Virittämistä D-O-H-C
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Niin nyt puhut 8v dohc koneesta. 16v on eri asia.RS2600 kirjoitti:Haynesin scorpio-kirjan mukaan kaikissa (siis kaasari/ruisku ilman kattia/ruisku katilla) Dohc koneissa on 10.3 puristus-suhde.
Nokka-akseli kaasari koneisissa imu 232ast pako 236ast
ruisku koneisissa imu 244ast pako 236ast
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
"Kattelin kuvia tosta scorppio 16v koneesta ja se piru on melkein saman näkönen rs2000... Minkähän laiset erot on scorpion, 8v sieran ja rs:n alakerroissa. Jos ovat hyvinkin käypäsiä keskenään niin ei ole ainakaan ongelma tulevaisuudessa jos pitää alkaa haalimaan ehjiä alakertoja. Scorpio ja rs kansi olivat kovin saman näköset...
Voiskohan onnistua jos ottas ja pulttais eec-5 ecun, johtosarjan ja ruiskun + nokka hal, tohon rs:n imusarjaan vaan raakasti kiinni. Saiskohan aikaan muutakin kun tuhoa... "
Scorppi 2.0 16-v ja RS2000 FWD kansi eroaa vaan noiden vesiläpien osalta ja RS2000 nenät on vähän rajummat.
DOHC ja RS2000 alakerta ei taida muuten erota kuin, että 36-1 triggeripyörä on vähän eri asennossa ja RS2000 lisälaitteiden hihnapyörien urat on lähempänä lohkoa. Tuohon mun 4x4 DOHCiin ei taida ainakaan palkin ja koneen korvien vuoksi sopia RS2000 lisälaitteet.
DOHCin männissä on niin monta koloa, kun venat on "epäjärjestyksessä" muistaakseni edestä I-P-P-I-I-P-P-I.
Miksi EEC-V pitäisi pultata RS2000 koneeseen, Scorppi koneessa on 14hv vähemmän?
Zetec koneeseen myydään sellaisia termarin siirtoputkistoja jolla ne saadaan sopimaan esim. takaveto Eccereihin, samanlaisen voi rakennella tohon RS2000 koneeseenkin.
Tuolta http://www.rs2000-16v.co.uk löytyy esim. ohjeet 2.3 alakerran yhdistämiseen Räsän konehuoneeseen ja varmaan RS2000 nokan speksitkin.
Voiskohan onnistua jos ottas ja pulttais eec-5 ecun, johtosarjan ja ruiskun + nokka hal, tohon rs:n imusarjaan vaan raakasti kiinni. Saiskohan aikaan muutakin kun tuhoa... "
Scorppi 2.0 16-v ja RS2000 FWD kansi eroaa vaan noiden vesiläpien osalta ja RS2000 nenät on vähän rajummat.
DOHC ja RS2000 alakerta ei taida muuten erota kuin, että 36-1 triggeripyörä on vähän eri asennossa ja RS2000 lisälaitteiden hihnapyörien urat on lähempänä lohkoa. Tuohon mun 4x4 DOHCiin ei taida ainakaan palkin ja koneen korvien vuoksi sopia RS2000 lisälaitteet.
DOHCin männissä on niin monta koloa, kun venat on "epäjärjestyksessä" muistaakseni edestä I-P-P-I-I-P-P-I.
Miksi EEC-V pitäisi pultata RS2000 koneeseen, Scorppi koneessa on 14hv vähemmän?
Zetec koneeseen myydään sellaisia termarin siirtoputkistoja jolla ne saadaan sopimaan esim. takaveto Eccereihin, samanlaisen voi rakennella tohon RS2000 koneeseenkin.
Tuolta http://www.rs2000-16v.co.uk löytyy esim. ohjeet 2.3 alakerran yhdistämiseen Räsän konehuoneeseen ja varmaan RS2000 nokan speksitkin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Tuon sivuston mukaan rs2000 on samat nokat kuin scorpio.SLEI kirjoitti:"Kattelin kuvia tosta scorppio 16v koneesta ja se piru on melkein saman näkönen rs2000... Minkähän laiset erot on scorpion, 8v sieran ja rs:n alakerroissa. Jos ovat hyvinkin käypäsiä keskenään niin ei ole ainakaan ongelma tulevaisuudessa jos pitää alkaa haalimaan ehjiä alakertoja. Scorpio ja rs kansi olivat kovin saman näköset...
Voiskohan onnistua jos ottas ja pulttais eec-5 ecun, johtosarjan ja ruiskun + nokka hal, tohon rs:n imusarjaan vaan raakasti kiinni. Saiskohan aikaan muutakin kun tuhoa... "
Scorppi 2.0 16-v ja RS2000 FWD kansi eroaa vaan noiden vesiläpien osalta ja RS2000 nenät on vähän rajummat.
