Sierra 4x4 jarrupäivitystä ja hammastangoista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Sierra 4x4 jarrupäivitystä ja hammastangoista
Mallailin DOHC 4x4 napoihin 2wd ABS sierran satuloita ja 2wd sierran levyillä satula ei mahdu levyn ja kiinnikkeen väliin, mondeon levyillä satulalle tehtävä n 5mm välipala, mondeon satuloita en viel kokeillut.. Kysymys kuuluukin et onko XR 4x4 navat ja olka-akselit samat kun DOHC 4x4?
Motonetin mukaan noita sierran 260 levyjä on kahdella offsetilla..
Motonetin mukaan noita sierran 260 levyjä on kahdella offsetilla..
Viimeksi muokannut cosworthman, Ke Syyskuu 28. 23:49:20 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#350
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Kutoskoneisen nelivetosierran olka-akselit on erilaiset kuin 4x4 cossu/dohc. Cossu/dohc napa tulee reilusti ulommaksi kuin kutoskoneisessa. Tämä on varma tieto kun piti n. vuosi sitten tehdä vaihto xr4x4 sierrasta cossuun muttei sopinut... samalla mittasin etupalkin molemmista ja totesin niidenkin mitoissa eroja..
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Etupalkkeja en ole mitannut mut pitää mitata tallilla XR/DOCH ja cossun etupalkit, navoista ja olka-akseleista olisin hieman erimieltä kun ainakin mun molemmissa 4wd cossuissa+yhdet muut cossun olka-akselit on olleet eri kun kaikissa kolmessa DOHC-nelikoissa mitä mulla on ollut DOHC navat tulee n.2,5-3cm ulommaksi. Kun laitoin cossun olka-akselit Dokkilaiseen niin navat meni sisäänpäin ja sain kulutuspinnat escocossun vanteilla kaaren sisäpuolelleCosesc kirjoitti:Kutoskoneisen nelivetosierran olka-akselit on erilaiset kuin 4x4 cossu/dohc. Cossu/dohc napa tulee reilusti ulommaksi kuin kutoskoneisessa. Tämä on varma tieto kun piti n. vuosi sitten tehdä vaihto xr4x4 sierrasta cossuun muttei sopinut... samalla mittasin etupalkin molemmista ja totesin niidenkin mitoissa eroja..

#350
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Mulla on kanssa jarrupäivitykset nelikkoon työn alla ja hommasin Mondeon 278mm levyn testaushommiin, se on 47mm korkea.
Etupään 240mm levyt on tosi lähellä ohjauksen palloniveltä ja ilmeisesti yli 50mm korkeat joten arvelin ton Mondeon levyn jollain sopivalla palikalla sopivan kohilleen. 4x4 Cossun levyt on vain 36mm korkeat miten niiden kiinnityspiste tolpassa eroaa muista vai onko satula ihan erilainen?
Etupään 240mm levyt on tosi lähellä ohjauksen palloniveltä ja ilmeisesti yli 50mm korkeat joten arvelin ton Mondeon levyn jollain sopivalla palikalla sopivan kohilleen. 4x4 Cossun levyt on vain 36mm korkeat miten niiden kiinnityspiste tolpassa eroaa muista vai onko satula ihan erilainen?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Tutkiskelin tuossa lisää eli DOHC ja XR olka-akselit näyttäis olevan samat, cossussa on erilaiset. navat näyttäis olevan samat . -96 Fiesta dieselin navat kävis dokin olka-akseleihin mut boori on erilainen ja vasen vetari kävis muuten mut sisäpään murroksessa akselin tumpin booriosa on liian lyhyt. 1,6 sierran sisäpään tumppi kävis jos sen saa käymään fiestan akseliin..taitaa mennä kohta säveltämiseks mut pitäs yrittää käyttää olemassaolevia osia kun kyseessä on vaan jäärata-auto
Nii ja mk1 2,0 mondeon satulat kävis varmaan niillä 4wd 260mm levyillä just kohilleen kun 2wd sierran levyillä tarvii spacerin navan väliin ja mondeon levyllä satulan kiinnitykseen. muuten mondeon satulan kiinnitys mitat on samat kun sierran mut pultit on 12mm
SLEI: cossun levyt on matalammat siitä syystä kun olka-akselit on "kapeammat" eli napa on sivusuunnassa lähempänä kiinnityspistettä. siitä johtuu sekin et cossun navat on sisempänä. Tolpan alapään kiinnityspiste taas tulee cossussa siemmäksi ja tolppa on pystymmässä..

