26. 19:32:43 2006

Juu, tottakai säädetävä lastu ois paras vaihtoehto.. mutta näillä mennään, ainaki toistaiseksi :) Tota kytkinhommelia vois kyllä kokeilla. Mut outoa silti tuo nykiminen, meneeköhän sitte jo liian myöhäselle alakieroksilla..
Ford Sierra 4x4 DOHC -90

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Elokuu 28. 10:11:05 2006

ihan vaan semmosta että mistä ne sytkän myöhästys piuhat löytyy ja miten ne pitää kytkeä että saa sen myöhästyksen säädettyä? ... Ja toinen kysynys onko DOHC koneessa säädettävä bens.p.säädin?
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » Ma Elokuu 28. 10:33:51 2006

Siellähän ne sytytyspuolan vieressä majailee. Ei tosin välttämättä kaikissa valmiina liittimen vastakappaletta, joutuu ostaan fordilta tai sitte voi tietysti katkasta johdot ennen liitintä. Kolme johtoa, yksi tyhjäkäynnin nostoa varten (keltasininen), toinen (punaruskea) 2 asteen myöhäistys, kolmas (siniruskea) 4 asteen ja nämä kaksi yhdessä 6 astetta.
Säädettävä bensanpaineensäädin löytyy myös vakiona, tosin säätöruuvin päällä peitelevy/sinetti.
Ford Sierra 4x4 DOHC -90

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Elokuu 28. 13:59:31 2006

mjh kirjoitti:Siellähän ne sytytyspuolan vieressä majailee. Ei tosin välttämättä kaikissa valmiina liittimen vastakappaletta, joutuu ostaan fordilta tai sitte voi tietysti katkasta johdot ennen liitintä. Kolme johtoa, yksi tyhjäkäynnin nostoa varten (keltasininen), toinen (punaruskea) 2 asteen myöhäistys, kolmas (siniruskea) 4 asteen ja nämä kaksi yhdessä 6 astetta.
Säädettävä bensanpaineensäädin löytyy myös vakiona, tosin säätöruuvin päällä peitelevy/sinetti.
Eli jos haluaa aikaistaa sytkää niin pitää maadoittaa niitä piuhoja vai? Minulla ei nimittäin ole sitä liittimen vastakappaletta. Joten yksikään johdoista ei ole maadoitettu.
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » Ma Elokuu 28. 16:12:51 2006

Ainakin kirjojen mukaan sytytys myöhäistyy kun johtoja maadoittaa.
Ford Sierra 4x4 DOHC -90

Vastaa Viestiin