DOHC ja RS2000 alakerta ei taida muuten erota kuin, että 36-1 triggeripyörä on vähän eri asennossa ja RS2000 lisälaitteiden hihnapyörien urat on lähempänä lohkoa. Tuohon mun 4x4 DOHCiin ei taida ainakaan palkin ja koneen korvien vuoksi sopia RS2000 lisälaitteet.
DOHCin männissä on niin monta koloa, kun venat on "epäjärjestyksessä" muistaakseni edestä I-P-P-I-I-P-P-I.
Miksi EEC-V pitäisi pultata RS2000 koneeseen, Scorppi koneessa on 14hv vähemmän?
Zetec koneeseen myydään sellaisia termarin siirtoputkistoja jolla ne saadaan sopimaan esim. takaveto Eccereihin, samanlaisen voi rakennella tohon RS2000 koneeseenkin.
Tuolta http://www.rs2000-16v.co.uk löytyy esim. ohjeet 2.3 alakerran yhdistämiseen Räsän konehuoneeseen ja varmaan RS2000 nokan speksitkin.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Joo mistä kohdasta löysit speksit? Etsin noita nokkien tietoja yhden illanSkorppi kirjoitti:Tuon sivuston mukaan rs2000 on samat nokat kuin scorpio.SLEI kirjoitti:"Kattelin kuvia tosta scorppio 16v koneesta ja se piru on melkein saman näkönen rs2000... Minkähän laiset erot on scorpion, 8v sieran ja rs:n alakerroissa. Jos ovat hyvinkin käypäsiä keskenään niin ei ole ainakaan ongelma tulevaisuudessa jos pitää alkaa haalimaan ehjiä alakertoja. Scorpio ja rs kansi olivat kovin saman näköset...
Voiskohan onnistua jos ottas ja pulttais eec-5 ecun, johtosarjan ja ruiskun + nokka hal, tohon rs:n imusarjaan vaan raakasti kiinni. Saiskohan aikaan muutakin kun tuhoa... "
Scorppi 2.0 16-v ja RS2000 FWD kansi eroaa vaan noiden vesiläpien osalta ja RS2000 nenät on vähän rajummat.
DOHC ja RS2000 alakerta ei taida muuten erota kuin, että 36-1 triggeripyörä on vähän eri asennossa ja RS2000 lisälaitteiden hihnapyörien urat on lähempänä lohkoa. Tuohon mun 4x4 DOHCiin ei taida ainakaan palkin ja koneen korvien vuoksi sopia RS2000 lisälaitteet.
DOHCin männissä on niin monta koloa, kun venat on "epäjärjestyksessä" muistaakseni edestä I-P-P-I-I-P-P-I.
Miksi EEC-V pitäisi pultata RS2000 koneeseen, Scorppi koneessa on 14hv vähemmän?
Zetec koneeseen myydään sellaisia termarin siirtoputkistoja jolla ne saadaan sopimaan esim. takaveto Eccereihin, samanlaisen voi rakennella tohon RS2000 koneeseenkin.
Tuolta http://www.rs2000-16v.co.uk löytyy esim. ohjeet 2.3 alakerran yhdistämiseen Räsän konehuoneeseen ja varmaan RS2000 nokan speksitkin.

Sitä scorpion moottorin ohjausta havittelin sentakia kun se olis sekventaalinen. Oikeilla mausteilla sais varmaan paremmin tehoa ulos. Mutta helpoin tie on varmaan hommata MegaSquirt...
Missä olet nähnyt myynnissä niitä termarin muunto paloja? Jos oikein innostus hankkimaan...
Lohkoista olis vaan semmosta jos ne on muuten samat paitsi triggerit ja männät. Niitä saa kaupasta. Vaihtaa vaan rs:n osat scorppi/DOHC8v lohkoon. Samoin lisälaite telineet ja hihnapyörät. Toi orkkis rs hihnapyörä on muuten sukupuuton partaalla kun ei saa uutta enää ford kaupasta. Tulee sellanen muuten sama mutta joutuu tekeen helan akselinpäähän että tulee samalle tasolle muiden lisälaitteiden kanssa. Siten vaihtaisi vielä männät ja triggeripyörän.!? Ei loppusi lohkot kesken jos hajottaa omansa... Mäntiäkään kun ei saa kun standardi koossa. Joutus putkittaa lohkon tai tilaa jotkut ¤it*n kalliit takomännät.
Saako muuten noita 8vDohc mäntiä ylikokosena? Jos saa ja käyvät rs:lohkoon ja kanteen niin ratkeis toinenkin ongelma....