SLEI: cossun levyt on matalammat siitä syystä kun olka-akselit on "kapeammat" eli napa on sivusuunnassa lähempänä kiinnityspistettä. siitä johtuu sekin et cossun navat on sisempänä. Tolpan alapään kiinnityspiste taas tulee cossussa siemmäksi ja tolppa on pystymmässä..
#350
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Menee vähän ohi aiheen, mutta liippaa kuitenkin aika läheltä, joten kysytääs tähän perään:
Teillä kun on noita osia irrallaan, niin onko eri etutukivarsissa eroa sisemmän puslan ja vakaajan puslan välimatkalla? Eli onko esim. 4Wd:ssä leveempi vakaajatanko kuin 2WD:ssä tai ihan normaalissa Sierrassa?
Mulla kun ainakin kuskinpuolelta on reilu vuoden ikäinen sisempi uretaanipusla niin loppu, että välillä kuuluu kolinaa. Jotenkin vaikuttaa, että vakaaja olis liian leveä tms. Ainakin vakaajaa joutui hirveällä voimalla (lue ketjuvinssillä) vääntämään kasaan kun noi puslat sinne vaihdoin. Jo silloin näytti ettei tule kauaa kestämään. Ettei vaan olis joskus laitettu vääriä tukivarsia.
voisko joku mitata välimatkan vaikka tukivarren etupuolelta sisemmän puslan keskeltä vakaajan puslan keskelle?
Teillä kun on noita osia irrallaan, niin onko eri etutukivarsissa eroa sisemmän puslan ja vakaajan puslan välimatkalla? Eli onko esim. 4Wd:ssä leveempi vakaajatanko kuin 2WD:ssä tai ihan normaalissa Sierrassa?
Mulla kun ainakin kuskinpuolelta on reilu vuoden ikäinen sisempi uretaanipusla niin loppu, että välillä kuuluu kolinaa. Jotenkin vaikuttaa, että vakaaja olis liian leveä tms. Ainakin vakaajaa joutui hirveällä voimalla (lue ketjuvinssillä) vääntämään kasaan kun noi puslat sinne vaihdoin. Jo silloin näytti ettei tule kauaa kestämään. Ettei vaan olis joskus laitettu vääriä tukivarsia.
voisko joku mitata välimatkan vaikka tukivarren etupuolelta sisemmän puslan keskeltä vakaajan puslan keskelle?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Nelikossahan etupyörät on n.2cm edempänä kun takapotkussa ja vakaaja on erilainen.Takapotkun vakaajan päät on sen pari senttiä lyhyemmät ja tulee eri kulmassa puslan kohdalle.Etupalkkeja en ole verrannut mut luultavasti vakaajan sisäpää on kans edempänä nelikossa. Kuormaliinan kanssa vetelin vakaajan kohilleen kun nelikkodokissa oli 2wd cossun vakaaja..Turbo_IS kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen, mutta liippaa kuitenkin aika läheltä, joten kysytääs tähän perään:
Teillä kun on noita osia irrallaan, niin onko eri etutukivarsissa eroa sisemmän puslan ja vakaajan puslan välimatkalla? Eli onko esim. 4Wd:ssä leveempi vakaajatanko kuin 2WD:ssä tai ihan normaalissa Sierrassa?
Mulla kun ainakin kuskinpuolelta on reilu vuoden ikäinen sisempi uretaanipusla niin loppu, että välillä kuuluu kolinaa. Jotenkin vaikuttaa, että vakaaja olis liian leveä tms. Ainakin vakaajaa joutui hirveällä voimalla (lue ketjuvinssillä) vääntämään kasaan kun noi puslat sinne vaihdoin. Jo silloin näytti ettei tule kauaa kestämään. Ettei vaan olis joskus laitettu vääriä tukivarsia.
voisko joku mitata välimatkan vaikka tukivarren etupuolelta sisemmän puslan keskeltä vakaajan puslan keskelle?
#350
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Eikö dohc nelikossa ja cossu nelikossa ole samanlaiset etupalkit ja alatukivarret?cosworthman kirjoitti:Tutkiskelin tuossa lisää eli DOHC ja XR olka-akselit näyttäis olevan samat, cossussa on erilaiset. navat näyttäis olevan samat .
SLEI: cossun levyt on matalammat siitä syystä kun olka-akselit on "kapeammat" eli napa on sivusuunnassa lähempänä kiinnityspistettä. siitä johtuu sekin et cossun navat on sisempänä. Tolpan alapään kiinnityspiste taas tulee cossussa siemmäksi ja tolppa on pystymmässä..
(...ja siis myöskin navat)
Mitä enemmän tätä topiccia lukee, sitä enemmän menee sekaisin.



-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
ratsastetaan nyt aiheella kun ollaan alkuun päästy. Kattelin tossa ykspäivä paikallisen ford liikkeen ohjelmista että olis 4x4 cossussa (sierra/escort) ja 4x4 dohc sierrassa sama voimansiirto perän/perien välityksiä lukuunottamtta. Eli viitteet yhtälaiseen alusta rakenteeseen on siis olemassa. Tietty dohc:ssä ei ole saman paksuisia vakaajia ym. kovan ajon vaatimia hibleitä. Tuntus että olis samat olkavarret ja pyörännavat jos on samat vetarit ja muut voimansiirron osat. Ei ehkä ole kannattavaa sen takia valmistaa eri osia jos voi käyttää jo olemassa olevia osia.
siitä tuli mieleen että pitäs tehdä sellanen kirjasto jossa olis mitkä osat on samanlaisia eri mallien kanssa. Esim. 4x4dohc:n omistajia varmasti kiinnosta a mitkä 4x4cossun osat menis heittämällä paikalleen. Helppoa (halpaa) ajettavuuden parantamista. Ja helpottas varaosien hankkimista. Jos ei halua aina ostaa uutta ford-liikkestä...
BTW. sama Fergusonin voimansiirto löytyy myös BMW 325xi:n alta. Tosin 37/63 voimanjako suhteella.
V*t*n outo juttu...
siitä tuli mieleen että pitäs tehdä sellanen kirjasto jossa olis mitkä osat on samanlaisia eri mallien kanssa. Esim. 4x4dohc:n omistajia varmasti kiinnosta a mitkä 4x4cossun osat menis heittämällä paikalleen. Helppoa (halpaa) ajettavuuden parantamista. Ja helpottas varaosien hankkimista. Jos ei halua aina ostaa uutta ford-liikkestä...
BTW. sama Fergusonin voimansiirto löytyy myös BMW 325xi:n alta. Tosin 37/63 voimanjako suhteella.