-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf tuosta löytyy rs2000 nokkien speksit
http://www.fordscorpio.co.uk/engdata16v.htm ja tuolta löytyy scorpion myllyn speksit.
Hassua on myös se että rs2000 on noiden mukaan rajotin 6175rpm, scorpio kiertää 6675 asti.
http://www.fordscorpio.co.uk/engdata16v.htm ja tuolta löytyy scorpion myllyn speksit.
Hassua on myös se että rs2000 on noiden mukaan rajotin 6175rpm, scorpio kiertää 6675 asti.

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Ylläpitäjä
Herätellääs vähän vanhaa topiccia..
Eli suunnitelmissa olisi kyseisen koneen hienoista piristämistä kansiremontin yhteydessä. Olen ajatellut että poraisi sylinterit vaikka millin ylikokoon ja laskisi hiukan kantta puristussuhteen nostamiseksi. Myös piperin miedot nokat kuullostaisivat hyvältä. Sitten tietenkin putkistoksi vaikka marteliuksen 2,5" + peltisatsi.
Näillä luulisi saavan tehot nostettua lähelle 140 kaakkia, vai?
Olisiko jotai erityistä mitä pitäisi vielä huomioida? Ehkäpä jotain joka saattaisi hieman vielä nostaa tehoja?
Eli suunnitelmissa olisi kyseisen koneen hienoista piristämistä kansiremontin yhteydessä. Olen ajatellut että poraisi sylinterit vaikka millin ylikokoon ja laskisi hiukan kantta puristussuhteen nostamiseksi. Myös piperin miedot nokat kuullostaisivat hyvältä. Sitten tietenkin putkistoksi vaikka marteliuksen 2,5" + peltisatsi.
Näillä luulisi saavan tehot nostettua lähelle 140 kaakkia, vai?

Olisiko jotai erityistä mitä pitäisi vielä huomioida? Ehkäpä jotain joka saattaisi hieman vielä nostaa tehoja?

-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
oktanes
Missä on 8v nelkku dokissa sytkänmyöshästys piuhat? ja mikä vedetään maihin jos halutaan ajaa 98e?
Mitäs b-paineitä vakiossa kuuluu olla? Entä millä te olette ajaneet?
(Montako kierrosta kiinni asennosta aukipäin?)
Onko siitä pannusta mahdollista saada ns helppoja hepoja millään helvetilläkään?
Putkisto, ilmanp., imuputket ja kylmän tuonti on jo kunnossa. Katit poistettu. Kantta ei lähetä irroittaan ainakaa vielä mutta toi oktaanihommeli voisi kiinnostaa
Aiemmin topicissa puhuttiin imusarja reiästä, mikäs reikä? Sekö joka on lähinnä tuuliilasia, mapin läheisyydessä? Miten mapin toiminnan voi testata?
Mitäs b-paineitä vakiossa kuuluu olla? Entä millä te olette ajaneet?
(Montako kierrosta kiinni asennosta aukipäin?)
Onko siitä pannusta mahdollista saada ns helppoja hepoja millään helvetilläkään?
Putkisto, ilmanp., imuputket ja kylmän tuonti on jo kunnossa. Katit poistettu. Kantta ei lähetä irroittaan ainakaa vielä mutta toi oktaanihommeli voisi kiinnostaa
Aiemmin topicissa puhuttiin imusarja reiästä, mikäs reikä? Sekö joka on lähinnä tuuliilasia, mapin läheisyydessä? Miten mapin toiminnan voi testata?
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
"Missä on 8v nelkku dokissa sytkänmyöshästys piuhat? ja mikä vedetään maihin jos halutaan ajaa 98e?"
Puolan vieressä kolmiomainen liitin, eikä vedetä yhtään maihin jos käytetään 98E.
Jos luet aiempia postauksia niin kulkee 95:lla vaikka ei olisi yhtään sytkän myöhäistystä.
Puolan vieressä kolmiomainen liitin, eikä vedetä yhtään maihin jos käytetään 98E.
Jos luet aiempia postauksia niin kulkee 95:lla vaikka ei olisi yhtään sytkän myöhäistystä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Eiköhän siitä saa 140hp poraamattakin...Ernok kirjoitti:Herätellääs vähän vanhaa topiccia..
Eli suunnitelmissa olisi kyseisen koneen hienoista piristämistä kansiremontin yhteydessä. Olen ajatellut että poraisi sylinterit vaikka millin ylikokoon ja laskisi hiukan kantta puristussuhteen nostamiseksi. Myös piperin miedot nokat kuullostaisivat hyvältä. Sitten tietenkin putkistoksi vaikka marteliuksen 2,5" + peltisatsi.
Näillä luulisi saavan tehot nostettua lähelle 140 kaakkia, vai?![]()
Olisiko jotai erityistä mitä pitäisi vielä huomioida? Ehkäpä jotain joka saattaisi hieman vielä nostaa tehoja?
Ja jos jostain löydät siihen mäntiä ja nokkia niin kerro ihmeessä mistä.. Eipä ole täällä pohjolassa saatavilla juuri muuta kuin pakosarjoja.
Ne imupuolen ahdistuslaatikot kannattaa purkaa pois.
Toisaalta 86mm mäntiä on aika monessa autossa, itse ajattelin purkaa tallin nurkassa lojuvan Mazdan 2.0 koneenraadon ja katsoa saisiko niistä osista mitään aikaiseksi...
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Piper:llä on vissiin nokkia kyseiseen koneeseen ja Rallyrace myy Piperia. Kannattaa kysellä sieltä.jeddah kirjoitti: Ja jos jostain löydät siihen mäntiä ja nokkia niin kerro ihmeessä mistä..
http://www.rallyracefin.fi/pipercams/Pi ... kselit.pdf
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Dbilas firmalla oli DOHC nokkia listattu 290 asteeseen asti.jesus48 kirjoitti:Piper:llä on vissiin nokkia kyseiseen koneeseen ja Rallyrace myy Piperia. Kannattaa kysellä sieltä.jeddah kirjoitti: Ja jos jostain löydät siihen mäntiä ja nokkia niin kerro ihmeessä mistä..
http://www.rallyracefin.fi/pipercams/Pi ... kselit.pdf
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Joku kertoi laittaneensa OHC:n vauhtipyörän DOHCiin sorvaamalla keskireiän isommaksi.
Joku multa osti 270 asteiset DOHC nokat, voisi tähän topiciin hihkaista mitä niillä aikaan saatiin?
Joku multa osti 270 asteiset DOHC nokat, voisi tähän topiciin hihkaista mitä niillä aikaan saatiin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
- Paikkakunta: haapavesi/oulu
Juu, eli mullahan noi 270 asteiset Piperit on paikoillaan. Alle 2500 kierroksen ehkä hieman tehottomampi kuin vakionokilla, mutta vetää siitä ylöspäin paremmin. Tyhjäkäynti ihan normaali. Penkissä pitäs käydä vielä, nii näkis todellisen vaikutuksen.
Noissa aikaisemmissa viesteissä kyselemäni tyhjäkäyntiongelmat johtuivat "väärin" hiotuista nokista. Oli hiottu koville nostajille
, joten asteita hieman liikaa ainakin vakioruiskulle.
Noista bensanpaineista sen verran et itellä ruuvattu 1,5 kierrosta kiinnipäin eli rikkaammalle. Paineet tällöin n. 3,5 bar ilman alipainetta (vakio n. 3,0bar). Tuntuu pelaavan ok, ja seosmittarin mukaan seokset myös passelit. Sopiva arvo tietenki konekohtainen.
Noissa aikaisemmissa viesteissä kyselemäni tyhjäkäyntiongelmat johtuivat "väärin" hiotuista nokista. Oli hiottu koville nostajille

Noista bensanpaineista sen verran et itellä ruuvattu 1,5 kierrosta kiinnipäin eli rikkaammalle. Paineet tällöin n. 3,5 bar ilman alipainetta (vakio n. 3,0bar). Tuntuu pelaavan ok, ja seosmittarin mukaan seokset myös passelit. Sopiva arvo tietenki konekohtainen.
Ford Sierra 4x4 DOHC -90
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Mikäs estää samalla vaivalla sorvaamasta sitä DOHCin vauhtipyörää... Äkkiseltään tutkittuna siinä näyttäisi olevan noin kaksi kolmasosaa tavarasta työstövaraa, on sen verran julman kokoinen limppu.SLEI kirjoitti:Joku kertoi laittaneensa OHC:n vauhtipyörän DOHCiin sorvaamalla keskireiän isommaksi.

Mertie pub & 3D
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Mulla on tossa Dohcissa kevennetty vauhtipyörä ja toimii ihan ok ainakin sillä. Vaikea sanoa miten se on vaikuttanu ,kun se oli valmiina jo kun ton ostin. Luultavasti vääntö on saatu sillä laskemaan olemattomiin verrattuna vakioon. Nokat myös normaalia kireämmät hieman.
Kauheella huudatuksella tapahtuu jotain ,mutta aika paska virityskohde toi dohc tuntuu olevan.
Kauheella huudatuksella tapahtuu jotain ,mutta aika paska virityskohde toi dohc tuntuu olevan.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Se on vaan sääli ,kun ton mun dohcin edellinen omistaja on nähnyt paljon vaivaa ja polttanut hirveen kasan euroja koneen viritykseen ja tulos on noin laiska.