-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Veit sanat suustani.mvla kirjoitti: siitä tuli mieleen että pitäs tehdä sellanen kirjasto jossa olis mitkä osat on samanlaisia eri mallien kanssa. Esim. 4x4dohc:n omistajia varmasti kiinnosta a mitkä 4x4cossun osat menis heittämällä paikalleen. Helppoa (halpaa) ajettavuuden parantamista. Ja helpottas varaosien hankkimista. Jos ei halua aina ostaa uutta ford-liikkestä...

(alustan kunnostaminen/parantelu alkaa olemaan ajankohtaista.. eikä tuo konehuonekkaan lisäventtiileitä ja "solmua" pahakseen panis.)

-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
No joo, ehdin vihdoin kurkata auton allekin, ja kolinan syykin löytyi. Vakaajan mutteri oli toiselta puolelta löysällä. Sisempi puslakin näytti pikaisesti katsottuna olevan ihan paikallaan. Vielä kuitenkin silloin tällöin joku kolahtaa, taitaa putki olla liian lähellä vakaajaa.cosworthman kirjoitti:Nelikossahan etupyörät on n.2cm edempänä kun takapotkussa ja vakaaja on erilainen.Takapotkun vakaajan päät on sen pari senttiä lyhyemmät ja tulee eri kulmassa puslan kohdalle.Etupalkkeja en ole verrannut mut luultavasti vakaajan sisäpää on kans edempänä nelikossa. Kuormaliinan kanssa vetelin vakaajan kohilleen kun nelikkodokissa oli 2wd cossun vakaaja..Turbo_IS kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen, mutta liippaa kuitenkin aika läheltä, joten kysytääs tähän perään:
Teillä kun on noita osia irrallaan, niin onko eri etutukivarsissa eroa sisemmän puslan ja vakaajan puslan välimatkalla? Eli onko esim. 4Wd:ssä leveempi vakaajatanko kuin 2WD:ssä tai ihan normaalissa Sierrassa?
Mulla kun ainakin kuskinpuolelta on reilu vuoden ikäinen sisempi uretaanipusla niin loppu, että välillä kuuluu kolinaa. Jotenkin vaikuttaa, että vakaaja olis liian leveä tms. Ainakin vakaajaa joutui hirveällä voimalla (lue ketjuvinssillä) vääntämään kasaan kun noi puslat sinne vaihdoin. Jo silloin näytti ettei tule kauaa kestämään. Ettei vaan olis joskus laitettu vääriä tukivarsia.
voisko joku mitata välimatkan vaikka tukivarren etupuolelta sisemmän puslan keskeltä vakaajan puslan keskelle?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Juu ne mutterit kannattaa laittaa aina uudet kun on irti ja vetää kunnolla kiinni. Mulla pääs kans joskus löystymään ku tuli kiireessä vanha mutteri laitettua ja jäi liian löysälle..Turbo_IS kirjoitti:No joo, ehdin vihdoin kurkata auton allekin, ja kolinan syykin löytyi. Vakaajan mutteri oli toiselta puolelta löysällä. Sisempi puslakin näytti pikaisesti katsottuna olevan ihan paikallaan. Vielä kuitenkin silloin tällöin joku kolahtaa, taitaa putki olla liian lähellä vakaajaa.cosworthman kirjoitti:Nelikossahan etupyörät on n.2cm edempänä kun takapotkussa ja vakaaja on erilainen.Takapotkun vakaajan päät on sen pari senttiä lyhyemmät ja tulee eri kulmassa puslan kohdalle.Etupalkkeja en ole verrannut mut luultavasti vakaajan sisäpää on kans edempänä nelikossa. Kuormaliinan kanssa vetelin vakaajan kohilleen kun nelikkodokissa oli 2wd cossun vakaaja..Turbo_IS kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen, mutta liippaa kuitenkin aika läheltä, joten kysytääs tähän perään:
Teillä kun on noita osia irrallaan, niin onko eri etutukivarsissa eroa sisemmän puslan ja vakaajan puslan välimatkalla? Eli onko esim. 4Wd:ssä leveempi vakaajatanko kuin 2WD:ssä tai ihan normaalissa Sierrassa?
Mulla kun ainakin kuskinpuolelta on reilu vuoden ikäinen sisempi uretaanipusla niin loppu, että välillä kuuluu kolinaa. Jotenkin vaikuttaa, että vakaaja olis liian leveä tms. Ainakin vakaajaa joutui hirveällä voimalla (lue ketjuvinssillä) vääntämään kasaan kun noi puslat sinne vaihdoin. Jo silloin näytti ettei tule kauaa kestämään. Ettei vaan olis joskus laitettu vääriä tukivarsia.