Kone toimii muuten hienosti ,mutta tehoja ei ole saatu yhtään lisää käyttökelpoisella kierrosalueella. Esim ohc on paljon parempi virityskohde mielestäni. Siihen saa huomattavasti edullisemmin ja helpommin mukavan lisäpotkun kuin dochiin.
Kone toimii muuten hienosti ,mutta tehoja ei ole saatu yhtään lisää käyttökelpoisella kierrosalueella. Esim ohc on paljon parempi virityskohde mielestäni. Siihen saa huomattavasti edullisemmin ja helpommin mukavan lisäpotkun kuin dochiin.
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Niinhän se o aina näitten pienten vaparien virittäminen, rahaa palaa ja silti ei mee mihkääKtK kirjoitti:Se on vaan sääli ,kun ton mun dohcin edellinen omistaja on nähnyt paljon vaivaa ja polttanut hirveen kasan euroja koneen viritykseen ja tulos on noin laiska.
Kone toimii muuten hienosti ,mutta tehoja ei ole saatu yhtään lisää käyttökelpoisella kierrosalueella. Esim ohc on paljon parempi virityskohde mielestäni. Siihen saa huomattavasti edullisemmin ja helpommin mukavan lisäpotkun kuin dochiin.

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
- Paikkakunta: JKL
Viittitkö testata montako kierrosta se on aivan kiinni asennosta auki päin...mjh kirjoitti: Noista bensanpaineista sen verran et itellä ruuvattu 1,5 kierrosta kiinnipäin eli rikkaammalle. Paineet tällöin n. 3,5 bar ilman alipainetta (vakio n. 3,0bar). Tuntuu pelaavan ok, ja seosmittarin mukaan seokset myös passelit. Sopiva arvo tietenki konekohtainen.
Nimimerkillä: ei mitään havaintoa oman auton paineista.. edellinen omistaja niitä on ilmeisesti ruuvannut ja hieman epäilyttää...
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
P****n marjat tuskin sentään ja mitä sitten, terästähän se vain on, kyllä se sorvia tottelee....Rahtinalle kirjoitti:voiko vauhtipyörästä kytkimen puolelta sorvaka lastua pois??
muistan jonkun joskus sanoneen että se olis karkastu tai jotain levyn kitkapinnan kohdalta... onko tossa mitään perää???
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Vanhoissa jenkki-kasikoneissa vauhtipyörä muistutti usein peltiä.... Luulisi että kestää 2.0 Sierran koneessa jos noissa isolohko-voimamoottoreissaRahtinalle kirjoitti:aattelin toiseen suuntaan että kuluuko se v-pyörä helpommin??
mikä olisi minimi paksuus vauhtipyörälle? riittääkö 10mm enää??
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Taitaa olla kyseessä vetolevy (automaattilaatikko=vähemmän rasitusta) ..ja niistäkin usein murtuu pulttikehä irti keskeltä.jeddah kirjoitti:Vanhoissa jenkki-kasikoneissa vauhtipyörä muistutti usein peltiä.... Luulisi että kestää 2.0 Sierran koneessa jos noissa isolohko-voimamoottoreissaRahtinalle kirjoitti:aattelin toiseen suuntaan että kuluuko se v-pyörä helpommin??
mikä olisi minimi paksuus vauhtipyörälle? riittääkö 10mm enää??

-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Onko joku tehnyt DOHCiin peltisarjaa käytettävissä olevan tilan ehdoilla eikä niinkään laskukaavojen antamien lukemien mukaan ja mitä siitä syntyi?
Kannesta lähtee niin isot horot epämuotoiset reiät ettei siihen oikean kokoista pyöreää putkea kovin nätisti saa. Vizardin OHC kirjassa kehutaan pakosarjaa jossa kannesta tulee ulos lyhyet kanavan muotoiset tumpit ja ne sylkee kaasut isompaan putkeen. Ajattelin laittaa tavallista paksumman laipan ja siinä kasata kanavan pienemmäksi ehkä 45mm pyöryläksi. Seuraava helposti saatava putkikoko taitaa olla sitten 2" eli aika isot röörit ihan katukoneeseen.