voisko joku mitata välimatkan vaikka tukivarren etupuolelta sisemmän puslan keskeltä vakaajan puslan keskelle?
#350
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Eilen tallilla sovittelin 4x4 Cossun etujarruja (levyt ja satulat) XR4x4:n olka-akseliin. Ainut muutos mitä tarttee tehdä on tuoda satulaa ulospäin 17mm, onnistunee paksuilla prikoilla ja pitemmillä satulan kiinnityspulteilla..
2wd levyllä ei luultavasti tarvitse noinkaan paksua prikkaa. Pitää sovitella tänään tallilla..
Palataan asiaan kuvien kera vuoden vaihteen jälkeen..
2wd levyllä ei luultavasti tarvitse noinkaan paksua prikkaa. Pitää sovitella tänään tallilla..
Palataan asiaan kuvien kera vuoden vaihteen jälkeen..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Minäkin olin yöllä jarruhommissa ja DOHC etuakseliin menisi 2WD Cosan levyt 5mm spacereillä levyn ja navan välissä. Ilman välipalaa levy ottaisi kiinni ohjauspalloon. Satula oli Cossu Scorpin eli sama kuin 4WD Cossuissa ja 2WD levy mahtui niukka naukka sisälle pyörimään. Koska levy on vähän isompi kuin 4WD malleissa reunaan jää 2mm alaa johon pala ei hinkkaa ja siihen taitaa kertyä ruostekönkäre.
Uusi yritys V6 Mondeon levyillä, jotka on matalammat eli 47mm, kun noi Cossu 2WD ja 240mm DOCH 4x4 55mm. Koska Cossu levyjäkin piti siirtää ulospäin niin satulan ja jousijalan väliin riittänee 3-4mm palikka noilla matalammilla.
Lieneekö sitten nämä Cossun jarrut vähän yliampuvat nykyisillä tehoilla, tosin voimapalikoita on kyllä paljonkin nurkissa?
Uusi yritys V6 Mondeon levyillä, jotka on matalammat eli 47mm, kun noi Cossu 2WD ja 240mm DOCH 4x4 55mm. Koska Cossu levyjäkin piti siirtää ulospäin niin satulan ja jousijalan väliin riittänee 3-4mm palikka noilla matalammilla.
Lieneekö sitten nämä Cossun jarrut vähän yliampuvat nykyisillä tehoilla, tosin voimapalikoita on kyllä paljonkin nurkissa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Yritin lueskella tämän topicin ajatuksella läpi, mutta vaihtoehtoja 4x4 dokin jarrupäivityksille näyttäisi olevan melkoisesti.
Kertokaapas n00bille mikä on helpoin tapa saada levyjarrut taakse 4x4 dokki Sierraan ja säilyttää jarrutasapaino järkevänä? Pitäisikö vaan metsästää normi ABS Sierran levyt ja satulat taakse vai kuinka? Pitääkö navat vaihtaa myös?
Tämän jos joku osaisi minulle rautalangasta vääntää ettei tulisi hommattua mitään osaa turhaan tai että ei jäisi mitään puuttumaan (kun minkäänlaisia takalevyroippeita ei minulla nurkissa pyöri).
Kertokaapas n00bille mikä on helpoin tapa saada levyjarrut taakse 4x4 dokki Sierraan ja säilyttää jarrutasapaino järkevänä? Pitäisikö vaan metsästää normi ABS Sierran levyt ja satulat taakse vai kuinka? Pitääkö navat vaihtaa myös?
Tämän jos joku osaisi minulle rautalangasta vääntää ettei tulisi hommattua mitään osaa turhaan tai että ei jäisi mitään puuttumaan (kun minkäänlaisia takalevyroippeita ei minulla nurkissa pyöri).
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Tarvitset: Navat, laakeripesät (johka satula tulee myös kiinni), navan läpivientiakselit ( "tumpit" ), levyt ja satulat. Nämä normi abs sierrasta jos 250mm levyt tahtoo. Ei välttämättä ihan joka nurkassa näitä osia pyöri. Varsinkaan noita pelkkiä tumppeja.Zipi kirjoitti:Yritin lueskella tämän topicin ajatuksella läpi, mutta vaihtoehtoja 4x4 dokin jarrupäivityksille näyttäisi olevan melkoisesti.
Kertokaapas n00bille mikä on helpoin tapa saada levyjarrut taakse 4x4 dokki Sierraan ja säilyttää jarrutasapaino järkevänä? Pitäisikö vaan metsästää normi ABS Sierran levyt ja satulat taakse vai kuinka? Pitääkö navat vaihtaa myös?
Tämän jos joku osaisi minulle rautalangasta vääntää ettei tulisi hommattua mitään osaa turhaan tai että ei jäisi mitään puuttumaan (kun minkäänlaisia takalevyroippeita ei minulla nurkissa pyöri).
Eteen tarviit sitten myös isommat levyt jottei näytä hölmöltä...

Ainiin ja kässärivaijeri myös levyjarrullisesta pitä laittaa...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
4x4 DOHCiin ei tarvitse ilmeisesti niitä "tumppeja" vaan ne alkuperäiset taitaa sopia, 4x4 DOHCissahan on laippavetarit vaikka on rummut.
Eteen tarvitsee varmaan laittaa 260mm levyt, että jarrut on tasapainossa.
Omassa nelarissa on nyt sovitus valmis ja laitan noi V6 Mondeon 278mm levyt ja nelari Cossun/Cossu Scorpion satulat 6mm välipalalla jousijalan ja satulan välissä.
Kokeilen ensin miten rummut pelaa niiden kanssa yhteen, kun noi rumpujen kässärit on mielestäni ollut vähän toimintavarmempia.
Jos etupäähän laittaa 260mm levyt ne pitää ilmeisesti olla 4x4 XR koska muuten levyt ottaa kiinni ohjauspalloon.
253mm takalevyille ABS Sierran napa ja satula tai sitten Scorpion johon pitää vaihtaa vetolevy. Asiaa paremmin tuntevat kertoivat jossain toisessa topicissa, että ne vetolevyt voi ottaa vaikka rumpujarrullisesta.
"SLEI: cossun levyt on matalammat siitä syystä kun olka-akselit on "kapeammat" eli napa on sivusuunnassa lähempänä kiinnityspistettä. siitä johtuu sekin et cossun navat on sisempänä. Tolpan alapään kiinnityspiste taas tulee cossussa siemmäksi ja tolppa on pystymmässä.. "
Saiskos noilla Cossun etunavoilla jotain hyvää ajo-ominaisuuksiin jos jarruja ei tarvitse päivittää? Pyöränkulmat paremmat tms. , etupää taitaa olla matalampi Cossussa tai itseasiassa ympäriinsä. Nelariani ei kyllä ole tarvis laskea yhtään, alkutalvesta pohja raapi isommallakin tiellä kinosta kunnon lumimyterin jäljiltä.
Eteen tarvitsee varmaan laittaa 260mm levyt, että jarrut on tasapainossa.
Omassa nelarissa on nyt sovitus valmis ja laitan noi V6 Mondeon 278mm levyt ja nelari Cossun/Cossu Scorpion satulat 6mm välipalalla jousijalan ja satulan välissä.
Kokeilen ensin miten rummut pelaa niiden kanssa yhteen, kun noi rumpujen kässärit on mielestäni ollut vähän toimintavarmempia.
Jos etupäähän laittaa 260mm levyt ne pitää ilmeisesti olla 4x4 XR koska muuten levyt ottaa kiinni ohjauspalloon.
253mm takalevyille ABS Sierran napa ja satula tai sitten Scorpion johon pitää vaihtaa vetolevy. Asiaa paremmin tuntevat kertoivat jossain toisessa topicissa, että ne vetolevyt voi ottaa vaikka rumpujarrullisesta.
"SLEI: cossun levyt on matalammat siitä syystä kun olka-akselit on "kapeammat" eli napa on sivusuunnassa lähempänä kiinnityspistettä. siitä johtuu sekin et cossun navat on sisempänä. Tolpan alapään kiinnityspiste taas tulee cossussa siemmäksi ja tolppa on pystymmässä.. "
Saiskos noilla Cossun etunavoilla jotain hyvää ajo-ominaisuuksiin jos jarruja ei tarvitse päivittää? Pyöränkulmat paremmat tms. , etupää taitaa olla matalampi Cossussa tai itseasiassa ympäriinsä. Nelariani ei kyllä ole tarvis laskea yhtään, alkutalvesta pohja raapi isommallakin tiellä kinosta kunnon lumimyterin jäljiltä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Tarvii tumpit koska on eri spoori rumpu vs. levyt.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Noi tumpit tarvii vaihtaa koska rumpujarrujen kanssa on pienet pyöränlaakerit ja näinollen ohuempi laipan akseliosa. levyjarruilla on aina isot pyöränlaakerit.SLEI kirjoitti:4x4 DOHCiin ei tarvitse ilmeisesti niitä "tumppeja" vaan ne alkuperäiset taitaa sopia, 4x4 DOHCissahan on laippavetarit vaikka on rummut.
Saiskos noilla Cossun etunavoilla jotain hyvää ajo-ominaisuuksiin jos jarruja ei tarvitse päivittää? Pyöränkulmat paremmat tms. , etupää taitaa olla matalampi Cossussa tai itseasiassa ympäriinsä. Nelariani ei kyllä ole tarvis laskea yhtään, alkutalvesta pohja raapi isommallakin tiellä kinosta kunnon lumimyterin jäljiltä.
Jos laittaa cossun olka-akselit esim 260mm jarrujen kanssa niin jarrulevyt pitää olla pienellä offsetilla,muuten varmaan käy ajo-ominaisuuksien puoleen en osaa sanoa,pyöränkulmat ei suuremmin taida muuttua lähinnä tolpan asento. Itelle laitoin cossun etu hilkkeet dokkiin siksi että sai cossuescon vanteet mahtumaan alle..
#350
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tästä oli juttua aiemminkin; XR4x4-DOHC4x4-Cosw.4x4 -etupään osista. Tulos oli muistaakseni seuraava:
-etupalkki: DOHC ja Cossu sama, XR oma (kapeampi reikäväli)
-tukivarret: samat kaikissa (ja myös 2WD -4D- Cossussa)
-navat: XR ja DOHC samat keskenään ja Cossussa omansa (mm. jarrukorvakkeet lähempänä vannetta ja tolpan reikä kauempana vanteesta).
- etuvetarit: XR omat, DOHC ja Cossu omat (pari cm pidemmät). Tästä en ole varma; Cosesc muistanee? Liittyi lähinnä etupalkin leveyden tuomaan mittaeroon; leveämpi palkinreikäväli-> pidemmät vetarit?
- etukardaani: XR type 9 kapea tanko, uudempi 2,9 XR ja DOHC + Cossu paksumpi putkityyppinen. On vaihtokelpoisia keskenään, "puikossa" vähän pienemmät nivelet (mutta vaikuttavat kestävimmille...). Eli MT75= putki, tyyppi9 puikko.
- hammastanko: sama kaikissa, mutta Cossussa pidemmät raidetangot. DOHC?
-etupalkki: DOHC ja Cossu sama, XR oma (kapeampi reikäväli)
-tukivarret: samat kaikissa (ja myös 2WD -4D- Cossussa)
-navat: XR ja DOHC samat keskenään ja Cossussa omansa (mm. jarrukorvakkeet lähempänä vannetta ja tolpan reikä kauempana vanteesta).
- etuvetarit: XR omat, DOHC ja Cossu omat (pari cm pidemmät). Tästä en ole varma; Cosesc muistanee? Liittyi lähinnä etupalkin leveyden tuomaan mittaeroon; leveämpi palkinreikäväli-> pidemmät vetarit?
- etukardaani: XR type 9 kapea tanko, uudempi 2,9 XR ja DOHC + Cossu paksumpi putkityyppinen. On vaihtokelpoisia keskenään, "puikossa" vähän pienemmät nivelet (mutta vaikuttavat kestävimmille...). Eli MT75= putki, tyyppi9 puikko.
- hammastanko: sama kaikissa, mutta Cossussa pidemmät raidetangot. DOHC?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Vihdoinkin joku esitti tämänkin asian selkeästi ja ymmärrettävästi! Kiitos!jjs kirjoitti:Tästä oli juttua aiemminkin; XR4x4-DOHC4x4-Cosw.4x4 -etupään osista. Tulos oli muistaakseni seuraava:
-etupalkki: DOHC ja Cossu sama, XR oma (kapeampi reikäväli)
-tukivarret: samat kaikissa (ja myös 2WD -4D- Cossussa)
-navat: XR ja DOHC samat keskenään ja Cossussa omansa (mm. jarrukorvakkeet lähempänä vannetta ja tolpan reikä kauempana vanteesta).
- etuvetarit: XR omat, DOHC ja Cossu omat (pari cm pidemmät). Tästä en ole varma; Cosesc muistanee? Liittyi lähinnä etupalkin leveyden tuomaan mittaeroon; leveämpi palkinreikäväli-> pidemmät vetarit?
- etukardaani: XR type 9 kapea tanko, uudempi 2,9 XR ja DOHC + Cossu paksumpi putkityyppinen. On vaihtokelpoisia keskenään, "puikossa" vähän pienemmät nivelet (mutta vaikuttavat kestävimmille...). Eli MT75= putki, tyyppi9 puikko.
- hammastanko: sama kaikissa, mutta Cossussa pidemmät raidetangot. DOHC?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
- Paikkakunta: Pori
Mä heti kommentoin tätäjjs kirjoitti:Eli MT75= putki, tyyppi9 puikko.
- hammastanko: sama kaikissa, mutta Cossussa pidemmät raidetangot. DOHC?