Kannesta lähtee niin isot horot epämuotoiset reiät ettei siihen oikean kokoista pyöreää putkea kovin nätisti saa. Vizardin OHC kirjassa kehutaan pakosarjaa jossa kannesta tulee ulos lyhyet kanavan muotoiset tumpit ja ne sylkee kaasut isompaan putkeen. Ajattelin laittaa tavallista paksumman laipan ja siinä kasata kanavan pienemmäksi ehkä 45mm pyöryläksi. Seuraava helposti saatava putkikoko taitaa olla sitten 2" eli aika isot röörit ihan katukoneeseen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
- Paikkakunta: haapavesi/oulu
Oisko jotain 2 kierrosta. Vähän vaikea kokeilla ku ei oo selvää kiinniasentoa. Vakioasennossahan se ruuvi on aikalailla sen pinnan tasossa, eli kierrettä ei näy.FroZ kirjoitti:Viittitkö testata montako kierrosta se on aivan kiinni asennosta auki päin...mjh kirjoitti: Noista bensanpaineista sen verran et itellä ruuvattu 1,5 kierrosta kiinnipäin eli rikkaammalle. Paineet tällöin n. 3,5 bar ilman alipainetta (vakio n. 3,0bar). Tuntuu pelaavan ok, ja seosmittarin mukaan seokset myös passelit. Sopiva arvo tietenki konekohtainen.
Nimimerkillä: ei mitään havaintoa oman auton paineista.. edellinen omistaja niitä on ilmeisesti ruuvannut ja hieman epäilyttää...
Ford Sierra 4x4 DOHC -90
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Tämä on nyt vähän off, mutta herätetään vähän samalla vanhaa topicia, eli jo aiemminkin siellä täällä mainittu DOHC ja RS2000 öljypumppu asia. Nelarissa ei nouse öljynpaineet enää kohtuullisessa ajassa ja epäilen pumpun paineensäätimen ruuvin löystyneen. Avasin varaosalohkosta alakerran tukiakseni saako sen kuinka helposti purettua ja minkälaisia osia tarvitsen kasaamiseen ja siitä oli kanssa pumpusta kiertynyt ruuvi auki.
Ilmeisesti kaikkiin DOHC ja RS2000 koneisiin on sitten asennettu tuollainen itsetuhomekanismi jo tehtaalla? DOHC ei kovin halukkaasti kierrä ja saattaa tulla pitempäänkin toimeen "kevennetyllä" öljynpaineella, mutta RS2000 koneita on varmaan aika laajasti vaarassa mennä hylkyyn.
Ilmeisesti kaikkiin DOHC ja RS2000 koneisiin on sitten asennettu tuollainen itsetuhomekanismi jo tehtaalla? DOHC ei kovin halukkaasti kierrä ja saattaa tulla pitempäänkin toimeen "kevennetyllä" öljynpaineella, mutta RS2000 koneita on varmaan aika laajasti vaarassa mennä hylkyyn.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Kävin mittaamassa ton dohcin päästöt ja käy ihan sairaan rikkaalla. Sen haisto jo muutenkin tyhjäkäynnillä ,kun on niin tunkkaset pakokaasut.
Hc heitteli reilusti yli tonnissa. Mistä kannattais vikaa lähteä etsimään.
Lambda mulla on ekana mielessä.
Pystyykö lambda anturia jotenkin tarkastamaan irtonaisena.
Jotain arvoa sieltä yleismittarilla tossa syksyllä sain ja ei paljon muuttunut kaasua antaessa.
Sierra 1,6-2,9 90--93 Lambda-anturi 4 johtoa. . . . . . . . 28-3422 49.90 ???
Tommosta myy motonet ainakin ,onkohan siinä se liitinosa mukana.
Hc heitteli reilusti yli tonnissa. Mistä kannattais vikaa lähteä etsimään.
Lambda mulla on ekana mielessä.
Pystyykö lambda anturia jotenkin tarkastamaan irtonaisena.
Jotain arvoa sieltä yleismittarilla tossa syksyllä sain ja ei paljon muuttunut kaasua antaessa.
Sierra 1,6-2,9 90--93 Lambda-anturi 4 johtoa. . . . . . . . 28-3422 49.90 ???
Tommosta myy motonet ainakin ,onkohan siinä se liitinosa mukana.
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Tarvike lambdoissa ei yleensä ole liitintä mukanaKtK kirjoitti:Kävin mittaamassa ton dohcin päästöt ja käy ihan sairaan rikkaalla. Sen haisto jo muutenkin tyhjäkäynnillä ,kun on niin tunkkaset pakokaasut.
Hc heitteli reilusti yli tonnissa. Mistä kannattais vikaa lähteä etsimään.
Lambda mulla on ekana mielessä.
Pystyykö lambda anturia jotenkin tarkastamaan irtonaisena.
Jotain arvoa sieltä yleismittarilla tossa syksyllä sain ja ei paljon muuttunut kaasua antaessa.
Sierra 1,6-2,9 90--93 Lambda-anturi 4 johtoa. . . . . . . . 28-3422 49.90 ???