Eli mulla on tossa omassa XR:ssä MT75 ja puikko etu-kardaani.
Kun vaihdoin ristiniveltä niin kävi sellainen sattuma että vara-osamyyjällä on escort cosworth ja antoi ulkomuistista cossun ristinivelen koska yksissä tuumin olimme sitä mieltä että sellainen sinne ilman muuta kuuluu...olimme väärässä

Cossun ristinivel on paljon isompi ja ei mahdu edes pyörimään XR:ssä koska ottaa kytkinkoppaan kiinni eli cossussa on etuperä ulompana kuin XR:ssä....ainakin mun arvion mukaan

Ja sitten raidetangot

Metsästin omaani sellaisia juuri pari-kolme vko sitten ja selvis että sierroissa on vain kahta eri tyyppiä raidetankoja, 2wd ja 4wd.
Erona noilla ainoastaan pituus, erään luettelon mukaan 4wd:ssä 22mm pidemmät tangot.
Microkissa ei ainakaan antanut kuin kaksi numeroa:
6185336 2wd
6185338 4wd
Erittelemättä sitä mistä malleista on kyse, vetotapa ratkaisee tuon mukaan.
Ja epävirallisen tiedon mukaan 85-94 scorppion perus 2wd mallin raidetanko on sama kuin sierran 4wd:n.....
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 25. 0:24:01 2003
- Paikkakunta: Nurmijärvi
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Itse en ole mitannu, mutta sumufoorumeilta oon saanu sellasen käsityksen, että XR:ssä olis pidemmät vetarit ku cossussa.jjs kirjoitti: - etuvetarit: XR omat, DOHC ja Cossu omat (pari cm pidemmät). Tästä en ole varma; Cosesc muistanee? Liittyi lähinnä etupalkin leveyden tuomaan mittaeroon; leveämpi palkinreikäväli-> pidemmät vetarit?
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Asia taitaa olla just näin. XR:ssä ja DOHC:ssa samanmittaiset vetarit ja Cossussa lyhkäisemmät.ylimark kirjoitti:
Itse en ole mitannu, mutta sumufoorumeilta oon saanu sellasen käsityksen, että XR:ssä olis pidemmät vetarit ku cossussa.
Ei tosin ihan varmaa tietoa..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Spuler: Väittäisin että kutosen öljypohja on leveempi ja kytkinkopan muoto vaikuttaa tähän tartaanin mahtumiseen.
sierra4x4tbo: vetoakseleita en ole mitannut mutta jos muistan niin voin huomenna mitata tallilla..karu veikkaus että cossussa lyhemmät ja XR +DOHC pitemmät. johtuen siitä koska navat on XR+DOHC ulompana.
sierra4x4tbo: vetoakseleita en ole mitannut mutta jos muistan niin voin huomenna mitata tallilla..karu veikkaus että cossussa lyhemmät ja XR +DOHC pitemmät. johtuen siitä koska navat on XR+DOHC ulompana.
#350
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Äh... Tehdäänkö näin: Kerätään tietoja, eli otetaan autojen-osien mittoja henk.koht. selville ja kun saadaan riittävä(?) määrä aikaiseksi, pyydetään siirtämään FAQ.iin?
-etukeppi: meillä käy huollossa pari DOHC 4x4:sta ja niissä on "putki"kardaani edessä. Olen kuullut -Fordilta- väitteen että kaikissa MT75 -nelikkolaatikoissa on paksu kardaani...
Eli kaikki kenellä moinen nelikkodokki on (mm.SLEI & co), tarkistamaan asia, varmuudeksi.
XR4x4 MT75:lla; voinee olla että V6 "kytkinkoppa" tosiaan tulee eteen, ja siksi käytetään siinäkin vielä puikkoa; vai onko joku vaihtanut sen spulerin autoon?. Etuperä on auton keskilinjaan nähden tosin samassa paikassa kuin muissa, eli se ei ole syy ohuempaan keppiin. Tämän pystyn vielä varmistamaan; farmilta löytyy 1 cossu4x4 ja pari XR:ää.
-etuvetarit: taisi tehdä muisti tepposet (asiat väärinpäin), eli joku mittaamaan vetarit cossusta. Pystyn mittaamaan XR4x4:n kepit.
Oliko sitten niin että jos madalsi cossua paljon, kannatti laittaa XR:n vetarit... Käy järkeen noinpäin; pidemmät silloin tarpeen.
-etupalkki:varaosanro on eri XR vs. Cossu&DOHC. Itsellä XR -palkki, voin mitata reikävälin. Mutta onko muuta eroa? Tieto voisi olla hyödyllinen...
-navat: lienee käsitelty, eli kun jarrukin on sama XR vs. DOHC ja cossussa on korvakkeet lähempänä vannetta. Muistaisin yhdestä nelikkodokista pari kk sitten varmistaneeni (varaosanro V85 -alkuinen).
jnejne.
-Mittaillaan- ja kerätään tietoa; tässä on konkaritkin menneet jo monasti vipuun
-etukeppi: meillä käy huollossa pari DOHC 4x4:sta ja niissä on "putki"kardaani edessä. Olen kuullut -Fordilta- väitteen että kaikissa MT75 -nelikkolaatikoissa on paksu kardaani...
Eli kaikki kenellä moinen nelikkodokki on (mm.SLEI & co), tarkistamaan asia, varmuudeksi.
XR4x4 MT75:lla; voinee olla että V6 "kytkinkoppa" tosiaan tulee eteen, ja siksi käytetään siinäkin vielä puikkoa; vai onko joku vaihtanut sen spulerin autoon?. Etuperä on auton keskilinjaan nähden tosin samassa paikassa kuin muissa, eli se ei ole syy ohuempaan keppiin. Tämän pystyn vielä varmistamaan; farmilta löytyy 1 cossu4x4 ja pari XR:ää.
-etuvetarit: taisi tehdä muisti tepposet (asiat väärinpäin), eli joku mittaamaan vetarit cossusta. Pystyn mittaamaan XR4x4:n kepit.
Oliko sitten niin että jos madalsi cossua paljon, kannatti laittaa XR:n vetarit... Käy järkeen noinpäin; pidemmät silloin tarpeen.
-etupalkki:varaosanro on eri XR vs. Cossu&DOHC. Itsellä XR -palkki, voin mitata reikävälin. Mutta onko muuta eroa? Tieto voisi olla hyödyllinen...
-navat: lienee käsitelty, eli kun jarrukin on sama XR vs. DOHC ja cossussa on korvakkeet lähempänä vannetta. Muistaisin yhdestä nelikkodokista pari kk sitten varmistaneeni (varaosanro V85 -alkuinen).
jnejne.
-Mittaillaan- ja kerätään tietoa; tässä on konkaritkin menneet jo monasti vipuun

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Britti-lehdistä olen monesti lukenut, että XR etuvetarit on pitemmät ja auttaisi Cossun vastaavien pullahteluongelmiin.
Mulla on paksu etukardaani.
Minulle on kerrottu (Tommi Humppilasta), että XR-palkki menisi Cossuun vinguttamalla moottorille vähän enemmän tilaa.
"Noi tumpit tarvii vaihtaa koska rumpujarrujen kanssa on pienet pyöränlaakerit ja näinollen ohuempi laipan akseliosa. levyjarruilla on aina isot pyöränlaakerit."
Onko joku tämän omin silmin todennut, tuntuisi järjettömältä tehdä 4x4 DOHCia varten oma 100mm nivellaippa, joka ohennettaisiin rumpujarrun laakeripesiä varten?
Mulla on paksu etukardaani.
Minulle on kerrottu (Tommi Humppilasta), että XR-palkki menisi Cossuun vinguttamalla moottorille vähän enemmän tilaa.
"Noi tumpit tarvii vaihtaa koska rumpujarrujen kanssa on pienet pyöränlaakerit ja näinollen ohuempi laipan akseliosa. levyjarruilla on aina isot pyöränlaakerit."
Onko joku tämän omin silmin todennut, tuntuisi järjettömältä tehdä 4x4 DOHCia varten oma 100mm nivellaippa, joka ohennettaisiin rumpujarrun laakeripesiä varten?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
No mä olen vaihtanu kahteen omaan dokkinelikkoon rumpujen tilalle levyt ja molemmissa on ollu pienet laakerit..sitäpaitsi isot llakeripesät on aina satulann korvakkeilla varustettu eikä mahdu ainakaan 9" jarrujen sisään Pyörännapa taisi olla rummuilla sama kun tavan 2.0 vetareilla.SLEI kirjoitti:Britti-lehdistä olen monesti lukenut, että XR etuvetarit on pitemmät ja auttaisi Cossun vastaavien pullahteluongelmiin.
Mulla on paksu etukardaani.
Minulle on kerrottu (Tommi Humppilasta), että XR-palkki menisi Cossuun vinguttamalla moottorille vähän enemmän tilaa.
"Noi tumpit tarvii vaihtaa koska rumpujarrujen kanssa on pienet pyöränlaakerit ja näinollen ohuempi laipan akseliosa. levyjarruilla on aina isot pyöränlaakerit."
Onko joku tämän omin silmin todennut, tuntuisi järjettömältä tehdä 4x4 DOHCia varten oma 100mm nivellaippa, joka ohennettaisiin rumpujarrun laakeripesiä varten?
Mulla on ollut kaikissa dokeissa ja cossuissa putkikardaani. ainoastaan2.9 scorpiossa tikku.
#350
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Aikoinaan omistamassani DOHC 4x4:ssä oli "putki"kardaani.jjs kirjoitti:
-etukeppi: meillä käy huollossa pari DOHC 4x4:sta ja niissä on "putki"kardaani edessä. Olen kuullut -Fordilta- väitteen että kaikissa MT75 -nelikkolaatikoissa on paksu kardaani...
Eli kaikki kenellä moinen nelikkodokki on (mm.SLEI & co), tarkistamaan asia, varmuudeksi.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Elikkäs jos kerran 4x4 dokkiin joutuisi vaihtamaan vetareiden tumpit, navat ja laakeripesät noitten itsestään selvyyksien eli levyjen, satuloiden ja käppärivaijerin lisäksi (jos haluaa alkuperäisen kaltaisen asennuksen), niin pystyisiköhän nykyisiin laakeripesiin tekemään jonkinlaista sovitinpalaa jolla levyt ja satulat saisi istumaan?
Tältäkin foorumilta löytyy linkkejä cad tiedostoihin jossa mitat sovitinpalan leikkaamisesta mm. joihinkin Escoihin, niin kait samalla systeemillä saisi Sierraankin levyt käymään?
Esim:
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=16872
Eli jos mahdollista jollain sovituspalavirityksillä saada levyjarrut 4x4 dokki Sierraan, niin ohjeita/piirrustuksia otetaan innolla vastaan. (niin ja minähen en ole vielä päässyt projektissani niin pitkälle että olisin purkanut tekniikanluovuttajasta kyseisiä osia)
Tältäkin foorumilta löytyy linkkejä cad tiedostoihin jossa mitat sovitinpalan leikkaamisesta mm. joihinkin Escoihin, niin kait samalla systeemillä saisi Sierraankin levyt käymään?