Tommosta myy motonet ainakin ,onkohan siinä se liitinosa mukana.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Vaikeempi on sorvata kytkimen kohdalta, se ei suinkaan ole tarkoituksella karkaistu, vaan kytkinlevy kuumentaa sen ja se karkenee itsestään. Pikateräs ei pure, kokeiltu on, tarvitaan kovametallia.jeddah kirjoitti:P****n marjat tuskin sentään ja mitä sitten, terästähän se vain on, kyllä se sorvia tottelee....Rahtinalle kirjoitti:voiko vauhtipyörästä kytkimen puolelta sorvaka lastua pois??
muistan jonkun joskus sanoneen että se olis karkastu tai jotain levyn kitkapinnan kohdalta... onko tossa mitään perää???
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Ihan tämmösenä pikakyssärinä: Eikös lambdan voltit pitäis mennä alaspäin ,jos on imuvuoto. Otin yhden tulpan auki imusarjasta ja kone tietenkin rupes käymään heikosti.
Jännite lambdalta tuskin hievahti. On koko ajan 0.985-0.995 välillä.
Imuilman lämpöanturin tai veden lämmön valvonta anturin liittimen irrotus ei vaikuta mitään.
Mapin letkun irrotus ei arvoa edes hirveesti liikuttanut mutta koneen käynti ihan sekaisin ja sammuu herkästi.
Kovilla kiekannostoilla arvo muuttui laihemman suuntaan. Ei oikein muuten.
Auton sammuttamisen jälkeen tippuu ihan hiljakseen alaspäin. Röökin ehtii vetää ja näyttää vieläkin 0.3-0.4 volttia.
Haen nyt uuden lambdan ja katon tuleeko eri arvoja. Toi tämän hetkinen Anturi kumminkin antaa suht rikkaita arvoja ,mutta ei boksi ainakaan laihemmalle koita säätää näköjään???
Jännite lambdalta tuskin hievahti. On koko ajan 0.985-0.995 välillä.
Imuilman lämpöanturin tai veden lämmön valvonta anturin liittimen irrotus ei vaikuta mitään.
Mapin letkun irrotus ei arvoa edes hirveesti liikuttanut mutta koneen käynti ihan sekaisin ja sammuu herkästi.
Kovilla kiekannostoilla arvo muuttui laihemman suuntaan. Ei oikein muuten.
Auton sammuttamisen jälkeen tippuu ihan hiljakseen alaspäin. Röökin ehtii vetää ja näyttää vieläkin 0.3-0.4 volttia.
Haen nyt uuden lambdan ja katon tuleeko eri arvoja. Toi tämän hetkinen Anturi kumminkin antaa suht rikkaita arvoja ,mutta ei boksi ainakaan laihemmalle koita säätää näköjään???
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Uudella lambdalla tokeni vaivat ja seosmittarikin toimii taas. Vanha lambda oli jotenkin jämähtänyt näyttämään melkein yhtä ja samaa volttia koko ajan ,uudella reagoi seoksen muutoksiin ihan eri tavalla.
Kulkukin parani huomattavasti ja nyt rupee jo huomaamaan ,että tossa on virinokat,lastut ja rensselit. Ei mikään hirvee tykki tietenkään ,mutta kun oli niin pahuksen nuhanen ja vastasi huonosti kaasuun. Kyllä tollakin ittensä telottuu jo saa liian huolettomalla ajotyylillä.
Bensankulutus tipahtaa varmaan reilusti ,kun toi söi enemmän kuin janonen kossu mielestäni.
Ainoa homma ,joka ei ihan vielä ole hanskassa ,on tyhjäkäynnillä seoksen seilailu laihan puolelle ja takas "vihreelle" ihan kuin cossussa vääntäis seokset karvan liian laihalle.
Ehkä vaatii hiukan lisää bensanpaineita.
Täytyypi hiukan mittailla Gtechillä tehoja tossa pääsiäisenä
Kulkukin parani huomattavasti ja nyt rupee jo huomaamaan ,että tossa on virinokat,lastut ja rensselit. Ei mikään hirvee tykki tietenkään ,mutta kun oli niin pahuksen nuhanen ja vastasi huonosti kaasuun. Kyllä tollakin ittensä telottuu jo saa liian huolettomalla ajotyylillä.
Bensankulutus tipahtaa varmaan reilusti ,kun toi söi enemmän kuin janonen kossu mielestäni.
Ainoa homma ,joka ei ihan vielä ole hanskassa ,on tyhjäkäynnillä seoksen seilailu laihan puolelle ja takas "vihreelle" ihan kuin cossussa vääntäis seokset karvan liian laihalle.
Ehkä vaatii hiukan lisää bensanpaineita.