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=16872
Eli jos mahdollista jollain sovituspalavirityksillä saada levyjarrut 4x4 dokki Sierraan, niin ohjeita/piirrustuksia otetaan innolla vastaan. (niin ja minähen en ole vielä päässyt projektissani niin pitkälle että olisin purkanut tekniikanluovuttajasta kyseisiä osia)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Niin on mullakin, ja pitkä!SLEI kirjoitti: Mulla on paksu etukardaani.

No hyvä, nyt alkaa tietoa varisemaan. Täytynee itsekin ottaa mauseri naulasta ja lähteä tallille.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
[quote="SLEI"]Britti-lehdistä olen monesti lukenut, että XR etuvetarit on pitemmät ja auttaisi Cossun vastaavien pullahteluongelmiin.
Näin mäkin sen olen ymmästänyt,just sen navan eron takia ja oli joku sivukin mulla missä oli ne pituus erot, mut hävinnyt jo eli jos joku voi mitata niin selvii varmaksi ainakin,ku ei noista brittien mitoista aina tiedä.
Siksi hakusessa onkin tollaset XR4*4 vetarit, jotta ei vastaavaa ongelmaa olisi madalluksessa.
Tulipa hyvä ostoilmoitus

Näin mäkin sen olen ymmästänyt,just sen navan eron takia ja oli joku sivukin mulla missä oli ne pituus erot, mut hävinnyt jo eli jos joku voi mitata niin selvii varmaksi ainakin,ku ei noista brittien mitoista aina tiedä.
Siksi hakusessa onkin tollaset XR4*4 vetarit, jotta ei vastaavaa ongelmaa olisi madalluksessa.
Tulipa hyvä ostoilmoitus


-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
tänään tein elämäni ensimmäisen ohjausakseli remontin.
ostamani 4x4 scorpion akseli vuoti tiivisteistä ulos öljyt,
Etsin varastostani tehostettujen 2wd ohjasakselien kasasta oikean mallista akselia.
lopulta löytyi yksi joka on jostain vanhemmasta sierrasta.
akseli töihin ja pesun jälkeen purkuun.
tiivisteet olivat ehjät siinä ja kun ne oli asennettu scorpin akseliin niin se jopa piti öljyt sisällä.
raidetangot palloineen jätin vanhasta koska huomasin tankojen olevan pidemmät scorppionissa.
Eli scorpppio 4x4 raidetangot ovat pidemmät kun 2wd sierran.
ostamani 4x4 scorpion akseli vuoti tiivisteistä ulos öljyt,
Etsin varastostani tehostettujen 2wd ohjasakselien kasasta oikean mallista akselia.
lopulta löytyi yksi joka on jostain vanhemmasta sierrasta.
akseli töihin ja pesun jälkeen purkuun.
tiivisteet olivat ehjät siinä ja kun ne oli asennettu scorpin akseliin niin se jopa piti öljyt sisällä.
raidetangot palloineen jätin vanhasta koska huomasin tankojen olevan pidemmät scorppionissa.
Eli scorpppio 4x4 raidetangot ovat pidemmät kun 2wd sierran.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Scorpion raidetangot on 2wd mallissakin pidemmät kuin Sierrassa, raidetankojen sisäpään nivelien kierteet ovat kuitenkin samat, eli Scorpion raidetangot käy Sierran hammastankoon ja päinvastoin. Tehostetussa ja tavallisessa hammastangossa on kuitenkin hiukan pituuseroa. Vaihdettaessa Scorpion tehostetun hammastangon raidetangot Sierran tehostamattomaan hammastankoon, joutuu ulompia päitä jonkun verran ruuvaamaan sisäänpäin, että saa ohjauskulmat kohdalleen. Ts. tehostettu tanko on hiukan lyhyempi kuin tavallinen. Ulommat raidetangon päät ovat vaihtokelpoisia Sierran ja Scorpion välillä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5