Täytyypi hiukan mittailla Gtechillä tehoja tossa pääsiäisenä

-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
DOHC virittäjille varoituksen sana bensapumpusta. Sen lisäksi, että pumppu on ankeen pieni se ei ole kunnolla kiinni bensaputkissa, bensanpaineita nostettaessa pumppu voi ruveta vuotamaan tankissa tai muljahtaa vaikka irti kokonaan. Pumppu on vain työnnetty jonkinlaiseen paineakkuun kiinni kuin myös ulos lähtevä putki ja rakenteet on aika heikkoja.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
- Paikkakunta: haapavesi/oulu
Mitäs ootte mieltä tämmösestä jutusta. Kokeilin tuossa ihan muuten vaan yhdistää nuo sytkän myöhäistyspiuhat. Yllätyin melko lailla kun auto alkoki vetämään paljon paremmin.
kierroksilla vetää iloisesti melkeen punarajalle, aikasemmin vetoalue loppunu jo 5000 paikkeilla. Perstuntumalla teholisäys luokkaa 5-10hv.
Alakierroksillaki terävemmän tuntunen ja vääntää paremmin.. pakoäänetki jotenki kireämmän kuuloiset
Ainoa miinuspuoli hommassa on se että kun alakierroksilla alle 3000rpm painaa kaasua reilusti kerralla lisää nii veto katkeaa hetkeksi, ikäänkuin booaa.. Mistä tämäkin vois johtua? aikasemmin ei nykiny ollenkaan. Bensana käytetty 95 välillä tankattu 98kin. Mites muilla vaikuttaa tuo sytkän säätö?
Nii ja tosiaan autossa peltisarjat, putket, ei kattia, vaparisuotimet, bensanpaineet säädetty ja Piperin nokat.



Ainoa miinuspuoli hommassa on se että kun alakierroksilla alle 3000rpm painaa kaasua reilusti kerralla lisää nii veto katkeaa hetkeksi, ikäänkuin booaa.. Mistä tämäkin vois johtua? aikasemmin ei nykiny ollenkaan. Bensana käytetty 95 välillä tankattu 98kin. Mites muilla vaikuttaa tuo sytkän säätö?
Nii ja tosiaan autossa peltisarjat, putket, ei kattia, vaparisuotimet, bensanpaineet säädetty ja Piperin nokat.
Ford Sierra 4x4 DOHC -90
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Minä ainakin olen sitä mieltä, että siksi säädettäviä ruiskuja ja uusia lastuja laitetaan viritettyihin koneisiin koska vakion säädöt ei toimi välttämättä viritetyssä.
Niitä sytkäpiuhoja voi muistaakseni ropata myös vauhdissa eli kytkintä kiinni johtoihin ja 2-4-6 astetta on pelivaraa.
Niitä sytkäpiuhoja voi muistaakseni ropata myös vauhdissa eli kytkintä kiinni johtoihin ja 2-4-6 astetta on pelivaraa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
- Paikkakunta: haapavesi/oulu
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
- Paikkakunta: haapavesi/oulu
Siellähän ne sytytyspuolan vieressä majailee. Ei tosin välttämättä kaikissa valmiina liittimen vastakappaletta, joutuu ostaan fordilta tai sitte voi tietysti katkasta johdot ennen liitintä. Kolme johtoa, yksi tyhjäkäynnin nostoa varten (keltasininen), toinen (punaruskea) 2 asteen myöhäistys, kolmas (siniruskea) 4 asteen ja nämä kaksi yhdessä 6 astetta.
Säädettävä bensanpaineensäädin löytyy myös vakiona, tosin säätöruuvin päällä peitelevy/sinetti.
Säädettävä bensanpaineensäädin löytyy myös vakiona, tosin säätöruuvin päällä peitelevy/sinetti.
Ford Sierra 4x4 DOHC -90
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Eli jos haluaa aikaistaa sytkää niin pitää maadoittaa niitä piuhoja vai? Minulla ei nimittäin ole sitä liittimen vastakappaletta. Joten yksikään johdoista ei ole maadoitettu.mjh kirjoitti:Siellähän ne sytytyspuolan vieressä majailee. Ei tosin välttämättä kaikissa valmiina liittimen vastakappaletta, joutuu ostaan fordilta tai sitte voi tietysti katkasta johdot ennen liitintä. Kolme johtoa, yksi tyhjäkäynnin nostoa varten (keltasininen), toinen (punaruskea) 2 asteen myöhäistys, kolmas (siniruskea) 4 asteen ja nämä kaksi yhdessä 6 astetta.
Säädettävä bensanpaineensäädin löytyy myös vakiona, tosin säätöruuvin päällä peitelevy/sinetti.